Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 1975
Hei! Fikk denne artikkelen tilsendt fra en kompis i Sverige!

Kode

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,510135,00.html
Hva mener dere. Blir litt "pissed" når jeg leser sånt. vi har jo støttet dem i tykt å tynt, i allefall nesten. Egentlig tar jeg det ikke så veldig alvorlig, men det skader jo omdømmet vårt rundt i verden.....eller?

Hva synes dere?
Samme dritten står på VG.no nå.

( Forøvrig min post nr 200 nå )
Hvordan kan verdens mest overvektige nasjon kalle oss tjukke og late?
Altså, de skal jo bare finne en overskrift som selger. Å generalisere nordmenn slik kan da vel umulig føre til at saken blir tatt på særlig alvor?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av Spawn2
vi har jo støttet dem i tykt å tynt
Vis hele sitatet...
Har vi støttet New York Times i tykt og tynt?

Generaliserer du ikke like mye som dem gjør nå?
Vel... som sagt så er amerika det landet i verden hvor flest folk er overvektige, det er også høyt oppe når det gjelder skulking av arbeid osv.

Men hva er meninga med rakke ned på oss? hvorfor skriver de i det hele tatt at vi er så fryktelig late?
Høres mest ut som de prøver å finne noen som er latere enn seg selv også tok de vel et "random" land? uansett de bomma rimlig greit

Skal vedde på at en gjennomsnittlig norman er mer arbeidslysten enn en amerikaner (finnes det noen statestikker for slikt?)
Vel, det er da ingen som liker USA heller
kan være at dette var en liten artikkel i newyork times da, og at vi blusset det opp no jævlig. Men er jo sannheten da, når jeg jobbet skulket jeg halvparten av tia :/ ikke nødvendigvis bra, men gjorde ingeting med jobben :P

når jeg ser på andre og snakker med kammerater merker jeg også at de skulker hele tia... "arf, orkerke å gå på jobb i dag, det er så fint vær"

Vi er late, rike og stolt av det :P Hva er galt med å ha nok penger til å ta seg fri 25% av tia? :P
Ok ok. det er en overskrift som er til for å selge mer på løssalget. Jeg tror ikke vi egentlig har fortent noe slikt, og ordvalget er helt pyton, MEN.

De har rett!!


Jeg prøver ikke å si at vi nordmenn er et generellt lat folk eller noe, men dette landet bygger opp til det.

1. Norsk industri? Glem det!
Det er et kjennt faktum at norsk industir anno 2004 er et tragisk kapittel. Og det har det vært en stund. Det er synn at En hver friske ide her i landet bankes sønder og sammen av det faktumat norske lønninger er på et så svimlende høt invå på verdensbasis. Hvis det skal være no0e å satse på må det 1. Være et produkt som av ulike grunner ikke kan produseres like bra utenfor landets grenser. (det er vanskelig å fiske norsk fisk utenfor norge(men bearbeidingen av fisken flyttes ti lutlandet)).
2.Det må være kraftig supsidiert.

2. Velferdstaten sørger for at en hver mynidig personb til en hver tid kan ha en tilførsel av penger. Det er ikke alltid like mye, men det er nok til å leve på. Og et er helt avgjørende for tariffene som har blitt utarbeidet for de litt laverelønnede yrker. Det er rett og slett ikke verdt å jobbe for 50 kr timen fordi du tjener mer av å sitte hjemme. DET ødelegger økonomien. De frie markedskrefter er borte på disse områdene.

3. våre tariffer er bare helt ville sammenlignet med andre land.
Jeg snakket med en kar fra mexico en gang. Han fortalte om et minimum av sykefravær og høy arbeidsmoral. prakteksempelet var at du kunne glemme mer enn 2 dagers fri hvis et nært familiemedlem døde. I utlandet er det ofte en horde med velutadannede mennesker i arbeidsledighet.
Mexico! uland til tusen tenker du. Ja det er de nok, men du må ikke lenger enn til USA før du finner lignende tilstander. Det er rett og slett for lett å¨være "syk" i norge.
Ministry of Love
sptz's Avatar
klikk på meg

NYT sin artikkel synes jeg igrunnen gir et ganske nyansert bilde av hvordan det faktisk er i Norge. Desverre så er det vanskelig å få et slikt bilde av f.eks usa siden de ikke har et like godt tilbud til folk som mister jobben for eksempel. De får betaling en liten stund etter at de har mistet jobben men etter en viss tid så blir de ikke regnet med lengere.

Det finnes mange eksempler på at folk utnytter systemet. Men det betyr ikke at man skal kutte i systemet slik som bla Høyre vil. En må gjøre det bedre slik at man kan ta snylteren og gi de som trenger hjelp like bra eller bedere behandling en den de får i dag. Altså det burde være en smal sak å sparke slike som Tangaalf hans sykepenger burde bli brukt på andre.

Hvis dere leser artikkelen så sier den også at norge er et av verdens 10 mest produktive land, forran land som Japan Storbritannia og Canada. så det er absolutt ikke så ille her. Selv om italia har mindere folk på sykemelding så ligger økonomien deres langt under den norske.

OT: Hvorfor i heite helvete kan ikke folk lære seg at det er praktisk med [ u r l ] [ / u r l ] rundt urler.. Så lenge det ikke er warez/porr så er det faktisk å foretrekke.. (personlig mening)
Sist endret av sptz; 27. juli 2004 kl. 00:24.
Jeg var nettopp i New York i sommer, og amerikanerene bør vel feie for sin egen dør før de angriper oss nordmenn. I new York var det skikkelig bedriten service over alt, og det var utrolig mange fler feit folk på gata der enn det det der her i Oslo.....så jeg vet ikke jeg, hvem er værst? I Norge er i alle fall folk hyggelige og yter mye bede service!
Vi er late. Veldig late. Men vi er rike og amerika er latere.
Jeg er lat og stolt av det
Hvorfor jobbe _mer_ enn det vi må?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg tror mange glemmer det gamle ordtaket "Don't work harder, work smarter". Tror kanskje nordmenn er flinkere til å finne effektive løsninger på problemene, istedet for å hive på mer manpower og prøve å løse et problem med rå makt. Dette finnes det dusinvis av eksempler på (f.eks diplomatiske vs militære løsninger)
Men Norge har jo ikke så mye å skryte på da egentlig...

Enig med deg Hysing..
Opprinnelig postet av Tangaalf
Vi er late, rike og stolt av det :P Hva er galt med å ha nok penger til å ta seg fri 25% av tia? :P
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av webmast
Hvorfor jobbe _mer_ enn det vi må?
Vis hele sitatet...
Det var en gang et lite land der de hadde tro på fremtiden, og ikke var redde for nye ideer og det å stå på litt. Men så en dag fant de olje og ble veldig rike og sluttet å gjøre smarte ting, og så ble de fattige.
JA, litt offtopic men;

Amerikanere har alltid trodd at de er best uansett, de driter egentlig i alle andre. De eneste de synes er digg når administrasjonen borti der kjeder seg, er å leke verdenpoliti. Dessuten synes jeg at det uansvarlig av den "vanlige" amerikaner å velge slike politikere de har hatt de siste årene.
Sist endret av m0nTaNa; 27. juli 2004 kl. 12:47.
Muscimol:
Du har så altfor rett.

m0nTaNa:
Du synes det er uansvarlig av den "vanlige" amerikaner at han velger enten pest eller kolera?
Den "vanlige" amerikaner går i norvember til valglokalene for å stemme enten Kerry eller Bush, pest eller kolera
Når vi "fant" olje, er vel ingen som tror at den spruta opp i nermeste tankbåt før den ble feid med strømmen inn til land?
tipper det lå en del arbeid bak akkurat det der.

Men som noen sier så skulker de jobben fordi været er så flott osv osv, og hva skjer med det? Hvis ingen merker det så skjer det vel heller ikke så mye, men de får fremdeles lønn og hvem er det som betaler sykepengene? (litt offtopic da, men viktig å ha med) jo det er oss andre som jobber selv om det er fint vær

Og det er derfor det har vert snakk om at sykeordningen skal fjernes slik at man ikke får full lønn når man er "syk" fordi det er så mange som utnytter det, og det er vel først da vi innser at man kanskje burdte jobba selv om det var litt sol
Opprinnelig postet av TechLash
Når vi "fant" olje, er vel ingen som tror at den spruta opp i nermeste tankbåt før den ble feid med strømmen inn til land?
tipper det lå en del arbeid bak akkurat det der.
Vis hele sitatet...
Det var et amerikansk firma som fant oljen, så ble den fordelt mellom danmark, england og norge gjennom en avtale (som ble svært gunstig for oss, siden territoriet ble delt opp jevnt, og størsteparten av oljen havnet på vår side).
Jeg tror det er utrolig viktig at vi forsøker å opprettholde ordningen med lønn under sykdom. Det er en utvikling i arbeidslivet som gjør at det blir mer og mer konkurranse, som fører til at folk må jobbe hardere og lengre for samme lønna. Dette fører igjen til at fler sliter seg ut og sykemelder seg. Det vil alltid være noen som sniker seg unna, men det må man bare godta hvis man har en slik ordning.
Amerikanere har alltid trodd at de er best uansett, de driter egentlig i alle andre. De eneste de synes er digg når administrasjonen borti der kjeder seg, er å leke verdenpoliti. Dessuten synes jeg at det uansvarlig av den "vanlige" amerikaner å velge slike politikere de har hatt de siste årene.
Vis hele sitatet...
Folk flest er dummere en gjennomsnittet.
Selv om firmaet er/var amerikansk, så var det mest sannynelig norske arbeiere som stod for dritt jobben
Du er min venn
niigu's Avatar
Er ikke denne artikkelen ganske riktig da, i og med at Norge sitter på ræva og omtrent gjør det som vi vil, vel vitende om at "dette har vi gjort oss fortjent til"?
Norge har inntektskilder som er verdensomfattende, heldigvis. Wow.

Amerikanerne, generellt, har fått tilsendt såpass masse drit, at ikke denne lille "litt opplåste" artikkelen burde være noe å skamme seg over. Og hva med å bry seg om å ordne opp i eget lang, før man reiser pekefingern på andre.

Nordmenn er bortskjemte. So what?
å si at nordmenn er bortskjemte er å ta alle over en kam da...

Men det finnes faktisk de som jobber selv om vet at de overlever selv om de ikke jobber
Opprinnelig postet av TechLash
Selv om firmaet er/var amerikansk, så var det mest sannynelig norske arbeiere som stod for dritt jobben
Vis hele sitatet...
Norske arbeidere som ikke hadde kompetanse og erfaring innenfor dette området..?
det foreslår jeg at du spør de om...

har ikke spesialisert meg innenfor utenlandsk oljeutvinning og dets arbeidsvaner i norge
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
det at vi ikke må jobbe så jævla mye er kansje grunnen til at det er en god del bedre å bo i Norge en USA.
Norge er bare det beste landet og leve i på arket. Jeg tror ikke vi er det best landet og leve i egentlig. Dessuten har ikke amerikanerne noe de skulle sagt om vårt sykefravær og latskap. Men, så er det jo ikke hele USA som sier vi er late osv. Det er bare New York Times.
Opprinnelig postet av mongeland
Men, så er det jo ikke hele USA som sier vi er late osv. Det er bare New York Times.
Vis hele sitatet...
...så denne gangen, er det NY-Times, og ikke USA, som kan brenne i helvette

Spøk til siden. Amerikanerene har ikke så mye de skulle ha sagt på dette området. Det er stort utbredt i USA og. Men igjen, ALT er utbredt i USA, akkuart fordi USA er så evig stort. Mange Amerikanere er bortskjemte, men igjen, så er det mange som ikke er det.

I dette tilfelle er det bare en ting å si:
New York Times G.E.N.E.R.A.L.I.S.E.R.E.R!

nikita
Opprinnelig postet av Muscimol
Det var en gang et lite land der de hadde tro på fremtiden, og ikke var redde for nye ideer og det å stå på litt. Men så en dag fant de olje og ble veldig rike og sluttet å gjøre smarte ting, og så ble de fattige.
Vis hele sitatet...
den stod i heftet til høyre før lokalvalget her i Asker.
Ja, Høyre kan virkelig få sagt det.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Tror ikke det er Normen som er bortskjemte, men den amerikanske regjeringen som behandler folket sitt som dritt mens de er altforr oppatt med å tenke på andre lands små feiler.
Vi kan vel selvsagt si at nordmenn er bortskjemt når man ser på gatebarn i Brasil ol. men det er jo relativt som alt annet.
Mulig vi kan si "Ja. Hvis de fattigste ameriaknerene har det godt så må man vel si at Ola Nordmann har det svinaktig jævli godt".
Eller noe slikt...
Hvis det er noen her i verden som har problemer med overvekt blant folket så er det jo USA, deriblant folket som kaller oss for overvektige ?

Men det er nok som sagt bare en overskrift de har funnet opp for å få avisa til å selge.

Men hvis ike, så er det jo amerikansk dumhet igjen. Kan de ikke ta sine egne problem i hendene før de skal begynne og blande seg oppi andre land som vanglig ?
Det var en gang et lite land der de hadde tro på fremtiden, og ikke var redde for nye ideer og det å stå på litt. Men så en dag fant de olje og ble veldig rike og sluttet å gjøre smarte ting, og så ble de fattige.
Vis hele sitatet...
Var ikke det teksten på en t-skjorte fra den klubben med barn av rike foreldre?

[/edit:] Unge høyre var det vist de het

At USA har raua arbeidsforhold og fagorganisering er jo ingen hemmelighet, mange må jo ha både to og tre jobber for å forsørge familien. Det at folk har det dårlig på arbeidsplassen i noen land betyr da ikke at vi også skal ha det.
"Det høye sykefraværet kommer av at arbeidstakerne klager for mye"
-Finn Bergesen jr. NHO president, og forøvrig mangemillionær.
Norway = brains
USA = Brute force

nuff said!
Nikita: New York times generalisere ikke når de sier at nordmenn har et høyt sykefravær, dette er basert på offiselle tall. Sitat VG:
Men OECDs tall, som dekker de industrialiserte landene i Europa og Nord-Amerika i tillegg til Japan, Australia og New Zealand, viser også at nordmenn er de som jobber færrest antall timer per ansatt.

Og nei, det var ikke nordmenn som fant oljen eller som gjorde "dritt jobben" som Techlash sier, fordi nordmenn hadde på denne tiden ingen kompetanse innen oljevirksomhet. Det var det amerikanske firmaet Phillips Petroleum Co som startet oljesøkene i Norge.

Men som SharQ sa: nordmenn jobber minst, men bidrar mest
Opprinnelig postet av Pinh34d
Var ikke det teksten på en t-skjorte fra den klubben med barn av rike foreldre?

[/edit:] Unge høyre var det vist de het

Vis hele sitatet...
Jeg håper du ikke hentyder at høyre er en rikmannsklubb? Fordi det er det langt i fra, jeg er overbevist om at dersom Norge hadde vært styrt av et høyre orientert parti fra krigen til nå, ville Norge vært et enda bedre land å bo i, og vi ville ikke hatt all denne sløsingen som er nå! (du betaler 1000 kr i skatt, dette går gjennom administrasjon etter administrasjon slik at bare 500kr kommer fram, et eksempel) Eneste grunnen til at Ap har gjort det så bra er at vi har hatt oljemilliardene, venstresiden står for å få mer og mer inntekter til staten, mens høyre siden står for å bruke pengene de får økonomisk. Hvorfor har vi verdens høyeste skatter når vi samtidig er det landet som har størst inntekter per person(olje)?
Sist endret av MokkaKaffi; 4. august 2004 kl. 15:36.
Opprinnelig postet av MokkaKaffi
Jeg håper du ikke hentyder at høyre er en rikmannsklubb?
Fordi det er det langt i fra, jeg mener bestemt at dersom Norge hadde vært styrt av et høyre orientert parti fra krigen til nå, ville Norge vært et enda bedre land å bo i, og vi ville ikke hatt all denne sløsingen som er nå! (du betaler 1000 kr i skatt, dette går gjennom administrasjon etter administrasjon slik at bare 500kr kommer fram, et eksempel) Eneste grunnen til at Ap har gjort det så bra er at vi har hatt oljemilliardene, venstresiden står for å få mer og mer inntekter til staten, mens høyre siden står for å bruke pengene de får økonomisk. Hvorfor har vi verdens høyeste skatter når vi samtidig er det landet som har størst inntekter per person(olje)?
Vis hele sitatet...
Jo, det antydet jeg såvidt. Uten at jeg har så stor kjærlighet til AP, som er værre en høyre i høyrepolitikk i enkelte saker, klarte de jo å styre landet 25år mellom krigen og olja, hvor man bla. bygde opp velferdsstaten man har i dag.
Jeg er ikke så glad i skatt jeg heller, jeg synes det faktisk er forjævlig at jeg må skatte alt over 23.000, mens endel menn i dress kan håve inn massevis av millioner i aksjeutbytte, skattefritt.
Heller ha mulighet til å ta en tredager om sommern enn å ha 3 fulltidsjobber for å overleve.

Angående lønnsnivået, så synes jeg det er interesant at det samme argumentet blir brukt i ALLE vestlige land. Vi kan ikke konkurere på billig arbeidskraft med Indonesia eller Kina, om vi absolutt skal det må vi så kraftig ned i lønn at vi dør. En leder i ett stort europeisk selskap har sagt at det er uinteresant å starte opp ny industri i vesteuropa før lønnsnivået er på østeuropeisk nivå. Det samme argumentet brukes forsåvidt i USA også.

Norge har hatt en ster arbeidebevegelse, det skal vi være jævlig glad for, i amerika har man en gruppe mennesker som kalles "the working poor". Det er mennesker som har opptil tre fulltidsjobber men som fremdeles sliter økonomisk, fordi lønna ikke er til å leve av. Les boka "Kjøpt og underbetalt - Om å (ikke) klare seg i Amerika" av Barbara Ehrenreich. Forfatteren sluttet i jobben sin, solgte tinga sine og jobbet ett år i dårlig betalte jobber, ofte i servicenæringen.