Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 828
Jeg har nå sett at mange har problemer med spyware.

Så, jeg har laget en liten Guide om hvordan stoppe Spyware.

Så hva er spyware?

Spyware er teknologi i programmer som sender informasjon om deg og dine vaner til markedsføringsfirmaer slik at de kan rette reklame det er sannsynelig at du er interessert i mot deg.
Mange internettprogrammer kommer med spywareteknologi.

Så nå vet dere hva Spyware er.

Hvordan stopper jeg spyware?

Jo, spyware stopper du med diverse programmer.

Dette er de beste programmene jeg har brukt, og jeg får utrolig sjelden spyware.

Ad-Aware Download? Click Me

Spybot Search & Destroy Download? Click Me

HijackThis Download? Click Me

[SIZE=3]NB![/SIZE] Disse programmene virker ikke fult ut, hvis du ikke oppdaterer!

Så nå har du programmer, hva mer kan du gjøre for å fjerne og holde Spyware bort?

Ikke installer dette:

KaZaA Media Desktop- Bruk kazaa lite!

http://home.no.net/frazzy/images/nei.jpg

Slike pop-ups har du sett før, skal du trykke JA? NEI, for da installerer du spyware.

Ofte kan det komme opp slike meldinger hvis du mangler et program/plugin som eks, macromedia flash player (da kan du trykke JA) Men hvis du skal ha noe helt annet en en det som står der trykker du NEI, (trykk alltid nei, hvis du får denne når du er på en warez/cracks/serials side!)

Kanskje dette hjalp noen (vet mange på forumet vet dette fra før)

Si ifra hvis det er noe du vil jeg skal ligge til!
Og jeg kan i samme slengen legge til at man blir kvitt mange problemer hvis man skifter til en alternativ nettleser som f.eks. Opera eller Firefox/Mozilla (sistnevnte er gratis, reklamefri, og jeg bruker den. Grunn nok det?). IE er full av sikkerhetshull hvis man ikke oppdaterer den ofte, og dermed kan spyware/adware og virus komme inn på maskinen din selv ved at du bare titter på et bilde. Selv Microsoft anbefalte Firefox på msn.com når de fikk et større sikkerhetshull for ikke lenge siden.
Åssen man bruker de forskjellige programmene og eventuelt linker til sider som kan hjelpe hvis overstående progs ikke fungerer?

Ellers bra
Et godt triks er å se hvor linkene leder til eller hvor denne spyware hentes fra (url), og lime inn domenet.toppdomenet (shit.no) i google. Da ser man fort om det er nevnt noen andre steder, feks på forum der de spesialiserer seg på å finne måte å fjerne slikt.

mm
Et annet programm som jeg synes er bra mot spyware er Spy Sweeper.

url:http://www.webroot.com/wb/products/spysweeper/index.php
et godt tips for å unngå å få spionprogrammer på maskina er å skaffe seg bedre informasjon om programmet eller hva det enn nå måtte være.
Mange av de "såkalte" gratis programmene som ligger ute på nettet innholder også gjerne en "hake".

Mitt tips er ikke å måtte peppre maskinen fullt av sikkerhetsprogram for å holde maskinen ren og fin, greit å holde seg til et prog. som gjør en ordentlig jobb. Jeg mener at det ikke er noe poeng i å skulle ha x antall prog. på maskinen som man ikke vet hvordan man bruker.

Om du får opp pop-ups som Frazzy viste oss så er det trygeste å bare klikke på kryset, øverst til høyre.

Personlig bruker jeg bare Ad-aware som eneste prog. som beskytter meg mot spionvare. Ellers har jeg lært meg å være mer varsomt over hva jeg snubler borti.


edit: her finner du en annen guide over
Spyware/AdWare/Malware og hvordan du fjerner dette.

http://www.io.com/~cwagner/spyware.html
Sist endret av Little Joey; 6. juli 2004 kl. 01:23.
En av de beste tipsene er nok og slutte og bruke MSIE, og heller bruke Mozilla/Opera. Hver gang jeg scanner etter slik dritt, bruker programmene alltid ekstra lang tid på MSIE-mappa, selv om jeg ikke bruker det engang.
Frazzy: går det an og oppdatere HijackThis?
Jeg har et problem, vet ikke helt hva det er, men jeg skriver her allikavell . I min IE så har jeg fått sånn MYsearchnow greie og Live Ace osv. Ekstra verktøylinjer som legger seg under IE sin. Jeg pleier å bruke opera. Men ikke alle ting som fungerer der.
Noen tips?

Og min taskmanager fungerer ikke. den slår seg av etter 1 sec når jeg åpner den. any idea?