Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 3796
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Fra en annen tråd (om det gyldne snitt)

"jeg har MX matte og lærer ikke om slikt"
Vis hele sitatet...
Da suger enten mattelæreren din, du har skulket for mye, eller du følger ikke med i timene.

Har du hørt om Euclid? Høres Tau eller tallet 1.618034 kjent ut?

Masse info her om Golden Ratio (= gyllent snitt på engelsk)

Se også disse artiklene

Og denne, som er ganske beslektet, om "Silver ratio" - som også forklarer hvorfor A4-ark har størrelsen de har.
Starte en egen post om dette? Javelja... sikkert greit for de som alle har følgt med i matte og håndverks timene sine.
1MX lærer faktisk ikke om det gylne snitt..men det gjør 1MY..(som er det avsluttende matte-faget..)
Jeg har 1MX og jeg har lært om det gyldne snitt ut og inn... står i bøkene våre også
Jeg fikk det gyldne snitt på 1MY-eksamen. Greske templers fasader er konstruert ut i fra det gyldne snitt. Det samme er fyrstikkeska di.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av NoRemorse
Starte en egen post om dette? Javelja... sikkert greit for de som alle har følgt med i matte og håndverks timene sine.
Vis hele sitatet...
Heheh. Vel. originaltopicen var om makrofoto, så jeg tenkte kanskje det var på tide å dra en ny tråd, så den andre ikke ender hélt ut på viddene.

h
Gilgamesj, tror ikke du kaller det for det gyldne snitt, er nok heller et gyldent rektangel tenker jeg meg. Altså et rektangel der den ene siden er 1.618034 ganger lengre enn den andre.

SharQ: Ja ok da, ganske god idee
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Jeg fikk det gyldne snitt på 1MY-eksamen. Greske templers fasader er konstruert ut i fra det gyldne snitt. Det samme er fyrstikkeska di.
Vis hele sitatet...
Og kredittkort, for ikke å glemme dem.

Det interessante er at mange ville at skjermer skulle være det også, men da forslaget ble fremmet, så bestemte man seg for å gå for 4:3 (eller 16:9, i senere tid) istedet. Pyser.

Opprinnelig postet av NoRemorse
Gilgamesj, tror ikke du kaller det for det gyldne snitt, er nok heller et gyldent rektangel tenker jeg meg. Altså et rektangel der den ene siden er 1.618034 ganger lengre enn den andre.
Vis hele sitatet...
Jepp, men om du kliner to sånne rektangler sammen, så har man en firkant, har man ikke? Det er fortsatt det gyldne snitt

Haje
4:3 er også et ganske behagelig "ratio", samme med 1:3. Skjønner ikke hvorfor de ikke brukte et gyldent snitt, men er ikke så gærnt sånn som det er nå heller

Edit:
Jepp, men om du kliner to sånne rektangler sammen, så har man en firkant, har man ikke? Det er fortsatt det gyldne snitt
Vis hele sitatet...
Kan du forklare den litt nærmere?
Sist endret av NoRemorse; 15. juni 2004 kl. 13:16.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av NoRemorse
Kan du forklare den litt nærmere?
Vis hele sitatet...
Vel. Om du har et rektangel, så er den nødvendigvis bygget opp av to trekanter, ikke sant? (trekk en strek fra ett hjørne til et annet). Denne streken (snittet) er grunnen til at det gyldne snitt kalles nettop dét.

h
Hadde om gyllende snitt i 9. klasse så det er rart om man ikek har hørt om det når man har tatt MX matte
relativt irrelevant når det kommer til matteoppgaver da, er bare det forholdet som visstnok flest mennesker synes det er mest behagelig å se på...
Opprinnelig postet av Vadder
Hadde om gyllende snitt i 9. klasse så det er rart om man ikek har hørt om det når man har tatt MX matte
Vis hele sitatet...
9.? Neppe, da er det kun på din skole. Jeg har hørt om det gyldne snitt selv, men aldri på skolen (akkurat ferdig med ungdomsskolen).
One of the good guys
2rs1's Avatar
Opprinnelig postet av SharQ
Da suger enten mattelæreren din, du har skulket for mye, eller du følger ikke med i timene.
Vis hele sitatet...
Læreplanen har ni mål. Mål 1 og 2 angir ferdigheter, holdninger og perspektiver som er felles for alle enhetene 1M, 1X og 1Y, og som skal integreres gjennom hele faget. Måle-ne 3, 4 og 5 inngår i grunnenheten 1M, målene 6 og 7 inngår i påbyggingsenheten 1Y, og målene 8 og 9 inngår i påbyggingsenheten 1X.
Vis hele sitatet...
6c kjenne det gylne snitt, kunne konstruere eller tegne pentagrammer og gylne rek-tangler og kjenne eksempler på hvordan det gylne snitt er brukt i kunst, formgiv-ning og arkitektur.
Vis hele sitatet...
http://www.utdanningsdirektoratet.no...C789AF290A.pdf
SharQ: Å var det du mente. Hehe, forstod ikke helt den første forklaringen din... Tror det var en liten feil i den forklaringen din, to rektangler blir ikke en firkant :P (ikke alltid i allefall). Tror du tenkte på triangel eller no sånt.
Jeg er ferdig med 2MX nå. Har ALDRI hørt om det gyldne snitt...
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Jeg hadde om gyldne snitt i niende, og går nå MX og det er ikke pensum, som det har blitt sagt er det MY elevene som har gyldne snitt på pensumlisten.
Jeg har verken hatt om det på ungdomsskolen, GK eller VK1.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Jeg lærte også om det gyldne snitt på ungdomsskolen, jeg har også hatt det i MX, (har hatt 1MX, 2MX og 3MX, husker ikke hvilket år :S)

Det var ikke mye vi lærte, bare forholdet mellom sidene og hvorfor det var interresant.
igjen er det en grunn til at MY elever har gylne snitt som pensum, det er unødvendig informasjon. Det gylne snitt har ingen (skyt meg hardt om jeg tar feil) matematisk verdi. fraktaler òg er noe som er i 1MY pensum men ikke i 1MX av samme grunn


Det var ikke mye vi lærte, bare forholdet mellom sidene og hvorfor det var interresant.
Vis hele sitatet...
hvorfor var det interresant?
Det er godt mulig at de enten har flyttet det til 1MY, eller fjernet det helt fra undervisningen, da det kun er dere gamlinger som har hatt om det på videregående skole.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Bo Vegir: Jeg kan ikke huske at jeg har regnet oppgaver i noen av kursene mine (1MX-3MX) hvor jeg har måtte ha kjennskap til det gyldne snitt. Så det stemmer helt sikker
kreativ nerd
devotio's Avatar
Bo Vegir: Det eneste jeg husker var at det var et harmonisk, husker ikke noe mer egentlig.

intenzo: jeg er ikke noen gamling, gikk ut av 3. i år
så da er alle enige da, det gulne snitt er noe som tilhører kunstnere og ikke matematikere...
Dere har klart å lage en matematisk tråd om estetikk fri for Fibbionci, dere er ikke skvetne...
Han som fant opp det gyldne snitt tenker jeg.
nej... han var en italiensk matematiker

kjent for fibonacci-tallene 1 1 2 3 5 8 13 21 34 osv

F(n) = F(n-1) + F(n-2)

http://www.matematikk.org/artikkel/b...vis.html?id=50
Ministry of Love
sptz's Avatar
Vel personlig synes jeg at annen matte en det man kan regne i hode og det gyldne snitt ikke bør overdrives. Man trenger strengt talt ikke noe mer nyaktig en 3/8 (5/8) til praktisk arbeid.

Så det er igrunnen ikke noe galt i å droppe det gyldne snitt fra matmatikken etter min mening

Opprinnelig postet av Bo Vegeir
(...)Det gylne snitt har ingen (skyt meg hardt om jeg tar feil) matematisk verdi. fraktaler òg er noe som er i 1MY pensum men ikke i 1MX av samme grunn
(...)
Vis hele sitatet...
At fraktaler ikke har noen matematisk verdi er jo bare vås... Det er en av de teknologiene som har størstbetydning i den digitale verden... (f.eks hva tror du dataspill består av... eller digitale kart..)
Sist endret av sptz; 15. juni 2004 kl. 14:04.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
5 poeng til Nudo - det er et viktig poeng å få med seg!

Uansett: Dette er ikke en tråd om skole, siden vi ikke liker skoletråder her på nFF. Derimot er det en tråd om gyldne snitt og matematikk og kunst....

Haje
http://www.mcs.surrey.ac.uk/Personal...ci/fibnat.html

Golden Section

For min del har dette mest med "framing" av fotografier og film å gjøre, og minst med skole.
Jeg hadde det gylne snitt på ungdomsskolen (husker ikke hvilket år) og nå igjen i 1MX.

Hvis noe er "gyllent" kan man også kalle det høydelt synes jeg å huske. Et menneske skal i teorien være høydelt, mao forholdet mellom over navlen, og under navlen skal bli 1,618, evt forholdet mellom hele kroppen og lengste del.

Eller noe slikt
det gyldne snitt brukes også i filming.. altså man deler bildet opp i 9 like firkanter.. og ligger hovedkomponentene i hjørnet av den midterste firkanten er den innenfor det gyldne snitt, måtte bare nevne det.
Trur jeg det var iallefall!
Det gyldne snitt er også fint å ha med seg når man designer websider. Bokser som er satt opp etter DGS er behaglig å se på!
Raymond, ja.
Hrafnidr, ja.
Det sier seg vel egentlig selv at du bruker bilde komposisjon på film og webdesign.
"Det gyldne snitt" er idag ikke pensum i 1mx, 2mx eller 3mx.
Men i 9. klasse er det pensum. Hvertfall nå. Lærte også om det i 8. faktisk.
Et enkelt svar på det gyldne snitt:
http://www.golden-empire.com/gyldnesnitt.jpg

De sorte punktene er de gyldne snitta
very impotent freak
Delusional's Avatar
SharQ, det gyldne snitt lærer de som har MZ matte i GK. Det inngår ikke i MX mattepensumet. Det var det vår mattelærer så fint sa.
Opprinnelig postet av mongeland
Men i 9. klasse er det pensum. Hvertfall nå. Lærte også om det i 8. faktisk.
Vis hele sitatet...
Var jeg borte den uka eller? Husker at vi lærte det for en liten stund i 9. men ikke i 8.

Det stemmer at navlen er vårt gyldne snitt, det gelder selfølgelig ikke alle og er heller ikke nøyaktig.
Må le litt, det gylne snitt sånn jeg har lært det er en hvilken som helst kombinasjon av tallene på Fibbionaci rekka som ikke er like.

1, 1, 2, 3, 5, 8, ...

1/2
2/3
1/3
1/8
3/8
5/8

Med bildet illustreres 1/3 og 2/3 på 1/3 høyde, mens man også har 1/3 og 2/3 på 2/3 høyde.

Tangering av et, eller utvalg av disse snitta, kalles framing.
Sist endret av nudo; 16. juni 2004 kl. 15:10.
Hmm? Vi hadde om det gyldne snitt i 8. klasse i grunnskolen..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av Torinogut


Det stemmer at navlen er vårt gyldne snitt, det gelder selfølgelig ikke alle og er heller ikke nøyaktig.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke bare navlen som er det..

Fingrene dine, armene, avstander i ansiktet.. osv.

Om man bruker DGS / Fibonaccis tallrekke så får man utrolig mange "a-ha" opplevelser ved å ta utganspunkt i menneskekroppen.

Av tråden ser jeg at dette blir tillagt matte i ungdoms- og videregående skole, mens jeg har lært om det gjennom designstudier og tegning.

Nudo: DGS og Fibonacci er to forskjellige ting med relativt lik løsning.

http://www.mcs.surrey.ac.uk/Personal...nacci/fib.html

Anbefaler de som fotograferer, designer etc. å lese ovenstående side for å få en bedre forståelse av disse "tingene".
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Som andre har sagt: jeg hadde om det gyldne snitt på ungdomskolen, tror det ble nevnt for meg i kunst&håndtverk timene før ungdoms skolen også..
Opprinnelig postet av Torinogut
Var jeg borte den uka eller? Husker at vi lærte det for en liten stund i 9. men ikke i 8.

Det stemmer at navlen er vårt gyldne snitt, det gelder selfølgelig ikke alle og er heller ikke nøyaktig.
Vis hele sitatet...
Du må nok ha vært borte, eller ha dårlig hukommelse, vi lærte sånn halvveis om det i 8. også. bare det helt grunnleggende slik at vi kunne lage rektangler i det gyldne snitt.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Tror man kan konkludere med at undervisninga på ungdomsskolen ikke var helt lik overallt, og det er faktisk ikke alle som hadde det i 8. eller 9. klasse.
Opprinnelig postet av Bo Vegeir
så da er alle enige da, det gulne snitt er noe som tilhører kunstnere og ikke matematikere...
Vis hele sitatet...
Men så må kunstnere også kunne matematik også
Skal du f.eks bygge et hus eller andre ting, må du kunne noe noe om det
joa, men det er svært få hus som er kunst. dessuten må man jo ikke kunne det for å bygge et pent hus heller.

er jeg bare vrang nå?
Du er bare vrang nå. Det gyldne snitt er for både matematikere, fotografer, snekkere og kunstnere.
Ingen som "eier" et matematisk utrykk/formel.
poenget mitt var, at det ikke var noe matematisk utrykk. Det er bare en firkant det er behagelig å se på.

kanskje jeg bare er vrangere nu.