Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2404
Hei!

Jeg har aldri brukt gasskomfyr før, men nylig har jeg flyttet inn i mitt onkels hus imens han bor i utlandet, og der har han nettopp dette. Nå har det seg sånn at gassflaska har gått tom, og jeg må bytte flaske. Onkelen har sagt at minst en av de 3 flaskene som er til overs er fulle, men når jeg kobler dem til fungerer ingen av dem.

Jeg lurer egentlig på om jeg har koblet på gassregulatoren feil, eller om alle tre propanflaskene virkelig er tomme? På gassregulatoren fungerer ikke låsemekanismen skikkelig (bare en av de tre ballene låser seg fast når jeg setter den opp på flaska). Dette betyr f.eks. at jeg ikke kan løfte flaska opp ved å holde bare i regulatoren, da holder ikke låsen. Er det trygt å bruke propanflasker når mekanismen ikke fungerer skikkelig? Videre, så leste jeg på nettet at med komposittflasker kan man lett se om det er propan igjen i flaskene eller ikke. Alle tre flaskene har samme farge, hvilken farge har flaska vanligvis når den er full? Til sist, så lukter jeg råttent egg når jeg tar av regulatoren av flaska, altså lukten av propangassen. Er dette et tegn på at det er mye gass igjen i flaska, eller er det bare små rester fra slangen/flaska?

Skjønner at dette ble mange spørsmål, men jeg har virkelig INGEN peiling på dette, og jeg har ikke lyst å gjøre en stor tabbe når det gjelder gass..
svaret er nei. Regulatoren må låse korrekt for å slippe gjennom gass. Galskap å bruke en som ikke fungerer skikkelig.
Når du stenger av gassen og tar av regulatoren skal du ikke kjenne noe gasslukt om alt funker som det skal. Få en med peiling til å se over, ellers går det fort til helvete.

Du bør kjenne på vekten om det er noe igjen i flaskene. Sammenlign gjerne med den som du vet er tom. Du skal også kunne høre gassen om du rister på flasken.
Sist endret av mr.roundtree; 6. oktober 2015 kl. 18:18.
Trådstarter
16 1
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
svaret er nei. Regulatoren må låse korrekt for å slippe gjennom gass. Galskap å bruke en som ikke fungerer skikkelig.
Når du stenger av gassen og tar av regulatoren skal du ikke kjenne noe gasslukt om alt funker som det skal. Få en med peiling til å se over, ellers går det fort til helvete.

Du bør kjenne på vekten om det er noe igjen i flaskene. Sammenlign gjerne med den som du vet er tom. Du skal også kunne høre gassen om du rister på flasken.
Vis hele sitatet...
Yep, situasjonen var like håpløs som jeg trodde, glad jeg spurte ihvertfall. Takk for svar!
Litt gasslukt er ikke uvanlig når du skifter flaske, men da mener jeg lukt som kun kommer ved kobling/frakobling av ventil på gassflaske. Det vil jo alltid være litt gass i slangen som slipper ut når du kobler fra.. Har brukt kun gass i to år nå, og kjenner alltid litt lukt når vi skifter flaske. Men ikke noe problem.. Så lenge ventilen sitter som den skal så kommer det ikke mer gass ut. Er du skeptisk, kjøp gass-alarm!
Wilfa kokeplate 299,-

http://www.elkjop.no/product/hviteva...kokeplate-wcp1

http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/WCP1?$fullsize$