Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 731
One of the good guys
2rs1's Avatar
Fikk for et par dager siden en ide om at jeg skulle flytte en av de to 120gb diskene mine over i maskina til ho mor, og la den stå og gjøre dritt jobbene de 2-3 neste ukene. Gikk fint helt til jeg etter litt pes fikk biosen til å detecte harddisken. Er forresten en gammel Siemens Nixdorf med hele 233 mmx pentium prosessor, 96 mb ram og et hovedkort som visst heter "System Board D990" (finner ikke noe produsentnavn). Kjører Windows 98 SE norsk.

Men problemet kom da Windows ikke fant partisjonene eller selve harddisken. Kjørte da windows update, men det hjalp ikke mye annet enn å framprovosere en "explorer.exe har utført en ulovelig opperasjon" rett etter jeg har startet opp Så jeg sjekka biosen igjen, og oppdaget at den detecter den som en harddisk på 8455 MB. Den var på ca. 118 000 MB i maskina mi.

Noen som har vært borte i dette før og vet hva jeg kan gjøre?
Sikker på at en så gammel PC klarer så store HDDer?
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Det jeg er litt usikker på, men jeg vet jeg har hatt i en 40gb før iallefall. Og siden den detecter den i bios så synes iallefall jeg at den burde det
Du må sikkert oppdatere biosen. Vet om flere som har hatt det problemet.
Er det fat32 eller ntfs på 120gb disken?

Tror mest sannsylig at du må flashe biosen.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Når du sier det, så er den partisjonert opp i tre disker, alle er ntfs. Det kan jo være grunn til at windows ikke finner de 8 gb'ene.. Men tror det går imot flashing av biosen, hvis jeg klarer det
Var innnom microsoft sine sider for å være helt sikker og kom frem til at Windows 98 ikke har støtte for ntfs.

Derfor får du den ikke opp i explorer.
Stemmer win98 har ikke uten videre leseevne for ntfs

PQ magic bør fikse biffen
One of the good guys
2rs1's Avatar
Trådstarter
Flashet bios'en opp ifra 1.03.xx -> 1.04.99 (eller no) igår. Men har ikke fått tid til å koble til disken igjen. Men satser på at det går bra.

Kan jeg patche win98se til å kjøre ntfs, eller må jeg konvertere til FAT32? Ble ikke noe klokere etter et kvarter på microsoft sine sider.
jeg tror nok du må kovertere til fat32.

Last ned Partition Magic 8 eller.no hvis du ikke har det.
Det vil nok fikse det.
Sist endret av mofo-hub; 31. juli 2004 kl. 17:14.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Opprinnelig postet av adagio
jeg tror nok du må kovertere til ntfs.

Last ned Partition Magic 8 eller.no hvis du ikke har det.
Det vil nok fikse det.
Vis hele sitatet...
konvertere FRA ntfs blir det vel