Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 8657
Det byr ofte på problemer å begynne med linux. Mange av distribusjonene på markedet i dag har små detaljer som hindrer dem fra å være lette å komme i gang med - enten har de for svakt pakkesystem, manglende mediastøtte eller andre mangler som må utbedres før man kan komme i gang. I denne anmeldelsen skal jeg se på nykommeren Ubuntu, en debian-basert distro som kanskje har lært av andres feil.

Ubuntu retter seg mot alle linux-brukere, akkurat som Debian, men noe av fokuset ligger på å tilby en pakke både eksperter og nybegynnere kan føle seg vel med. Du vil ikke finne en installasjon som tar flerfoldige timer, og du vil heller ikke finne en installasjon med musepeker og grafiske ikoner. Ved å satse på å gå den gylde middelvei, uten å satse på verken masse fikling i kommandolinjen eller konfigurasjonsverktøy man ikke finner andre steder, så retter Ubuntu seg heller mot at ting "bare skal virke" mens man samtidig har all fleksibiliteten linux tilbyr. Dette kommer selvsagt ikke uten kompromiss.

Jeg bestemte meg like godt for å teste preview-releasen av Ubuntu, kalt 4.10-"The Warty Warthog". Alt jeg trengte var en enkel cd på 500 megabyte, som så ble brent ut på en plastplate folk flest pleier å omtale 'CD'. Før jeg begynte installasjonen delte jeg opp harddisken i tre deler. En FAT32-partisjon til Windows 2000, en partisjon til lager mellom Windows og Ubuntu og til slutt 10GB med upartisjonert plass til linux. Jeg la inn Windows 2000 for å kunne teste Ubuntus egenskaper på dual-boot, og så var det bare å putte i Ubuntu-CD-en og trykke på omstartsknappen.

Installasjon

Etter å ha blitt presentert med en logo og en mulighet til å velge flere boot-parametre, så spurte installasjonen meg om hvor jeg bodde, hvilket språk jeg ville bruke på installasjonen og hvilket tegnsett jeg ville bruke. Deretter autokonfigurerte installasjonen alt jeg hadde av hardware før jeg fikk valget om partisjonering. Valgene inkluderer autoformatering av hele harddisken og manuell partisjonering, avhengig om man har noe data man vil spare på eller ikke. Jeg opprettet en root-partisjon og en swap-partisjon før jeg gikk videre og sannelig bestemte ikke installasjonen seg for å legge inn Ubuntu. Veiviseren ga meg beskjed om at den oppdaget at Window på disken, og den lurte på om jeg ikke ville ha grub slik at jeg fikk en oppstartsmeny når jeg startet maskinen. Et absolutt must hvis Ubuntu skal ha noe håp om å ta nybegynner-markedet. At jeg ikke fikk velge om bootloaderen skulle legges inn på Master Boot Record (og at den dermed overskrev enventuelle andre bootloadere på maskinen) trekker ned, men siden Ubuntu gjorde en så god jobb med å oppdage hva annet jeg hadde på disken, så antar jeg at det ikke vil by på noen problemer. Alikevel: I framtiden ser jeg gjerne at jeg får beskjed om hva som faktisk gjøres før veiviseren legger inn ting på installasjonen.

Hele prosessen tok 15 minutter, en god del mindre enn det Windows 2000 tok på samme maskinen (NB: Installasjonen tar noe mer tid etter at maskinen har bootet). Deretter startet maskinen på nytt, og jeg var klar for å se hva det nye operativsystemet hadde å by på.

Første oppstart

Grub fungerte som den skulle. Jeg kunne umiddelbart velge mellom Windows 2000 og Ubuntu når jeg restartet maskinen. Jeg valgte selvsagt det siste. Ved en senere test viste det seg at også Windows uten problemer startet opp.

Det første som møtte meg når jeg startet maskinen på nytt var nok en veiviser. Den spurte meg om tidssone (og gjettet seg til at jeg var i Oslo) før den lot meg opprette en ny bruker. En nyttig liten detalj var muligheten til å automatisk laste ned oppdateringer før jeg hadde begynt å bruke maskinen. Dette er noe Microsoft også kunne ha hatt godt av å implementere: Undersøkelser viser at de færreste oppdaterer maskinene sine, og at en fersk installasjon av Windows XP gjennomsnittlig trenger 20 sekunder med internettilkobling før virusene MSBlaster og Sasser har angrepet maskinen. Det tok et par minutter å laste ned oppdateringer, og så ble pakkene fra installasjonen ble lagt inn. Det tok en god stund – rundt åtte minutter.

Jeg ble møtt av en stilren login-skjerm i bruntoner, det hele sammen med Ubuntu-logoen. Det var Gnome Display Manager, da Ubuntu baserer seg på å kun tilby Gnome. Her kan man velge skrivebordsmiljø og bruker, men første gang man booter har man kun Gnome tilgjengelig. Eventuelle tillegg, som KDE og fluxbox, må legges inn manuelt. Jeg tastet inn brukernavnet mitt med passord, og noen sekunder senere satt jeg foran et tomt skrivebord.

Førsteinntrykket

Ubuntu oppdaget alle komponentene i PC-en min og autokonfigurerte dem. Til og med skjermen var stilt inn i riktig oppløsning, det eneste jeg måtte gjøre var å stille på hz. Det eneste problemet jeg støtte på var at tastaturet av en eller annen grunn var satt til britisk tegnsett enda jeg ba om norsk under installasjonen. Jeg holder en knapp på at dette kanskje skyldes oppdateringen av X som skjedde når jeg kjørte sikkerhetsoppdateringer, men jeg skal ikke spekulere i hva som gikk galt. Det tok alikevel bare et par sekunder å fikse dette via keyboard-opsjonen i menyen.

Gnome, et av de mest populære skrivebordsmiljøene til linux, var ferdigkonfigurert med et minimalistisk tema. Med en brun bakgrunn sto det hele godt til oppstartsskjermen. Det hele så veldig gjennomført ut, en klar fordel hvis det er første gang man rører linux - eller hvis man bare misliker å endre på grensesnittet. Det følger selvsagt med en rekke andre tema hvis man foretrekker andre fargetoner eller ikoner.

De andre partisjonene mine ble ikke automatisk montert slik de blir i f.eks. Mandrake. Det betyr at jeg måtte sette opp monteringspunkter manuelt for å få tilgang til filene mine. Ikke noe stort problem, men jeg hadde gjerne sett at slike ting ble automatisk montert for å gjøre det lettere å komme i gang.

Applikasjoner og bruk

Siden Ubuntu har valgt å fokusere på Gnome, så er det ingen andre applikasjoner tilgjengelig enn GTK-programmer (programmer basert på Gnomes utseende). Det har både en positiv og en negativ side; På en side ser alle programmene like ut, noe som igjen understreker den profesjonelle følelsen, og kun ett miljø betyr at installasjonen får plass på en cd. På den andre siden betyr dette at man ikke kan velge og vrake mellom programmer av alle slag, men hvis man har behovet for f.eks. KDE, så kan det kjapt legges inn via pakkebehandleren, men da sitter man der uten Ubuntu-tema. Jeg mener at det er en smart avgjørelse å holde seg til Gnome, særlig fordi gnome er såpass modent at man kan klare seg med det som følger med og fordi et fullstendig operativsystem på kun en CD er en stor fordel.

Det følger med et program for alle formål de fleste kan tenke seg på en skrivebordsmaskin:
OpenOffice.org tar seg av alle behov for presentasjoner, skriving og regneark. Selv om OO.o skal ha full støtte for MS Office-formater, så kan programmene nå og da har problemer med diagrammer og lignende. Jeg har selv aldri møtt på problemer og jeg redigerte flere dokumenter skrevet under Windows helt sfeilfritt.
Rhythmbox med sin iTunes-lignende sortering lar deg spille av og organisere musikk. Siden MP3-dekodere koster lisenspenger måtte jeg laste ned en mp3-plugin manuelt. Dette er et problem som også går igjen i f.eks. Fedora, og det har forårsaket utallige innlegg på nyhetsgrupper og fora, men filen var lett tilgjengelig med pakkebehandleren Synaptic. Et par klikk, og jeg kunne spille av hele musikksamlingen min. <bilde>
Gaim og Xchat lar deg kommunisere med resten av verden - gaim støtter så og si alle protokoller som finnes for "Instant Messaging" eller hurtigmeldinger og xchat lar deg bruke IRC i en dedikert klient. <bilder?>
I stedet for å velge mozilla slik mange Linux-distroer gjør, så har Ubuntu valgt å legge med Firefox. Et godt valg med tanke på at Firefox er både mindre og kjappere enn storebroren. At mozilla-mail (e-post-leser) og chatzilla (IRC-klient) ikke er med spiller ingen rolle når Evolution 2.0 og xchat følger med. Filosofien «kun ett program for hvert formål» har sørget for at Ubuntu ikke forvirrer brukeren med flere programmer for samme formål.
Evolution 2.0 lar deg organisere livet ditt (hvis man har noe, dette er jo tross alt for linux-brukere) og sende e-post. E-post lar deg sende elektroniske brev via "internett". Evolution er også svært godt sammensveiset med gnome.
Programvare for tilkobling av Windows-basert remote desktop er også inkludert hvis man skulle ønske å fjernadministrere andre maskiner.
Det er mange andre programmer som det ikke er vits å nevne, men jeg kan forsikre om at Ubuntu tilbyr en fullverdig programpakke for de aller fleste behov. Man har også konfigurasjonsverktøy som lar deg sette opp nettverk, behandle enheter, justere oppløsning osv. Siden alt virket fra første øyeblikk hos meg, så hadde jeg aldri noe behov for å røre kommandolinjen - lyd, nettverk og skjermkort virket akkurat slik det skulle fra første øyeblikk, og de justeringene jeg ønsket å gjøre kunne gjøres fra grafiske verktøy. Imponerende - selv USB-disker ble automatisk montert som ikoner på skrivebordet.

Jeg måtte alikevel legge inn gstreamer-plugin for mp3 før jeg fikk avspilt mp3-filer med rhythmbox. Antagelig er den ikke inkludert grunnet lisensspørsmålene rundt mp3, men det er alltid litt kjedelig å finne ut at man ikke kan spille av musikk uten videre. Dette gjelder selvsagt ikke opensource-formater som f.eks. ogg vorbis, men de fleste har samlinger bestående av mp3-filer.

Installasjon av programvare og administrasjon

En av de største svakhetene med linux, iallefall fra øynene til nybegynnere, er hvor vanskelig det er med installasjon av ny programvare. Det finnes ingen exe-filer man kan laste ned for å legge inn ting - og hvis de finnes, så er det aldri slik man er vant til. Dette er en problemstilling jeg har gått dypere inn i her, men kort sagt, så krever det en del tilpassing å forstå konseptet bak et pakkesystem. Siden Ubuntu innerst inne er Debian, bruker man apt som pakkesystem. Sammen med installasjonen har man fått med synaptic, et grafisk program som lar brukeren styre apt-get uten å bruke kommandolinjen. Ved å merke av for de serverene som ikke er støttet av kundesupport får man tilgang på tusenvis av programmer på høyhastighetsservere. Så er det bare å søke seg fram, i beskrivelse eller pakkenavn, til man finner noe man vil ha, og så er det bare å velge "mark for install" og programmet lastes ned og installeres. Svært enkelt, selv om det betyr at man er nærmest avhengig av en internettilkobling for å bruke Ubuntu. Det skal også nevnes at pakkesystemer aldri er helt perfekte. Problemer kan oppstå hvis man blander mange servere som ikke er synkronisert, og derfor anbefales det at man ikke blander servere som drives av forskjellige bakmenn.Et annet problem kan være at serverene går ned i ny og ne, noe Ubuntu-brukere fikk erfare forrige helg da DNS-serveren gikk ned. Skjermskudd av synaptic her og her.

For å forenkele unix' natur for administrasjon litt har Ubuntu valgt å fjerne root-kontoen. I stedet for å skifte til root-superbrukeren for alle administrasjonsoppgaver, så bruker man sudo for å gi et program root-rettigheter. Som bruker trenger man ikke forstå de underliggende mekanismene - det holder å forstå at man ikke trenger mer enn sitt eget passord for å kunne styre systemet. Om dette minsker eller bedrer sikkerheten iogmed at man har færre passord å huske på og færre muligheter til å kjøre som root kan selvsagt diskuteres, men det er helt klart et lurt valg for å gjøre *nix mer tilgjengelig. Dette er noe også Apple har skjønt, siden de også bruker sudo i sitt unix-baserte OS X. Om avgjørelsen er tatt for å lokke Mac-brukere vites ikke, men det finnes Ubuntu for Macintosh også.

En kontroversiell avgjørelse utviklerene av Gnome tok en tid tilbake har ført til delte meninger hos brukerene. Ved å legge om fra at filbehandleren behandlet filsystemet som en nettleser (Du kan gå fram og tilbake, og alt holdes i samme vinduet) til en «spaltial» utforsker håpet de å få datamaskiner mer lik den virkelige verden. Man skulle ikke lenger bla i filer som en bok, man skulle heller lete og behandle dem som objekter. Det betyr at filbehandleren Nautilus åpner alle mapper i et eget vindu. Så kan man stille inn på ikonstørrelse, sorteringsrekkefølge og beskrivende «merkelapper» som man selv ønsker. De vil huskes mellom hver gang man åpner den bestemte mappen, og dette betyr at f.eks. musikksamlingen din kan sorteres med små ikoner, mens bildesamlingen din har miniatyrbilder med dato under. Etter voldsom kritikk fra brukerene som foretrakk gamlemåten og mye ros fra de som likte den nye, ble det lagt inn muligheten for begge to. Dermed kan brukerene selv bestemme hva de foretrekker, men «spaltial» er satt som standard i Ubuntu. Nautilus klarte også å lete seg gjennom Windows-nettverk uten problemer og filbehandleren er både kjapp og funksjonell – uansett hvilken utgave man velger.

Skjermskudd av «spaltial» med emblemer og normal nautilus.

Konklusjon

Den foreløpige utviklingen av Ubuntu er svært lovende - allerede nå tilbys det et funksjonelt skrivebordsmiljø med alt man trenger uten noe ekstra kludder. Det at man aldri engang trenger å røre kommandolinjen for programvareinstallasjon gjør at Ubuntu stiller i samme klasse som Fedora og Mandrake når det gjelder brukervennelighet. Det at mindre detaljer ikke fungerer helt perfekt uten litt tukling - da mp3-støtte og norsk tegnsett - er ubetydelig: Det tar toppen fem minutter å fikse disse tingene, men det er kanskje ikke alltid innlysende for førstegangsbrukere.
Hvis jeg skal rette et kritisk blikk mot noe, så må det være det at installasjonen kanskje gikk litt for fort fram i svingene. Det gjør at ting går fort uten noe særlig innsats, men på en annen side er det kanskje ikke alle som trenger full office-pakke og IRC-klient.
Ubuntu er også svært raskt. Selv om oppstartstid var noe tregere enn det jeg var vant til (55 sekunder), så er gnome kjapt og responsivt selv på denne maskinen fra forrige årtusen. På den samme maskinen kjørte Fedora som sirup – jeg måtte sitte og vente på at dialogbokser skulle åpnes, men med Ubuntu føles det like kjapt som i Windows 2000.
Jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale Ubuntu. Til tross for noen barnesykdommer, særlig litt svak multimedia-støtte ut av boksen, så er det både raskt og brukervennelig uten å komme i veien for kraftbrukere. Det er et solid utgangspunkt som med litt mer finpuss kan godt vise seg å hevde seg med de mer annerkjente distroene i kampen om skrivebordsbrukere. Selv om 'Ubuntu' er helt umulig å både uttale og skrive.

Testmaskinen var en P3 med 800mhz, 192mb ram og et geforce 2 mx-kort. Lydkortet var et soundblaster live, nettverkskortet var et 3com-kort.

For de som ønsker å evaluere Ubuntu uten å legge det inn, så tilbyr de en livecd som kun kjører fra en CD på sine hjemmesider.
Utsakt og suveren anmeldelse, *klapp, klapp*
Meget bra guide!

Også bra at du oppga test maskin, med spesifikasjoner
Veldi bra! Har du skrevet fler anmeldelse?
Takk for ros.

Frazzy: Ja, det er maskinen jeg har ved senga. Klart den må ha god ytelse

Si ifra hvis dere finner stavefeil, rar formatering eller strukturfeil - det er et rent helvete å justere artikler på 16000 tegn med redigeringsfunksjonen. Hele artikkelen ble skrevet i OpenOffice.org, på selve testmaskinen, for de som lurte på det.

Edit; Dere er kjappe. Effect: Nei, ikke enda. Skal derimot ikke utelukke at jeg skriver flere i framtiden, da dette gikk overraskende fort (En time kladding og testing, halvtime fiksing på teksten).
Opprinnelig postet av IvIoyner
Skal derimot ikke utelukke at jeg skriver flere i framtiden, da dette gikk overraskende fort (En time kladding og testing, halvtime fiksing på teksten).
Vis hele sitatet...
Tuller du? Brukte du så lite tid?

Uansett en bra og godt skrevet anmeldelse.
Veldig fin skriving.
Selv synest jeg at standard-themet ble veldig brunt, og trist. Men det er jo selvsagt noe som man kan fikse på, alt etter hva brukeren ønsker.

Selv tror jeg ikke at jeg kommer til å bruke Ubuntu, da jeg har mandrake - Og det funker ganske bra.
Men jeg synest det var interesant å se hvordan Ubuntu var i forhold.
Opprinnelig postet av Rubiks
Tuller du? Brukte du så lite tid?
Vis hele sitatet...
Jeg skal innrømme at jeg formulerte hele greia i hodet på en liten gåtur først, men ja, 1 1/2 time for hele prosessen er nok realistisk. Den halvtimen gjorde jeg i dag morges, da skriveferdighetene mine ikke er de beste klokken ett om natten.
"det at installasjonen kanskje gikk litt for fram i svingene."

noe snodig formulering. bare småting, men du spurte jo om det

dessuten er det kansje noe unødvendig å forklare hva epost er?
Ubuntu er fint det, har akkurat installert selv (20 minutter siden). Det eneste som til nå irriterer meg noe grenseløst er at xchat er på svensk, og synaptic er på dansk. Det er ikke bra.
Skrivefeil:
Opprinnelig postet av IvIoyner
Hvis jeg skal rette et kritisk blikk mot noe, så må det være det at installasjonen kanskje gikk litt for fram i svingene.
Vis hele sitatet...
Flott artikkel. Jeg har en gammel 133 mhz og 40 mb ram, som jeg tenkte å bruke som deletorrentdata. Hvilken klient bør jeg bruke. Er grønn på linux, så det er greit med litt brukervennlighet.
Enig. Det samme gjelder Gaim. Den er på dansk. Dessuten er det en del blanding av engelsk og norsk, men det kan man leve med. Bra skrevet IvIoyner. Vil bare nevne for de som hater Gnome, man kan legge inn KDE. Er du usikker hvordan så fant jeg noe om det på et av de uoffisielle forumene til Ubuntu.

Noen som faktisk vet hva Ubuntu betyr. En liten spurv visket meg i øret at det var afrikansk, men jeg har glemt betydningen.
Jeg laster faktisk ned Ubuntu nå, og lurer fælt på om dette faktisk er den ultimate distroen for meg.

Tiden vil vise.
JRP / Laurentius: Hvordan dere har klart å få Gaim aner jeg ikke. Her er alt på engelsk, xchat og alt annet inkludert. Jeg testet ikke norsk språkpakke da jeg ikke er noen fan av, eh, norsk.

Salve / Laurentius: Fikset, manglet en liten "fort" inne i setningen der.
Vel. Under installasjon hadde jeg muligheten til å velge landet jeg kom fra. Dette inkluderte også tastaturoppsett. Dermed valgte jeg norsk. Men jeg vil heller ha det på engelsk.

Uansett, hvordan fikser jeg større for mp3?
Hak av for alle tilleggsserverene i synaptic, søk etter gstreamer-mad. Når den er inne vil alle gstreamer-programmer få mp3-støtte.
Glimrende!
Ja la selv inn Ubuntu i går kveld, og er stor-fornøyd. Før det kjørte jeg Mandrake, men var ikke helt fornøyd med urpmi. Mange vil vel si at Mandrake er den letteste distroen å sette opp, men etter egne erfaringer er faktisk Ubuntu -mye- lettere. Her funker alt fra første stund! :-)
Opprinnelig postet av IvIoyner
Hak av for alle tilleggsserverene i synaptic, søk etter gstreamer-mad. Når den er inne vil alle gstreamer-programmer få mp3-støtte.
Vis hele sitatet...
Hvor? kan ikke finne dette i det hele tatt.
Nydelig anmeldelse, dette kan du.
Ubutu så virkelig fint ut.
Dette så ut som distroen for meg og visse linux-hatere (*host*hark* NoKeR *Host*) som får frysninger av make og ./configure.
vidder: du må nok fortsatt holde på med make og ./configure , man får jo ikke tak i alle programmene med apt-get
Veldig godt skrevet anmeldelse.

Trolig får dere dansk og svensk på xchat og gaim fordi det kanskje ikke eksisterer språkpakker på norsk til dem. Eller så er det bare en trykkfeil fra ubuntu linux.
Sist endret av Deezire; 24. oktober 2004 kl. 16:16.
Fin anmeldelse IvIoyner. Må få se om jeg kan få noen virus-lei-kaffe-drikkende-windowsbrukende-voksne til å kanskje prøve ubuntu.
Opprinnelig postet av xbyte
Hvor? kan ikke finne dette i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
At your service. Først må du skru på ustøttede pakker. Her ser du hvordan det ser ut i synaptic, hak av for alle sammen, og velg refresh. Når databasen er oppdatert, søk på gstreamer0.8-mad (eventuelt bare gstreamer og let deg fram til riktig plugin). Jeg tok like godt et screenshot av den også her.
Gir den en sjanse jeg, får se hvordan det funker.
Opprinnelig postet av IvIoyner
At your service. Først må du skru på ustøttede pakker. Her ser du hvordan det ser ut i synaptic, hak av for alle sammen, og velg refresh. Når databasen er oppdatert, søk på gstreamer0.8-mad (eventuelt bare gstreamer og let deg fram til riktig plugin). Jeg tok like godt et screenshot av den også her.
Vis hele sitatet...
Vielen danke..

Jeg fikk det til nå ja. Jeg var inne på preferences eller hva det heter og så etter et slikt alternativ der. Var liksom ikke noen logikk i at man måtte enable de pakkene der (for meg, that is..)


.. Så nå er XMMS oppe og spiller mp3, streamet via samba fra en windowsmaskin (kanskje ikke imponerende, men jeg er fornøyd med at jeg fikk det til omsider)
Jeg har bestemt meg for å dra ned iso'en så får jeg se hva det blir med meg. Kanskje jeg installerer det og bruker det. For det ser jo litt gøy ut også.
Det er kjempegøy. Første gang jeg synes linux er kjempegøy.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Lurer på hvor mange nff-ere som har testa ubuntu etter dette (inkl. meg) :P

Knall anmeldelse
kjempe bra anmeldelse! Driver å laster ned live-cd for å sjekke hvordan dette er... kanskje jeg installerer det etter hvert
Har lastet ned ISO'en, skal teste det på skolen i morgen. Håper det duger!
Skal laste ned fra: http://www.ubuntulinux.org/download/ men når jeg trykker på mirror får jeg opp 10-20 valg muligheter. Hva skal jeg laste ned?
Opprinnelig postet av JRP
Noen som faktisk vet hva Ubuntu betyr. En liten spurv visket meg i øret at det var afrikansk, men jeg har glemt betydningen.
Vis hele sitatet...
"humanity to others"

A_O: Last ned warty-release-install-i386.iso om du har en wanlig PC.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Helt utrolig bra anmeldelse

Jeg bruker Debian nå og er ganske fornøyd med apt, men ikke se vekk fra att jeg prøver Ubuntu

Sist endret av Alphanio; 25. oktober 2004 kl. 01:42.
Fin anmeldelse.

Det jeg lurer på er hvor forskjellig er denne fra debian? Er det noe vits i å bytte hvis man har debian fra før?
Dette må jeg også teste, har brukt fedora et par uker, men fikk aldri bedre oppløsning enn 800x600. Håper jeg får fikset dette i ubuntu..

Tror jeg skal kjøre opp en vmware løsning og innstallere ubuntu. Er det mye jobb i mounte en ntfs partisjon? Kan jeg skrive/slette filer på ntfs partisjonen?

Edit: Hvor stor plass trenger jeg?
Sist endret av JuB; 25. oktober 2004 kl. 12:41.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
såvidt jeg vet har man per dags dato kun read-only access til disker med ntfs
Opprinnelig postet av duap

Det jeg lurer på er hvor forskjellig er denne fra debian? Er det noe vits i å bytte hvis man har debian fra før?
Vis hele sitatet...
Gnome 2.8 med Hardware Abstraction Layer og en del slike ting, i tillegg til DBUS gjør at du garantert får en framtidsrettet installasjon med automatisk montering av kameraer og alt mulig rart. Om du ønsker gnome 2.8 med alt som er av finesser, samt en ferdig pakke med gnome-programmer, så er det ingen grunn til å ikke teste. Hvis du er KDE-bruker, så ser jeg ikke poenget

Tror jeg skal kjøre opp en vmware løsning og innstallere ubuntu. Er det mye jobb i mounte en ntfs partisjon? Kan jeg skrive/slette filer på ntfs partisjonen?

Edit: Hvor stor plass trenger jeg?
Vis hele sitatet...
mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt vil gi deg tilgang på partisjonen. Om VMware kan gi deg tilgang til NTFS er en annen sak. Du kan ikke skrive til NTFS, selv om tredjeparts programvare som captive NTFS lar deg gjøre det. Ikke noe jeg ville stolt på og absolutt ikke noe jeg ville tuklet med som nybegynner. Hvis partisjonene dine er mindre enn 128GB, har ingen filer over 4GB og du ikke har bruk for NTFS-rettigheter, så vil jeg anbefale deg å konvertere til FAT32 med partition magic.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Noen andre som har opplevd problemer med live cd-en? Jeg prøvde to ganger. Det første jeg gjorde første gangen var å sette opp internettet. Etter det skulle jeg åpne firefox, men programmet åpnet seg bare ikke. Jeg trykte å trykte, for no use.

Andre gang jeg prøvde åpnet jeg Gaim og Firefox med en gang.Da kom de. Men da jeg hadde satt opp linja mi, så virket plutselig ikke internett, og jeg prøvde å åpne et program for å se om samme feil kom igjen. Det gjorde det. X-chat ville ikke åpne seg. Jeg håper at den installerte versjonen er bedre.

Et annet problem jeg har med Linux generelt, er at ingen av dem finner lydkortet mitt, ett " Echo Mia Midi 24-96 Digital Recording".
Står nå her med Partisjoneringen på Ubuntu. Men vet liksom ikke hvordan jeg skal fordele det... Den står med 59,5 gb på ext3 og 512,4mb på swap. Jeg anntar at swap er os install og ext3 er en partisjon for personlige filer som filmer, mp3 osv. Men spørsmålet er da, trenger jeg ikke litt mer enn 512mb til swap? Slik at jeg kan istallere plugins og os relatert programvare på swap?....

på forhånd takk
Jeg er redd du har misforstått det litt.
Swap: Partisjonen hvor midlertidige filer lagres når maskinen går tom for rom. 512mb er mer enn nok i de fleste tilfeller. EXT3 er bare en partisjonstype, lik NTFS og FAT32. Du vil ha den på root (hele filsystemet unntatt hvis ting er spesifisert annerledes). Hvis du vil ha en egen partisjon for hjemmeområdet, så oppretter du en du setter på "/home". Det er nok like greit å sette mesteparten av plassen på root, så har du plass til både mange programmer og alt som måtte være av filmer og ting.
Jeg er ganske så fornøyd med denne distroen, egentlig den eneste distroen jeg har tenkt å bruke en stund fremover, de andre har jeg bare blitt frustert over. En fin anmeldelse som du burde fått postet på andre linuxfora (så deg på alinux.nos fora) og nettsteder. Linuxguiden.no kan du legge til selv på. Har fått det meste til å fungere som det skal her, og begynner å forstå og friske opp gamle linuxkunster.. Det største problemet mitt nå er og få lagt inn ati-drivere, det skulle visst ikke være så alt for lett
IvIoyner: Ok, takker. Lar det bare være som det er da. 512 på swap og resten på / med ext3. Om ikke du eller noen andre har forslag til bedre valg av format.
Så kom første problemet med Ubuntu:
Etter første del av install hvor man blir bedt om å ta ut CDen starter naturligvis maskinen seg på nytt. Starter opp..."bios screen" og pang der kommer det opp:

Grub loading stage 1.5

Grub loading, please wait.

Jeg tenkte jeg skulle snu meg rundt å diskutere litt rundt den nye opraen på nff og poste noe greier på Hardware mens jeg venta.. Etter å ha surfa i 10-15 min snudde jeg meg:


Grub loading stage 1.5

Grub loading, please wait.

Jeg klødde meg i hodet og restarta maskinen:


Grub loading stage 1.5

Grub loading, please wait.

Slik har den stått i 20 min nå.

Noen som har en ide?
Hehe, to stykker som gjør akkurat det samme. bare at jeg ikke har kommet like langt. Får håpe det gr her da.
prøv å trykke enter? Her gikk alt av seg selv...
Hmm. Nope uansett hva jeg trykker og hvor hardt jeg gjør det funker et ikke. Hvor lang tid tok det før reaksjon hos deg?

Bah.. jeg er bare så lei av at ting ikke fungerer.. jeg hadde håpet å slippe unna uforklarlige feil når jeg nå droppa xp, men det ser ut til at jeg erfarer linux feil litt tidligere en jeg hadde håpet. Men jeg gir ikke opp så lett. Jeg har jo tross allt hatt med windows å gjøre i lang lang tid.
når det sto at den skulle reboote, skjedde det noe etter 2 sek.. helt av seg selv..
**** ass, typisk min flaks.
God! Why me? Why why hwy?!!
Grub er bootloaderen. Jeg har hatt problemer med den før og det er ett helvete . Jeg tror letteste måten er å prøve å installere på nytt. :-/