Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 17217
Har aldri prøvd narkotika før, og har heller ingen store planer om å gjøre det, men ut av nysgjerrighet, hva er den formen for narkotika som har minst skadevirkninger? forstår at noen kanskje har null skadevirkninger i det korte løp, men flere i det lange, så skill gjerne mellom det.. har f.eks. hørt at xtc er nokså trygt bare man husker å drikke nok vann?
Hasj er vel trolig blant de mest harmløse. Jeg er veldig sikker på at XTC er langt fra harmløst.
Nå har jeg egentli ikke så mye peiling på det, men vil tro hasj er ganske ufarlig(?)

EDIT: Som vanlig, _litt_ for sein. :P
jeg har sedd folk bli seriøst fucka på lang sikt av E så jeg kan si meg enig i det Loeve sier, det er langt ifra harmløst!

Men sånn ellers er jo De fleste former for "milde" narkotiske midler bevist mindre farlig enn alkohol, hasj er medregnet i den kategorien ja...
har hørt at man kan bli impotent av hasj?
det er jo litt kjipern isfåfall..
hva med slike drømmeurter og slikt da?
det høres jo unektelig kult ut..
Hasj og Sopp er vel to rusmidler som skader deg lite fysisk. Psykisk kommer vel an på personen. Ikke det at jeg driver med slik, men synes det er interssant å lese om effekten av forskjellige stoffer.
samme her, derfor jeg posta denne threaden..
har hørt mye om at folk bruker legemidler og slike drømmeurter som ikke er helt forbudt i norge, og om de ikke er det, kan de vel ikke være særlig skadelige heller?
jeg mener, det er 18årsgrense på alkohol, men ingen på drømmeurt? kan ikke være farlig da, eller?
Hasj (og de fleste andre rusmidler) kan trigge latente psykoser. Hasj sløver deg ned, og har mange langtidsvirkninger (uten at jeg gidder å skrive en lang post om det nå). Å spørre etter "mest ufarlig rusmiddel" er feil, fordi alle rusmidler har mange skadevirkninger og er farlige. Det beste er å holde seg unna.

Du bør titte på erowid.org. De har tonn på tonn med informasjon om alle tenkelige rusmidler!
takk for tipset kriss, men slike ting som ikke står på narkotikalisten, men som kan gi deg en tripp alikevel?
farlige de også?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Stormen: Vet ikke hva du legger i ordet farlig, men det der virker som en rimelig naiv oppramsing av narkotiske stoffer.

Det er nesten et umulig spørsmål å svare på da dette også kan være ganske inviduelt. De færreste stoffer er spesielt farlig fysisk den første gangen du prøver det, men kan være en sterk psykisk påkjenning. Dessuten må en ikke glemme barrieren en bryter første gangen en prøver et narkotisk stoff som også kan være en fare i seg selv.
For i det hele tatt prøve å svare på spørsmålet ditt måtte en skrevet side opp og side ned om forskning og egne erfaringer osv. Det er nok heller ikke mange på forumet her som sitter på erfaringer og kunnskaper du burde ta til deg og stole på.
Opprinnelig postet av A_O-MoP
[color=blue]Herbal Smokes[/color] Her har vi de "ufralige sakene"
Vis hele sitatet...
Ser de selger Salvia Divinorum der, vet ikke om du kan kalle det helt ufarlig sånn uten videre.
Det som er viktigst her er hva du legger i begrepet "farlig".

De fleste stoffene har ingen fysiske skadevirkninger, og de psykiske kommer VELDIG ann på fra person til person.

Hvis du bruker stoffene på den "vanlige" (mest brukte) måten så er hasj mer fysisk skadelig enn heroin.

Ecstacy, i motsetning til hva folk flest tror, er heller ikke fysisk skadelig (hjerneskader? Propaganda. Ryggmargen? Propaganda.), men det er veldig lett for folk som ikke helt vet hvordan kroppen og stoffet fungerer til å skade seg selv. På ecstacy er det mest normalt med overopphetning som fører til nerveskader. Merk: Når jeg sier ecstacy mener jeg ikke "de råe pillerne som han kisn selger borti gata her" men pillere med MDMA, MDA, MDEA og/eller MDX.

Det største problemet, derimot, er at "narkotika" er ulovlig, og det finnes derfor ingen seriøs kvalitetskontroll. De fleste "ecstacy" pillene som er i omløp i norge i dag inneholder ikke bare de førnevnte stoffene og noen bindestoffer, men gjerne en del annen "narkotika" og "fyllmasse" som kan være nesten alt mulig rart. Slik er det med alt av ulovlige psykotrope stoffer, det som gjør dem farlige er uvitenhet og ingen kvalitetskontroll.


Derfor, hvis du er ute etter et "harmløst" stoff burde du enten satse på legemidler som ikke er særlig avhengighetsskapende eller andre stoffer som ikke er ført opp på "narkotikalisten" eller som du kan kontrollere for innhold selv.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Risikoen med å røyke hasj er at man kan ta nikotin overdose og dø!
Stormen: Ville si at speed er skumlere enn E'ere... Kommer litt ann på da, flere folk som huker seg på speed enn på knips, og tuller du for mye med begge deler ender du opp ca. like ille (på to forskjellige måter) uansett.

Personlige erfaringer, så ikke hør SÅ mye på det. Har flerfoldige venner som løper rundt på speed, tilogmed en del som egentlig ikke liker det. Har ikke støtt på folk som har vært like dypt inni knipsen som meg selv heller da (ikke som jeg kan huske...)

Det ser ut til å være en "offentlig" oppfatning at speed er mye mindre farlig enn knips da. Aner ikke hvorfor, spesielt ikke når jeg SER på speederne...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av wicked
hva er den formen for narkotika som har minst skadevirkninger?
Vis hele sitatet...
Sjokolademus.

h
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
necro har vel i grunnen det beste svaret i denne tråden i signaturen sin.

"Drugs are bad. There's no question about it. But so what? Most people dont end up on the street. Most people dont die from an OD... In fact, most people are never seriously harmed by drugs. Discussing their dangers is like discussing the dangers of nuts. Some can handle it, others die from it." -- Meg
Vis hele sitatet...
Stormen: "Gutta på plata"? Det er vel svar nok på spørsmålet om du skjønner.. Neida, jeg skjønner godt hvordan du tenker og du har forsåvidt rett. Men for hvert stoff du prøver bryter du en barriere, og til sterkere stoffet er desto større er barrieren, det er dette jeg vil frem til.

Av egne erfaringer vil jeg si at det er de stoffene du føler deg minst rusa på som er mest farlig.

Det er ikke narkotika som er farlig, men personen som bruker det.

Opprinnelig postet av necro
...Hvis du bruker stoffene på den "vanlige" (mest brukte) måten så er hasj mer fysisk skadelig enn heroin...
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder?


...Merk: Når jeg sier ecstacy mener jeg ikke "de råe pillerne som han kisn selger borti gata her" men pillere med MDMA, MDA, MDEA og/eller MDX...
Vis hele sitatet...
Ecstacy har vel aldri vært ment å være ren MDMA, MDA, MDEA og/eller MDX, men en finfin blanding av pluss stoffer (amf, cola, ghb ++) som skal gi den ultimate partyrusen.


...Derfor, hvis du er ute etter et "harmløst" stoff burde du enten satse på legemidler som ikke er særlig avhengighetsskapende eller andre stoffer som ikke er ført opp på "narkotikalisten" eller som du kan kontrollere for innhold selv...
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke mange stoffer som gjør deg fysisk avhengig, det er rusen du blir avhengig av.
Ser de selger Salvia Divinorum der, vet ikke om du kan kalle det helt ufarlig sånn uten videre.
Vis hele sitatet...
Har ikke peilig jeg. lol. Bare fannt en side som solgte legal weed.
er det som slår meg som litt merkelig.. siden vi har en liste over stoffer som er forbudte i Norge, har jeg alltid gått ut ifra at de stoffene som sto på den var der fordi de var skadelige.. Disse stoffene som man kan importere lovlig, siden de ikke står på den listen, vil ikke det bety at de ikke er så farlig for helsa?
kan ikke se hvorfor hasj skulle være så mye mer skadelig enn mange av de stoffene som ikke er forbudte..
Ja, det er sannt.....
Rare greier det der...
Opprinnelig postet av necro
Det ser ut til å være en "offentlig" oppfatning at speed er mye mindre farlig enn knips da. Aner ikke hvorfor, spesielt ikke når jeg SER på speederne... [/b]
Vis hele sitatet...
Jeg har endel venner som har knipsa og brukt pepper, det dem mener er at knipsen er "værst". Alle dem har forsåvidt slutta med knips, men tar litt pepper en gang i blandt, men dette er vel som alt annet, forskjell fra person til person.
Jeg ville svart lystgass. Det er ikke farlig, med mindre man har sånn "blodåre-som-sprekker-lett-i-hjernen" sykdom. Og med mindre man bruker over lang tid.
jeg vil si at ungdommen i trondheim vil heller ha seg et par blå piller, som vi kaller for knips (xtc). Jeg har mange kompiser som synes det er bedre og drikke å røyke (hasj). Men de gjør det ganske godt på skolen og den sosiale veien. Ikke noe dårlige sider med de, bortsett fra at de er i klassen mellom 13 - 17 da. Synes narkotika i seg selv er noe dritt, tar meg heller et par pils istede for noen knips. Det som er mest synd er at det er sinnsykt enkelt og skaffe sånn stoff. Det går utover utdanninga til enkelte. Langtidsbruk av slike stoffer fører til sølvhet osv. Mora mi jobber med sånn folk, som har drevet på med narkotika i mange herrens år. Korttidsbruk av hasj eller knips kan vell ikke gjøre så mye skade, iaffal ikke i øyene mine. Men men, sånn er livet i dag. Valge er ditt, gjør det rette enda hva det er
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
random4k: Tenk over hva langtidsbruk av alkohol gjør med deg.

Som jeg sa tidligere er det stort sett brukeren som gjør det farlig, ikke stoffene i seg selv, uansett om det er alkohol eller om det er stoffer som har fått betegnelsen narkotika.
ingen som har synspunkter på disse stoffene som per idag ikke er ulovlige i norge da? tenker på alle disse "legal" weed typene o.l. som man faktisk kan få gjennom tollen enten de sjekker eller ei.. kan ikke forstå annet enn at de er ganske harmløse..
Opprinnelig postet av Stormen
Jeg kan en del om det, og ut av de vanligste typene (altså f.eks ikke inkludert drømmeurt, som jeg ikke kan en dritt om), så blir en prioritert liste seende noe slik ut:

1. Hasj (ikke farlig i det hele tatt)
2. Hypere/Blå valium (lite farlig)
3. Speed/amfetamin (ikke farlig for kortere perioder)
4. Kokain (ikke farlig for kortere perioder)
5. Ecstasy (vanligvis ikke farlig, men du kan være uheldig 1. gangen)
6. LSD (farlig stoff dette her)
7. Heroin (tar du dette er du wasted)
Vis hele sitatet...
hyppere, ufarlig? avhengighetsskapende, og de jævlige abstinensene er skumle..
z0p:
Jeg regner her med at hasjen røykes og at heroinen skytes, da jeg har fått det for meg at dette er normalen i landet. Videre vil jeg legge til her at vi snakker om rene stoffer, og ikke gatestoffer. Det vil si, hasj uten noe bøff og røkt uten tobakk. Heroin som rent diamorfin.

Røyking er skadelig, dog hasjrøyk ikke er like skadelig som tobakksrøyk. Trenger du kilder til dette?

Heroins fysiske skadevirkninger kan du lese litt om her:

http://www.guardian.co.uk/drugs/Stor...506559,00.html
Start with the allegation that heroin damages the minds and bodies of those who use it, and consider the biggest study of opiate use ever conducted, on 861 patients at Philadelphia General hospital in the 20s. It concluded that they suffered no physical harm of any kind. Their weight, skin condition and dental health were all unaffected. "There is no evidence of change in the circulatory, hepatic, renal or endocrine functions. When it is considered that some of these subjects had been addicted for at least five years, some of them for as long as 20 years, these negative observations are highly significant."
Vis hele sitatet...
[EDIT]
sier meg også enig med frekkmann. Hypperabstinenser er jævlig
Stormen: Heroin er lite fysiskskadelig.
Opprinnelig postet av Stormen
Jeg kan en del om det, og ut av de vanligste typene (altså f.eks ikke inkludert drømmeurt, som jeg ikke kan en dritt om), så blir en prioritert liste seende noe slik ut:

1. Hasj (ikke farlig i det hele tatt)
2. Hypere/Blå valium (lite farlig)
3. Speed/amfetamin (ikke farlig for kortere perioder)
4. Kokain (ikke farlig for kortere perioder)
5. Ecstasy (vanligvis ikke farlig, men du kan være uheldig 1. gangen)
6. LSD (farlig stoff dette her)
7. Heroin (tar du dette er du wasted)
Vis hele sitatet...
På nummer 5 sier du det kan være farlig bare første gang, det vill jeg si meg uenig i, det spørs helt på hvordan type X det er, Slik som 8.5 er litt farlig, pågrunn av alle syrene i den.
Samme vill jeg si om den nr 4. Det kommer helt ann på hvilken type du tar og på hvordan måte du får det inn i kroppen på...
Jeg henger ganske mye i "Narko" miljøet i trondheim så jeg kan en del om dette..
Men synes din liste var ok i forhold til beskrivelsene
Opprinnelig postet av Stormen
Jeg kan en del om det, og ut av de vanligste typene (altså f.eks ikke inkludert drømmeurt, som jeg ikke kan en dritt om), så blir en prioritert liste seende noe slik ut:

1. Hasj (ikke farlig i det hele tatt)
2. Hypere/Blå valium (lite farlig)
3. Speed/amfetamin (ikke farlig for kortere perioder)
4. Kokain (ikke farlig for kortere perioder)
5. Ecstasy (vanligvis ikke farlig, men du kan være uheldig 1. gangen)
6. LSD (farlig stoff dette her)
7. Heroin (tar du dette er du wasted)
Vis hele sitatet...

LSD er ikke farlig hvis du vet hva du gjør når du tar det. Får du en bad trip så kan det være veldig skummelt. Men det er jo ikke tilfeldig om du får en positiv trip eller bad trip. Har du en skikkelig setting, går alt jævlig bra. Uten noe bivirkninger..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Opprinnelig postet av wicked
har hørt at man kan bli impotent av hasj?
det er jo litt kjipern isfåfall..
hva med slike drømmeurter og slikt da?
det høres jo unektelig kult ut..
Vis hele sitatet...
Joda, det er visst et stoff i cannabis som visstnok setter ned spermproduksjonen litt.. men det finns mye mer av dette stoffet i vanlig lakris.
Jeg ville sagt at poppers var den mest "sunne" (hvis det regnes som rusmiddel(?)).
Jeg har bare Alkohol erfaringer, som jeg har tenkt å fortsette med! Kanskje "Salvia" testes en gang, men får se! *snakke med Silverkhan *
Man tar jo ikke narkotika for at det skal gi deg en form for trygghet?

Det ligger i menneskets natur å søke farer/spenning og det er jo bare det man gjør når man tar narkotika, så jeg ser ikke helt vitsen i å finne et trygt stoff når man alikvel er ute etter en form for fare/spenning.
vel, alle tar det vel ikke bare for spenninga antar jeg.. finnes vel også de som er på utkikk etter nye opplevelser og følelsesmessige inntrykk, uten nødvendigvis å ville sette liv og helse på spill..
Alle narkotiske midler har en potensiell fare. Om den faren gjør seg gjeldende, avhenger av (som mange her har påpekt) individet som bruker det. Så lenge man er klar over hva man gir seg ut på, og hva man tar, er det rimelig "trygt" å teste ut det meste. Det jeg tenker er "trygt for hva da?" Det er nok sikkert at du ikke blir addicted med det første, men er det trygt for at man ikke vil prøve det engang til?

Når man har bestemt seg for å teste et rusmiddel må man tenke på hvordan man utfordrer seg selv til å holde seg i tøylene. Det er lett å gjøre det en gang til når isen er brutt. Det blir nok en opplevelse man kommer til å huske lenge.Kanskje resten av livet, og da er det fristende å vende tilbake. Å ha respekt og kunnskap om det en prøver eller velger å fortsette med, tror jeg er den største tryggheten man kan ha.
hvorfor ikke bare prøve en gang til? det er jo ingen fare hvis du f.eks. holder deg til helgene, som med alkohol
vil tro at mange av de narkotiske stoffene er en smule mer avhengighetsdannende enn alkohol frekkmann, så er kanskje ikke det beste tipset å komme med hvis man ikke liker den farlige delen..
lurer fortsatt på om noen har synspunker på de stoffene som er lovlige i Norge, men som fortsatt kan regnes for å være narkotiske i effekt.. ingen som vet om disse er farlige eller ikke?
vel, mange er mye mindre avhengighetsskapende enn etanol
Rohypnol er vel ikke så "farlig".. hasj og marihuana er sundt
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av voktern
Man tar jo ikke narkotika for at det skal gi deg en form for trygghet?

Det ligger i menneskets natur å søke farer/spenning og det er jo bare det man gjør når man tar narkotika, så jeg ser ikke helt vitsen i å finne et trygt stoff når man alikvel er ute etter en form for fare/spenning.
Vis hele sitatet...
Unskyld språket, men er du stein stokk dum? Man bruker narkotika for å oppleve andre og bedre former for rus, enn de rusformene som ikke regnes for narkotika (etter loven). Jeg tror ikke det er så mange som tar narkotika for å få det adrenalinkicket eller dopaminrusen man får ved spenningen ved å bruke narkotika. Til de som tar narkotika av denne grunn (om noen) Så vil jeg anbefale cyanid!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg også vil si at det er de stoffene du føler deg minst rusa på som er mest farlig og bakrusen ikke er vært rusen som regel(med noen unntak). Mange stoffer er også mest psykisk skadende også.

Når du kan ta stoff som gjør att du ikke får en annen rus en å bli våken (kansje en aldri så liten lykkefølelse) og blir plaget med å ikke få sove forstår jeg ikke meningen heller(amf, speed). Bivirkniger i haugevis du føler deg syk lenge, alkohol er jo 1000ganger bedre :P

Hasj vill jeg påstå er det minst farlige, men du kan få en fysisk avhengihet av STORT bruk. Jeg kjenner folk som har røyka nesten hvær dag i kansje noen år, de har ikke sjangs til å sove uten å få den ekle rusen. Greit nokk sikkert litt artig å være høy på men jeg syns heller ikke dette er vært det, jeg er sikkert den eneste som blir "tom i hode" i flere uker etterpå, hehe.

lsd farlig ja, ville heller prøvd noe som kan gi ganske lik effekt som noen mushrooms. Men dette er ikke for alle du kan bli skadet i hode for resten av livet, forandre personlighet fulstendig.
hvorfor er det egentli slik at man kan bli forandret for resten av livet av shrooms? går ikke psyco-etellerannet stoffene ut av kroppen etterhvert?
Opprinnelig postet av wicked
hvorfor er det egentli slik at man kan bli forandret for resten av livet av shrooms? går ikke psyco-etellerannet stoffene ut av kroppen etterhvert?
Vis hele sitatet...
Du kan få ganske twista tanker når du tripper. Du kan f.eks skremme deg selv så mye at du klikker. Med andre ord du kan bli permanent gal.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Du får ofte et i større eller mindre grad forandret syn på livet og dets mening...
Det er ihvertfall hva jeg har hørt/lest...
slik jeg ser det er alt som kan skape avhengighet på en måte farlig.

Hasj er farlig, kanskje ikke i seg selv (jeg har aldri prøvd), men hasj er vel døråpneren videre inn i narkotikaens verden. Jeg tror det er lettere å ta et av de mer farlige stoffene etter er par ganger på hasj.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Opprinnelig postet av wicked
hvorfor er det egentli slik at man kan bli forandret for resten av livet av shrooms? går ikke psyco-etellerannet stoffene ut av kroppen etterhvert?
Vis hele sitatet...
Det er veldig speselt går veldig på hodet. Når stoffene er ute av kroppen kan du få ett helt annet lifssyn, pga av opplevelsen under trippen.

Mange opplever det som du blir "gjenfødt" etter trippen. Du kan bli så skrullet når du tripper att du ikke skjønner vitsen med å leve lengre, mange bruker å få ett litt annet lifssyn for alt er helt forvrengt under trippen.

Behovet for nicotin kan foreksempel forsvinne etter trippen så da skjønner du ikke vitsen med å røyke, det er en ting du kan inbille deg selv att du ikke trenger det etterpå.

Du kan også få den "Skal begynne å trene?, Spise sundt?, bla bla bla hvorfor ikke?"

Eller du kan bli så ødlagt att du fåstår ikke vitsen med noe lengre å har mest lyst å dø.

Shrooms er ikke for alle, men de fleste klarer seg fint.
Sist endret av Alphanio; 24. september 2004 kl. 09:52.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
LSD eller psilocybin / psilocin er IKKE farlig. Men jeg vil alikevell ikke anbefale ethvert menneske som er ute etter fetest mulig rus å bruke disse stoffene. Halluciongener er intense: de åpner opp for en helt ny verden av sanseinntrykk. Ved stor nok dose er du ikke lengre "deg selv", du får kontakt med den andre siden, du tenker annerledes, du regner annerledes og du bruker språket på en helt annen måte.

Til det bedre eller verre, i stor eller liten grad, merkbart eller umerkbart, du er annerledes fra den dagen du reiser til den andre siden.

----------

Når du tar steget ut og prøver ulovlige rusmidler så krysser du en grense. Du er ikke lengre blant de streite og nøkterne, du kan ikke si at du bare drikker deg møkka full hver helg, men må rødmende si at ja, du har prøvd NARKOTIKA. Du er i landet Kaos, og i landet Kaos finnes ingen regler... Kort fortalt skjer det sannsynligvis noe med ditt synspunkt, dine synsvinkler skifter standpunkt og du blir liberal til både ditt og datt. Ulovlige stoffer går under ett i Norge og den Vestlige Verden ellers, og den dagen du prøver NARKOTIKA og innser at alt du har blitt fortalt opp gjennom årene er løgn, ja den dagen forandrer livet ditt seg drastisk mye mer enn hva enhver sopp eller syretripp kan gjøre med deg.

Alt med måte.
Sist endret av Tias; 25. september 2004 kl. 18:35.
Tias: Bra forklart!
enig, mye bra poeng der Tias.. Begynner å forstå de greiene litt nå. Jeg mener ikke å mase altså, men ingen har svart på om disse stoffene som utifra det jeg har lest på forumet skal ha en tilsyndelatende narkotisk virkning, men som alikevel ikke er ulovlig i Norge, om disse er farlige?
very impotent freak
Delusional's Avatar
For de som vil ha litt informasjon om syre: http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd.shtml <3 erowid