Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 10879
Jeg vet helt ærlig ikke hvor denne tråden passer best, men jeg prøver meg her siden de fleste fingernemme og kreative personene mest sannsynlig holder til her


Jeg og to kamerater kjedet oss, så vi fant ut da at vi skulle mekke en olabil. Dette skal i teorien være (for vår del) være et omfattendes prosjekt i og med at vi har mer eller mindre ett år på oss. Denne olabilen skal være motordrevet, og vi ønsker selvfølgelig at den skal bli så fin og god som mulig.

Så mitt spørsmål er ganske enkelt. Er det noen som har noen gode forhåndsregler, ideer, erfaringer å dele med oss?

Vi har ikke kommet langt, vi er enda i tenkestadiet hvor vi innbiller oss at vi skal ha microbølgeovn i den, og at Røkke sin ferrari kommer til å se ut som en sliten lada i forhold til olabilen vår. Så alle forslag osv tar vi selvfølgelig imot med stor takk.

Kan også legge til at vi er 18, 19 og 19 år gamle, sånn i tilfelle noen trodde at dette var en tråd uten gehør fra noen drittunger på 13, 14 og 14 lizzom.

På forhånd takk!


p.s: Er det mulig å få en påhengsmotor til å fungere som motor på en bil?
Kanskje i tilfelle de skulle sprenge bilen?

JA det funker å få en påhengsmotor til å funke, tror jeg =P
Er jo noe som går rundt, ergo; det funker å få hjul til å gå rundt.
Hva har resten av forumet med Olabil å gjøre?
Mulig jeg akkurat gravde min egen grav her, men det var her jeg følte den passet best inn.

Vi ble nemlig tilbudt en gammel påhengsmotor til motor, men de trives jo best i vann.
Påhengsmotor tror jeg dere skal glemme, ettersom det er rimelig vanskelig å skaffe vannkjøling til påhengsmotoren.

Ellers har dette fint lite med Pyroteknikk å gjøre. Uansett, så henger de samme på pyroforumet på resten av forumet. De fleste som vil/kan svare svarer når de ser et tema de kan/bryr seg noe om.

Uansett, er ikke dette bilrelatert?
Merk dere at motoriserte kjøretøy (etter hva jeg kan huske) skal være registrerte og&eller skiltet. Kan få endel problemer dersom dere havner ut i gata med denne saken.
Det er jo ikke noe vi kommer til å bruke som et fremkomstmiddel. Vi har billappen og bil fra før av.

Dette er som sagt et tidsfordrivprosjekt.
Gressklippermotor?
SKaff dere en gammal gressklipper bil og rib den. Funker jo fett som motor. Dessuten burde dere style den Hadde jo blitt uberfedt
Jeg hadde en en gang i tiden den var drevet av en 4 hk gressklipper motor. "Clutchen" var en viftereim som jeg strammet ved hjelp av en pedal så den tok tak og slapp opp pedalen for å ikke ha driv på hjulene. Gassen var bare en vaier da jeg hadde pedal til "clutchen" (den var uten gir) gjorde ca 30km/h... *ETT hjulsstrekk på ene bakhjulet. hihi*
Unskyld men.. da jeg så "olabil med microbølgeovn" Trodde jeg ikke dere var 13-14 år en gang!

Tror nok Røkke blir misunnelig!
Hvor stor har dere tenkt den skal være?

Om dere skal bruke en påhengsmotor er det ikke verre enn å finne en radiator med en pumpe og seff en tank. Da blir dette mere enn nok kjøling..

Har dere tenkt på å bruke en liten bilmotor, en 1 liter eller noe slikt? Kan jo eventuelt finne en gammal bil å bygge om til en "buggy", bare ribben den helt å sveise bur..
se om dere finner en gammel gokart, de er jo ganske råe. da dere en ganske så bra "grunnmur" for resten av prosjektet.

ps. ikke glem å legg ut bilder av dette her

lykke til.
Opprinnelig postet av JuB

Om dere skal bruke en påhengsmotor er det ikke verre enn å finne en radiator med en pumpe og seff en tank. Da blir dette mere enn nok kjøling..
Vis hele sitatet...
Vel, det blir jo litt tungt for bilen. Det beste forslaget jeg har sett må vel være en gressklippermotor.

Og nå er dere pliktig til å legge opp bilder .
Det blir nok bilder av det tenker jeg.

Men så langt har vi bare diskutert litt smått.

Vi har funnet ut hvordan vi skal ordne med styremekanismen, og at det skal være 4 hjul på den. Det skal være en ganske liten, enmanns olabil som må være nogenlunde stabil i svingete nedoverbakke. Vi har også lekt med tanken om å lage karoseriet av glassfiber.

Som motoralternativ så har vi en eldgammel påhengsmotor med 5 hk. Den trenger tydligvis ikke vannavkjøling, så hvis den virker så hadde det vært über-kurant.

Ellers så har vi en motorsag på 3 hk, som visstnok skal være ganske bra, da det er innlagt en clutch (som på de fleste motorsager), og slipper da det styret som Rune_ forklarte. Da trenger vi bare en vaier som vi kan feste til en eller annen form for pedal.

Vi skal prøve etter alle mulige midler å lage den fra scratch, så det å strippe ned biler/mopeder/go-carter osv er uaktuelt.

Vi skal etter planen begynne å lage rammen på bilen imorgen, så hvis vi ikke glemmer det, så skal vi prøve å huske digi-kamera.
Sist endret av Conjo; 7. september 2004 kl. 00:17.
Opprinnelig postet av Conjo

Ellers så har vi en motorsag på 3 hk, som visstnok skal være ganske bra, da det er innlagt en clutch (som på de fleste motorsager), og slipper da det styret som Rune_ forklarte. Da trenger vi bare en vaier som vi kan feste til en eller annen form for pedal.
Vis hele sitatet...
Clutch på ei motorsag?? Er du sikker på at det ikke er choke du tenker på. Jeg har iallefall aldri vært borti ei motorsag med clutch. Synes heller dere burde satse på en gressklippermotor, blir ganske så mye enklere enn å bruke en motor ifra ei motorsag og ihverfall en påhengsmotor.

edit: kom akkurat på noe nå, dere kan jo prøve å skaffe dere en gammel mopedmotor (eller noe større) og hive på olabilen. Vet ikke om det har blitt gjort før. Hadde iallefall vært litt tøft
Sist endret av CDG; 7. september 2004 kl. 01:10.
Motorsag er fett på olabiler.
Mahognygolfer
koop's Avatar
90 0
jeg hadde mekka med motorsaga, ettersom den har en "clutch" så den slutter å drive når du slipper gassen, funker fett på sykkel hvertfall
Skal olabilen lages av planker eller i noe slags jern?
Rammen blir lagd av treverk, så skal vi muligens lage karoseriet av glassfiber.

CDG: Det er ikke direkte clutch i en motorsag, men som koop sier så slutter den å drive når du slepper gassen. Det eneste vi trenger å gjøre da er å feste en viftereim e.l til bakhjulet og en vaier fra motorsagen til det som forhåpentligvis blir en gasspedal.

Vi har også tenkt på en mopedmotor, men det er vanskelig å finne til en rimelig pris, uten resten av mopeden. Så inntil nå går vi for motosagmotor.
gamle crosser-motorer er jo noe sinnsvakt hissige. de kan sikkert fås tak i billig òg, enste problemet er at de trenger konstant vedlikehold.
Motorsager har ikke clutch, men variator.

Husk på at om du går for gressklippermotor, så kan den vanligvis ikke settes på høykant (som ofte kan virke enklest, ved å koble knivfestet til hjulene med et vanlig sykkelkjede). Dette vil skape problemer med bensintilførselen. Motorsagmotorer er en av få motorer som kan brukes i alle posisjoner.

Tips: Se på Scrapheap Challenge på Discovery!
Karosseri av glassfiber? Jaja... En liten kræsj så er det ødelagt... Ville ikke akkuratt satset på det.
Går det ikke ann å få no stasj fra go-cart greier rundt om? Kanskje eventuellt no råd.
conjo sjekk mopedportalen.com for mopedmotor, pleier å være en del løse motorer og deler der..
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Hva med å sveise en stålramme? Vil tro det er det beste. Det bør jo være litt solid også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vi skal lage rennebil/olabli her borte i Stavanger. Jeg, tep0sen og en ikke-nerd. Sitter her og sliter med å finne en enkel løsning på anlegg. Tenkte på bilbatterier, iPod og noen ok høytalere. Men tror og at det vil bli bruk for en forsterker. Eller har folk andre idéer? Tenkte og på en enkel kasett spiller. Men vil helst gjøre det litt stiligt og
En hva med noen datahøytalere?
Tenkte å få litt LYD ikke noe knitring.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg hadde tenkt på en olabil med gressklipper-motor. Men.. Kan du koble på nå system på knivbladet eller må du gjøre bak fra ...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Uansett hva du velger trenger du et gir.. altså gressklipper er meniga å gå forst samme med poengsmotor, jeg ville selv ha godt for en EL-motor.
En gang da jeg ribba en vaske maskin fant jeg en EL motor på 5 hester.
Den hadde en jævelig høyt turtall da men det er ikke vanskelig å lage/finne/bruke andre gir kasser bare at du vet hva du holdert på med, til de projektene jeg har hatt så har det vært lit sveising og mere metal i bruk.

Her er det en kar som har laget noe sikkelig greier!! Reodor Felgen prosjekter:

http://home.lyse.net/sondre/Gamle%20sider/Reodor.htm

Sitat av NinjaSverre
Vi skal lage rennebil/olabli her borte i Stavanger. Jeg, tep0sen og en ikke-nerd. Sitter her og sliter med å finne en enkel løsning på anlegg. Tenkte på bilbatterier, iPod og noen ok høytalere. Men tror og at det vil bli bruk for en forsterker. Eller har folk andre idéer? Tenkte og på en enkel kasett spiller. Men vil helst gjøre det litt stiligt og
Vis hele sitatet...
Altså et sikkelig bil anlegg trekker 40-50 AMP og det krever at du har motorn på (fir eller ei)
Sån at du får strøm fra dynamon ellers varer ikke bil bateriet serlig lenge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lurefax
unnskyld meg ditt forbanna vasehove.. men 13 og 14 åringa har tydeligvis meir peiling på olabila enn deke.. for da første so hadde ein normal 14åring skjønt at ein vatnkjølt motor ikkje går an å bruke på ein olabil som skal bli kjørt på land..
Vis hele sitatet...
Nekrofili. Dei har sikkert enten gitt opp, eller bygd bilen allerede, ettersom tråden er snart et år gammal.
Sitat av Hellwar
Motorsager har ikke clutch, men variator.

Husk på at om du går for gressklippermotor, så kan den vanligvis ikke settes på høykant (som ofte kan virke enklest, ved å koble knivfestet til hjulene med et vanlig sykkelkjede). Dette vil skape problemer med bensintilførselen. Motorsagmotorer er en av få motorer som kan brukes i alle posisjoner.

Tips: Se på Scrapheap Challenge på Discovery!
Vis hele sitatet...
Bullshit! Variator på motorsag? Motorsag har sentrifugal clutch. Google it.

Edit: Gammel post ja..
Sist endret av steili; 14. juli 2006 kl. 15:49.
motorsagmotor cluchen er alt for liten til og drive en olabil. den kommer til og slure hele tiden... bruk heller påhengsen vis det er en så gammel at den er luftkjølt..

det beste hadde vert plenklippermotor ifra en trommelplenklipper. (akslingen horisontalt)

edit: var vist litt gammal den posten
Ikke bruk motorsagmotor eller gressklipper.. Dårlig giret and so on..
Bruk en gammel mopedmotor, den har gir, clutch og gir bra ytelse..
Dere kan såklart trimme motoren også

En siste fin ting med mopedmotoren er at dere kan velge hvor potta skal peke.. evt bøy den etter behov.

Dere får en ok motor for 300-800 kr.. såpass er det verdt
Bruk en scootermotor med 70cc trimsylinder og variatordrift. Da går'n unna tenker jeg.

Edit: Oops, oppdaget ikke at dette var en eldgammel tråd før nå jeg heller...
Tråd gammel eller ei, kansje noen andre lurer på noe..

Gressklippermotor - nei.
Motorsagmotor - njet.
Poengsmotor - nix.
Annadrittmotor - njadan.
EL-motor - JA!!!

Men HUSK gir er viktig om motorns turtall er høyt ellers brenner du opp motorn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MiNOx
EL-motor - JA!!!
Men HUSK gir er viktig om motorns turtall er høyt ellers brenner du opp motorn.
Vis hele sitatet...
El-motor? Som yter 5-6kW? Det er trivielt å få en bensinmotor som yter 5-6kW. Ikkje treng du spesielt stor bensintank heller - 5 liter held ei god stund.

El-motor på 5-6kW? Då må du ha batteri. Javel. 120Ah @ 12V = 1440Wh = 1.4kWh. Eller nok til å drive en 5kW elmotor i 0.288 timer. Eller 17.28 minutt... Og da ser eg vekk fra startstraum, tap i motoren etc etc. Realistisk? Not really. Bensin er enklere, meir energirikt i forhold til vekt o.l. Et 120Ah batteri veg minst 10kg, og har altså da ikkje meir enn 5184000J energi. 1 liter bensin har 32MJ energi, eller 6.17 ganger så mykje energi som et batteri som veg 10 ganger så mykje...
Sitat av slashdot
El-motor? Som yter 5-6kW? Det er trivielt å få en bensinmotor som yter 5-6kW. Ikkje treng du spesielt stor bensintank heller - 5 liter held ei god stund.

El-motor på 5-6kW? Då må du ha batteri. Javel. 120Ah @ 12V = 1440Wh = 1.4kWh. Eller nok til å drive en 5kW elmotor i 0.288 timer. Eller 17.28 minutt... Og da ser eg vekk fra startstraum, tap i motoren etc etc. Realistisk? Not really. Bensin er enklere, meir energirikt i forhold til vekt o.l. Et 120Ah batteri veg minst 10kg, og har altså da ikkje meir enn 5184000J energi. 1 liter bensin har 32MJ energi, eller 6.17 ganger så mykje energi som et batteri som veg 10 ganger så mykje...
Vis hele sitatet...

Jaja.. Jeg har hatt gode erfaringer med EL motor og en del moppe motorer..

Men det er sant det du sier.
Hvis du er like rik som meg kan du kjøpe gressklipper'n jeg fikk av fattern men du må hente den selv (er ikke sikkert jeg selgern kanskje tenk og gjøre det samma sjøl)

i allefall specs:

Motor : 12hk briggs and stratton 1996 mod. 4 takter

5 gir pluss fri og brems toppfart ca. 40 (mye raskere hvis du kobler av klippern) merke er toro h-4

nypris 48 k selges 10 k går som en klokke

edit så nettop at det var eldgammal post
Sist endret av ShAnGlaPanG; 14. juli 2006 kl. 21:36.
hoho, festlig lykke til med prosjektet remember zeh picutres
Ser at dette er en gammel tråd, men om noen er på tanken av å bygge en olabil anbefaler jeg denne siden!

Mange flotte tips til hvordan man kan bygge en olabil!
det er mulig, men kanskje litt vrient, å bruke en mopedmotor. blir hvis noen av dere kan sveise litt klarer dere å koble både en mopedmotor med kardang og kjede på olabilen. da kan dere oppnå mye høyere fart enn med en gressklipper/snøfreser-motor.... og i og med at dere ikke kommer til å klare og mekke dimensjonerte bremser kommer dere også til å kveste dere mye fortere:P
jeg og 2 andre laget en "olabil" med mopedmotor.
vi døpte den "lutra lutra", og den er laget for det meste av bare rør deler og en tralle.
gikk over 50 sveise elektroder på den der, synd vi måtte kvitte oss med den. ble stoppet 2 netter på rad med den, pga det sinnsyke lydnivået som plagde alle naboene.
ps. dette var i tromsø (noen derfra?)

se resultatet her;

YouTube film http://youtube.com/watch?v=zY3bevKzRvo&search=funcar

og bildet..
Sist endret av ShK; 15. juli 2006 kl. 01:34.
Hvordan gikk det med prosjektet til trådstarter? Mulig å få ut evt. bilder? *Nysgjerrig*
Sitat av Nenzo
hoho, festlig lykke til med prosjektet remember zeh picutres
Vis hele sitatet...
jaja, hvis de ikke har begynt enda så begynner de vel å få litt dårlig tid, de som hadde et år på seg. og denne tråden er jo dritgammal nå som alle her sier. Merkeligen greier at vi ikke har fått noen tilbake melding fra trådstarter med crew. hvordan går det??

Edit: ja, og husk bilder. det har dere lovt..
Shk kan jeg få noen bilder/tegninger av den hadde vært jævli fett og bygge en sånn
Haha. Spennende!

Vil ikke tro at det å gå den til å gå rett fram blir det største problemet, men styringen.
Har dere tenkt å ha en go-cart-aktig bil eller mer åkerbil?

En trike-aktig bil ville kanskje ha vært enkel å lage?
her er noen bilder tatt med mobil fra byggingen, etc.
skal finne mer

og ja.. motoren er fra mopeden på første bildet! en 50cc variator 2 takter
Sist endret av ShK; 15. juli 2006 kl. 21:47.
nå vet jeg ikke hvor mye penger du vil legge inni dette, men hva med å gå til et bilopphuggeri og finne en virkelig motor, for en svært billig penge? Hadde vært evig tøft å si "olabilen min har en 1.6-er "
hehe. man trenger litt erfaring med mekanikk, sveising og tekniske greier.
men blir vel mere "bil" jo mere motor og større du tenker.. om du skjønner.
er nok liksom med en mopedmotor eller i verste fall en 250cc