Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 904
rekylvinyl.no
Tre av de støreste IT-gigantene har nå offentliggjort sine årsresultater for 2003, og kan vise til en formidabel vekst sammenlignet med 2002.

Intel - Resultat 2003 (tall i mill.kr.)
Driftsinntekter: 209,217 (+12,6 % fra 2002)
Driftsresultat: 52,430 (+72 % fra 2002)

Intel tjente godt i sine nye markeder og på en ny styrke i USA. Firmaet spår videre sterk vekst i 2004.

IBM - Resultat 2003 (tall i mill.kr.)
Driftsinntekter: 619,000 (+9,8 % fra 2002)
Driftsresultat: 52,873 (+42,7 % fra 2002)

IBM opplevde i 2003 rekordinntekter, noe som tydelig går frem på det kraftige overskuddet. Konsernet har under nedgangstiden i IT-bransjen omstrukturert og reposisjonert seg, dette ser vi resultatet av her - en trend som trolig vil fortsette i 2004.

Microsoft - Resultat 2. kvartal (tall i mill.kr.)
Driftsinntekter: 70,519 (+18,8 % fra 2002)
Driftsresultat: 15,509 (+51 % fra 2002)

Microsoft har avvikende regnskapsår, derfor har vi kun tallene for 2. kvartal. Multipliser tallene med tre og du vil få en grov årsoversikt. Etterspørselen etter pc-er oversteg Microsofts forventninger og gav utrolig vekst for salget av Windows XP og Office-pakkene.

Bill Gates kan i teorien dytte 15 milliarder kroner ned i sine lommer sammen med de andre Microsoft-investorene.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Hmm.. Der kan man se - dataindustrien ble jo dømt sønder og sammen da dåttkomm-bølgen ebbet ut, men så feil kan man altså ta.

For sosialisten i meg så gjør det meg vondt i sjela at alle firmaene og deres bosser tjener så perverst mye. Om Bill Gates kunne klart seg på en milliard, og hadde bruk 14 milliarder på noe fornuftig...

En milliard er en avskyelig mengde penger. Tenk på det: En milliard kroner. Da kan du kjøpe to milliard Bugg tyggegummi. Om du stabler disse oppå hverandre, vil du få en stabel som er 6000 kilometer høy - eller samme avstand som tur-retur Oslo-Madrid.

For en milliard kroner kan du kjøpe 57000 G5-macintosh maskiner. (om man ser bort fra kvantumsrabatt - noe jeg mistenker du ville fått om du hadde bestilt nesten 2000 lastebiler fulle av datamaskiner fra Apple)

Grr.

H
rekylvinyl.no
Trådstarter
dot-kåm-bobblen er sprukket og glemt.
det vi ser nå er en it-industri med reelle verdier.

2003 var uansett et fantastisk år, med fremgang på alle områder, men IT-var markedet med sterkest vekst.

Oslo-børs gikk frem med 70% i 2003.
synd på de som hadde pengene i bank til 1,5% rente, noe som ville gitt deg 1500 kr i renteintekter med et bankinskudd på 100.000 kr.
hadde du derimot satt pengene i aksjemarkedet ville du fått 68.500 kr mer å bruke
Opprinnelig postet av SharQ
Om Bill Gates kunne klart seg på en milliard, og hadde bruk 14 milliarder på noe fornuftig...
Vis hele sitatet...
Han har et eget fond han har gitt en god del millioner til. Tror det er noe AIDS forskning blant annet.. Kanskje ikke i den skalaen du refererer til men

Når det gjelder dette er Gates litt "unik" tror jeg. Har ihvertfall ikke hørt om noen IT topper som har opprettet eget fond etc.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
På den annen side er BG også unik i det at han er verdens rikeste mann.

Jeg vil aldri være verdens rikeste mann, men om jeg hadde blitt det, så hadde jeg blitt übersosialist, og betalt masse penger til alle mine ansatte og slikt.. Så får du super-lojale ansatte, du tjener mer penger, og du kan gi bort mer penger til samfunnet og slikt.

Tenk for en utrolig impact man kunne hatt da.

h
Tror jeg ville lagd et ordentlig operativsystem hvis jeg hadde vært så rik...