Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1609
Hallaien på kaien, freakere.

Jeg har funnet et flott eksemplar av noen JVC høyttalere, av den eldre sorten med kasett spiller og vanlig cd spiller. I den anledning har jeg samlet opp mine beste slagere av noen .mp3 filer og brent de over på en aldri så liten cd-r.

Viser seg at den funker greit, helt til jeg trykker på knappen for å lukke 'lokket' over cd'en. Da kommer det bare opp noen tall (005210 osv) og når jeg trykker play så begynner den fra 00:00:01 men det jeg ikke skjønner er at ingen lyd kommer ut? Er det fordi cd'en er brent, eller fordi jeg har brukt feil filtype? Jeg håper noen her vet hva som må gjøres.
Hvilket program brukte du for å brenne mp3-filene til cd-platen?
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Jeg dro de bare over til cd'en og windows kopierte de over. Mistenker jeg burde ha laget en audio disc da denne er så gammel. Jeg bruker CDBurnerXP for øyeblikket.
Sitat av godly Vis innlegg
Jeg dro de bare over til cd'en og windows kopierte de over. Mistenker jeg burde ha laget en audio disc da denne er så gammel. Jeg bruker CDBurnerXP for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
yup, følg guiden til CDBurnerXP for audio disc:

Create Audio Disc
▼ ... over en måned senere ... ▼
De første CD spillerne som kom kan ikke spille av brente CD plater. Det kan være at CD spilleren din er for gammel til at den klarer å spille av CD-R da denne typen plater kom senere enn da CD formatet først kom!

Prøv derfor CD'en på en nyere spiller også.
Sist endret av Tekniker2; 21. juli 2016 kl. 21:48.
CP :^)
godly's Avatar
Trådstarter
59 4
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
De første CD spillerne som kom kan ikke spille av brente CD plater. Det kan være at CD spilleren din er for gammel til at den klarer å spille av CD-R da denne typen plater kom senere enn da CD formatet først kom!

Prøv derfor CD'en på en nyere spiller også.
Vis hele sitatet...
Hvilke typer plater snakker du om, Tekniker?
Har ikke sett 'blanks' eller plater av annen type enn cd-r/cd-rw dvd+-r/rw siden kameraene forsvant.
Faen så jeg savner DVD-RAM!
Har en disc av typen CD-R80 jeg kan teste, eller kan du spesifisere nærmere hva disse typen du refererer til heter?
Har cd standarden var 60 min før, helt til de ville få inn mozart's symfonier, og da ble det satt opp til 74 min (I dag: 80 min, men kan vanligvis overbrennes med 2,50 min :P)
Man kan overføre informasjon på cd-en på to måter. Enten i form av "analoge" signaler nesten på samme måte som en lp-plate(dog ikke med nål men med laser), eller digitalt i form av data(binært). Dersom cd-spilleren ikke kan lese .mp3 filer kan den nok kun lese av analoge filer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av avispapir Vis innlegg
Man kan overføre informasjon på cd-en på to måter. Enten i form av "analoge" signaler nesten på samme måte som en lp-plate(dog ikke med nål men med laser), eller digitalt i form av data(binært). Dersom cd-spilleren ikke kan lese .mp3 filer kan den nok kun lese av analoge filer.
Vis hele sitatet...
Det er digitalt uansett. Analoge CDer finst ikkje.

Det finst grovt sagt to typer CD: data-cd (CD-ROM, Yellow Book) og lyd-cd(CD DA, Red Book). CD DA inneheld ukomprimert PCM på 16bit / 44.1kHz. CD-ROM inneheld alt anna enn ukomprimert PCM.

CD DA står for Compact Disc Digital Audio.
Godly:

Når CD platene først kom, var de laget av prest aluminium med to lag plast over og under seg. Etterhvert ble CD-R utviklet, og der skrev en laser i et fargestoff.

Dette fargestoffet ga imidlertid lavere refleksjon til laseren enn aluminium, så derfor kunne ikke alltid brente CD-er spilles av. Så kom CD-RW, de kunne heller ikke alltid spilles av selv om CD-R kunne spilles av.

Etterhvert ble laseren og elektronikken stilt inn slik at spillere kunne spille av CD, CD-R og CD-RW. Det fine med dette var jo at en måtte bytte ut CD spilleren hele tiden, så elektronikkbransjen fikk solgt mer.

Hadde f.eks. en DVD spiller når dette først kom ut, denne ville ikke spille av CD-R. Den kostet 4995, men det var bare å kaste den og kjøpe ny.

Avispapir er helt på bærtur

Du skriver at anlegget er av den eldre typen så det kan være laseren ikke takler dette. En må også brenne plata rett, formatere som musikk CD og ikke data CD.
Sist endret av Tekniker2; 24. juli 2016 kl. 13:39.