Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  176 10636
Det var vel trolig bare et spørsmål om tid. TV2 nyhetene fortalte akkurat at folket bak ESPDB.no idag ble arrestert for befatning og innførsel av narkotika.

Ganske sykt at man kan bli arrestert for å selge en vare man faktisk har betalt både moms og toll av.
Det er egentlig ikke så sykt når det de har kjøpt er ulovlige stoffer.
Narkotika er jo ulovlig i Norge da.

Synes dette var meget bra jeg!
Sitat fra ESPDB.no:
Vår webshop er nå stengt, takket være Politiet
Vis hele sitatet...
Virker som de er glade i politiet nå for tiden! hehe
Blir vel kantareller og piggsopp som kommer på webshopen deres i framtiden!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm. Dette varsler dårlige tider.

Jeg lurer på hva konsekvensene av dette blir? Hvis politiet får det som de vil så blir jo gutta dømt, men hvordan blir dette når vi faktisk blir med i EU?
*klappklapp*
Ivellios's Avatar
Trådstarter
Det jeg reagerer på er at de blir arrestert for å selge en vare som de faktisk har betalt moms for.
Opprinnelig postet av Frazzy
Narkotika er jo ulovlig i Norge da.

Synes dette var meget bra jeg!
Vis hele sitatet...
Helt enig!
Opprinnelig postet av {xYodax}
Det jeg reagerer på er at de blir arrestert for å selge en vare som de faktisk har betalt moms for.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Varen er ulovlig, da er det jo egentlig ikke noe poeng om de har betalt moms eller ikke.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
varen er visstnok lovlig å selge i EUs indre marked, og skal da i teorien være lov å omsette i norge pga EØS avtalen..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Da burde jo tollerne stoppet de og ikke latt de betale skatt for varen. Når tollerne til og med har samme oppfatning av regelverket som shrooms4u og gjengen så er det idiotisk at politiet skal arbeide mot strømmen. Vi trenger en endring i loven, og de gjør det bare værre for seg selv ved å kuke opp ting på denne måten.

"Snut er ut!" - eller noe i den dur.
Ivellios's Avatar
Trådstarter
Poenget er at den norske stat har tjent omlag 15000 kr på dette for så å arrestere de. Det har aldri vært noen hemmlighet ovenfor de norske myndigheter hva de faktisk har solgt.
enig med {xYodax}...har man betalt toll og moms for en vare så er jo staten fullt klar over hva som skjer...

Mongeland: Vet du hva moms er? Logikken i at det er moms på ulovlige varer i Norge er? må folk fatte poenget
Hipp hurra for politiet. Så nettopp denne saken på TV og frydet meg da folkene ble tatt. Faen så frekt å selge sopp som narkotika/hallusinogen når slike produkter er forbudt. Det villeste er at de folka ikke skjønte hvor mye de dreit seg ut når de sto frem på TV og fortalte om virkningene o.l.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
FlyingVeeVee: Vel, tingen er jo at disse stoffene faktisk er lovlige ferske gjennom en spesiell avtale med EU som land i europa som enda ikke er med i EU blir medlem av. Den kalles EØS-avtalen, du lærer om den når du kommer i 10. klasse eller så.

Denne avtalen gjør det altså lov å selge slike produkter i andre land, uansett hvilke lover de andre landene måtte finne på å ha. Dette ble nylig avklart i Nederland, og det er kanskje derfor du ikke har hørt om dette.

Uansett, det at du syns de "dreit seg ut" er jo bare at du har helt fjerne holdninger når det kommer til lov og moral, hvor fjernt er det ikke å kriminaliserer ting som vokser rett opp av bakken?
FlyingVeeVee har peil!
flyingveevee;

dersom alkohol hadde blitt totalforbudt i morgen, ville du sluttet å drikke da fordi det er ulovlig? Disse soppene ble satt på narko lista for en månes tid siden.
Helt uten høringsrunde eller forvarsel, ble mange normenn fratatt sin rett til å bruke et ufarlig (tilnermet) rusmiddel.

Det at resten av europa går andre veien og tillater det taler jo sitt.
impact; på hva?
Du er min venn
niigu's Avatar
Helt enig med FlyingVeeVee.

Tias: Er Norge medlem av EØS?
niiGu : var det ment som en spøk? i tilfelle nei: ja, vi er "medlem av eøs"..
Typisk Norge å bli helt krakilske bare fordi noen velger en annen vei en normen. Dette ødela kvelden min ihvertfall.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Beklager for min irriterte tone i forige post, var ikke meningen å være nedlatende mot FlyingVeeVee, vet at jeg kom med mange mer eller mindre personlige påstander som ikke er sanne (da tenker helst på utsagnende om at slikt lærer han når han kommer i 10. osv.). Beklager for det, er bare rimelig irritert på alle som gang etter gang kommer med utalelser om hvor teite druggiser er osv osv osv, selv om jeg vet at det ikke var det FlyingVeeVee sa, jeg bare tolket det slik.

Uansett, niiGu, klart vi er medlem av EØS, vi betaler årlig en stor sum for å sikre oss mulgiheten til å handle fritt med EU-land.
Veldig bra, nå som de går gjennom fakturajournalene og kundelistene så blir det flere som får bøter for kjøp av narkotika.

Det blir kort sagt alle.
Opprinnelig postet av {xYodax}
Poenget er at den norske stat har tjent omlag 15000 kr på dette for så å arrestere de. Det har aldri vært noen hemmlighet ovenfor de norske myndigheter hva de faktisk har solgt.
Vis hele sitatet...
15k har mye og si for staten ?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Bullfr0g
15k har mye og si for staten ?
Vis hele sitatet...
Hah, kom med den når det er på tide å levere selvangivelsen!
eatshorts : jeg var ironisk, på kanten til sarkastisk
Opprinnelig postet av OrIx
Veldig bra, nå som de går gjennom fakturajournalene og kundelistene så blir det flere som får bøter for kjøp av narkotika.

Det blir kort sagt alle.
Vis hele sitatet...
Darn....nå blir a mor sint på sin eldstesønn for kjøp av narko
Ivellios's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Bullfr0g
15k har mye og si for staten ?
Vis hele sitatet...
det er prinsippet her som er tingen, disse varene som ble solgt fra et brønnøysunds registrert firma som betalte moms på varene for så å plutselig blir bura inne for å selge noe som ifølge EØS avtalen er fullstendig lovlig. Denne arrestasjonen er faktisk et brudd på EØS avtalen.

Ta en titt selv på www.espdb.no

I en publikasjon fra EU-kommisjonen står det følgende:

"EF-traktatens artikel 28 til 30 har forrang for enhver modstridende national foranstaltning. (62. Præmis 26 i EF-Domstolens dom af 28. marts 1995, The Queen mod Secretary of State for Home Department, ex parte Evans Medical Ltd og Macfarlan Smith Ltd, sag C-324/93, Sml. 1995 I, s. 563.)

Når der foreligger nationale bestemmelser, som er uforenelige med EF-traktatens artikel 28 til 30, har de nationale retter og myndigheder pligt til at sikre EU-rettens fulde virkning, idet de af egen drift skal undlade at anvende modstridende bestemmelser i national lov. (63. Præmis 18 i EF-Domstolens dom af 13. marts 1997, Tommaso Morellato mod Unità sanitaria locale (USL) n. 11 di Pordenone, sag C-358/95, Sml. 1997 I, s. 1431.)

Den strafferetlige eller anden sanktion, som er forbundet med en national restriktion, som er blevet kendt i strid med EU-retten, er desuden lige så uforenelig med EU-retten som restriktionen selv. (64. EF-Domstolens dom af 20. juni 2002, Radiosistemi Srl mod Prefetto di Genova, forenede sager C-388/2000 og C-429/2000, Sml. 2002 I, s. 5845.)"
Vis hele sitatet...
Re-member
Drix's Avatar
Det er skikkelig norsk det vi er vitne til nå.
Typisk norsk politi å brase inn uten å se på konsekvensene, og håpe på at det er lettere med tilgivelse en tillatelse.
Barnslig og tullete, akkurat som mange av folka som har postet i denne tråden. Tias sa mye av det som skulle sies, og til dere som syntes dette er så flott, slutt å post i rusmiddelforumet hvis du er så jævla negativ mot rus, vi trenger dere ikke.
Så de hadde faktisk lov til å selge dette gjennom EØS avtalen?
Ivellios's Avatar
Trådstarter
Det stemmer. Det er tross alt oppegående opplyste mennesker dette her.
Kommer vel strengt ann på hvem som bestemmer, maktfolka gjør som de vil... gla jeg fikk shoppa litt først jeg de kommer nok ikke igjen...
Fanden.. Detta satte ein grufull demper paa sommerplanene mine. Tenkte St. Hans aften paa ein holme i Norges skjaergaard fint fiksa paa sopp. Sidan eg har sittet i usa i nokre maaneder saa har eg ikkje faatt tatt del i gildet..

Men sidan det i teorien er lovlig, kor lang tid vil det evt. ta i rettssystemet? Og kan politiet/anti rusmiddle staten vinne saken med knallhard lobbyforing?

Hmm.. Sender ein liten tanke til alle sporene aa dyrkesettene. Sjolv om espdb vinn denne saken vil det ta ganske saa lang tid aa erstatte aa avle opp ein soppkultur som er stor nok til aa stotte kommersielt salg. Vil anta at politiet rasket mesteparten med seg paa ein muligens svaert saa lite omfintlig maate.

"ARGH!" -Lasse
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
1. Det er IKKE narkotika
2. Det er ufarlig (i motsetning til alkohol og tobakk)
3. Det skader ikke menneskene rundt deg (i motsetning til alkohol og tobakk)

Synes det er politiet som har drette seg på leggen. På tide at alle newbier her lærer seg at man skal ikke tro på alt man ser på tv. Det virket som om de ville holde tilbake det som stør i EØS-avtalen. De sa bare at ESP i lenger tid hadde solgt ulovli narkotiske stoffer.
Du er min venn
niigu's Avatar
Tias: Okey, visste at Norge ikke var et EU-Land, men at de hadde fri tilgang til markedet imellom EU-Landene.
Takk for informasjonen! Visste faktisk ikke at Norge var medlem av EØS-avtalen (flaut, nja..)..

Kakcoo:
En ting. Om det hverken er farlig eller ulovlig, hvorfor tror du "bedriften" blir lagt ned?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
niigu. Hør her. Norge er blitt en barnehage. Staten mener vel at midler som får deg inn i en ennen tilstand en 'normal' er slemt. Eller fordi det har en berusende efekt kanskje. Vet ikke helt. Men som sakt 2 gang tidligere i denne tråden; typisk Norge.
niiGu: De har nok bare lagt ned inntil videre. Når man blir arrestert fordi politiet mener man gjør noe kriminelt, kan man selvfølgelig ikke fortsette å gjøre det politiet mener er kriminelt. Så snart de blir frifunnet kan de fortsette driften som før. Om de blir frifunnet da. Vet liksom aldri slikt for sikkert, selv om det står svart på hvitt i EØS-avtalen i følge opplysninger gidd i denne tråden.
Opprinnelig postet av Tias

Uansett, det at du syns de "dreit seg ut" er jo bare at du har helt fjerne holdninger når det kommer til lov og moral, hvor fjernt er det ikke å kriminaliserer ting som vokser rett opp av bakken?
Vis hele sitatet...
Skulle man avkriminalisert alt som vokste rett opp fra bakken hadde mye vært lov! Teite politi som sier at hash er ulovlig når det vokser rett opp fra bakken!
Opprinnelig postet av Kakcoo
niigu. Hør her. Norge er blitt en barnehage. Staten mener vel at midler som får deg inn i en ennen tilstand en 'normal' er slemt. Eller fordi det har en berusende efekt kanskje. Vet ikke helt. Men som sakt 2 gang tidligere i denne tråden; typisk Norge.
Vis hele sitatet...
Egentlig er jeg enig med deg her. Bare se på hva som skjedde med billig-ølet og de latterlige advarslene på røykpakkene, men på den annen side så er jo faktisk rusmidler "slemt", og det er unødvendig å legalisere flere rusmidler enn de vi har per dags dato. De gjør nok skade fra før av.

I en perfekt verden hadde alle kunnet bruke de rusmidlene de ville med måte, men siden noen alltid vil misbruke et hvilket som helst rusmiddel og lage faenskap i rusen, så skjønner jeg godt at den norske stat forbyr alle rusmidler før de blir allment akseptert...
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Så har det seg slik at sopp ikke på langt nær er så farlig som alkohol, røyk, hasj og narkotiske stoffer.
Neida. Vi ser jo hvor snille vikingene for eksempel ble etter å ha rusa seg på fluesopp...
Opprinnelig postet av Kakcoo
Så har det seg slik at sopp ikke på langt nær er så farlig som alkohol, røyk, hasj og narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg noen ekspert på soppområdet. Men jeg tørr vedde alt jeg eier på at sopp er farligere enn alkohol!
Om det er farligere enn hasj og andre narkotiske stoffer vet jeg ikke. Men det stimulrer jo helt andre ting enn alkoholen gjør, og er garantert mye farligere!
Opprinnelig postet av OrIx
Veldig bra, nå som de går gjennom fakturajournalene og kundelistene så blir det flere som får bøter for kjøp av narkotika.

Det blir kort sagt alle.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette..?

Shit.. .(
Opprinnelig postet av FlyingVeeVee
Neida. Vi ser jo hvor snille vikingene for eksempel ble etter å ha rusa seg på fluesopp...
Vis hele sitatet...
Nydelig. Så det betyr at fluesopp og Cubensis er det samme da?
Kanskje vi skal kriminalisere etanol fordi metanol er farlig?
Skjerp deg!


Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Nå er ikke jeg noen ekspert på soppområdet. Men jeg tørr vedde alt jeg eier på at sopp er farligere enn alkohol!
Vis hele sitatet...
Kult, er du rik?
Jeg vil gjerne ha pengene dine..
Opprinnelig postet av Orgazmus
Nydelig. Så det betyr at fluesopp og Cubensis er det samme da?
Kanskje vi skal kriminalisere etanol fordi metanol er farlig?
Skjerp deg!
Vis hele sitatet...
Kakcoo presiserte at sopp ikke på langt nær var så farlig som alkohol. Det er jo ikke sant. Det finnes sopparter som er direkte dødelige, akkurat som at det finnes alkoholtyper som er direkte dødelige.

Oversikt over giftsopper i Norge.
FlyingVeeVee:

"Folket bak espdb.no arrestert"
Dette ville vel indikere at han snakket om de type sopper som ble solgt der?

Blir som å hoppe inn i en alkoholdiskusjon og advare mot metanol.
nå var det snakk om psilocybe cubensis da og ikke hvit fluesopp.
Opprinnelig postet av Orgazmus
FlyingVeeVee:

"Folket bak espdb.no arrestert"
Dette ville vel indikere at han snakket om de type sopper som ble solgt der?

Blir som å hoppe inn i en alkoholdiskusjon og advare mot metanol.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser posten min litt lenger opp så ser du at staten ulovliggjør sopp mest sannsynlig fordi de ikke vil ha flere rusmidler i Norge. Å forby et allment akseptert rusmiddel er så å si veldig vanskelig så det enkleste er å ta det før det blir vanlig.

Ikke mitt problem at du er sur fordi du ikke får soppen din.
Jeg holder meg unna sopp, men skjønner faen ikke hvorfor folk ikke får drive på hvis de vil.
Hvorfor skal staten kvele et harmløst rusmiddel før det spirer, og samtidig tjene masse penger på et rimelig skummelt et?
Fucked up!
Poenget er at etanol/alkohol har vært lovlig lenge før skadevirkningene ble bevist. Alkohol er et allment akseptert rusmiddel som brukes av så å si alle i en eller annen form (vin, øl, sprit...) Alkohol fører allerede med seg mye faenskap i kjølvannet, men et forsøk på å kriminalisere det vil være tafatt da så mange vil bruke det. Når det gjelder nye rusmidler, ufarlig eller ikke, så skjønner jeg godt at det blir forbudt da man ikke kan si for sikkert hvordan ev. skadevirkninger blir. Og selvom sopp kanskje er ufarlig i seg selv, hvordan blir det hvis man blander det med alkohol? Dette vet man ikke og derfor forbyr man det før folk for sansen for det.