Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3813
er det noen som kjenner til hva slags straff man mottar hvis man nekter å stille opp når man blir innkalt til enten førstegangs tjenste i forsvaret eller via siviltjenste?

var inne til sesjon for 3 år siden, og ble stemplet tjenstedyktig men erklærte meg som "pasifist" da jeg ibunn og grunn faktisk hadde legeattest på at jeg hadde store problemer med skuldre noe den driten av en sesjons lege avviste at kunne være sant og at attesten min var rein bullshit.

nå har det som sagt gått 3 år og jeg har ikke hørt noe, er pr. dags dato i fult arbeid og har ikke råd til å miste intektene om jeg skulle bli inkalt. og om jeg kontakter siviltjenste administrasjonen så er jeg garantert å bli innkalt, så jeg må gå her og vente og vente uten å vite noe.

lurer derfor på hva slags straff det er å få om jeg nekter å møte opp om jeg skulle blitt innkalt en stygg(vakker dag blir litt feil ord her) dag
regel nr.1: du har ALDRI motatt noe innkallelse fra dem, og hent aldrig rekomanderte sendinger hvis det kommer til deg etter at du har "oversett" en innkallelse.

hvilken sivilstatus har du, bor du hjemme hos mor, sammen med dama?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
1. Arbeidsgiver har ikke lov til å sparke en ansatt som følge av førstegangstjeneste.
2. Forsvaret dekker leilighetsutgifter
3. Alle lån du har blir satt på pause under førstegangstjenesten. Også renter.
4. Det er liten sjanse for at du blir innkalt nå som det har gått et par år. Det koster forsvaret mye mer å kalle inn en "voksen mann" enn en 18-åring som akkurat er ferdig med videregående skole. Dette er fordi 18-åringer sjelden har noen "komplikasjoner" som kone, barn, lån, leilighet, fast jobb osv.

Ellers hadde jeg omtrent samme holdning som deg før min førstegangstjeneste. Nå er jeg kjempeglad for at jeg gjennomførte den. Jeg er like mye mot krig og jævelskap nå som før, men en liten førstegangstjeneste har ingen vondt av. Gode erfaringer, venner, og for min del også forretningsnettverk som jeg bruker den dag i dag i det sivile.
Trådstarter
bor nok for tiden hjemme hos mor og far ja. er det billigste.

vet at arbeidsgiver skal gi permisjon, og det vet jeg også at jeg ville fått.

men det er bare det at det er blitt en prinsips sak for meg nå. de ødelegger jo for folk, som f.eks jeg har prøvd å få billån nå, så og si alle nekter å innvilge lånet fordi jeg ikke har avtjent verneplikt, alt annet er i orden bare ikke verneplikten.

eneste stedet jeg får lån må jeg kjøpe en nyere bil enn 1997 og må ha full kasko noe som ikke er veldi aktuelt når jeg er 21 og blir 22 i løpet av året. det vil si at bilforsikringen ender opp i fort 25.000 kroner selv med en gammal råtten skraphaug
hvis du krysser av for ikke vernepliktigt så kan de ikke sjekke det..


når du bor hjemme så blir det værre og late som du ikke har fått noe innkallelse siden det regnes som motatt for deg hvis enten samboer eller en av dine foresatte tar imot den for deg, eller er sansynligt at de har gjort det..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Du forstår vel at bedrifter gjerne bruker førstegangstjeneste uansett om det er sivil eller militær som en sikkerhet når de velger ut kunder og ansatte, såfremt ikke en sykdom står i veien? Så lenge førstegangstjenesten er obligatorisk i dette landet ser jeg ikke noe problem ved disse kravene. Gjennomfør tjenesten eller få deg en medisinsk dimitering slik at hullet forsvinner.

Jeg forstår også fullt og helt din tankegang rundt at de stjeler et år og ødelegger mulighetene. Rettere sagt: Jeg forstod. Når jeg var 18. Jeg ville nødig utsette utdannelsen min i et år når kompiser fikk begynne på sin bachelor. Nå som jeg er 22 vet jeg at livet er langt nok til å gjøre alt man ønsker. Et år fra eller til med tanke på utdanning betyr ingenting. Det viste seg at de fleste jeg begynte på min bachelorgrad med var i samme årskull som meg. Om enten det var et friår, militæret, folkehøgskole osv som var årsaken til utsettelsen.

Dette høres kanskje cheesy og hippieaktig ut, men livet er for kort til å gå rundt og sutre og sture på alt hele tiden. Gjennomfør tjenesten, om det er sivil eller militært. Tjenesten er hva du ønsker å gjøre den til. Jeg gjorde min morsom.
Hvorfor straffes med 12-16 måneders tvangsarbeid bare for tilfeldighetene gjorte at ens kjønnsorgan peker utover i stedet for innover?

Jeg kan ikke forstå at du, Gusto, kan mene at alle har godt av slik forskjellsbehandling.
Fordi at det altid har vært slik at menn er mer egnet for kamp handlinger enn kvinner. Siden Norge er et så lite land som vi er trengte vi flest mulig i kampdyktige menn for å hindre en invasjon av soviet så lenge som mulig. Da sier det seg selv at værneplikt er å foretrekke isteden for at militæret skulle være noe for spesielt intreserte.
Pr dags dato er dette forsvaret unødvendig.. vi trenger ikke en så stor manskaps styrke.
Et mindre og mer mobilt forsvar som de kaller det på så pent.
Eneste er at staten er treg. Jeg tror uansett alle har godt av en tid i uniform.
Krig er langt i fra bare kamphandlinger. Hvor er hodet ditt i kveld?
Jeg har ikke kommet lenger enn å ha blitt innkalt til sesjon. Håper min astma, hyperallergi og spinkle benbygning, samt ordene "Jeg er pasifist!" gir meg stemplet "ikke tjenestedyktig".
Opprinnelig postet av amanita
Krig er langt i fra bare kamphandlinger. Hvor er hodet ditt i kveld?
Vis hele sitatet...
Hodet mitt er der hvor det skal være. Øverst, og hvor er ditt?
Menn er rett og slett sterkere enn kvinner. Og du vil kunne klare det bedre. La meg si det slik. du blir skutt. sjangsene for at du overlever er større. Du skal gå flere mil med tung last. Sjangsene er større for at du skal klare det raskere. Mye i militæret bygger på fysikken. Vet ikke med deg, men de fleste menn er fysisk sterkere enn kvinner. Når det kommer til psyken vil jeg tro at menn er lettere å hærde på.
Jeg sørget for dette allerede på sesjon jeg.
På alle spørsmålene om jeg kunne svømme, gå på ski, og diverse svarte jeg nei, eller det dårligste alternativet hele tiden.
De spør også om rulleblad, noe jeg gladelig utbroderte forholdsvis tydelig.
På slutten, under samtalen med "sjefen" (husker faen ikke hva graden hans heter), spurte han om jeg var pasifist eller krigsnekter. Mitt svar var da at "nei, men jeg kan godt bli det hvis det er et problem". Det virket tydeligvis, for jeg ble putta i den sivile delen av totalforsvaret. Det vil si ingen form for tjeneste, bare en mulighet for en telefon dersom det er krig eller naturkatastrofer i mitt nærmiljø....=)

Gotta love it!
Jeg ble innkalt, i Vadsø, men jeg bor i Harstad. Og sendte inn skjemaet om adresse endring... Har ikke hørt noe siden, men det er vel ikke mer jeg er forpliktet til?
Opprinnelig postet av InTrance
Hodet mitt er der hvor det skal være. Øverst, og hvor er ditt?
Menn er rett og slett sterkere enn kvinner. Og du vil kunne klare det bedre. La meg si det slik. du blir skutt. sjangsene for at du overlever er større. Du skal gå flere mil med tung last. Sjangsene er større for at du skal klare det raskere. Mye i militæret bygger på fysikken. Vet ikke med deg, men de fleste menn er fysisk sterkere enn kvinner. Når det kommer til psyken vil jeg tro at menn er lettere å hærde på.
Vis hele sitatet...
Vil bare skyte inn at jeg er helt enig med deg, men at kvinner også har en del "styrker" vi menn mangler, også fysiske. En av de er blant annet hvordan kroppstemperaturen synker i kaldt vann. Det er ekstreme forskjeller for menn og kvinner i mannens disfavør.
Angående siviltjeneste så hørte jeg for en stund siden om at de hadde "snudd køen", altså funnet ut at man skulle ikke la de som hadde ventet lengst få avtjene siviltjenesten først, men la de yngste få bli ferdig. Grunnen var jo at det er billligere for dem og antagelig også å la endel folk få slippe siden de ikke hadde resursser til å ta inn alle lenger.

Hvis du ønsker å bli ferdig med det uten å gjennomføre, skaff deg dimisjon på medisinsk grunnlag, få lege eller psykolog til å skrive noen ord, send inn og vips slipper du å frykte at det dumper ned innkallelse i posten.

Personlig synes jeg verneplikten er så urettferdig at all motarbeiding av den er bra, om det er totalnekting, siviltjeneste eller fake dimming spiller mindre rolle.
Blir man sendt hjem hvis man skader seg to ganger?
Eller må man komme tilbake når man er frisk?
Ministry of Love
sptz's Avatar
vernepliktsloven paragraf 49

§ 49. Den som ved forgåelse som nevnt i § 48 nr. 1-3 søker å unndra seg utskrivning eller tjeneste i Forsvaret eller å oppnå uberettiget fordel ved utskrivningen eller som medvirker hertil, straffes med fengsel fra 3 måneder til 2 år.
Vis hele sitatet...
Unndrar du deg utskriving kan du straffes med fengsel i opptil 2år.

ved opphold i utlandet kan det kreves at du fullfører førstegangstjenesten før du får fornyet pass. (gjelder forsåvitt også i om du er i landet men da har det ikke noe særlig å si)
Sist endret av sptz; 3. januar 2005 kl. 04:30.
Føler ikke dette som en plikt. Mer som en byrde. Teit system...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Om du blir 28 uten og bli innkalt bortfaller førstegangstjenesten. Men er det selvforskyldt kan du bli innkalt frem til du fyller 33.

Jenter/damer som ikke har stiftet familie innen det året de fyller 30 kan bli innkalt til sivilforsvaret. Skjer ikke så ofte men det er faktisk sant
Scary at jeg leste om akkurat dette tidligere i natt...

Men uansett...jeg var på sesjon 1. april i fjor, i Fredrikstad...

Ble ikke spurt om mine ferdigheter på ski, til å svømme osv...

Scampi is krigsdyktig!
Jeg fikk 2 innkallelser til sesjon men møtte aldri opp og siden har jeg ikke hørt noe fra de.
Opprinnelig postet av Bjornix
Vil bare skyte inn at jeg er helt enig med deg, men at kvinner også har en del "styrker" vi menn mangler, også fysiske. En av de er blant annet hvordan kroppstemperaturen synker i kaldt vann. Det er ekstreme forskjeller for menn og kvinner i mannens disfavør.
Vis hele sitatet...
Det vil jeg tro har med kroppsammensettingen og gjøre, mer isolerende fett og mindre muskler. Men selfælgelig, jeg mente ikke si at de var total uegnet. Poenget er at de fleste av fysiske styrker ligger hos menn.
Vil bare legge til at det er ganske mange jenter som av fri vilje går ett år i militæret, eller satser på en befalsutdanning.

Jeg var på madla i to uker før jeg av forskjellige grunner dreit i det og sutra litt til presten om at jeg heller ville avtjene landet mitt i sivilforsvaret.

Det er jeg ganske fornøyd med. Jeg bor hjemme, og har ingen utgifter enn meg selv, for og si det slik. Da er plutselig 5900,- i måneden ganske behagelig. Når du i tillegg trives med det du gjør, så er du i en vinn-vinn situasjon.

Så er det noen som synes at pengene de får er for lite. Men det er ikke værre enn at du tar en lettere kveldsjobb for å spe på litt. Selv tar jeg imot et skip som ankommer industriområdet hver 4.dag på kveldstid. Dette tar maks 45 min pr. gang, og jeg tjener mellom 2400,- til 2800,- (brutto) i måneden i tillegg til de skattefrie pengene fra siviltjenesten.

Da er vi kommet opp i litt mer behagelige tilstander, men det slutter ikke der. Som sivilarbeider har du også mange gunstige velferdstiltak.
Du får 1500 kr til kontigenter, 60% avslag på hvilket som helst tidsskrift, gratis pass til f.eks Quarten osv osv. Noe du kanskje ville betalt ut av egen lomme utenfor evt. tjeneste.

Du får også 90% av på offentlig transportmidler. Dette er dritdigg. Spesielt når du sitter på toget og betaler si 60kr for å komme deg til Oslo, mens mannen ved siden av betaler flere hundre kroner. Det er kanskje det jeg kommer til å savne mest med siviltjenesten

Ellers for de som er tvilere, så gå på www.sivilarbeider.org og sjekk ut litt på siden og på forumet. Er ikke så ille som alle vil ha det til.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av amanita
Hvorfor straffes med 12-16 måneders tvangsarbeid bare for tilfeldighetene gjorte at ens kjønnsorgan peker utover i stedet for innover?

Jeg kan ikke forstå at du, Gusto, kan mene at alle har godt av slik forskjellsbehandling.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at alle har godt av slik forskjellsbehandling. Jeg mener 100% at alle jenter bør være vernepliktig. Enten det eller valgfri tjeneste for alle. Jeg synes også at det er blodig uretterferdig at Askeladden må inn i militæret mens kompisene hans, Per og Pål, slipper. Slik det er i dag blir kun 40% av norske gutter innkalt til førstegangstjeneste/siviltjeneste. Det er altfor lite.

Nesten alle (inkl meg) misliker forsvaret temmelig mye før de har blitt innkalt. Alle jeg vet om som har vært i militæret har synes at det har vært en fin tid som de ikke angrer på. Så klart har det vært noen bedritne uker involvert i tjenesten - jeg var en av dem som ikke synes rekrutten var noe særlig. Når jeg ser på det store bildet synes jeg allikevel at det var verdt det.

Når det er sagt sier jeg igjen at jeg ikke er pro militæret. Det skjer mye i det norske forsvar som gjør meg forbannet. Alt jeg gjorde var å gjennomføre en tjeneste på mine premisser.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
At så få kommer inn nå er et tegn på en nedtropping av verneplikten som skal gå over i et frivillig militære på sikt. Jeg personlig syns forsvaret er helt toppers, jeg hadde et herlig år med mange fine opplevelser. Har likevel forståelse for folk som ikke vil inn, men syns det blir feil om de da skal unnlates all tjeneste. Velg for all del siviltjeneste hvis du absolutt har SÅ sterke holdninger mot å leke med våpen. Forøvrig tror jeg at størstedelen av unge som sniker seg unna gjør det fordi de rett og slett er lat, eller tror at det bare er bortkasting av deres dyrebare tid. Som Gusto påpeker er et år ikke så mye å ofre, du vil uansett oppleve ting som gjør det verdt tiden, og som han også sier: man er ikke alene om å bruke et år på noe annet: størsteparten av klassen min på høyskolen har brukt tid på andre ting. Det er faktisk bare et få unntak med folk som kommer direkte fra videregående, og de lider litt iom. at de bare er 19 og ikke kan gå ut med oss andre :P

Nå er jo du såklart i en litt annen situasjon, og du ber jo heller ikke om slike formaninger, men om hva straffen blir. Du sier jo selv at du har problemer med å få deg lån nå, jeg vil anse dette som en straff for deg som vil ligge og gnage selv før noen fra vernepliktsverket huker deg (om noensinne). Er det verdt det lurer jeg på. Jeg ville ihvertfall ikke gamlet på det.
Sist endret av Cadex; 5. januar 2005 kl. 16:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
nedtropping av verneplikt.. 1 mrd i underskudd.. LOL.. hva er det dette landet driver med ?

.. Kommer vi i krig. Eller blir innvolvert kan vi like godt grave oss ned i dass.. Hva skal vi kjempe med ? Bestikke fienden med oljepenga.. Sorry å si det.. Men fakta.. Har ikke sjangs.. Gjesp..

Få ut Kristin av forsvaret !!
Sist endret av CodeMode; 18. januar 2005 kl. 22:08.
som nevnt i svar 1..

IKKE SVAR PÅ INNKALLELSE


og ikke vær hjemme når MP kommer for å informere deg om at du er innkallt..


Om det er for sent, og du virkelig vil ut av millitæret..


Gni brennenesler på kroppen, gå til legen og si du har allergisk reaksjon mot undertøyet..

(sørg for å ikke gå med plagg av samme stoff, så du ikke blir avslørt da : )


Forøvrig er det mange som har mye mer nytte av å ta siviltjeneste..

Skaffer du en plass selv, noe du har lyst til, så kan det være kanonbra muligheter.


Selv har jeg totalnektet,
men har endelig gjort min 'siviltjeneste' likevell. No guilty concience here!

Jeg har også ansatt en sivilarbeider til en frivillig organisasjon jeg startet.



Good luck people!