Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  116 6478
"Hva er nå dette?" tenkter du nok, når _jeg_ lager en tråd i Samfunn og politikkforumet. Det har ikke skjedd før og det kommer sannsynligvis ikke til å skje så altfor mange gangene heller. Det jeg vil er å lufte mine tanker angående Operasjon Dagsverk.

Jeg var på skolen idag og fikk da vite at det nå ikke er lenge til Operasjon Dagsverk begynner, og vi skal/burde begynne å se etter jobber. Det blir spørsmål om hva man har tenkt å jobbe med, hvor jeg instinktivt mener at jeg ikke har noen hensikt å gjøre dette. Klart alle skal jobbe er hennes kommentar, og sier at jeg ikke har noen valg. Jeg er faktisk 21 år og jeg har da vitterlig mine prinsipper jeg lever etter. Jeg kommer desverre kun til å møte opp på skolen, og de får da finne noe konstruktivt til meg å gjøre. Jeg går på skole for å lære og bli ferdig med den slik at jeg kan få min studiekompetanse, slik at jeg senere kan jobbe.

Men hvorfor i allhverden vil jeg ikke jobbe? Hvorfor ønsker ikke jeg, som alle andre å være solidarisk og en riktig så snill borger? Å hjelpe andre er da noe alle ønsker?

Joda, helt fint å hjelpe andre, være solidarisk og alt det der. MEN, dersom jeg skal bli påtvunget å være solidarisk og skal igjen godta dette, så hvor går vel mine prinsipper?! Jeg vil ikke være solidarisk fordi jeg MÅ, men fordi jeg KAN. MÅ jeg, så forsvinner vel hele vitsen med solidaritet, og alt ender opp i et jeg vet ikke hva. Jeg har som sagt mine prinsipper jeg lever etter og når jeg blir TVUNGET til å måtte gjøre ting, spesielt som slike ting. Så ser jeg ikke andre ting å gjøre enn å sette meg imot det. Ikke fordi jeg vil være kul og original, men fordi jeg ikke ønsker å måtte bli tvunget til dette(På samme måte som historia bak NRK og lisensmannen på døra mi). Jeg har heller ingen planer om å kjøpe meg løs fra dette, det får bli til at jeg enten sitter på skolen og gjør noe mer eller mindre konstruktivt eller at jeg får fravær eller hva de enn ønsker å gi meg.

Kommer til å legge fram min sak som dette når det kommer til spørsmål om hvorfor jeg ikke ønsker å delta.

Når det er sagt, at dersom man vil være med på dette dødfødte prosjektet; hvorfor skal man kun få 300 kroner for å gjøre det? Ønsker du å bidra, så vil du da vel bidra med mer enn usle 300 kroner? Alle bekker små gjør en stor å? Arbeidskraft er dyrt normalt sett, og hvorfor i faen skal den være så drittbillig nå som man skal hjelpe andre folk? Minstelønn burde MINST være vanlig lærlingelønn, burde den ikke?

Dessuten, skal den være så billig så er det ikke vits at man i det hele tatt jobber for den. Bedriftene, foreldrene dine eller whatever har da mer å rutte med enn som så har de ikke? OG, tenk på det; når du jobber for en så liten lønn så er det tydelig at det i realiteten ikke engang er DU som bidrar. Du bidrar kun indirekte, pengene, eller bidraget kommer jo ifra den som måtte ansette deg. Innse det, de som ansetter deg ønsker sannsynligvis ikke engang deg til å arbeide for seg. De vil bare være så snille å bidra med litt penger, for igjen; hvem ønsker vel ikke å være solidarisk og en slik snill borger?

Hva er dine meninger?

Edit: Ah, et glemt poeng. Bedriftene kan selvfølgelig betale mer enn 300 kroner. Men hvor ofte skjer egentlig det?
Har aldri sett det slik. Stå på krava!

Faktisk veldig enig med deg, selv om jeg aldri har nekta å jobbe for OD.

Jeg føler riktignok det er JEG som er solidarisk (ok, påtvunget solidarisk...) siden det er jeg som gjør arbeidet, til underbetaling... Bedriften er jo ikke særlig solidarisk, de KAN jo betale mer...
I mine øyne er, som du er inne på, vinnerne ved OD-dagen arbeidsgivere. De får arbeidskraft en hel dag for skarve 300 kroner! Jeg mener uten tvil at på skolen skal man utdannes, solidaritet er fritid. Kanskje et forsøk på å la lærerne få en ekstra fridag?
Tviler på at det er for å la lærerene få en ekstra fri dag. At man ikke skal få mere enn 300, er vel kanskje på grunn av at alle (de fleste) skal få seg en jobb. Når vi hadde OD for et par år siden, var vel i 9. klasse, så måtte vi ta med 200,- på skolen dagen etter. Jobbet vi ikke, måtte vi punge ut selv.
Vi kunne velge mellom oppleg på skolen eller jobb...

Det er vel lov bestemt at minstelønna skal være x antall kroner pr.time?
|d13m0b skrev:
Joda, helt fint å hjelpe andre, være solidarisk og alt det der. MEN, dersom jeg skal bli påtvunget å være solidarisk og skal igjen godta dette, så hvor går vel mine prinsipper?! Jeg vil ikke være solidarisk fordi jeg MÅ, men fordi jeg KAN. MÅ jeg, så forsvinner vel hele vitsen med solidaritet, og alt ender opp i et jeg vet ikke hva.
Vis hele sitatet...
Jeg kan faktisk ikke være mer enig i det du skriver. Tvang har aldri vært særlig vellykket i forsøk på å endre mennesker, (f eks få folk til å gi penger osv) noe som forklarer hvorfor det bare finnes noen få doktrinære marxister og enda færre nazister igjen i denne verden. Selv utopister har vært nødt til å vedgå at menneskelige endringer best oppstår innenfra og ut. Altså ikke ved tvang, ikke ved at noe utenfra skal bestemme hva du skal gjøre med dine penger.
Syns OD er et bra tiltak jeg... Selvom bedriftene får billig arbeidskraft så er det bare én dag i året, og det bør man klare.
Og det er jo ikke værre enn at man kan betale de pengene selv hvis du ikke gidder å jobbe.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Selv om lærerne sier at du må, så kan du allikevel. Vi er jo utstyrt med fri vilje. Jeg skal selvsagt gjøre dette, og jeg er forsåvidt enig med deg i noen av poengene, men det er jo bare måten skolen presenterer OD dagen på. ved å bruke ord som overskrider den vanlige elevs vokabular og får dem til å være med på dette.

Hadde dette vært noe annet, noe som ikke var nødvendig i dagens samfunn, så hadde ikke jeg heller gjort det. Men dette handler om å hjelpe jevnaldrene mennesker i et annet land til å få det bedre, og det er følelsen du får inni deg etter at du har hjulpet mennekser jeg er ute etter. Jeg oppfordrer alle til å vise litt insats og ta litt initiativ til å være med på dette. tenk hvis det var deg, ungdommer i andre land hjalp på den måten.

Dette er feil holdning av deg |d13m0b.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jesper, les posten min igjen og skjønn den. Det er altså ikke snakk om hvor fælt det er å jobbe eller hvor uhorvelig mange penger 300 kroner er. Det er en prinsippsak.

zwifty, da jeg var på ungdomsskolen og hadde OD dag, var jeg på skolen (av samme grunnene som nå, forresten. Krangla meg til det.), og det var serdeles lite folk på skolen. Stakk innom rektorkontoret og knabbet skolenøklene med meg. Jeg dro i ettertid inn på skolen om natten og lastet ned Quake 3 demo, på deres linjer. Var også innom litt før jeg skulle slutte på skolen og knabbet med meg X antall kilo kladdebøker for å ha på VGS.

Aciid: Hva er riktig, og hva er rett holdning? Da jeg var i militæret fikk jeg over normal på holdning og omtrent samtlige andre punkter? Hva som er korrekt holdning er da vitterlig en subjektiv mening? Jeg mener det er feil holdning av deg å bli styrt på denne måten, du "tror" tilsynelatende at du gjør dette av fri vilje(Nei, jeg mener ikke dette bokstavlit).

Forøvrig er jeg rimelig sikker på at jeg hadde gjort dette dersom jeg ikke hadde blitt prøvdt tvunget til dette. Jeg gjør det altså, kun på trass og mine prinsipper.
Opprinnelig postet av jepser
Syns OD er et bra tiltak jeg... Selvom bedriftene får billig arbeidskraft så er det bare én dag i året, og det bør man klare.
Og det er jo ikke værre enn at man kan betale de pengene selv hvis du ikke gidder å jobbe.
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg tror det han mente var at det gikk på prinsippene hans.

Man kan ikke bli påtvunget solidaritet, det må komme innenfra, med korte ord.

Edit: æsj, |d13m0b var før meg.
1. Det er nok ikke læreres fridag som er motivasjonen til OD. Det er jo elevorganisasjonen som arrangerer det hele..

2. Du er ikke nødt til å delta! se bare her: http://www.od.no/Om_OD/index.html

3. Skjønner ditt prinsipp om å ikke gi etter for tvang. Men nå vet du at du ikke MÅ, så da kan du vel hjelpe!?
Det som irriterer meg med OD er at man ikke selv kan velge hva pengene går til. Jeg husker jeg ble så jævelig provosert da vi måtte sitte og se en lang video om noen folk som hadde reist ned dit de skulle drive med hjelpearbeid. Det vriket som om hele målet med turen var at de kunne lage den filmen, det er hvertfall å kaste penger rett i dass spør du meg.
|d13m0b og pinnsvinet: Sorry, er litt for trøtt til å svare på den tråden her... Skal ikke gjenta seg.
Problemet jeg har med OD er at jeg ikke aner overhodet om pengene våre ble brukt til det de skulle brukes til. Så lenge jeg har vært med på OD og såkalt Internasjonal Uke, så har det aldri vært noen oppfølging om hva pengene våres ble brukt til.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg er helt enig med deg. Jeg og Lee gikk fks hjem fra noe minnestundgreier for de russiske barna, nettop fordi vi blir tvunget til å sørge for noe jeg egentlig ikke har noe med å gjøre. Dessuten finnes det verre ting her i verden. Fks. de over 10000 tjetjenerene Russland har drept. De har vi aldri hatt noen minnestund over. Og her ser vi enda et eksempel på meidenes makt. Stå på |d13m0b \o/
Opprinnelig postet av zwifty
Tviler på at det er for å la lærerene få en ekstra fri dag. At man ikke skal få mere enn 300, er vel kanskje på grunn av at alle (de fleste) skal få seg en jobb. Når vi hadde OD for et par år siden, var vel i 9. klasse, så måtte vi ta med 200,- på skolen dagen etter. Jobbet vi ikke, måtte vi punge ut selv.
Vis hele sitatet...
Skal ikke skole i Norge være gratis? Er helt enig meg deg |d13m0b, vinnerne er arbeidsgiverne.
Jeg synes Od er bra men jeg synes det er alt for mange organisjoner som tar seg av ulandene å jeg har lyst til at vi skal være litt griske å tenke på utliggere på gata i Norge ikke uland for engangskyld. Tenk at uteliggerene nesten blir behandla som jøder før 2verdenskrig de blir jaget og trakasert å blir sikkert slått av purken noen ganger. Vi må lete rundt etter jobber å alle som bor ved meg som har bedrifter hater ungdomer å kaster oss ut vis det er butikker men likevel klarer noen få å få jobb..Hvem er enig at vi skal tenke på uteliggerne istede for ulandene for egangskyld?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Tviler på at staten vil at skolene skal samle inn penger til uteliggere. Det er staten selv sin oppgave. De prosjektene skolene driver er nok mer for å lære elevene at små ting vi gjør her i vårt land kan hjelpe de som bor i fattigere land enn Norge.

Men ellers er jeg enig i at vi generelt burde tenke en del mere på narkomane og uteliggere her i landet.
meningen med OD er på en måte grei nok, vi som bor i et såpass rikt land burde jo gi penger til de som ikke har det så godt...

men måten det gjøres på blir litt tåpelig, fordi det å i det hele tatt antyde at de pengene blir tjent i en eller annen bedrift er jo litt drøyt.

rundt der jeg bor er det 3 ungdomskoler. hver med ca. 300 elever. nå vet ikke jeg helt om alle skolene hadde det samtidig, men tviler nå sterkt på om næringslivet rundt her har plass til å gi en dags så jobb til 300 personer. så det ender jo opp med at 90% jobber hjemme, de som er heldige jobber hos jobben til en forelder eller annen familie...

og da igjen blir det en påtvunget utgift til hjemmet, noe som blir ganske tåpelig. (da jeg jobba hjemme jobba jeg ca. 1 time,gjorde ting som jeg sannsynligvis måtte gjort uansett)

det ideelle var om skolen kunne avtale med en eller annen bedrift (eller skolen selv) om en dugnadsjobb, hvor elevene kan jobbe en dag, og pengene ble sendt til OD eller røde kors eller hva som helst... når det snakk om uteliggere, kan det jo like godt gis til frelsesarmeen, der blir de hvertfall ikke brukt til å fly en eller annen tulling (eller fler) halve jorda rundt...
Opprinnelig postet av Joe Pantoliano
Hvem er enig at vi skal tenke på uteliggerne istede for ulandene for egangskyld?
Vis hele sitatet...
Slik har jeg tenkt lenge, det er greit nok at vi skal hjelpe folk som har det vanskelig i u-land, men det er mange i Norge som lever under fattigdoms grensa og det er mange hjemløse. For ikke å snakke om de økonomiske problemene skoler, sykehus og aldershjem har. Jeg synes vi burde tenke litt mer på våre egne før vi begynner å pøse ut milliarder på milliarder til u-land...
Hvis man vil hjelpe de narkomane i Norge, er det vel bare til å putte noen tiere i koppen deres, eller gi dem en pose matvarer. Det er jo fritt frem for å hjelpe så mye en kan, men det betyr ikke at man skal glemme de i u-landene, som har det generellt mye vanskeligere enn oss i Norge.

Hvis en har andre ideer om hvor OD-pengene skal sendes, må man engasjere seg mer i elevorganisasjonen. Dder kan man komme med innspill om denslags. (å gjøre det her på nFF nytter liksom ikke helt )

Tilbake til tvang/frivillighet under OD:
Jeg leste gjennom "Statutter for Operasjon Dagsverk" (Utsatte dermed oppvasken som står og venter)

I §20 står det : Deltagelse på Operasjon Dagsverk skal være basert på frivillighet og solidaritet."
Så skolen tar feil når de sier at alle MÅ delta.
Last de ned her: http://www.od.no/Artikler/85.html

Likevel.. hvem sender 300 kroner til noen som trenger det uten å bli pushet litt i baken? Jeg mener: det er jo flott å vise solidaritet!?
300 spenn er ikke mer enn en halv runde på byen, eller et kvart noenlunde bra grafikkort.. Vi har vel så det holder? Vi er ganske langt på vei til et ego-samfunn, så litt solidaritet en gang i året (minst) er bare godt for oss.

(Hvis noen nå tror jeg sitter i OD-styret og brenner for at alle elever MÅ være med på OD, så er det galt. Det er mange år siden jeg var elev og deltok på OD. Jeg bare håper at folk flest tenker lenger enn bare på seg selv, og FRIVILLIG hjelper andre!)

Hva skjer med dagens ungdom?
Hvis jeg først hadde bestemt meg for å være en prinsippfast stabukk, tror jeg arbeid à la OD hadde vært det siste jeg ville "nektet" å utføre.


Jeg har full forståelse for folk gjerne vil bestemme over sine egne liv, og hva man evt. bidrar med i forhold til hjelpearbeid o.l.
Men, herre J-meny, for pete's sake osv. Når kom indiviualismen så langt som den er kommet i dag?

"Jeg bestemmer selv over mitt eget liv!" Javel, dugnadsarbeid, borettslag etc. er jo tross alt pinlig utrendy, de fleste har fått med seg det.
Men si meg, Hr |d13m0b, er din tid så dyrekjøpt at du ikke kan avse et par timer, på én -1- dag i løpet av året, til å gjøre en liten innsats for folk i et land som ikke kan nyte samme trygghet og velferd som oss? (Til tross for at dette eventuelt måtte medføre at et brudd på dine prinsipper.)
Du sier du har full forståelse for at folk vil bestemme over sitt eget liv. Det virker neimen ikke slik på resten av det du skriver. Et prinsipp er et prinsipp. Det er ikke noe man bøyer og vender. Og hva vet vel du om hva |d13m0b gjør av frivillig arbeid? Jeg skal ikke snakke for |d13m0b her, men jeg støtter det helt og holdent. Bruk av tvang skaper ikke solidaritet, derimot gjør frivillighet det!
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Hadde pengene gått til Frelsesarmeen ville det gått greit å jobbe...

Å bli tvunget til å jobbe for noen sultne barn i et gudsforlatt land i Afrika gir ingen mening. Lurer på hvor mye av pengene som blir borte i administrasjon...
Hadde pengene gått til Frelsesarmeen ville det gått greit å jobbe... Å bli tvunget til å jobbe for noen sultne barn i et gudsforlatt land i Afrika gir ingen mening. Lurer på hvor mye av pengene som blir borte i administrasjon...
Vis hele sitatet...
Hehe sikkert 50%
Å jeg vil heller gi penger til en narkis på gata enn en gutt i et u-land
Hvorfor vil dere gi penger til narkomane og uteliggere? Alle uteliggere i Norge kan få en plass og bo og tilgang til mat (så lenge de er norske statsborgere)... De fleste uteliggerene i Norge velger faktisk å ligge ute! Da synes jeg det er bedre å penger til mennesker i Afrika som sulter, og ikke har noen valg!

Men det skulle vært slik at man selv kunne velge hvilken organisasjon man ville gi pengene til. Er noen frivillige organisasjoner som lover at alt du gir kommer frem, og ingenting går til administrasjon.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Opprinnelig postet av Joe Pantoliano
Hehe sikkert 50%
Å jeg vil heller gi penger til en narkis på gata enn en gutt i et u-land
Vis hele sitatet...
Fakitisk er det bare 2 personer som får lønninger i Norge av OD. Dvs. resten går til afrika. Så fra Norge sin side er det minimalt som går til administrasjon.
Ungdommer i Afrika er ungdommer som de og, er de ikke? Fordi mye av det jeg leser her har en (kansje ubevisst) rasistisk grunnholdning.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Men si meg, Hr |d13m0b, er din tid så dyrekjøpt at du ikke kan avse et par timer, på én -1- dag i løpet av året, til å gjøre en liten innsats for folk i et land som ikke kan nyte samme trygghet og velferd som oss? (Til tross for at dette eventuelt måtte medføre at et brudd på dine prinsipper.)
Vis hele sitatet...
Leser du alt jeg har skrevet i denne posten, og tilogmed skjønner hva jeg har skrevet. Gjør du det så skjønner du også at det slettes ikke er snakk om at min tid er så dyrebar at jeg ikke har tid til å avse en time til den kjære solidariteten. Som jeg allerede har sagt så ville jeg nok deltatt, dersom jeg fikk et valg om enten å være på skolen eller gå i arbeid. Når slike ting oppstår at man prøver å bli påtvunget ting, så har jeg som prinsipp å være det imot. Dessuten, jeg donerte senest for et par uker siden 100 spenn til røde kors. For whatever it's worth.
Et poeng er at når man kjører et slikt system som nå så er det veldig mange som vil betale. Mens om man hadde sagt "Gidd dere å ta med penger til OD i morgen?", så tviler jeg ikke på at beløpet hadde vært mye mindre på nasjonalt plan. Greit at det kansje finnes lommer av mennesker som ville tatt med 300,-, men det totale beløpet ville nok vært mindre. Så mens du har en interesang problemstilling må den stilles opp de menneskene som faktisk får hjelp av disse pengene.
Spørsmålet blir til slutt da hva som er viktigst, din frihet til å være solidarisk når det passer deg, eller de menneskene som overlever pga denne støtten. Jeg vil tro at denne problemstillingen har blitt diskutert flere steder, men at de fleste mener at pengene som jo faktisk kommer ut av dette er viktigere enn det etiske dillemaet.
Opprinnelig postet av Aciid_boot3r
Fakitisk er det bare 2 personer som får lønninger i Norge av OD. Dvs. resten går til afrika. Så fra Norge sin side er det minimalt som går til administrasjon.
Ungdommer i Afrika er ungdommer som de og, er de ikke? Fordi mye av det jeg leser her har en (kansje ubevisst) rasistisk grunnholdning.
Vis hele sitatet...
Hæ? Rasistisk? Hva er definisjonen din av rasisme? At noen her ikke er villige til å jobbe for å sende penger til et annet land, fordi de mistenker at pengene kanskje ikke kommer fram? At de ser det som mer nærliggende å gi pengene til mennesker som sliter her i det norske samfunnet i stedet? At folk ikke liker å tvinges på solidaritet, samme hvordan man gjør det? Det er ikke rasisme, det er det som kalles å stilles kritisk til det man beordres til. Rasisme er TROEN PÅ RASELÆRE. Ikke et ønske om å la pengene man selv tjener inn gå til et annet formål.

Selv synes jeg det er fint at pengene går til utviklings-land, men for min del er OD bare en unnskyldning for at enkelte kan presse sitt verdenssyn på andre ved å leke autoriteter. Jeg jobber, ikke for OD sin skyld, men fordi pengene like godt gjør nytte.
m0b
m0b's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Mortiferus: Hvem er det som snakker om å ta med seg penger til skolen på grunn av OD da? Det er ikke elevene selv om skal betale pengene, men det er såklart enkelte som velger å gjøre det. Ingen som skal kunne si at du skal ta med penger uansett, skolegangen er i utgangspunktet gratis i norge.
Hovedproblemet er vel egentlig å finne et sted man kan jobbe en dag ved. Det er faktisk ganske mye arbeid å finne seg en jobb man skal tjene dette lille beløpet på. Jeg kan selv ikke fordra dette.
ja det er det med beløpet 300 kr og det å finne seg jobb som er problemet. det er virkelig ikke lett å finne seg en jobb for en dag, mange ender opp å jobbe hjemme. det er jo greit nok det, de fleste familier har råd til å gi 300 kr., men si en tenkt familie med 3 barn, født 3 år på rad (eller 2 av dem tvillinger), som alle har OD, og alle må jobbe hjemme, da blir det 900 kr. og da begynner vi å snakke et mer betydelig beløp..
Vil man ikke jobbe på OD dagen, så er det faktisk bare å si at man ikke vil. Jeg kan ikke se noen som helst grunn til å ta opp det her som en stor og fæl sak, ingen grunn til å prøve å få med seg fler på å "skulke" OD.

Hva jeg skal gjøre på OD dagen vet jeg ikke, men hvis jeg finner ut at jeg ikke gidder å jobbe så skal jeg ihvertfall hoste opp 300kr fra egen lomme.

Tobb: OD er frivillig.

|d13m0b: Si at du ikke vil, sett deg ned og les lekser, da vil du kunne pensum bedre enn de andre, få bedre karakterer og få deg en finere jobb. Er det ikke fantastisk?
Opprinnelig postet av |d13m0b
Mortiferus: Hvem er det som snakker om å ta med seg penger til skolen på grunn av OD da? Det er ikke elevene selv om skal betale pengene, men det er såklart enkelte som velger å gjøre det. Ingen som skal kunne si at du skal ta med penger uansett, skolegangen er i utgangspunktet gratis i norge.
Vis hele sitatet...
Hovedpoenget med posten var ikke hvem som betalte, elevene eller noen andre. Men når du første nevnte det, så selvfølgelig er det elevene som betaler. Om elevene betaler med arbeidskrafen og så videreformidler lønningen, om de tar fra ukelønnen de har tjent ved å rydde rommet(eller bare får) eller om de finner 300,- på gaten er irrelevant. Uansett er det elevene som betaler, direkte eller inderekte.

Men som sagt, det var ikke det jeg prøve å si med posten. Poenger er at slik det fungerer i dag så kommer det faktisk mange penger inn. Og de pengene hjelper utvilsomt mange mennesker. Spørsmålet er da hva som er viktigst, din frihet til å være solidarisk når det passer deg, eller de menneskene som får det bedre pga denne støtten.
Trond: Så lett er det nok ikke. De fleste skoler pleier å ha et møkkjedelig arbeidsopplegg til deg som du skal sitte på skolen og gjøre. Disse oppgavene er også så omfattene at nesten ingen gidder å droppe OD.
Vi får fravær hvis vi ikke leverer penger vi,og det har de i allefall ikke rett til å gi oss.
Solrikoo: de har ingen rett til å gi dere fravær for ikke å levere OD-penger, så lenge du møter på skolen. Last ned og skriv ut reglene for OD (finner link lenger oppe i denne tråden)
ta med reglene og sleng på bordet. Får du likevel fravær, ville jeg kontaktet elevorganisasjonen. Muligens også skrevet til skolekontoret og lagt ved reglene. Ingen som er der kan få fravær!

(eventuelt kan du jo bare delta på OD og gjøre det litt enklere )
StylePower: ok, mulig jeg har misforstått. Men uansett så lærer man noe de andre ikke lærer
Opprinnelig postet av StylePower
Trond: Så lett er det nok ikke. De fleste skoler pleier å ha et møkkjedelig arbeidsopplegg til deg som du skal sitte på skolen og gjøre. Disse oppgavene er også så omfattene at nesten ingen gidder å droppe OD.
Vis hele sitatet...
Helt riktig.. Jeg er i OD komitèen på min skole, og vi gjør det så kjedelig å ikke jobbe den dagen, at de fleste vil gi penger i stedet.. Go OD!

Noen som har sett årets OD-film? Og lagt merke til hvor ubrukelig det innslaget om hun sossejenten som nasket når hun var 7 år er? Flaut å se på..

Opprinnelig postet av Mortiferus
Men som sagt, det var ikke det jeg prøve å si med posten. Poenger er at slik det fungerer i dag så kommer det faktisk mange penger inn. Og de pengene hjelper utvilsomt mange mennesker. Spørsmålet er da hva som er viktigst, din frihet til å være solidarisk når det passer deg, eller de menneskene som får det bedre pga denne støtten.
Vis hele sitatet...
Der mener jeg at menneskene som får hjelpen er viktigst.. Uten tvil.. I fjor kom det inn hele 40 millioner.. De pengene kommer så utrolig godt med for disse ungdommene. OD bør kanskje bli flinkere til å fortelle om hva de har fått til med pengene, slik at færre føler at de blir tvunget til å gi penger, men faktisk ønsker å gi.
Sist endret av Matthiesen; 3. oktober 2004 kl. 18:41.
I 4 år har jeg gått rundt i den tro at OD var nok en påtvunget greie fra staten og skolevesenet. Først i ÅR får jeg vite at det er totalt frivillig ! Er jeg sløv? Følger jeg ikke med i timen? ALL of the above, men her har vi faktisk et grovt tilfelle av tilbakeholdt informasjon! Så i protest skal jeg sitt å løse kryssord og drikke varm melk med honning i, på OD dagen, og jeg oppfordrer alle andre feilinformerte mennesker i dette frihetselskende landet å gjøre det samme ! ( Kryssord og melk med honning er helt opp til hver enktelt though... )
Da jeg gikk på videregående fikk vi høre at vi fikk ulovlig fravær med fare for nedsatt oppførselskarakter om vi ikke møtte opp med 250 kroner dagen etter. De "luringene" i OD-komiteen fortalte også at alt vi tjente over kr 250 kunne vi ta selv.

Jeg hadde selvfølgelig irritert meg over OD helt siden vi var tvunget til å delta for første gang, men fant ut at det var en bra måte å tjene penger på. Jeg dro alltid rundt på t-banen og bommet penger av folk, folk var veldig glade for å kjøpe seg god samvittighet. På et par timer i morgenrushet dro jeg glatt inn 600 kroner. Tiggere må jo tjene kjempebra?!?

Uasnsett så ga jeg alltid kronestykker for ca 150-200 kroner til OD-komiteen. De late slaskene gadd skjelden å telle opp alle kronestykkene, så jeg slapp alltid unna med å gi mindre.

En av grunnene til min motvilje mot OD var første året jeg var med, da Od-komiteen på skolen min bestilte pizza til seg selv fra de innsamlede midlene samt at det var massivt underslag (ti kroner til meg, ti kroner til Afrika, ti til meg, til til Afrika....)

Da jeg året etter krevde vanlig undervisning etter å ha henvist til reglene som kom fra OD sentralt, fikk jeg høre at min skole ikke praktiserte det slik. Det kostet for mye å holde ekstra undervisnng denne dagen.

Jeg kom heller ikke noen vei med å ringe OD-komiteen sentralt og be om hjelp. De beskylte meg selvfølgelig for å være usoledarisk. Jeg la merke til til at OD-komiteen sentralt i stor grad overlappet med fylkesstyret i det lokale Solsialistisk Ungdom-laget, så det var kanskje ikke så rart at de ikke var interressert i å hjelpe meg.

Husker det ene året hvor vi ble vist en video om hva pengene skulle gå til. Videoen og foredraget la vekt på hvor synd det var på en eller annen urbefolkning i Indonesia (tror jeg det var), som måtte gå på offentlige skoler der undervisningen gikk på det språket 99% av landet snakket. Da jeg rakk opp hånden og spurte hvorfor det var ille at barna lærte det offentlige språket i landet, ville ikke det bare være en fordel for integreringen i fremtiden?, ble jeg skjelt ut av OD-damen. Jeg var både fascist, imperialist og det som verre var. Det var da jeg ga opp å diskutere....
frivillig my ass...

man kan jo la være hvis man vil ha samtlige lærere imot seg resten av året selvfølgelig... husker det var en i klassen som spurte om vi måtte jobbe, og han ble bryskt avfeid med "alle klarer å skaffe 300 kr"
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=100962

Helt enig med Holmestrand videregående skole
Alle elevene ble enige om å støtte kreftforskningen i stedet, sier hun til
Vis hele sitatet...
Selv om alle MÅ jobbe der så går ihvertfall pengene til noe bedre enn å drifte et fengsel i sør afrika...
Jeg siterer meg selv på et annet forum, her mens jeg har pause i jobbinga.
Disclaimer: Først og fremst må jeg si at jeg rent politisk liker sosialdemokratiet, men jeg har full forståelse for at folk tror på andre ting. Jeg er heller ikke tilhenger av noen av partiene her i Norge som organisasjoner. Hvis noen mot formodning skal finne på å flame meg - ikke det at jeg er så kontroversielle at det gjør noe, men av og til er det sånn ting foregår her - så ha dette i bakhodet. Jada, jeg støtter fjerning av "frihet" og "frihet". Ingen blir fornøyd når noen tar et ståsted som ikke er et ytterpunkt.

For min egen del er OD en dag jeg både misliker og liker litt. Jeg misliker den fordi reperesentantene for OD-kommiteen ofte er både arrogante, skråsikre og politisk ensidige. Av en eller annen grunn tviler jeg litt på at det er så veldig mange som engasjerer seg for OD uten å være sosialist eller kommunist-tilhenger. Folk må gjerne legge fram ting som motbeviser det, men jeg kan minnes å få en del sure blikk når jeg stilte et par spørsmål under et foredrag på ID. Hvis noen lurer, så reagerte jeg på ting som at "nå undertrykkes folket av storbedrifter, demokratiet er dødt" (øyh, har vi ikke hatt monarker og despoter som har undertrykket "folk flest" de siste tre tusen årene og enda lenger tilbake? Er vi ikke ganske frie til å velge en del ting selv?), og da satt foreleseren ordene i halsen. Litt underholdende, spesielt siden jeg har for vane med å gjøre forelesninger av folk fra alle politiske ståsteder til en ubehagelig opplevelse (En annen gang måtte en talskvinne fra NHO avslutte før tiden pga "gutten på bakerste rad", og reperesentanter fra det lokale byggfirmaet ignorerte meg til slutt.) Dette er selvsagt helt andre historier og nå roter jeg meg bort.

Problemet slik jeg ser det med OD er tre ting:
1) Den politiske tilhørigheten og skolens tilknytning. Mange andre organisasjoner klarer å drive solidaritetsarbeid uten å presse sosialist/liberalistangenda ned i halsen til folk. Det irriterer meg på et prinsippgrunnlag at vi en dag i året gir en haug med mennesker med et ensidig politisk ståsted full autoritet over skolen som instutisjon. Dråpet i begeret var nådd når OD-kommiteen påsto at vi måtte ha legeerklæring hvis vi ikke møtte opp på det alternative undervisningsopplegget - jeg trodde grunnen til at man krevde legeerklæring av elevene på frivillig videregående skole var at man IKKE skulle kunne falle fra undervisningen? Som f.eks. ved tre dagers sykefravær, eller fravær på avgjørende eksaminasjon? Jeg sa dette til dem, men de reagerte kun ved å bli irriterte og å svare "vi har en avtale med skolen". Frivillig solidaritet når man må ha legeerklæring for å være syk fra et opplegg man ikek får studiekompetanse fra? Det er ikke mye solidarisk å måtte hale seg ned på legevakta fordi man er syk en dag, og attpå til betale for det. (Jeg forstår hvorfor de gjør dette, men det er ikke riktig i mine øyne)

2) Imaget. Hvem som helst som har fulgt med på reklamasjonsmateriellet de siste årene kan vitne på dette. Jeg husker klassikere som "drit i regnskogen" og årets håpløst naive "hva du gjør nytter ikke - og jorda er flat". Det at brosjyrene er sterkt politisk farget gjør ikke saken bedre.

Når jeg gikk på ungdomsskolen var det et foredrag av en OD-fyr som dro fram enkeltpersoner i publikum foran 500 elever og brukte henne som eksempel for voldtekt og drap, han fortsatte så med å snakke helt usammenhengende, skjelle ut elever som var uenige og så videre. Det virket fint når jeg var ikke så rent lite naiv selv, men i ettertid ser jeg på det som et slags vekkelsesmøte komplett med hersketeknikk over publikum og uthenging.

3) Organisasjonen er drevet av ungdommer og man kan ikke velge hva pengene går til. Det er min enkle mening at ungdommer ikke er kompetente til å drive noe så stort - se over.

Hva med at vi selv får velge hva pengene går til? Jeg foreslår at OD trekker inn alle de andre organisasjonene som driver med lignende arbeid - redd barna, kirkens nødhjelp, sos barnebyer og alle de mindre organisasjonene som driver med solidaritet. La oss velge hvem vi skal hjelpe i sann demokratisk ånd, ikke la de som kun er med i OD styre dette. Hvis alle organisasjonene hadde gitt oss informasjon om hva de driver med (gjerne mer objektivt enn de pleier, men det går vel neppe an innen rimelighetens grenser...) så kan vi velge utifra menneskesyn og objektivitet om vi vil støtte ting - og ikke minst, hva vil støtte. Så kan OD få de pengene menneskene som ikke bryr seg jack shit om politikk og solidaritet tjener inn. Jeg kan forsikre dere om at der pokkers mange av dem.


Til slutt vil jeg si at selv om solidariteten er frivillig på papiret, så er den ikke det i realiteten. På mange skoler er man garantert et stempel hvis man nekter å jobbe, og ikke minst, hvis man ikke vil støtte saken. OD er flinke til å vende massene mot individer kun en dag i året. Jeg jobber på OD, penger til et godt formål er penger til et godt formål.

Det er godt at det er såpass mange som stiller seg litt kritisk til slike foretak i skolen, selv om vi kanskje har litt forskjellige synspunkter. Alle er unike som snøflak

Aller til sist vil jeg si at dette er basert på mine egne erfaringer med OD - mange av de som jobber i organisasjonen er hyggelige mennesker og jeg har på ingen måte møtt alle sammen. Det er bare det at jeg selv har sett på nært hold hvordan dette gjennomføres - og jeg kan ikke vende blikket vekk fra ting jeg synes er kritikkverdig, enda det er en god sak.
Vis hele sitatet...
Jeg nektet selv OD når jeg måtte det av mye de samme grunnene. Jeg skulle gjerne vært med på OD og betalt de 300 kronene lett, men jeg ville ha prinsippet på å kunne velge om jeg ville. Man får jo ingen form for valg, man blir bare frastjålet retten til utdanning som man har i Norge.
Jeg syns ikke det er så veldig solidarisk å prakke på folk å skaffe 300kr.

Senario 1#
De aller fleste av oss kommer til å gå til mor og far å si, gi meg 300kr. Hva er de til da? OD. Hvilke sak er det da? "STFU FU JEG SKAL SPILLE CS HELE DAGEN(eller hva som helst), DRIT I Å VEKK MEG I MORRA."

Senario 2#
Samle sammen en gjeng med tullinger å selge vaffler etc. Eller annen random tigging på gata.

Senario 1 er så lite solidarisk, men OD har en genial inntektskilde, at de trenger å bruke 10% på administrasjon av ca 40mill er ganske rart.

Senario 2 er det vel kanskje 1-5% av alle VGS-elever som gjør..

Offtopic: OD-dama på skolen sa at det var rasistisk å si, spis opp maten din tenk på alle de barna i Afrika som ikke får mat.

Jeg er ikke imot OD, vil bare at det skal være valgfritt. Enten delta, ellers vanlig skole med undervising.
Opprinnelig postet av KaldBlod
Å bli tvunget til å jobbe for noen sultne barn i et gudsforlatt land i Afrika gir ingen mening.
Vis hele sitatet...
I år er det jo litt debatt om hva pengene brukes til.
Pengene går til Afrika, til voldtekts- og draps-fanger i fengsel.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=100962

Hva syns dere om dette?
Jeg skal ikke si så mye, er ikke med på OD i år.
Men jeg syns det blir litt feil å jobbe for forbryterne i stedet for ofrene, som Oda sier i artikelen.
Opprinnelig postet av windoze

Jeg er ikke imot OD, vil bare at det skal være valgfritt. Enten delta, ellers vanlig skole med undervising.
Vis hele sitatet...
Det avhenger litt av skolen hva som tilbys i det alternative opplegget. Rart at de skal bestemme det synes jeg. Forøvrig - de aller fleste jobber på OD, enten hjemme eller hos slektninger.
For første gang fikk jeg, ettersom jeg til vanlig er for rastløs til å se en film, sett hele American History X. Takket være OD og det alternativet på skolen =)