Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3701
Tror det er en del på forumet som trenger å lese disse sidene.. Kanskje fler..

http://www.kernelthread.com/mac/osx/tools_hacker.html

http://searchenterpriselinux.techtar...212220,00.html

http://www.rootsecure.net/?p=definition_hacker


Den originale definisjonen på "hacker", av Richard Stallman (han som oppfant begrepet):

http://www.stallman.org/articles/on-hacking.html
Sist endret av ghio; 19. mars 2004 kl. 15:21.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Man kan skrike om definisjoner så mye man vil, men i Norge er kampen tapt.

Hacker er synonymt med Cracker - det kan stå annerledes i så mange ordbøker som bare finnes, men sannheten er den at dersom et flertall i befolkningen tror et ord betyr en ting, så betyr ordet nettopp det.

Det finnes titusen eksempler. Om jeg sier at noen har på seg en feit jakke, så er det ingen lenger som sjekker om det drypper formfett av jakka, er det vel? Selvfølgelig ikke - man forstår at "fett" betyr "kult", og trenger ikke slå opp i ordboka, hvor det sannsynligvis står noe helt annet.

Det er slik det fungerer med lånord: Ordene som blir lånt behøver ikke nødvendigvis bety det samme i lånspråket som originalspråket.

Ketchup, for eksempel, er et lånord fra det Engelske språket - mens i England ser folk rart på deg dersom du spør om Ketchup: Her er det bare Heinz Ketchup som er Ketchup - alt annet er "Tomato Sauce". I amerika er situasjonen en annen, men likefullt.

Tenk på det da:

Hacker uttales "Hækker" - noe man klarer helt fint på Norsk. Det finnes flere ord som begynner på "hæ" - ikke minst "Hæ?" men også "herlig", "helvete" og "herre".

Hvor mange ord finnes det som begynner på "Kræ"? Jeg kommer ikke på et eneste ett.

Dermed har det norske språk lettere for å godta Hacker (Hækker) enn Cracker (Krækker) som lånord.

Jeg forstår frustrasjonen, men da er det bedre om man innser at kampen er tapt, og heller kaller det "ondsinnet hacker" og "snill hacker" eller rett og slett bare "dataekspert".

Haje

Hvor mange ord finnes det som begynner på "Kræ"? Jeg kommer ikke på et eneste ett.
Vis hele sitatet...
Kræsje?
Jeg kommer alltid til å bruke ordet hacker som noe positivt og cracker eller kiddie om "media-hackerene"

Jeg burde kanskje skrive et par brev til redaktørene i VG, Dagbladet osv?

snoopg: crash?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av snoopg
Kræsje?
Vis hele sitatet...
... SOm også er et lånord.. (crash)

HJ
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Orgazmus
Jeg burde kanskje skrive et par brev til redaktørene i VG, Dagbladet osv?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på om det har noe særlig for seg, du. Om VG måtte velge mellom å pytte "Hacker-angrep" eller "Cracker-angrep" i tittelen, selv om de vet at førstnevnte er feil, så vil de likevel velge førstnevte, fordi det "høres" riktigere ut. (jeg jobbet for dem en stund, og selv om VG-Nett er flinkere enn papiravisen på denne typen ting, tror jeg neppe du klarer å få endret ting)

Du bør være klar over at VG får haugevis av brev om språkbruk. Gamle damer fra indre hardangervidda som sender brev om at "på side 4 i Deres avis fra mandag 4. januar, i artikkelen "Okse i sex-skandale" bruker dere "han" der man burde brukt "ham". Jeg henviser til min ordbok...." osv

hj
Men man jo starte en plass hvis man vil snu trenden...
Akk ja, men hvor mange har ikke allerede prøvd... tror nok som haje sa at kampen er tapt, i det minste i norge

OK, jeg er nesten selv en hacker, ihvertfall etter den første sida der, og som en hacker vil jeg bare påsta at man ikke er en skikkelig hacker med mindre man kan assembly, noe som ble nektet for i en annen tråd.
Man er kanskje programmerer hvis man er hacker, men man er ikke en hacker bare fordi man programmerer.
Cracker = utnytter til egen vinning (ondsinnet som tyv ol.)
Hacker = utforsker

Tar jeg heeeeeeeelt feil?
noe sånt bobbo

rune, å si at man må kunne kode i assembler for å ver en hacker er da helt bak mål. Relativt få ting man idag faktisk trenger å kode så langt nede. En god kunnskap om c holder til det meste. Dessuten trenger man ikke kunne det engang for å kalle seg en hacker; ikke i min mening.. men så ser jeg ganske løst på begrepet også...
Ingen som har den videoen av ho "i dont consider my self as a 1337 h4xzor" dama? Ho er jo genial til å definere haxxzor :P
Hacker 2004 AD = Philosopher 200 BC

Cracker er en som lager crackpatches, altså et fåtall av hackerne.
Opprinnelig postet av Ca|Va?
noe sånt bobbo

rune, å si at man må kunne kode i assembler for å ver en hacker er da helt bak mål. Relativt få ting man idag faktisk trenger å kode så langt nede. En god kunnskap om c holder til det meste.
Vis hele sitatet...
Utdrag fra MASM Official Homepage:
Why Write in 32 bit assembler ?

Assembler affords the programmer looking for additional performance a three pronged approach in the pursuit of high performance software.

1. High performance executable files.
Executable programs built with Microsoft assembler have advantages in both size and speed when written correctly that is beyond the capacity of the best compilers. Performance critical software is a natural target for pure assembler programs.

2. Dynamic link libraries.
MASM can build very high performance dynamic link libraries that can be used by MASM, Visual C/C++ and Visual Basic as well as any other language that can call a DLL. This puts minimum size high performance files within the reach of any language that can call a DLL and allows the programmer to design processor intensive algorithms that are beyond the reach of the native language they are using.

3. Library modules for Microsoft Visual C/C++ programs.
MASM produces the identical object module format that is used by the Visual C+C++ compilers so the C/C++ programmer can build modules or libraries in MASM and directly link them into their own C/C++ programs. This allows the C/C++ programmer to target critical areas of their code in a very efficient and convenient manner, graphics manipulation, games, very high speed data manipulation and processing, parsing at speeds that most programmers have never seen, encryption, compression and any other form of information processing that is processor intensive.

For programmers who are not familiar with 32 bit Windows assembler, there is speed and performance available that you may never have seen before and contrary to popular legend, if you can write a Windows application in C/C++, Basic, Pascal or other similar compiler based languages, you can write it in MASM with very similar looking code if you bother to learn the MASM high level syntax.
Vis hele sitatet...
Jeg for min del liker ihvertfall å holde programmene mine minst mulig og raskest mulig, selv om det betyr noen ekstra linjer kode, er det absolutt verdt det.
ghio's Avatar
Trådstarter
Har lagt til den "originale" definisjonen på hacker øverst i threaden...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Cracker - en/noe som bryter ned noe, bryter gjennom noe...

For eksempel crackeren de bruker i petroleumsindustrien.
Den cracker lange hydrokarbon kjeder ned til kortere slik at du
får ut mindre og lettere komponenter...


Bare måtte....
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Adicous: Cracker i petroleumsindustrien? Du tenker på et vanlig oljeraffineringsverft?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Da jeg var yngre og leste om hacking, stod det at en hacker var en person som fikk akksess til noe som han egentlig ikke skulle ha. En cracker var en person som var greyhat hacker eller blackhat. Som brøt ned systemet til folk, for å utnytte det, ha møter på maskinen din, dumpe dritt på den og ikke minst være "dummy" da de gjorde ting.
Les denne:

http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

En god og utførlig introduksjon til begrepet hacker.

Generelt er "hacker" noe man blir kalt av andre, ikke en selv-erklært tittel.. Det er et rosende ord, og kaller du deg _sjæl_ hacker så er du litt vel cocky
ghio's Avatar
Trådstarter
Følg den nederste linken i starten av threaden min.. (se øverst)
Richard Stallman vet hva hack er og hva det betyr, det var han som oppfant det(hack, hacker)
kaller du deg selv en hacker er du enten en cracker, skriptkiddie eller en linux kernel programmerer
Some hackers destroy people's files or entire hard drives; they're called crackers or vandals. Some novice hackers don't bother learning the technology, but simply download hacker tools to break into computer systems; they're called script kiddies. More experienced hackers with programming skills develop hacker programs and post them to the Web and to bulletinboard systems. And then there are individuals who have no interest in the technology, but use the computer merely as a tool to aid them in stealing money, goods, or services.
Vis hele sitatet...
Fra Kevin Mitnick's bok; Art of Deception
I think this pretty much clear things up, don't you?
Sist endret av Digital Hybrid; 19. mars 2004 kl. 20:57.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av SharQ
Adicous: Cracker i petroleumsindustrien? Du tenker på et vanlig oljeraffineringsverft?
Vis hele sitatet...
Exactly! Slike som de bruker på Mongstad og lignende plasser
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Digital Hybrid
I think this pretty much clear things up, don't you?
Vis hele sitatet...
Det har aldri vært noen diskusjon om hva "hacker" og "cracker" betyr.

men som jeg allerede har argumentert for, jeg tror man må belage seg på at man på norsk trolig bare "har plass" til ett lånord - og at Hacker er såpass innarbeidet, at introduksjonen av "cracker" bare vil forvirre den gemene hop. På norsk er - som sagt - "hacker" synonymt med "cracker". De vi ville kalt "hackere" blir bare kalt dataeksperter.

H
ja, er forsåvidt enig i det der. Men du kan forsatt kalle en hacker for en "hækker" og en cracker for en "krækker" på norsk... selvom du selvfølgelig bør spesifisere hva du mener til personen du snakker med for å unngå forvirring.
I like turtles
Skyfex's Avatar
rune420: Litt offtopic.. men okey.
Det er flere grunner til at jeg ikke kommer til å programmere noe stort i Assembly:

Lite portabelt. Jeg programmerer på mac. Og om jeg skulle skrive noe i Assembly vil det aldri kjøre på x86. Om man skriver i C eller C++ med C/C++ Standard Library kan man compile på alle platformer uten noe stress.

De fleste compilere for tiden lager faktisk ganske effektiv kode om du tweaker de litt. Selvfølgelig kan det være litt å tjene på å kode assembly. Som f.eks. om du lager grafikk kode. Og det er mye som skal igjennom en bestemt funksjon som gjør noe med et bilde (tenk spill) er det nyttig å tweake den funksjonen med litt Assembly.

Tid. Prøv å lage et helt spill i Assembly f.eks. Jeg vet at noen av Tycoon spillene blandt annet ble laget i pure assembly. Men der går grensen. Om du skal lage store avanserte spill som Doom 3, FarCry, Painkiller eller Halo.. så kan du rett og slett ikke bruke Assembly. Ikke til mer enn små biter med kode ihvertfall.

Jeg kommer nok til å lære meg RISC assembly og kanskje x86 assembly en gang. For å kunne tweake spill jeg evt. lager.

Personlig er jeg blitt litt lei av maset ditt om asm og at man MÅ kunne asm for å være hacker. Kult at du kan det.. men du MÅ ikke briefe med det i hver eneste post om utrykket "hacker". Kan bli litt irriterende.. ? Jeg er litt overkritisk nå.. men bare ville nevne det.
Opprinnelig postet av SharQ
... SOm også er et lånord.. (crash)

HJ
Vis hele sitatet...


hmm... hva med kræm?
Opprinnelig postet av rogern
hmm... hva med kræm?
Vis hele sitatet...
Skrives vel "Krem", hvis det er det du tenker på.
Om du skal lage store avanserte spill som Doom 3, FarCry, Painkiller eller Halo.. så kan du rett og slett ikke bruke Assembly. Ikke til mer enn små biter med kode ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Klart du kan... Det tar bare litt lengre tid.
Opprinnelig postet av SkyFex
Tid. Prøv å lage et helt spill i Assembly f.eks. Jeg vet at noen av Tycoon spillene blandt annet ble laget i pure assembly. Men der går grensen. Om du skal lage store avanserte spill som Doom 3, FarCry, Painkiller eller Halo.. så kan du rett og slett ikke bruke Assembly. Ikke til mer enn små biter med kode ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Man behøver ikke lage hele spillet i assembly, men typiske flaskehals-deler av spillet kan skrives i assembly og linkes sammen med resten av spillet.

Personlig er jeg blitt litt lei av maset ditt om asm og at man MÅ kunne asm for å være hacker. Kult at du kan det.. men du MÅ ikke briefe med det i hver eneste post om utrykket "hacker". Kan bli litt irriterende.. ? Jeg er litt overkritisk nå.. men bare ville nevne det.
Vis hele sitatet...
Mener ikke å mase, men den forståelsen for prosessoren og minnet man oppnår ved å lære assembly, er viktig for å ha en god forståelse av hvordan datamaskinen egentlig fungerer, som igjen er viktig for enhver hacker, synes jeg ihvertfall.
▼ ... over en måned senere ... ▼
En cracker cracker programmer. En hacker kan være flere ting. For eksempel han en programmerer være en hacker men en hacker trenger nødvendigvis ikke og programmere. hæ!

edit: sorry for at jeg tok opp en gammel tråd
ghio's Avatar
Trådstarter
Delvis riktig, men en "cracker" cracker ikke bare programmer. I følge den personen som oppfant begrepet "hacker" er cracker en person som bryter seg inn i annen sin pc osv... Media bruker begrepet "hacker" nå det gjelder data innbrudd, men egentlig skule de brukt "cracker".
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Siterer "The new hacker's ictionary" aka "The Jargon file", v. 4.1.0:

hacker n.

[originally, someone who makes furniture with an axe] 1. A person who enjoys exploring the details of programmable systems and how to stretch their capabilities, as opposed to most users, who prefer to learn only the minimum necessary. 2. One who programs enthusiastically (even obsessively) or who enjoys programming rather than just theorizing about programming. 3. A person capable of appreciating hack value. 4. A person who is good at programming quickly. 5. An expert at a particular program, or one who frequently does work using it or on it; as in `a Unix hacker'. (Definitions 1 through 5 are correlated, and people who fit them congregate.) 6. An expert or enthusiast of any kind. One might be an astronomy hacker, for example. 7. One who enjoys the intellectual challenge of creatively overcoming or circumventing limitations. 8. [deprecated] A malicious meddler who tries to discover sensitive information by poking around. Hence `password hacker', `network hacker'. The correct term for this sense is cracker.

The term `hacker' also tends to connote membership in the global community defined by the net (see the network and Internet address). For discussion of some of the basics of this culture, see the http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/hacker-howto.html, How To Become A Hacker FAQ. It also implies that the person described is seen to subscribe to some version of the hacker ethic (see hacker ethic).

It is better to be described as a hacker by others than to describe oneself that way. Hackers consider themselves something of an elite (a meritocracy based on ability), though one to which new members are gladly welcome. There is thus a certain ego satisfaction to be had in identifying yourself as a hacker (but if you claim to be one and are not, you'll quickly be labeled bogus). See also wannabee.

This term seems to have been first adopted as a badge in the 1960s by the hacker culture surrounding TMRC and the MIT AI Lab. We have a report that it was used in a sense close to this entry's by teenage radio hams and electronics tinkerers in the mid-1950s.
Vis hele sitatet...
cracker n.

One who breaks security on a system. Coined ca. 1985 by hackers in defense against journalistic misuse of hacker (q.v., sense 8). An earlier attempt to establish `worm' in this sense around 1981--82 on Usenet was largely a failure.

Use of both these neologisms reflects a strong revulsion against the theft and vandalism perpetrated by cracking rings. While it is expected that any real hacker will have done some playful cracking and knows many of the basic techniques, anyone past larval stage is expected to have outgrown the desire to do so except for immediate, benign, practical reasons (for example, if it's necessary to get around some security in order to get some work done).

Thus, there is far less overlap between hackerdom and crackerdom than the mundane reader misled by sensationalistic journalism might expect. Crackers tend to gather in small, tight-knit, very secretive groups that have little overlap with the huge, open poly-culture this lexicon describes; though crackers often like to describe themselves as hackers, most true hackers consider them a separate and lower form of life.

Ethical considerations aside, hackers figure that anyone who can't imagine a more interesting way to play with their computers than breaking into someone else's has to be pretty losing. Some other reasons crackers are looked down on are discussed in the entries on cracking and phreaking. See also samurai, dark-side hacker, and hacker ethic. For a portrait of the typical teenage cracker, see warez d00dz.
Vis hele sitatet...
http://www.hack.gr/jargon/
Sist endret av Tias; 5. mai 2004 kl. 15:59.
ghio's Avatar
Trådstarter
Tias: Takk for hjelpa , litt lettere at man kan lese det selv istedet for at andre driver å forteller hele tiden.

rdxz: btw Du bør kanskje lese linkene som ligger i førsten av threaden..