Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 808
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Heppers.

Vurderer å anskaffe meg en laptop, og for at jeg skal ha noe særlig bruk for den trenger jeg inet på den.

Siden jeg har null erfaring med sånt, blir spørsmålene;
- Hva brukes mellom pc og telefon? IR, bluetooth, kabel?
- Hva slags teknologier og hastigheter er tilgjengelig? Hva slags telefon må jeg eventuelt ha?
- Hva koster dette i bruk?

På forhånd, spank you!
DU har 2 valg når du skal koble deg opp via til inet via mobilen. GPRS eller 3G. GPRS har vært på markedet en stund, og det aller fleste mobilene som ikke veier 800 kg og er på størrelse med en murstein støtter det. Men det er ganske hinsidiges trekt. Overføringshastigheten ligger ganske nærme et 56k modem. En fin ting er at du betaler kun for det du laster ned ikke tilden du er påkoblet.

3G er akkurat langsert i norges prioriterte byer og leverer det reklamen velger å kalde, brebånd via telefonen. Hvor rask dette er kan jeg ikke svare på, heller ikke prisene, siden jeg aldri har vært systemet. 3G er ikke veldig utbrett på telefonfronten, men det kommer seg det også.

IR er gammeldags og altfor ustabilt når du skal overføre internett signaler, bluetooth derrimot er absolutt å anbefale, hvis du ikke går i annskaffelse av en overføringskabel, men disse har vist seg å være ganske høyt priset (hverfall de orginale)

Hvis du skal ha en telefon som støtter 3G, bluetooth og som i tillegg levers med linkekabel kan du ta en titt på Nokia 6630, det er fortsatt litt i dyrest laget men den absolutt en værdig telefon.
Nokia6630
Men det er ganske stive priser på 3g.. Jeg så prisene til Telenor i avisen for en stund siden, og det var ikke noe å slenge rævva i taket for.
Finner selvfølgelig ingen priser på hjemmesidene til Telenor nå.
Tviler på at du w00p har sett prisene til telenor da de ikke selv vet hva det kommer til å bli enda. Forløblig er utms bruk gratis.
¨
Hastigheten ved surfing på utms skal være 384kb\s

Bare for å rette opp litt så er ikke 3g et nett og man kobler derfor ikke opp til 3g. men til et utms nett. 3g er varmerke til telenor som betyr 3 generasjons mobilteknologi.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
Hm okay. Så GPRS er supertreigt, og UTMS er ikke i hele tatt utbygd? Har jo en Nokia 6210 nå, den støtter vel GPRS, eller? Så får man bruke den da, frem til UTMS får noen år på seg..

Hvordan ender GPRS opp prismessig da, med tanke på 'vanlig' surfing?
Den har nok ikke GPRS, men du kommer på nett, med 9600 bits eller noe i den duren. Ikke akkurat super raskt. Du kobler til med kabel eller IR. Har selv brukt 6210 til å koble til nett, jeg gadd ikke lenge da det gikk rimelig treigt!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trådstarter
9600? Hah. Da blir det mobilkjøp snart iaffal
UTMS er ikke i hele tatt utbygd?
Vis hele sitatet...
jo da, men forløblig bygges nettet etter konsisjons plikt og ikke etter etterspørsel og markedet.
Hastigheter
GSM 9,6 kbps (belastes per minutt)
GPRS 56 kbps
EDGE 192 kbps
UMTS 384 kbps

EDGE eller UMTS er det du bør satse på. EDGE er en oppgradering av GSM-nettet og krever ikke et nytt nett, dermed er det dekning nesten over alt. UMTS-dekning er det knapt midt på Karl Johan per dags dato. GPRS, EDGE og UMTS prises likt fra 1. Januar med 20 kr / MB. UMTS vil i en innledningsfase ha en makspris på 30 kr per dag.

Om jeg ikke tar feil er den billigste EDGE-telefonen du får tak i 6230, og eneste UMTS-telefon 6630.

Ikke kjøp datakabel, bruk blåtann istedet (mye billigere).
Nokia har laget EDGE telefoner i en god stud så 6230 er nok ikke billigste.

Edit: Her er en liste over telefoner fra nokia som har EDGE støtte: http://www.nokia.no/phones/technologies/edge/phones.php
Sist endret av turock; 29. desember 2004 kl. 22:04.