Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 639
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Har reservert en sånn en idag, men er litt i tvil om jeg skal gå for den. Noen som har erfaringer med denne?
En ting jeg tenker på er 12" skjerm, kan ikke det bli litt lite? Avhenger vel av hva jeg skal bruke den til, men blir mest surfing, irc, tekstbehandling og diverse.
Ting to, hvordan er osX? Vanskelig å venne seg til? Sært? evt andre kommentarer..
Jeg synes at osX er svært intuitivt og enkelt i bruk. Hvis du er windowsbruker, så bør du ikke få de helt store tilvenningsproblemene.

Jeg har jobba mye med 14" iBook, og av og til skulle jeg ønske at den var 12". 12"-eren er enda mer portabel, og den holder lenge til de bruksområdene du beskriver. Hvis jeg skulle kjøpe ny bærbar mac, så ville det være en 12".
Tolvtommeren har jo like høy oppløsning som de fleste andre bærbare i det prissjiktet. Det du gir bort i form av to tommer i størrelse, får du absolutt igjen når det kommer til portabilitet. Jeg har lenge siklet etter ibooken selv - tror det er godt anvendte penger hvis du skal dra den med deg hit og dit.

Angående OS X, så er ikke forskjellene så markante fra Windows XP (noen kommer til å bli sinte for den der :P). Du har docken som brukes til å starte programmer og håndtere dem (expose kommer godt med der også), lukke, minimere osv på vinduene sine kanter. Hele systemet føles veldig "tight" sammensatt, og det er ett hakk opp fra Windows når det kommer til estetiske kvaliteter, skyggeffekter osv. http://www.xvsxp.com/ for en del sammenligninger.
Jeg har hatt en 12" G4 iBook nå i noen uker. Er kjempe fornøyd. Kjøpte den brukt for 7800,-. Batteriet har en leve tid på gjennomsnittlig 3 timer. Skjermen er ikke for liten. Som Gilgamesj sier blir maskina mer portabel med 12".

OS X er rett og slett über-smooth. Det er sikkert og lett i bruk.

Eneste som irriterer meg ved iBook'en er at jeg ikke kan klappe igjen skjermen uten av den går i dvalemodus. Så hvis jeg klapper igjen skjermen mister jeg nett. :<
Jeg vet ikke om dette kan fikses, men ifølge mac-folk jeg har snakket med går det ikke.
12" holder i massevis (?) for meg, og jeg har aldri savnet noe større os x er ikke best for spill (vet du sikkert), men for alt annet er det helt krem.

Marjo: Joda, du kan fjerne automatisk dvale. Søk på forumet, det var en luring som posta en link til et program som fiksa både mulighet for clamshell mode (tror jeg det heter) og høy oppløsning på ekstern skjerm på iBooker..