Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4569
På min kjære skole har det vert tynt med sikkerhet. De fleste elevene som har vert interessert har hatt tilgang til administratorenes passord, også på eksterne systemer.

I et litt uheldig øyeblikk kom jeg til å lese noe av min kjære trinnleders private post. Dette viste seg å være en samtale av den personlige typen mellom en mann og en kvinne som setter mer pris på hverandre enn det som er normal når begge parter har inngått ektepakt med helt andre personer.

Informasjon om dette forholdet ble nok også delvis spred rundt til nærmeste omgangskrets.

Etter å ha fått noe dårlig samvittighet for å lese andres post (det å bruke passordene deres gjør meg ingen ting, har sagt ifra om at de må byttes i over et år), gir jeg beskjed til denne personen om forholdet og at han trolig burde vurdere å endre sine passordrutiner.

I dag blir jeg dradd inn på kontorer og få beskjed om at jeg fra skolen side kun er utestengt fra skolenettet i en uke eller noe slik, men at personen det angår føler seg så "plaget" at han vil anmelde meg. Ble også utvist fra skolen for en stund fremmover.

Innrømmer mer eller mindre all skyld, men nekter å peke på andre. Får beskjed om at han dropper saken om jeg drar inn noen "medskyldige".

Hva gjør politiet normalt med slike saker? Har ingen planer om å fjerne mulig bevist for dette her da jeg tross alt innrømmer det, men hvis politiet drar inn server/maskiner her, vil de jo trolig finne litt av hvert. Kan de da anmelde meg for dette?

Noen lyse ideer?
NEKT og om ikke det går NEKT

Men uasnett har du vært rimelig dum da går å forteller denne personen om at du har lest personlig post.
Tror faktisk dette har en litt omfattende strafferamme.
Har 6 mnd, eller 2 hvis du volder skade.

Hvis jeg nekter blir det mye bry. Må rense hardidkser på for mange maskiner. Også for mange som har kan si jeg har gjort det.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sier det samme som voktern. Hvorfor i det hele tatt fortelle den personen om dette? Du må jo da være klar over at du bryter loven når du bruker hans passord til å logge på og leser hans post. Kanskje om du hadde holdt dette til deg selv, så hadde det sikkert ikke blitt så mye pes. Det er sikkert en del logger på de serverne som står på skolen din, og om du har "tuklet" med andre ting, så kan sikkert skolen din finne det for godt å anmelde deg for dette også, om det er en grov karakter. :s
Utpressing.
Drar han inn politiet får en par ektefeller vite intime detaljer.

Såklart, du må ta dette muntlig, på tomannshånd, så han ikke kommer noen vei med en anmeldelse av det i tillegg... Ord mot ord blir fort henlagt av politiet 'på grunn av bevisets tilstand'.

Eventuelt tar du straffen din, politiet vil SANSYNLIGVIS ikke leke med ymse servere/maskiner når du selv innrømmer å ha gjort det, det er et sinnsykt sløseri med ressurser. I tilfelle de skulle finne på å gjøre det så holder det nok å ta en backup av 'litt av hvert' og slette det med en overskriving eller tre (selv ville jeg tro at å bare fjerne filheaderne er nok i et slikt tilfelle).

De kan anmelde deg hvis de finner 'litt av hvert' der ja, siden de faktisk har skaffet seg beviset under en lovlig etterforskning. [Er jeg ganske sikker på, skyt meg gjerne om jeg tar feil]
Hvorfor fortelle ham det. Det er jo opp til meg, men nå mener altså jeg at det jeg gjorde var feil.

Problemet her er ikke at jeg ikke inrømmer skyld. Har til og med kommet med bevis til de. Problemet er at jeg nekter å "nevne navn". De har alle salgs tvilsome typer som de gjerne vil få inn under dette

Får jo høre at han droppe anmeldese hvis jeg sier hvem andre som "drev på".

Anngående logger er det ingenting som peker mot meg. Aldri inne fra skolen og alt utenifra var enten fra offentlige kiosker eller gjennom proxier med "utilfredstillende" logging.
Så lenge ingen kan bevitne det har det mer eller mindre ingen ting å si.

Bare stå på ditt og nekt, politiet vil mest sansynlig henlegge saken uansett da de ikke gidder bruke tid på det.

Hva slags servere er det snakk om? Skolens servere? Isåfall kan det være læreren som har vært uforsiktig etc.
Lærere kan ikke sitte å blotte ut om privatlivet sitt på skolens servere, trolig saken blir henlagt på grunn av uaktsomhet.
Men du vil uansett sitte med en anmeldelse på deg, som ikke er så alt for kjekt.

Edit: rote post men du skjønner sikkert hva jeg mener. :P
Var en konto på It's:Learning.

Uaktsomhet går nok ikke. Ulovlig å ta seg inn med passord du ikke har tillatelse til å bruke. De mener og at det som befinner seg der må annsees som "lukkede brev".
salve: du har klart brutt Straffelovens §145, men du har jo gjort han oppmerksom på det, og til og med bedt han om å bytte passord. Uheldig situasjon.

Tror ikke denne personen har så lyst å gå til politiet, ville bare nekta for at det var noen andre og sagt det var bare meg. Han kan jo ikke gjøre noe da. Hvis du har sagt det var noen andre, si at du løy for du ikke ville ta skylden alene.
Ja, var faktisk det jeg og noen andre netopp kom frem til. Hvis han anmelder meg personlig skulle en tro at han ikke kunne sjule sitt "lille" forhold for kona. Merket å møte i dag at han nesten ikke klarte å snakke sammenhengende.
Vel.. Du kan dra dette på to måter.. Som sagt, enten prøve å presse han ut / vente og se hva som skjer.

Eller, du kan prøve å bryte sammen når du er i møte med dem, si at om du tyster får du bank, og om dem blir dratt inn i det vet dem uansett at det var deg.

Du tok vel backup av brevet, slik at vi andre får se?
du er fucked anyways. kjør på å sats på at han prøver å skremme deg med anmeldelsen...
er vel ikke helt sikkert at han vil at kona skal vite om dette så....
Offtopic: Hvordan fant du ut av passordet på IT's learning? Var det bare at han brukte samme passord som du hadde funnet et annet sted eller? Har lenge hatt lyst til å finne ut av passordet til faglæreren min, siden jeg da kan få ca 1t fravær :P
Opprinnelig postet av duxo
Vel.. Du kan dra dette på to måter.. Som sagt, enten prøve å presse han ut / vente og se hva som skjer.

Eller, du kan prøve å bryte sammen når du er i møte med dem, si at om du tyster får du bank, og om dem blir dratt inn i det vet dem uansett at det var deg.

Du tok vel backup av brevet, slik at vi andre får se?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke han ønsker mer problemer enn han allerede har.
tror dette er for tynn grunn til at du blir dømt til no straff selv om han skulle anmelde deg.
kristian: ikke i følge straffeloven. den er der for å beskytte sånne ting
ja, jeg er helt klart skyldig. eneste jeg nå irriterer meg over er at skolen overreagerer pga "den fornermede" påvirker rektor

+ at jeg syns det at jeg kom og sa ifra må sees på som formildene. nå er det snakk om å hive meg ut av skolen for hele året.
Opprinnelig postet av salve
ja, jeg er helt klart skyldig. eneste jeg nå irriterer meg over er at skolen overreagerer pga "den fornermede" påvirker rektor

+ at jeg syns det at jeg kom og sa ifra må sees på som formildene. nå er det snakk om å hive meg ut av skolen for hele året.
Vis hele sitatet...
Ring ham på hustelefonen hjemme, og presenter deg med navnet ditt slik at han vet hvem du er. Så sier du at du vil snakke med kona. Hvis han lager helvete for deg , kan du godt lage helvete for han og. Det er værre å miste en partner.

Edit: eller vent! Ring han den lille julaften
Sist endret av Voyage; 3. desember 2004 kl. 16:51.
De kan da ikke kaste deg ut av skolen pga du såra ens følelser?!
Skolen har da ingenting med det å gjøre?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Blås ut hva du vet om personen fra de brevene da, så du ihvertfall får utnytte av å bli anmeldt. Gå til kona hans, og mannen til hun tispa han korrensponderer med. Ikke etisk riktig, men gubben er et rasshøl når han tar det så dårlig. Make his day.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Mye mulig at lærerene på skolen kommer til å nekte for at du har advart dem om at de må bytte passordet i en eventuell sak. Så.. Sørg for å ha noen vitner som visste om det. Ikke nødvendigvis vitner som vet om brevene. (Du nevner jo selvfølgelig ikke at vitnet vet noe om det, hvis han gjør)

del-offtopic: hahahhahha rofl omg lol plz hahah lotto eid lærer :P
Polmen: han har jo brutt seg inn. Brutt en lov (straffeparagraf). På skolen og mot skolen.
Opprinnelig postet av Polmen
De kan da ikke kaste deg ut av skolen pga du såra ens følelser?!
Skolen har da ingenting med det å gjøre?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan de det så lenge det er snakk om noe kriminellt foregått på skolen.

Var læreren utro eller noe? I så fall kan det å ta en samtale med læreren det gjelder og si at du nødig vil lage noe oppstyr rundt saken, men om han politianmelder, så har du ikke noe annet valg. Tror ikke det skal for mye for å overbevise kjerringa hans heller.

Prøv også å vinkle saken slik at du ikke prøvde å lese andres brev, men å simpelthen teste ut sikkerheten. Da du fant svikt i sikkerhetsrutinene sa du selvfølgelig i fra.
det med at den "sårede" påvirker rektor er helt borti helvette.. skolen har ikke lov til å være mer partisk med sine ansatte i forhold til elvene, som rektor så skal du være like mye "på lag" med sine ansatte som elever.

Har hatt en lignende sak selv der jeg ble annmeldt for vold mot en medelev å annmeld, utvist å alt det dær.. Er utrolig hvor mye den "sårede" kan gjøre for å lage helvette for deg, for dem er jo tråkket på.. stakkars... Men sine egne rettigheter er blåst borti det blå.. Sånne ting irriterer meg. Hvorfor skal han "annmelde" deg, det blir jo så utrolig barnslig.. sånne ting tar man opp må møter, dvs deg, den fornermede og rektor, der dere diskuterer saken, å du ber om unnskyldning å dermed saken ut av verden. hvorfor skal dette være så vanskeli?
Det å true ham til å ikke anmelde, håper jeg ikke du gjør. Og dere som foreslår det håper jeg tuller. Hva godt kommer ut av det?

Er det ikke mulig å ta en prat med læreren da? Prøve å løse dette på en rolig måte. Forklar hvordan du vil føle det å angi de andre. Og så kan du heller be dine kamerater om å angi seg selv. De burde jo støtte deg når de ser at du "frer deg" for å ikke sladre på dem.

Uansett: er du fortsatt 14 år? (hjemmesiden din sier det!) Hvis dette ender med anmeldelse, blir det ikke fengsel, men heller et møte i konfliktråd..
om du har mulighet til å snakke med vedkommende, kan du jo prøve å forklare at hvis det blir en anmeldelse ut av det, kommer dette til å spre seg for alle vinder, og informasjonen du plukket opp via mailen kommer til å komme hans kone i hende. prøv å forklar det på en slik måte at det ikke høres ut som utpressing, da jo det også er ulovlig...

virk gjerne litt ydmyk, og hint samtidig mot at det han har gjort også er veldig ille, om ikke verre enn det du gjorde..

ikke noe vits i å forsøke å skremme eller ødelegge for vedkommende, da det bare kan gjøre ting verre..
One of the good guys
2rs1's Avatar
Skoletrinn er det snakk om her? VGS? Synes virkelig det er tynt grunnlag til å utvise deg ifra skolen? Har de i det hele tatt lov til det? Trodde 3 dager var maks jeg? Har selv fått en dag utvisning på ungdomsskolen, ble et helvettes styr, men når dagen kom så endte det opp som en fridag.

Men fader, gjør som RipZ sier:
Opprinnelig postet av RipZ
Prøv også å vinkle saken slik at du ikke prøvde å lese andres brev, men å simpelthen teste ut sikkerheten. Da du fant svikt i sikkerhetsrutinene sa du selvfølgelig i fra.
Vis hele sitatet...
Be om et møte med læreren og rektor, sørg for å få tatt det opp på en ordentlig måte og ta det gjerne opp på tape. Folk blir fort litt mer seriøse da. Annmelder han deg, så er'n jo en jævla dritt. Vil tro det er han som har mest å tape på en anmeldelse, å få straff for dette høres forbanna tynt ut.

Velger læreren å ikke gå til anmeldelse ville jeg gitt han tapen om jeg hadde tatt opp noe og sagt at du absolutt ikke vil ha noe med denne saken å gjøre mer.
Opprinnelig postet av Frozk
Det å true ham til å ikke anmelde, håper jeg ikke du gjør. Og dere som foreslår det håper jeg tuller. Hva godt kommer ut av det?
Vis hele sitatet...
Er enig at det å true han direkte med å ikke anmelde blir for dumt. Men å fortelle på en ydmyk måte at hensikten ikke var å lese brevene, men å teste ut sikkerheten, kan være smart. Biter han ikke på den, kan du begynne å hinte om at det å ikke anmelde saken, vil gagne begge parter.

Altså, tru han ikke direkte, men gjør han oppmerksom på hva han har å tape på en eventuell anmeldelse. For da må du selvfølgelig legge alle kortene på bordet (blant annet at han har vært utro).
Den eneste løsningen er å komme med dårlig skjulte trusler. Du kan for eksempel ta den gode gamle historie/analogi-versjonen, hvor du sier "Det var en gang en mann som truet en elev med anmeldelse. Så ødela eleven livet hans på en brutal måte ved å avsløre alle hans hemmeligheter."

Dessuten er det ingen grunn til ikke å utnytte dette "balletaket" på læreren til å få litt penger gjennem utpresning.
Opprinnelig postet av HanseMann
Dessuten er det ingen grunn til ikke å utnytte dette "balletaket" på læreren til å få litt penger gjennem utpresning.
Vis hele sitatet...
Er du helt dust?
Opprinnelig postet av kujeger
Er du helt dust?
Vis hele sitatet...

Nei, men der du/dere ser begrensninger, ser jeg muligheter. En egenskap jeg har.
Opprinnelig postet av HanseMann
Nei, men der du/dere ser begrensninger, ser jeg muligheter. En egenskap jeg har.
Vis hele sitatet...
Der vi ser utpressing og mulig etterfølgende fengsel, ser du muligheten til å tjene noen lusne kroner mener du vel?

Ikke tru ham. Han forventer nok at du kommer til å gjøre det. Godt mulig at han allerede har snakket med kona om det, og sagt at det ikke var noe, og da får du problemer hvis du truer han! Prøv å snakk med ham. Vær hyggelig og si at du beklager. Ikke sleng på masse dritt om at du skulle teste sikkerheten, si sannheten.
Opprinnelig postet av Laurentius

Godt mulig at han allerede har snakket med kona om det, og sagt at det ikke var noe, og da får du problemer hvis du truer han! Prøv å snakk med ham. Vær hyggelig og si at du beklager. Ikke sleng på masse dritt om at du skulle teste sikkerheten, si sannheten.
Vis hele sitatet...
Det er alltids en mulighet for at han har snakket med kona, men basert på erfaring (film og dataspill) så vil vil jeg tro at han har liten interesse av at noen andre vet om hans skitne utroskap. Spørsmålet her er om gevinst/risiko-forhold er bra nok til at utpresning er veien å gå, og der kan jeg ikke hjelpe deg ettersom jeg ikke kjenner noen av personene det er snakk om.

Du kan også prøve den hyggelige måten, og late som om du legger deg flat for ham og ber om nåde. Hvis han da i fremtiden gjør noe du misliker (gir deg dårlig karakter), så har du alltids et "overtalelsesmiddel".
Look.. Hvis de ikke har noen fysiske beviser (du sa jo du gjorde det igjennom kiosker osv), og alt de har er ditt ord.. Kan du ikke trekke tilståelsen din? Hvis de ikke finner beviser eller vitner (umulig siden ingen så deg "hacke", right?).. Så er det jo ikke noe de kan gjøre?

Dessuten vil jeg hinte at det er "større ting som står på spill." Ikke si direkte at du kan si ifra ifra til ektemann/kone el. lign.. Men.. ja.. bare hinte Og ikke si noe mer etter det. Jeg synes forresten det var bra gjort å_si ifra. Du kunne bare dritet i det og ingen ville kunne funnet det ut. Om du står ved tilståelsen din.. husk å_nevne det. Ved å_si ifra har du kanskje gitt dem du snoket på litt dårlig samvittighet, og kanskje forhindret en skilsmisse i fremtiden?
Jeg kommer nok ikke til å trekke tilståelsen. Velger å innrømme det av fri vilje. Litt tvilsomt om det i det hele tatt angå skolen. Gikk ikke inn fra skolen og serveren er jo kun et system som fylket abonerer på. Så synest at det å utvise meg resten av skoleåret hørtest ekstremt ut, men det kom fra rektor.

Tror jeg holder meg unna blackmail delen, men ser jo muligheten for et par velplaserte kommentarer

Spesielt fristende når han står der og formaner om å treffe moralsk riktige valg og være en god samfunnsborger osv.


P.S, den websiden er ikke helt seriøs nei, selv om det er meg på bildet. Er 18 og går på vgs ja.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Bare lurer... Har de noen form for bevis på deg? Iplogger, eller aktivitetslogger som viser at du har brukt dette passordet/login greiene?
Jeg vet av egen erfaring at it's learning er ganske så usikkert. Du kan jo bare fortelle at du kom inn, og hadde plutselig tilgang på alt av brukere eller noe i den duren. Hvis du har fått tak i en admin konto så skal det jo ikke være umulig å bortforklare dette. Bare si at du ikke skjønte omfanget... Men alt kommer jo an på hvor mye du fortalte han karen, og hvor mye andre folk vet..

BTW: En rettsak eller anmeldelse vil nok ramme HAN hardere enn deg, ettersom hans ektefelle da vil finne ut hvorfor du er anmeldt, og hans lille verden går i dass
-totto
Jeg har allerede sagt at jeg ikke planlegger å nekte for noe. Det enest jeg ikke vil gjør er å nevne navn på andre personer. Det er det som plager ham.

Han tok en prat med "tilfeldige" elever på skolen og jeg tviler på at han fikk inntrkket av at jeg er typen som "tilfeldigvis" fikk admin tilgang. Har desverre avdekket en lang rekke sikkerhetsproblemer _for_ skolen før.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Ta opp det med utvisning av skole/datarom i enerom med rektor. Forklar nøye at du ikke har brutt noe av skolereglementet.
Hva heter skolen du går på?
NEKT. Politiet har uansett ganske lite å gjøre om dagen, det er lik 0% sjanse for at de prøver å bevise at du lyver om du velger å nekte for alt.
Snakket netopp med ansvarlig for datakrim her i stavanger (var vistnok i sandnes, men det kan være det samme)

Han sa at dette aldri kom til å bli en politisak, at skolen ikke hadde rett til å anmelde meg, at en lærer ikke kunne sende brev til politet på skolen/fylkets vegne og at han fikk inntrykket at skolen/læreren var ute etter å "ta" meg.

Han ringte så rektor og 20 min sener ringer skolen meg og kommer med en heller tilbakeholden unnskyldning for trussler og dårlig behandling.

Fikk også høre at jeg kan/burde anmelde skolen for helt ukorrekt behandling av saken.

Fyren sa også at det han så som det største problemet her va skolens dårlige sikkerhet og oppfordret meg til å fortsette å "interesere meg for sikkerhetsrelaterte ting", ikke vet jeg hva jeg skal lese inn i det

P.S. Må nesten nevne at det kom frem at denne politifyren faktisk hadde gått på samme vgs som jeg gjør og faktisk blitt undervist i programering av den gammle mannen som i dag er rektor
da er det vel bare å kjøre på med et lite erstatningskrav e.l. da vel? du har jo ingenting å tape?
På den andre siden har du masse å tjene!
Kan ikke tenkte med at salve blir særlig godt likt på skolen av lærere og rektor dersom han anemelder skolen for ukorrekt behandling av saken. Men fint for deg at du "vant" saken
ikke no særlig å vinne heller tror jeg
hvorfor i alle dager anmelder han deg? Hva hvis de ektefellene i begge parter får vite at disse personene har et forhold? :F
▼ ... noen måneder senere ... ▼
godt det endte bra. men kom på en ting mens jeg leste alt dette. er det ikke slik at man ikke har DOBBEL avstraffelse i norge? skjønner ikke helt hva dette betyr, har bare hørt det et par ganger. men sånn jeg skjønner det må jo det bety at man ikke kan bli straffet av to parter. i dette tilfellet, skolen og politiet/domstolen. vet ikke jeg... noen som vet?