Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 10382
Presterte å bli blinka mens jeg lå i 130-135 km/t i 80-sonen, hva kan jeg vente meg?

35 km/t over fartsgrensa, dvs 115 km/t, er 5000 kr i bot.. Over dette er det vel inndragning+bot/evt fengsel? Har hatt lappen i over 2 år, så prøvetida på lappen er vel over..

Er det en bestemt feilmargin på fotobokser? Altså, trekker man av en viss prosent av hastigheten?

Er det slik at noen biler viser litt mer enn faktisk fart på speedometeret? Hva er isåfall vanlig?

Kanskje de to nevnte punktene kunne redda meg... *optimist* heh..

Hvor lang tid tar det før boten kommer?
Hva skjer?
Kommer de på døra? bilen er registrert faren til dama mi.. (ringte naturligvis han i ettertid)

Drittdag..

edit:
- Et det alltid kamera i boksen om den blinker?
- Finnes det en oversikt over hvor digitale fotobokser er i bruk?
Sist endret av cumshot; 11. mai 2004 kl. 23:34.
Oj! Ikke smart... Uansett så viser de fleste biler litt for mye på speedometeret. 50-55 km over fartsgrensen er MYE, og tipper du får en klekkelig bot + inndragelse av førerkort i 1/2 år eller noe.
uflaks. Men bare sånn du vet det så skal det vist nok bare være 1 av 6 av de der fotoboksene som har kamera inni. Hvertfall det jeg har hørt, kan være det ikke stemmer.
cumshot's Avatar
Trådstarter
steinarlima: ja, pinlig mye..

zev: men når de blinker er det vel film i?
For det første, det er veldig få bokser som faktisk har kameraer.
For det andre, speedometeret viser sikkert 5, kanskje 10 km/t for mye.
For det tredje, de trekker fra noen prosent, som du nevner. Er ikke sikker på hvor mye, men tror det er så mye som 5-10 %.
Du skal kjøre ganske mye over 115 før du faktisk blir registrert som det, men var det kamera i boksen går du vel akkurat over det, vil jeg tro..
Sånn til sammenligning ble jeg tatt i 131 i 60-sona. Ble dømt til 21 dager samt inndraging av førerkortet i 28 måneder. Antar du "slipper" med en klekkelig bot, som helst sikkert blir sendt til eier av bilen.
cumshot's Avatar
Trådstarter
vidder: er redd for at jeg går over 115 km/t ja, skal ha mye flaks for å unngå det.

I kveld skal jeg be til gud for første gang i hele mitt liv.

noen som sitter på mer info om de fordømte boksene? er det alltid kamera i dem selv om de blinker?

hva skjer forresten med digitale fotobokser og oversending av bilder et par sekunder etter at en er tatt, ble det noe ut av det opplegget?
for det fjerde... de holder visstnok på å montere digitalkameraer i boksene istedet... etterhvert skal det da bli kameraer i alle boksene...!

for det femte - det kan vel oppsummeres ganske greit som "you be fucked"! Husker jeg ikke helt feil, så blir det nok en pen liten fengselsstraff for det der, hvis du ikke har veldig flaks med feilmarginer og sånt lykke til (skjønner egentlig ikke åssen jeg har klart å aldri bli tatt?!?!)

en god moral kan være å alltid titte ned så kameraet ikke kan se trynet ditt... da kan du påstå at det må ha vært noen som har tjuvlånt bilen, og de kan ikke motbevise det...
cumshot's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av raze
Sånn til sammenligning ble jeg tatt i 131 i 60-sona. Ble dømt til 21 dager samt inndraging av førerkortet i 28 måneder. Antar du "slipper" med en klekkelig bot, som helst sikkert blir sendt til eier av bilen.
Vis hele sitatet...
fyfaen.. jaja, sånt skjer, eller hva?;)

betinga eller ubetinga fengsel?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Opprinnelig postet av vidder
For det første, det er veldig få bokser som faktisk har kameraer.
For det andre, speedometeret viser sikkert 5, kanskje 10 km/t for mye.
For det tredje, de trekker fra noen prosent, som du nevner. Er ikke sikker på hvor mye, men tror det er så mye som 5-10 %.
Du skal kjøre ganske mye over 115 før du faktisk blir registrert som det, men var det kamera i boksen går du vel akkurat over det, vil jeg tro..
Vis hele sitatet...
Tingen er at det var kamera i denne, siden den blinket. Så han ble tatt, mest sannsynlig mister han lappen, med mindre han har en god posjon flaks. Lykke til :P
jeg kjørte forresten rett forbi en fotoboks midt i byen (dvs 50-sone) i en fart av 70-75, men jeg har ikke hørt noe enda.
Likesågreit, ettersom bilen ikke var min..
cumshot's Avatar
Trådstarter
en god moral kan være å alltid titte ned så kameraet ikke kan se trynet ditt... da kan du påstå at det må ha vært noen som har tjuvlånt bilen, og de kan ikke motbevise det... [/b]
Vis hele sitatet...
ja, hvis du vet du skal bli tatt, men det unngår en helst?;)

i det dama mi skrek "FOTOBOKS!@#$%", vendte jeg trynet mot den med et lettere sjokkert blikk, så du kan banne på at de har trynet mitt på film.. :/
Har hørt at visst du kjører i 100 så er det egentlig 95, og foto boksene er ALTID stillt litt over, visst ikke hadde jo de "lynet" hele tiden :-P Så i en 80-sone står vel boksen på 92 tror jeg.
- Blinker det, tar det bilde.
- Feilmarginen på fotobokser har du nok gått over for lenge siden (denne skal bare sørge for at ingen blir knipsa i 52 i 50-sone)
- Anmeldelse med inndragning av førerkort og en fin bot kommer nok snart...


edit; hvor du ble knipsa forresten?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Du er litt ute å kjøre nå ja.. Hvis det er til noen trøst sies det at bare 4 av 6 som blir tatt i fotoboks mottar bot/forelegg/diverse straff..
Klarte du virkelig å se at det blinket? Eller er det bare noe du tror. Fordi jeg trodde ikke det var slik at du kunne se dem blinke. Men kanskje jeg tar feil.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jo, det sies at man blir neste blendet når de blinker. Hvertfall når det er mørkt ute. Så svaret er nok, ja man ser det.
Opprinnelig postet av Zev
Klarte du virkelig å se at det blinket? Eller er det bare noe du tror. Fordi jeg trodde ikke det var slik at du kunne se dem blinke. Men kanskje jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Jeg har sittet på 2-3 ganger til folk når de ble blitsa, og du ser det. Derimot er jeg usikker på om de nye digitale har blits.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Kammerat av meg ble tatt i nermere 130 i ei 70 sone. Han mista lappen i 11 mnd og fikk en bot på 5000 og må kanskje i fengsel ei stund om han ikke betaler den.
cumshot's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Zev
Klarte du virkelig å se at det blinket? Eller er det bare noe du tror. Fordi jeg trodde ikke det var slik at du kunne se dem blinke. Men kanskje jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
jepp, i soleklart dagslys. var et rødt blink
cumshot's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av |d13m0b
Kammerat av meg ble tatt i nermere 130 i ei 70 sone. Han mista lappen i 11 mnd og fikk en bot på 5000 og må kanskje i fengsel ei stund om han ikke betaler den.
Vis hele sitatet...
høres ut som om jeg kan vente meg noe lignende..
Godt mulig jeg tar feil, men er det ikke 40% over fartsgrensen som er grunnlag til beslagleggelse av førerkort?
Skal love deg at du merker det når du blir blinka!!!
Ble blinka på kveldstid når det var mørkt ute, og jeg tror aldri jeg har vært så nær hjerteinfarkt noen gang...
Over 130 i 80-sonen skal egentlig være ubetinget fengsel, men det blir sett litt på med skjønn... hvis du blir dømt mello 130 og 135, vil jeg tippe at du får en fiiin bot og blir uten lappen en stund!

edit:
I 50 og 60 sonene mister du lappen på +26
I 70, 80, 90, og 100 er det +36
cumshot's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av |FSK|
Godt mulig jeg tar feil, men er det ikke 40% over fartsgrensen som er grunnlag til beslagleggelse av førerkort?
Vis hele sitatet...
stemmer ikke det. sjekka opp mot vedlegg jeg har fra en tidligere fartsbot, der står det 35 km/t er maks (for 70-soner og høyere)
Vel nå har du hvertfall lært at det ikke er verdt å kjøre for fort. Uheldigvis måtte du lære det på den harde måten Husk vaselin i fengselet
25 km/h i 60 og lavere er grensen for forenklet forelegg , og gir normalt sett inndragning av sertfikatet

35 km/h i 70 og til 90 er grensen for forenklet forelegg og gir det samme som overnevnte.

40 km/h i 100 samme som overnevnte, det ble iallefall sagt naar 100 grensen ble innf0rt for noen aar siden, selv om jeg har sett motstridene utsagn i vg o.l saa det er mulig at 35 km/h gjelder der ogsaa.

Du kommer nok til aa miste lappen i alt i fra 6 mnd til 12 mnd med mindre du har spesielle grunner... dvs at du er yrkessjaaf0r eller trenger den i andre jobb messige situasjoner.. men da blir som regel boten h0ynet.. boten er det samme greia med, du faar en tabell d0mming , husker ikke hvor mye men alt i fra 5000 til 7000 kan du forvente , er du student, har laan osv osv, saa kan denne bli senket eller frafalt totalt.
løp å vandaliser den boksen, bedre å bli tatt for hærverk en å miste lappen i 2 år + bot.
Annet tips, kjør i motsatt kjørefelt der du vet det er fotoboks.
Opprinnelig postet av Bz!
løp å vandaliser den boksen, bedre å bli tatt for hærverk en å miste lappen i 2 år + bot.
Annet tips, kjør i motsatt kjørefelt der du vet det er fotoboks.
Vis hele sitatet...
er det digitalt kamera er allerede de bildene hos vegvesenet...
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Opprinnelig postet av Zev
Vel nå har du hvertfall lært at det ikke er verdt å kjøre for fort. Uheldigvis måtte du lære det på den harde måten Husk vaselin i fengselet
Vis hele sitatet...
Har han nå virkelig det? Se posten over din.. Tidligere forelegg fra fartsovertredelser..

Hvor langt må det gå før folk lærer av sine feil?
Funker ikke å kjøre i motsatt felt.
Er justert sånn at den dekker begge!
Speedometeret på bilen din viser jo helt sikkert feil da. og med en hastighet på over 130, så regner jeg med at den viser iaff 10km/t feil... og hvis fotoboxen trekker fra 5-10% så kan det jo hende du "bare" slipper unna med bot..

er jo lov å håpe...
Stemmer nok det Log-in sier, grensa for når du mister lappen er +26 i 50/60 sone, +36 i 70/80/90/100 sone! Speedometeret ditt SKAL vise minst 10% feil, antageligvis mer også hvis du kjører en litt eldre bil. Da ser det jo faktisk ikke så mørkt ut: Du kan kjøre i 116 kmt før du mister lappen (80+36) og du kjørte i max 117 kmt (130-10%). En liten feilmargin lagt inn i fotoboksen så slipper du med en klekkelig bot!
Har ikke lest alle postene da.. Men har 'hørt' at boksene ikke kan ta bilder på natta - i mørket alltså. Visst jeg tar feil så e den saken grei, men anyways. Nårtid på døgnet ble du knipset?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg ville tro du er fokket her.. Men som noen foreslo: Jeg ville seriøst vurdere å herpe den boksen fort som faen. Bare ta med en baufil og sag ned hele dritten om natta Så tar du med den ut i naturen og ødelegger filmen. Hvis det er digital boks, så gjør heller ikke hærverket noe fra eller til.
Jeg ble tatt av sivilpurk i 120 i 50 sone.. De hadde ikke noe bevis på hvor fort jeg kjørte, men jeg fikk bare en advarsel.. Det var uten bevis da, men uansett. Du må bare spare på flaksen din nå framover, så går det sikkert bra. Jeg hadde ingenting på rullebladet fra før av, så det er også en grunn til at jeg bare fikk advarsel.
For det første, hakk deg noen hakk når det gjelder bil kjøringa. Som mange sier har hvis det er et gamelt kamera så fjærn det, men nyere er digitalt og sender direkte til veidirokratet og vudderer saken. Men du er nok føkket og mister kanskje lappen, men også kan du være heldig å få ei bot og noen prikker i boka di.

Men et godt råd til alle der som kjører, Norge har noen regler som er helt ville når det gjelder biler!
Tull. Fartsgrensene settes i forhold til kvalitenen på veiene. Som alle vet, så er ikke veiene i Norge spessielt bra. I Sverige er det vel 110 som er max fartsgrense, dette siden veiene er mye bedre der.
Viss det var fartsgrenser du snakka om da..
p.s. hvis det er et gammelt kamera så KAN du ha flaks... for disse boksene går tom for film fort så er du heldig så kan den boksen være tom for film i det du kjører forbi den... men det er jo bare å sette seg ned og be så kanskje du har flaks...


det er ikke store halmstrået, men det er nok å holde seg fast i.. lykke til hvertfall..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Jeg holdt bortimot 100 forbi en boks for noen helger siden. Fikk nettopp bota, 93 i 80'en.
haha, jeg kjørte i 30 i 30 sonen. fartsgrenser er kult.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Ja, det som Magnus sa.

Og hvorfor ikke bare holde fartsgrensene? Eller være så smart å kanskje bremse ned før fotoboksene om man ikke vil betale den sure summen etter man har driti på draget? Det står klart merket langs veiene at det er "Automatisk Trafikkontroll". Så den skal man ikke ha vanskeligheter med å lese.

steinarlima: jeg trodde de hadde satt ned fartsgrensen i sverige til 90 slik vi har i norge. Var iaf. slik sist gang jeg var der. Har ikke sett så mye bedre standard på veiene over grensa, bare det at det går stortsett rett fram der.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av |FSK|
- Blinker det, tar det bilde.
- Feilmarginen på fotobokser har du nok gått over for lenge siden (denne skal bare sørge for at ingen blir knipsa i 52 i 50-sone)
Vis hele sitatet...
Dette er ikke feilmargin, dette er bare det at politiet ikke ser noe poeng i å forfølge folk som bare speeder littegranne.

Det er ytterst liten feilmargin på fotobokser, kommer an på hvordan de måler. Her i england, for eksempel, er det streker på veien (tenk en linial), og boksen har radar. Dersom radaren plukker opp at du kjører for fort, tar den to bilder med ca 1 sekund mellomrom. Så blir de to bildene sendt via ISDN rett til politiet. Politiet ser hvor mange streker du har passert på det ene sekundet, og vet NØYAKTIG hvor fort du har kjørt (gjennomsnittlig) mellom første og siste blink. Dermed er det null feilmargin, og om du kjører 100, så blir boten satt for 100 km/t.

På den annen side er det nesten alltid feilmargin på speedometer - gjerne mellom 5 og 10 prosent, og speedoen viser som regel for høy hastighet (viser den 100, så kjører du mellom 90 og 95). Dermed: Kjører du på fartsgrensa på speedometeret ditt, så er sjansen stor for at du ligger helt greit under fartsgrensa.

Cheers,

Haje
kreativ nerd
devotio's Avatar
En fordel å vite hvor boksene er og vite hvordan sivilbilene ser ut der du kjører fort dersom du har tenkt det, har hørt om en del som har blitt fulgt av sivilbil til døra, da blir det for dumt.

Det stemmer vel ikke at det er minst 10%, det er vel mer rikitig å si at dersom speedometeret ditt er rikitg innstilt vil det vise 10%, men dersom det er feil kan det like gjerne vise 9% som 11%.

Dersom boksen blinker (stort rødt lys) har du blitt tatt, etter som jeg vet er det bare på e18 ned mot svinesund fra oslo at digitale fotobokser er i bruk...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Magnus
haha, jeg kjørte i 30 i 30 sonen. fartsgrenser er kult.
Vis hele sitatet...
Hah, bare glem det. Jeg kjørte 20 i 30-sonen en gang. Du skulle sett meg! Jeg slapp bare såvidt unna politiet også.

h
Speedometeret ditt SKAL vise minst 10% feil, antageligvis mer også hvis du kjører en litt eldre bil.
Vis hele sitatet...
Bjornix, du er nok litt på bærtur her, speedometeret skal vise MAX 10%+4km/t feil. På sykkelen min har jeg digitalt speedometer, og viser under 1% feil, har målt det med GPS (130 på spm=129 på GPS).

Så, for å vri kniven litt rundt, den feilmarginen i fotoboksene dere snakker om, er ikke i tillegg til feilen i speedometeret, men den måler faktisk hastighet og trekker fra 1 -en- km/t fra farten.

cumshot:
La oss si du har 7% feil på speedometeret (som er gjennomsnittlig på nyere (>90-modeller) biler:
130-7%=120,9km/t, hvilket vil si, du blir busta i 119,9km/t.
Er du heldig, ikke tidligere straffet e.l (som ser dårlig ut siden du har blitt tatt før), så får du inndragning i 3-5mnd, bot og betinget fengsel.

Fotobokser tar ikke sykler..
Skal du absolutt kjøre idiotfort foran fotoboks, så gjør du det med sykkel
Så man ansiktet ditt?
Fotobokser tar ikke sykler..
Skal du absolutt kjøre idiotfort foran fotoboks, så gjør du det med sykkel
Vis hele sitatet...
Eller kjører så fort at boksen ikke reagerer. På engelske bokser må du over 170mph = 272 km/t Kanskje ikke så veldig realistisk?
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Det er vell en max hastighet på de norske boksene også. Uten at jeg husker hva den var. Men høyt var det iaf.
Har hørt noe om at de ikke tar inn førerkortet fra fotoboksmålinger, vet ikke hvor sikker denne informasjonen er, men det finner du vel ut...:-/

Kan tenke meg at det isåfall er fordi det kan være vanskelig å bevise sikkert hvem som har kjørt bilen, bildene er ikke såå bra.


Elelrs var det noen som sa at fartsgrensene settes etter veistandarden, dette er ihvertfall en sannhet med modifikasjoner. Fartsgrensene settes etter hvor mye bebyggelse det finnes rundt veien som utgangspunkt. Ellers er det vel muligheter til å endre dette mer utfra om det er motorvei eller ikke.
Ofte bestemmes fartsgrenser av lokale myndigheter, som vanligvis vil si egentlig etter eget forgodtbefinnende og lite basert på reelle farer.
For å at de skal kunne sende ut bot, så må man kunne gjennkjenne personen som sitter bak rattet.