Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 6615
Som topic sier, så nevnte jeg at jeg hadde prøvd hasj på sesjon, hadde også skrevet det ned i papirene.
Følte meg ganske dum når jeg var inne på kontoret til han doktoren som var der da. Og etterpå når jeg var hos befalen sa han at det kunne bli problemer hvis jeg søkte meg videre til befalskolen. Men når jeg ringte opp til inntakskontoret i hamar, fikk jeg et annet inntrykk. Her kommer spørsmålet mitt inn. Hvilke konsikvenser kan jeg få, fordi jeg valgte å si sannheten? De fleste eller iallefall mange har jo eksprimentert med Hasj eller lingnende stoffer. Hvis noen har noen erfaringer el. så hadde jeg satt pris på det.
jeg selv har ikke prøvd hasj da. Men jeg har en kompis som har røkt å røyker kanskje enda.. Han skal ta lærlingtiden i militæret nå etter sommeren, han nevnte at det er nulltolleranse for hasj å andre narkotiske stoffer i militæret. Å da regner jeg med at de straffer hardt ned på akkurat det.

Jeg har som sagt ingen direkte erfaring med dette problemet selv da, men som alle sikkert har erfart, så blir man straffet for å si sannheten. Selv om man selv ikke synes at det er noe problem.

Er det lenge siden du har røyka forresten? Går ikke det ut av blodet\ryggmargen -eller hvor enn stoffene legger seg- etter 6 måneder eller no? Hvis du blir straffa for akkurat det, så kan man vel vurdere å si at man 'løyg' på sykemeldinga\egenmeldingspapirene, kanskje det gir mindre straff hvis det er snakk om å bli straffet.

Ikke vet jeg, er bare det jeg kom på å si nå. Lykke til ivertfall.
Vet en kompis som søkte seg inn til befalskolen, der var den en som ble tatt for å røyke chiba. Han ble satt ned til "vanlig" tjeneste og fikk ikke fullføre befalskolen ivertfall.
JuZt3r's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke røyket på ganske lenge. Trur det nå nærmer seg ganske mange måneder!
vist du ikke har narkotiske stoffer i blodet er det ingen fare.
Er litt usikker, men hørte no om at stoffene legger seg i ryggraden eller no. Å der ligger dem i 6 måneder eller no. Correct me if i'm wrong.
JuZt3r's Avatar
Trådstarter
Men de har vel ingen grunn til å sjekke meg?
jeg har jo blitt innkalt. Og har ikke tenkt til å røyke mens jeg er i tjeneste.
im correcting you.
Dem tar ikke ryggrad "sample" da.
Dem tar bare blodprøve.
THC ligger en stund i blodet men det kommer helt ann på fra person til person, vist du ikke har røyker på 1-2 mnd så har du ingenting å frykte.
I det verste fall så får du ikke tjenestegjøre i millitæret, men da skal du gjerne ha røyker uken før ellerno.
Dem tar ingen blodprøve i militæret, bare urinprøver. Har du røyka hasj gjevnlig vill man kunne spore hasjen i urinen din opp til 6mnd. Selv ble jeg tatt for hasj og amfetamin i millitæret.Jeg mista sikkerhetsklareringa, men ble likevel ulm ved mitt tjenestested. Du kommer garantert til å bli testa når du skal inn til tjeneste
Jeg hadde arbeidsuka mi på befalskolen i horten. første morran mans vi trente på oppstilling var MP og gjennomsøkte hele stedet med narkohunder og sånt.
Og da sa de at det var nulltolleranse for narkotiske stoffer.
JuZt3r's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Vadder
Jeg hadde arbeidsuka mi på befalskolen i horten. første morran mans vi trente på oppstilling var MP og gjennomsøkte hele stedet med narkohunder og sånt.
Og da sa de at det var nulltolleranse for narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Når de sier nulltolleranse for narkotiske stoffer. Hva mener de?
At alle som noen gang har vært unge og dumme ikke kommer inne? Eller snakker de om folk som fortsatt driver med det, i tjeneste, og uten for tjenesten? De som fortsatt har det i blodet?
Opprinnelig postet av JuZt3r
Når de sier nulltolleranse for narkotiske stoffer. Hva mener de?
At alle som noen gang har vært unge og dumme ikke kommer inne? Eller snakker de om folk som fortsatt driver med det, i tjeneste, og uten for tjenesten? De som fortsatt har det i blodet?
Vis hele sitatet...
Bruk, oppbevaring og salg. Har du derimot prøvd det en gang i tiden, og sier "du ikke syntes det var noe særlig", så du røykte det ikke mere, så kan ikke akkurat nulltolleranse gjelde.
Hvis det er flere måneder siden burde du holdt kjeft om det.
Det burde du egentlig uansett, men hvis det er gått flere måneder ville de nesten 100% sikkert ikke funnet noe om de hadde testet deg.
Enten så blir du sendt hjem.. Ellers går det greit !! En kamerat av meg ble sendt hjem pga. det.. Etter som jeg har hørt fikk han nesten ingenting i bot heller..
hehehe! Jeg ble erklært tjenesteudyktig pga rusmisbruk allerede på sesjon :P
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
En kompiss ble tatt for å ha hasj i urinen på sejsjon men d var greit siden han sa: "har prøvd d en gang kun for å prøve det"
Opprinnelig postet av sNaKe_EyE
Dem tar ingen blodprøve i militæret, bare urinprøver. Har du røyka hasj gjevnlig vill man kunne spore hasjen i urinen din opp til 6mnd. Selv ble jeg tatt for hasj og amfetamin i millitæret.Jeg mista sikkerhetsklareringa, men ble likevel ulm ved mitt tjenestested. Du kommer garantert til å bli testa når du skal inn til tjeneste
Vis hele sitatet...

Dem tar blodprøve jo, + to andre vaksiner, Jeg nekta å ta alt det derre der, hater sprøyter jeg sa "nei, jeg skal dimme så jeg trenger ikke ta dem"

og så vips to dager etterpå så var jeg dimmet!

var litt off topic da men, ville bare få sagt at man tar blodprøve + kansje gni litt inn til de som er hjemme på perm og ikke vil tilbake i leiren.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Blod prøve i militæret og urinprøve på sesjon ? Jaja, d går bra
Sist endret av Alphanio; 20. august 2004 kl. 11:59.
jeg røyka tett hele helga, sesjon på tirsdag. null problem
skrev også opp at jeg røyker
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
haha, røyka tobakk? greit nokk det..
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Bli ble sjekket av narkohunder og politi, når vi kom tilbake fra langperm den tiden jeg var inne i militæret. De var også oppe på rommene våre og snuset rundt skapene for å sjekke etter spor. Det skal nevnes at det var kun 1 i hele kompaniet som ble tatt ut til "snakk" med grisen.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av z10an
En kompiss ble tatt for å ha hasj i urinen på sejsjon men d var greit siden han sa: "har prøvd d en gang kun for å prøve det"
Vis hele sitatet...
Vel, da vet vi at kompisen din er en løgner. På sesjon blir det kun sjekket Hemoglobi, Protein, Leykocyter og Glucose gjennom en urinprøve på en pH-stick. Om du ikke forteller dem hva du har gjort, er det umulig å bli tatt for narkotiske stoffer på de medisinske testene. Man tar heller aldri blodprøve på sesjon, det gjør man på rekruttskolen.
Trodde dem tok "ukes" prøve av urinen for kontroll av THC?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av z10an
haha, røyka tobakk? greit nokk det..
Vis hele sitatet...
Hva i all verden får deg til å tro at Orgazmus snakker om tobakk?
Jeg røyka jevnlig igjennom hele militærtjenesten og blei aldri sjekka. Ikke en gang på rekrutten. Så at alle blir testa er bare tullball. Har masse venner som aldri blei testa..
Og hasj er i urinen i maks 2 mnd. 6mnd er i blod.
Hvor skal du inn?
▼ ... over en uke senere ... ▼
varierer vel litt fra tjenestested til tjenestested, men da jeg kom inn på rekrutten ble vi sjekka med hunder alle sammen.. en kompis av meg hadde røyka en eller annen gang lenge før rekrutten, men hadde på seg samme buksa, og sannsynligvis ikke vaska den, og bikkja lukta det tvert.. han fikk ikke sikkerhetserklæring, og sendt langt pokkers til nord for kjøkkentjeneste..
Dæven. Skjer dette støtt og stadig, eller kjenner vi samme person, wicked? =)

Kjenner en kar som var pissredd for pisseprøven (ordspill!) før sesjon pga røyking. Han drakk visstnok nesten en hel flaske zalo, noe som liksom skulle skjule narkotika i urinen. Enden på visa ble, i følge ham selv, at det på sesjonsdagen kom bobler ut av lillemann da han skulle avgi urinprøve...
Skreiv selv også ned på egenerklæring om helsa mi osv at jeg hadde prøvd hasj... Dette skulle skape vanskeligheter for meg når jeg skulle bestemme meg for hvor jeg skulle etter rekruttskolen... Fikk ikke sikkerhetsklarering med en gang, samt at jeg måtte skrive under på en kontrakt/avtale om at MP kunne komme å ta urinprøve når de ville....

Trodde at ærlighet lønte seg jeg, men der tok jeg feil.

Men klarte jo å krangle meg til sikkerhetsklarering slik at jeg fikk drive på med det jeg ønska. så det ordna seg jo
▼ ... over en måned senere ... ▼
JuZt3r's Avatar
Trådstarter
Det som endte var at jeg bare fikk 7 på psykisk helse. Og i følge en av legene på rustad-leir var det ikke så veldig stort. Ettersom jeg ikke hadde gjort det på lenge.
Opprinnelig postet av JuZt3r
Det som endte var at jeg bare fikk 7 på psykisk helse. Og i følge en av legene på rustad-leir var det ikke så veldig stort. Ettersom jeg ikke hadde gjort det på lenge.
Vis hele sitatet...
Hahaha!

Det er der de får det fra, at 1 av 5 som prøver cannabis får psykiske problemer. Å ha prøvd cannabis gir automatisk nedsatt psyke....
Med mitt repertoar kvalifiserer jeg nok automatisk til å dele celle med Hannibal Lecter.

hehe. sa selv at jeg røyka flere ganger i uka, og fikk ikke noe nedsatt pga det.
litt skuffa egentlig, siden jeg håpet på dimming
Nekt for at du har sagt noko slikt neste gong du vert konfrontert med det, og argumenter med at vedkomande må ha misforstått deg. Sanninga lønner seg aldri.
JuZt3r: Rustad reir Vel, et tips hvis du er der fortsatt er å gå til sykestuen å spørre etter hostesaft, når jeg var der delte de ut resepter på Cosylan i hytt og pine (Hvis du får en vanlig så bare gå tilbake etter en uke å spørr etter en sterkere fordi den andre ikke virket. Tror jeg fikk tak i 3 store flasker (tror de var av de største) i løpet av tjenestetiden uten å spørre om det. (MP brydde seg ikke om disse, ike engang den som ikke stod sånn etikett fra lege på (den rød med dosering)). det beste av alt for de som bruker det er at det er gratis. P.S Det var en i toppen min som fikk de tror jeg, husker ikke helt (bruker ikke slike ting he he)
▼ ... over et år senere ... ▼
Drar denne opp igjen med et kjapt spørsmål.. Du blir tatt for å røyke hasj på en eller annen prøve i militæret..Du blir bare sendt hjem uten annen "straff" enn det?
Jo du får forelegg og bot. 3200 kr tror jeg boten er på.
Kommer vel det på rullebladet og då...dårlig dimmetriks ja...
Oppstilling, narkohunder, vrenging av lommene for så å spraye et stoff på dem (Spor etter hasj sikkert), gjennomsøking av alt man hadde med, mens de spurte om jeg visste om noen som røykte. Jeg svarte ja, måtte så igjennom 100 spørsmål om jeg hadde sett noen røyke, vert på samme fest med folk som røyker osv osv. Helt latterlig.
det som er på pisseprøvene til forsvaret er at de ikke må forholde seg til samme standarder som politiet.

små treff som egentlig er så små at produsentene av testene sier du skal se bort i fra på grunn av feilmargin på testene, kan forsvaret bruke for å "bevise" at du er drugger.
Politiet derimot har ikke lov til å gjøre/foreta seg noe på et så svakt grunnlag, men militæret kan bruke det til å gi deg refs, hyppige kontroller og til å gjøre så du kanskje ikke får sikkerhetsklarering og liknende.

Btw hvis du har med deg mange lightere på innrulleringa kan dette gjøre så du må ta pisseprøve.
jeg ble dratt ut til pisseprøve fordi jeg hadde en stormlighter.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kommer nettop fra sesjon, skrev at jeg hadde røyka hasj. Når jeg kommer inn til legen spurte han bare "røyker du enda jevnlig?" Å siden det ikke er no bestemt definisjon på jevnlig sa jeg bare nei. han svare me "ok".. Befalsmannen nevnte det ikke engang å jeg fikk velge fritt hva jeg ville søke meg inn på

Ærlighet straffes ikke alltid
en kamerat ble ikke tjeneste dyktig på sesjon fordi han hadde prøvd dette en gang i sitt liv(dette var over 6mnd. før sesjon) å han sa alt som det var å ble dermed ikke tjeneste dyktig...

på min side så sa jeg også alt jeg hadde tatt å dette brydde de seg ikke om i mitt tilfelle...
jeg ble alikevell ikke tjeneste dyktig pga "ukontrolerbart eksplosivt sinne" men alle stoffan jeg hadde skrevet om stod det ingenting om...

så det er vel som å kaste en terning ang. om du får porblemer med dette eller ikke...

anyways lykke til å håper du kommer inn om du ønsker det.
Bare for å oppklare noe; De sjekker ikke etter narkotika med urinprøven på sesjon, kun etter "alvorlige" sykdommer som kan spores via nyren, som f.eks. sukkersyke, nyresvikt og for høyt proteininnhold i urinen. Kan forøvrig nevne at hvis du har nappet laksen samme morgen du drar på sejson vil det gi utslag på urinprøven og du vil mest sannsynlig bli bedt om å avlegge ny prøve i løpet av sesjonen.

For at noen skal kunne sjekke deg for narkotika er vedkommende pliktig til å opplyse deg om det først, og du er nødt til å samtykke (mm. du er pålagt det av Politiet).
Du er min venn
niigu's Avatar
Det Norske Forsvar (lenge leve) har generelt sett en slags nulltoleranse på narkotiske stoffer, som nevnt over. Dette kan selvfølgelig tøyes og bøyes litt, men merk slags. Det er helt avhengig av hva man søker seg inn på. I Forsvaret har man forskjellige avdelinger og jobber som krever forskjellige typer sikkerthetsklareringer. Jeg, typisk eksempel, var grensejeger hvor klareringen var hemmelig. I full paranoia for at vi ikke skulle bloope ut hemmelig informasjon til sivile og uvitne, ble militærpolititet satt til å utføre urinprøver på oss opptill flere ganger (3-10 ila året). Slår dette ut blir man dimitert på plassen og håpet om en videre karriere innen Forsvaret er svidd av.

Selvfølgelig, om du sa du røykte HASJ PÅ SESJON (!?!?), vil det ha innspill i tjenesten. Velger du å gjennomføre førstegangstjenesten blir du antakeligvis bli satt til arbeid som er lite betydningsfullt eller annet kjipt og lite givende arbeid. Noen videre befalsutdanning kan du i mine øyne bare glemme, om det er det du har tenkt til å søke. Dette gjelder spesielt for Hærens Styrker (HSTY) som innebærer ISTAR (E-bat, Grensevakten og Porsanger Jegerbat), MP, SAN-BAT, Garden, TMBN, Panserbat og noen andre jeg ikke husker. Søker du Luftforsvaret eller Båtforsvaret har jeg ikke peiling, men tror at enkelte avdelinger kan være åpne for litt "svinn".

Og et siste, med mangel på ord, spørsmål:
Hvordan i alle dager kan du røyke hasj på sesjon? Det er ikke plassen for å teste ut nye ting.
Sist endret av niigu; 2. februar 2007 kl. 02:21.
Tror han mente at han innrømmet og tidligere ha røyket hasj, ikke å ha røyket hasj på sesjonen.
Sitat av peta
Kan forøvrig nevne at hvis du har nappet laksen samme morgen du drar på sejson vil det gi utslag på urinprøven og du vil mest sannsynlig bli bedt om å avlegge ny prøve i løpet av sesjonen.
Vis hele sitatet...
Haha...det der er så bullshit. Der er derimot en gammel spøk blant sesjonsassistenter å fortelle de skremte små at vi kan lett se om de har runka før de kom. Tror ALDRI jeg opplevde at noen måtte avlegge ny urinprøve, det hendte derimot at vi anbefalte at personen tok kontakt med legen sin da ikke alt var helt som det skulle.


Sitat av niigu
Søker du Luftforsvaret eller Båtforsvaret har jeg ikke peiling, men tror at enkelte avdelinger kan være åpne for litt "svinn".
Vis hele sitatet...
Av de tre forsvarsgrenene er det faktisk Hæren som har de beste mulighetene dersom man ikke får noen sikkerhetsklarering. I sjøforsvaret er det sånn ca to ting du kan bli uten klarering: plenklipper eller snømåker og i luftforsvaret kan du igrunn bare drite i å nærme deg noe som ligner en flystasjon uten å være klarert for konfidensielt.
Sitat av niigu
Jeg, typisk eksempel, var grensejeger hvor klareringen var hemmelig. I full paranoia for at vi ikke skulle bloope ut hemmelig informasjon til sivile og uvitne, ble militærpolititet satt til å utføre urinprøver på oss opptill flere ganger (3-10 ila året).
Vis hele sitatet...
Dette er komplett bullshit. Var selv sikkerhetsklarert strengt hemmelig, og kryptoklassifisering grad 1, den høyeste man kan ha i fosvaret/førstegangstjenesten, og opplevde ikke en eneste urinprøve/narkotikasjekk. Hvor og hvem som blir sjekket for narkotika er totalt tilfeldig, og folk med høy sikkerhetsklarering har ingen større sjanse for å bli sjekket enn andre, snarere tvert imot, hvis man tar utgangspunkt i hva jeg har opplevd. Men dette er kanksje litt off topic...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av JuZt3r
Som topic sier, så nevnte jeg at jeg hadde prøvd hasj på sesjon, hadde også skrevet det ned i papirene.
Følte meg ganske dum når jeg var inne på kontoret til han doktoren som var der da. Og etterpå når jeg var hos befalen sa han at det kunne bli problemer hvis jeg søkte meg videre til befalskolen. Men når jeg ringte opp til inntakskontoret i hamar, fikk jeg et annet inntrykk. Her kommer spørsmålet mitt inn. Hvilke konsikvenser kan jeg få, fordi jeg valgte å si sannheten? De fleste eller iallefall mange har jo eksprimentert med Hasj eller lingnende stoffer. Hvis noen har noen erfaringer el. så hadde jeg satt pris på det.
Vis hele sitatet...


Når jeg var på sesjon for 4 år siden så sa jeg og kompisen min at vi røyket hasj fast
og da ble vi dimmiter (vis det er det det heter da) uannsett vi fikk ikke bot eller noe som helst !