Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 38179
Hei igjen!

Hvor kan jeg finne guider evt. hele apparater til salgs, og hvor mye pleier sånne og koste?

Tenkte jeg skulle begynne å brygge hjemmebrent...
Har du søkt her på forumet ?

her
tror det var noe som homedestiller.com eller no, større guide enn du gidde lese

nææh... det var visst ikke no.

google?
Sist endret av snø; 15. august 2004 kl. 02:40.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Orinoco
Vis hele sitatet...
noen som har denne pdf filen? eller som husker oppskriften hvor mange brukte vannkoker i stedet for det kompliserte systemet?

fant det jeg lette etter, om andre også lurer på hva jeg var ute etter finner du det her: http://www.amazingstill.com/no/norwegian.html
Lag deg et skikkelig apparat isteden for noe med vannkoker. http://www.hellesangels.com/spydeberg_ungdom.jpg
Må satsen være med deg
Sitat av Krishell
Lag deg et skikkelig apparat isteden for noe med vannkoker. http://www.hellesangels.com/spydeberg_ungdom.jpg
Må satsen være med deg
Vis hele sitatet...
skulle nesten tatt med en tur til spydeberg jeg da, er jo ikke så langt
Vet ikke hvor populært det er å linke til andre forum, men jeg tror du finner det du trenger her : http://www.bryggforum.com/modules.ph...file=index&c=4
Alt du trenger finner du på

hxxp://www.buenget.com/

:P

Men om det er brenning eller vindunking veit jeg ikke helt da...
på buenget.com får du kjøpt det du trenger til å bygge en plastbrenner.
Men da vil jeg anbefale å kjøre med 3doble størrelser, istedenfor å bygge en standard brenner som bare brenner 10liter sats, og tar over en uke. Med en større variant kan du brenne 30 liter sats, og ha i overkant av 10liter brennevin på to uker.

Riktignok er plastbrenneren den tregeste brenneren du får, men den gir grei sprit.
har lest mye rundt her, men ennå ikke lest noen som kan fortelle at de har prøvd plastbreneren. så hvordan gikk det? noen som kan fortelle?
standard plastbrenner:

treg, treg, treg.
brenner 8-10 liter sats på i overkant av en uke, og du får 2,5 til 3 liter 30% brennevin.
Brenevinen er helt fin, men jeg ville renset den med kull (skjær bunnen av en colaflaske og ta en "kjappulf") før jeg drakk den.

plastbrenner 3x størrelse

treg den også, men kjappere.

brenner 30 liter sats på ca. 12 dager - gir 10 liter 45%
spankingguru
Worner's Avatar
Lag nå heller spiralbrenneren. Er ikke stort mer arbeid
Cas:
Mener du virkelig det at du ikke klarer å brenne mere enn 3 liter 30% på 10 liter med sats? Hva slags temperatur er det du kjørte brenne-prosessen din på da?
Kullfilter, får man kjøpt dette ferdig mekker noen steder, eller er dette noe ola nordmann pleier å jonke til hjemme i kjelleren sin selv? Hvis det er å få kjøpe, hvor er eventuelt dette, å hva snakker vi når det gjelder pirs?

brenner x3 hørtes absolutt mere spennende ut enn standar-saken. Men hvordan gjorde du det med varmekoble og slik her?
Varmekolber som varmer opp til 50 - 60 grader er forresten noe jeg etterlyser. Gjerne med regulerbar termostat. Noen som har noen formening om hvor dette kan annskaffes til en grei pris?

.. og før jeg gir meg med alle spørsmåle mine her, hadde det vært kult om noen kunne fortalt litt mere om hva denne spiralbrenneren er for noe rart, eventuelt smetter inn en link til en forklaring e.l.

-Overogut-
spankingguru
Worner's Avatar
Her. http://www.bryggforum.com/modules.ph...p=visit&lid=24 Hvis du har tid og penger så vil jeg anbefale en kolonnebrenner. Har ikke en pdf til den desverre.
i 10 liter sats (18%) kan du få ut 5,7 liter 30% - men det tar lang tid med en plastbrenner.
dyppvarmeren du får kjøpt på buenet.com holder rundt 45 grader.

Kullfilter er rett og slett aktivt kull og et renseanlegg. ca. 1,5-1,8 meter 40mm rør (alkoholbestandig) - gjerne PE plast. Dette får du kjøpt på buenget for ca. 400kr.

Dette skal du fylle med aktivt kull, og rense spriten igjennom for å rense utav fusel.

i plastbrenneren med tredobbel størrelse kjørte jeg i med to dyppvarmere, men disse er termostatstyrt, så de stopper på 45 grader. det eneste som går raskere er oppvarmingsprosessen.

buenget selger også en dyppvarmer med regulerbar termostat, men er ikke sikker på hvor langt denne går.

Du kan ellers kjøpe en 300w varmer på clas ohlson (koster 100,-) og en vanlig dimmer til lys (med inngang for strømkontakt) og dimme den til gitt temperatur (tror den holder rundt 78 grader på 233watt i 30 liter sats - men ikke stol på dette utsagnet - mål temperatur og watt og finn det som passer) 96% alkohol har kokepunkt 78,5 grader.

Spiralbrenneren
et VELDIG godt tips: kjøp plastbrenneren, og så kjøper du det du trenger på biltema til å lage kullrør. det vil koste ca 900 kr. per "runde" koster det i gjær, sukker ca 110 kr, da får du ca 7 liter 40-45%. og den er like god som absolut vodka. bare kjøp skikkelig gjær fra buengnett og bytt kullet etter du har rensa ca 12 liter.

finner guider over alt på nett, og et bilde på et forum
http://www.brygging.net/phpBB2/

ikke jeg som har, men en jeg kjenner, bruker seff til å drikke det selv
Eller så kan man gjøre som meg å la noen andre ta brenning, som har god erfaring. Så får man tilbake 1 liter 96% (testet med måler, på skolen) for 200kr.

Det er saker det...
inneholder masse fusel, derfor bedre med plastbrenner og 40-45%. du drikker jo ikke 96 rent uansett, så lenge du ikke er en russer da.
spankingguru
Worner's Avatar
Ville heller brent 96 og blanda det ned til 40-50. Det tjener du mye på. Og jeg vil nå tro at det er mer fusel i 40% enn i 96%.
hø? 96 er jo ikke engang rensa. det lukter og smaker hore. når du kjører 40-45% gjennom kullet blir det helt rent.
spankingguru
Worner's Avatar
For å få det beste resultatet så brenner du 96, blander det ut til rundt 40 og kjører det igjennom kull. Hvis du brenner det på nytt nå så får du helt ren 96.

Og jeg er enig i at renset 40% er nok renere enn urenset 96%. Jeg tenkte på før noen av de var renset
fuselet oppstår under gjæringen og kommer med når du destillerer.
hvis du prøver å rense sprit som er veldig sterk vil det ha liten eller ingen effekt, pga. det er så sterkt at det løser opp fuselet fra kullet igjen.

kjør derfor ca. 40-45% igjennom kullet og evt. destiller en gang til.

sprit er sprit, er ikke mindre fusel i 96% enn i 40%. alt avhenger av destilleringsmetode og hvor godt det er renset
spankingguru
Worner's Avatar
Det er mye mulig, men man vil nok tjene mer på å destilte 96%
Sprit over 60% lar seg ikke rense, da renser du kullet isteden.
Så det beste er nok å brenne sprit, rense den og så brenne igjen, og få ut ren 96%.
Dersom du f.eks første gang brenner 70%, så skal du visst blande det ned til 18-20% før det brennes igjen.

Dessuten sies det at sprit over 60% aldri må kveles i apparatet å brennes på nytt, det vil få katastrofale følger, da det brenner som bensin, på står noen, da, men vet ikke hvor pålitelig dette er.
Sitat av Worner
Det er mye mulig, men man vil nok tjene mer på å destilte 96%
Vis hele sitatet...
Tror helst jeg må be deg utdype deg mer.
Man får ikke renset sprit med så høg styrke. basta.
Hva skal du med skikkelig dritdårlig sprit?

protus: Grunnen til at spriten du destillerer på nytt helst ikke skal være så sterk er pga. all alkoholen kondenserer og kommer ut igjen, og da vil det ikke være noe igjen i kokedunken - dette vil igjen føre til at varmelementet kjører seg tørt og i verste fall sprekker. Da blir det baluba neste gang du plugger stikkontakta i veggen.
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg er klar over at man ikke får renset så sterk sprit, men hvis man lager 96% så kan man blande ned og da får man mye mer enn hvis man lager rundt 40% til å begynne med
Sist endret av Worner; 30. mai 2005 kl. 22:09.
man får like mye ut uansett, 25liter 18% sats inneholder 4,28 liter 100% alkohol, og det får du ut uansett hvis du vil.
spankingguru
Worner's Avatar
Ok. Da lærte jeg noe idag og


Styrken på det du får ut avhenger somregel av temperaturen i apparatet.
med en plastbrenner som holder rundt 40-45 grader får du 30%, men har du 78,02 grader skal du kunne få ut 96%.

En plastbrenner uten noen form for temperaturkontroll klarer fint å levere 90+%
By nature
LoOzR's Avatar
Sitat av cas


En plastbrenner uten noen form for temperaturkontroll klarer fint å levere 90+%
Vis hele sitatet...

Du tenker kanskje på Spiralbrenner her..?
Kommer hele brygging.net-gjengen til nFF nå'a?
Sitat av cas


Styrken på det du får ut avhenger somregel av temperaturen i apparatet.
med en plastbrenner som holder rundt 40-45 grader får du 30%, men har du 78,02 grader skal du kunne få ut 96%.

En plastbrenner uten noen form for temperaturkontroll klarer fint å levere 90+%
Vis hele sitatet...
en SPIRALBRENNER uten noe form for temperaturkontroll klarer fint å levere 90+%

hvor i helsike er edit knappen?
spankingguru
Worner's Avatar
Ja faen hvorfor forsvinner den av og til?
Worner: Den forsvinner etter 60 minutter eller noe i den duren, for å forhindre at halve tråden står uten mening plutselig.
Hva er egentlig forskjellen på plast- og spiralbrenneren.
Regner med at spiralen er en videreføring?
Hvordan, i så fall?
spankingguru
Worner's Avatar
Er linker til en pdf av begge 2 i tråden her
Sitat av [protus]
Hva er egentlig forskjellen på plast- og spiralbrenneren.
Regner med at spiralen er en videreføring?
Hvordan, i så fall?
Vis hele sitatet...
på plastbrenneren er det avdampning som er prinsippet, og man bruker mindre varme.

spiralbrenneren fungerer som et hvilket som helst annet apparat, og har mer varme samt en spiral.
man får IKKE 30% av plastbrenneren. den kameraten min har gir 40-45% hver gang, og den er bygd opp av den "vanlige" plastbrennerguiden som ligger på nettet.
Har ikke kommet så langt at vi har fått prøvd plastbrenneren enda, trenger nemlig sånn varmesak.. Men er ikke interesert i å bestille fra nettet, og dyrebutikker har kun til ca 30 C eller noe... Det er for svakt
Sitat av Outdoor
man får IKKE 30% av plastbrenneren. den kameraten min har gir 40-45% hver gang, og den er bygd opp av den "vanlige" plastbrennerguiden som ligger på nettet.
Vis hele sitatet...
Finkelinnhold og temperatur har mye å si på hvor korrekt avmålingen blir.
Det kan også påvirkes av temperaturen i rommet man har den.

Dersom du har den et kaldt sted, evt. med isolert indre dunk får du bedre styrke.

Selv har jeg også fått 45% ut av plastbrenneren min, men etter rensing med kull, og endret temperatur målte den samme spriten 30%
▼ ... flere år senere ... ▼
▼ ... flere år senere ... ▼
Lurer på å importere 1 apparat i deler fra USA. over 2 forsendelser på 2 uker. vill det bli stoppet i tollen?

https://moonshinedistiller.com/13-ga...dual-purpose-3)