Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1909
Nå har jeg hatt pc-en jeg bygde i 3mnd ca. Men nå, når alt var fryd og gammen hender det at vifta til CPU kommer med unormale lyder.

Beskrivelse av lyden:
Ujevn takt
Høyere enn normalt

hva skjer:
pc-en rebooter
-og til tider hender det også at jeg får beskjed om at cpu ikke fungerer, eller at den er byttet.

etter at jeg har skrudd pc-en av og på et par ganger fungerer alt som normalt..

Noen data kyndige som vet hva det dreier seg om?

::martin::
Det kan vere vifta som ikke er helt i orden (siden den lager rare lyder)......tar borti noe eller er ødelagt på et annet vis

..og som en følge av det blir CPU'en så varm at den rebooter....
lite sansynerlig at det er vifta hvis det er en ujent takt(trur jeg)
kulelagret på kjølevifta vil jeg tippe. Har aldri sett det på en CPU vifte, men røyk 1 uke etter anskaffelse, på chipsett viften min sist gang. Da får den skøy rytme, og lager "morro" lyder.. etter en stund så streiker den bare helt. Helt klart at CPU blir varm ihvertfall, siden den rebooter.
Tipper det er kulelageret i vifta som er ødelagt ja. Skal nok noe ganske rart til før CPU lager lyd...
Hadde samme problem med en ganske gammel CPU-vifte, jeg kjøpte ny, og voilá! - smooth som få.

Til informasjon: den vifta laget merkelige skurre-/skrapelyder og gikk i alt fra 2000 til 3500 rpm, helt uten at jeg hadde stilt på noe. Tempen på CPU steg også veldig mye, og maskina krasja mer enn vanlig.
Trådstarter
73 0
skrapelyder forekommer også til tider, men ingenting er i veien for vifta.

Burde ikke dette være en garanti sak, i og med at jeg ikke har hatt vifta i mer enn 3mnd?

jeg har en boxed, 2,6 p4... som er kjøpt av komplett.
bare ring komplett å spørr. men tror det er garanti sak
Trådstarter
73 0
Nå har jeg sitti å sett inn i kabinettet en god stund, og det virker for meg at det er den vifta som kjøler ned hovedkortet som har tatt kvelden. Da de rare lydene forekommer kjører NB fan vifta på 3500-4500rpm (varierer hele tiden), men når vifta går som normalt går den på 6500-7500rpm. Cpu vifta går stabilt på 2800 (+ - )rpm, uansett hvordan lyd det er.

rpm blir målt av "Winbond hardware doctor", vet ikke helt hvor nøyaktig den er, men den gir jo en viss pekepin.

::martin::
Det er NB-viften du mener. Den er kjent for å gi seg etter en ganske kort stund, og lager masse merkelige lyder.
Det vel lagrene som går.

Send en mail til komplett og forklar problemet, så får du sikkert en ny vifte.
Trådstarter
73 0
sendte mail til komplett rett før klokka 1245, klokken 1315 får jeg mail tilbake at ny chipsett vifte blir sendt i løpet av dagen.

Noen ganger så overgår komplett seg selv.

::martin::
Nyah, interessant lesing.

NB-vifta lager nemlig skrapelyder avogtil. Jeg har hittill trodd den tar borti strømkabelen, siden det gjerne gir seg om jeg drar litt i eller flytter litt på den, men det kan altså være snakk om selve vifta?