Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 12355
Hey

Har lenge lurt på om det på noen måte er mulig å destillere rødsprit og gjøre den drikkbar, og ikke helseskadelig..
Apropos: Her jeg bor så står det til enhver tid tre-fire karer og drikker rødsprit rett fra flaska.

Og de renser ikke, så hvorfor skulle du?
Det er nå brekningsmiddel i rødsprit, så de har nok noe annet i flasken. Før kunne du vistnok sile det ut gjennom loff, men har hørt at det ikke går lengre.
Trådstarter
41 0
vel, er vel ikke spesielt sunt å drikke rødsprit fra flaska, og kunne godt klart meg uten tilsetningsstoffene og brekningsmiddel..
opprinnelig postet av Gilgamesj

Apropos: Her jeg bor så står det til enhver tid tre-fire karer og drikker rødsprit rett fra flaska. Og de renser ikke, så hvorfor skulle du?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi rødsprit er denaturert (gjort udrikkelig) med tilsetningstoffer? ergo: det er farlig å drikke..
Sist endret av promiscuous; 22. september 2004 kl. 15:46.
Trådstarter
41 0
ja, men er det umulig å gjøre den drikkelig igjen? hvis det er det, så har jeg fått svar på det jeg lurte på..
Men det jeg lurer på er; Hvorfor i all verden skal du drikke rødsprit?
r33l: Billig fyll?
Det er jo bare å destilere det igjenom et hjemmebrentsapparat så sitter du igjen med drikkelig brennevin. Men... Da er det vel kanskje like greit å bare begynne å lage hjemmebrent!?
Det er en grunn for at disse stoffene er i. Aksepter det.

Som eks. speider har testa å drikke whitesprit, rødsprit, lampeolje og bensin. Ingen av delene er å annbefale.
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Apropos: Her jeg bor så står det til enhver tid tre-fire karer og drikker rødsprit rett fra flaska.

Og de renser ikke, så hvorfor skulle du?
Vis hele sitatet...
legg merke til at de står sammen.

det er fordi de har kaustisk soda i rødspriten. det gjør at stoffene som er farlig/brekningsmiddel samler seg i bunnen og blir til en slags grøt (som selvfølgelig er forfærdelig etsende og drittgiftig)

Så da drikker en og de andre følger med at han ikke svelger det etsende.

Den skal vistnok ikke smake særlig godt likevel, men det bryr såvidt jeg vet de som drikker det ikke noe særlig om.

NB: når jeg sier etsende, så mener jeg det. Heftige etseskader i hals og svelg anbefales ikke (du får kansje noe å ruse deg på på sykehuset, men du vil angre på det i mange år).

Hvor mye kaustisk soda som brukes vet jeg ikke.

mm
Trådstarter
41 0
hehe, dette hørtes litt skummelt ut, tror jeg holder meg til sikrere metoder jeg:P
Folk som drikker rødsprit sitter sansynligvis ikke og diskuterer saker og ting i et forum på internett.

Opprinnelig postet av Hallgeir
Det er jo bare å destilere det igjenom et hjemmebrentsapparat så sitter du igjen med drikkelig brennevin.
Vis hele sitatet...
Ikke er jeg ekspert på destileringsannlegg, men:
dette høres ikke helt trygt ut!
Til det med destileringen: Husker ikke hvor jeg hørte dette og kan ikke garantere for at det stemmer, men anyway, her kommer det:

De stoffene som gjør rødspriten "udrikkelig" fordamper ved lavere temp. enn alkoholen. Hvis du da destilerer greia på "vanlig" måte vil du få med deg all dritten også.

Men hvis dette stemmer burde det funke å dampe av drittstoffene ved å varme rødspriten (ikke så varmt at alkoholen fordamper). Men som sagt, jeg tar sannsyneligvis feil. Så ikke prøv.
Tilsetningsstoffene i rødspriten forandres etterhvert som folk finner ut hvordan de skal fjerne dem.

Så tilsetnings stoffet har en fordampnings temperatur som ligger veldi nært alkohol. Det er også laget slik at du heller ikke kan sile det gjennom loff, eller aktivt kull osv.
Den kaustik soda tingen som er nevnt vil nok funke... en stund fremover til gutta på labben har funnet noe som setter en stopper for dette også.

Men tillegsstoffet er ikke dødelig, i moderate mengder, så jeg har hørt om "Gamle kara" som tar seg en munnfull av og til, bare for å dempe abstinensen.
Det er jo tøft å komme på fest med en flaske rødsprit, tanken er jo, sjarmerende, det må jeg innrømme.
Yes .. Veldig "sjarmerende" og dukke opp med en rødspritflaske..
Jeg vet at denatureringsmiddelet koker ved samme temp. som alkohol. Tror det er pluss minus 0.5grader celsius forskjell. Det er ikke mulig å destillere det vekk uten utrolig nøyaktig utstyr og oppsett. Bare gi opp rødspriten. Ps. det er benzen i rødsprit. Hvis jeg ikke husker helt feil, så heter det aromastoffer på baksiden av rødspritflasken. Hvis du klarer å drikke rødtsprit på tross av denatureringsmiddelet, vil du uansett få i deg benzen. Benzen har kokepunkt i nærheten av alkohol, så destillasjon ville være vanskelig.

Benzen er en kreftfremkallende gift. Det finnes flere eksempler på alkoholikere som har drukket rødtsprit, og fått svulster i munn/svelg/mage.

Har du lyst på billig/gratis kvalitetsprit får du begynne på kjemi på universitetet hvor spriten er ren ned til siste molekyl. Tilgangen er ganske ubegrenset ;-)
Ps. hvis rødfarget sprit på flaske synes sjarmerende. Prøv vanlig "safe" sprit med konditorfarge....
visst du også har planer om å selge den, så er det nok minimalt med folk som vil kjøpe den uansett hvor bra renset den er for shit og annet diverese jævelskap.
rødsprit er å og blir for alikiser.