Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4010
Jeg har to spørsmål.

Scenario:

La oss si jeg kjørte bil uten å ha førerkort. Blir stoppet av politi uten uniform, han stopper foran bilen min - midt i en rundkjøring. Han mente jeg kjørte 10 km/t for fort og var i midten av kjørebanen i svingen. Han hadde ingen uniform på og var ikke på jobb. Han var rett og slett off-duty. Har han rett til å kreve meg til politistasjonen selv om han ikke er på jobb?

Om jeg ikke erkjenner straffeskyld for å kjøre for fort, hvordan kan de dømme meg uten å ha bevis? La oss si jeg erkjente at jeg kjørte uten førerkort, men ikke at jeg kjørte for fort.

Hvordan forsvarer man seg i sånne saker? Dette er ett scenario.
Han kan ikke ta deg på å kjøre for fort, han satt alene i bilen uten bevis.
Usikker på delen med å kjøre uten lappen
Sitat av Settoz Vis innlegg
Han kan ikke ta deg på å kjøre for fort, han satt alene i bilen uten bevis.
Usikker på delen med å kjøre uten lappen
Vis hele sitatet...


Men han levere sin rapport også blir det opp til domstolen og avgjøre skyldspørsmål. Og retten tror vel mer på snuten enn på en mann som har kjørt uten lappen?

Uansett om han ikke har lappen er han pliktig til å oppgi personalia, og straks politi har det kan han sjekke fyren og se at han ikke har førerkort.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Der satt det to sivile politimenn i bilen ikke en.. En vesentlig forskjell.. Fyren som ble dømt skål anke saken.

Uansett snodig at politiet på sin fritid med sin private bil kan bryte fartsgrenser og forfølge en fartssynder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjeh. Du har ei plikt til å verte med på stasjonen. Om du tilstår vil det verte tillagt vekt av juristen, og du kan få idelt sjablongmessig forelegg for det. For 10km/h er det 1600,-

For køyring utan førerkort er det ikkje forenkla forelegg, men forelegg. Det er stortsett på 5000,- og oppover. Det er ikkje utenkeleg i ein slik situasjon at du får eit forelegg som er marginalt høgare, og som inkluderer begge deler.

Du vil ikkje ha rett på forsvarer i ei slik sak. Du står fritt til å finansiere det av eiga lomme, men då vert det fort billegare å godta forelegget og sperrefristen du får utdelt.
Sikker på at han ikke var på jobb g ikke bare i sivil? Dem går ofte i normale klær.. må ikke ha uniform.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Sikker på at han ikke var på jobb g ikke bare i sivil? Dem går ofte i normale klær.. må ikke ha uniform.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Det er en grunn til at det heter uniform, ikke multiform, og med tanke på alt oppstyret med dem som vil bruke hijab on duty, bør det da hvertfall slåes hardt ned på betjenter uten uniform i det heletatt.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Er du sikker? Det er en grunn til at det heter uniform, ikke multiform, og med tanke på alt oppstyret med dem som vil bruke hijab on duty, bør det da hvertfall slåes hardt ned på betjenter uten uniform i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Du har hørt om sivile polititjenestemenn?

OT: politimannen skriver en anmeldelse på deg. Så blir det opp til jurist hva konsekvensene blir. Som nevnt over, er det nok bare forenkla forelegg som blir aktuelt for fartsoverstridelsen. Men det blir veldig vanskelig for politimannen å bevise hvor fort du kjørte egentlig, så i anmeldelsen vil det nok stå mye "omtrent" og "ca".

Når det gjelder kjøring uten gyldig førerkort, er det mye enklere. Og som også nevnt tidligere, fester ofte rettsvesenet mer lit til en politi sin forklaring, kontra hvermandsen.
Sist endret av reklame; 16. juni 2014 kl. 10:58.
Rather exquisite
insistens's Avatar
66 8
Har ikke denne mannen noen form for bevis, og var alene vil det slik jeg vet være ord mot ord. Hadde det derimot vært to politimenn off-duty eller ikke ville saken vært annerledes. (Ta det jeg sier med en klype salt)
En politimann sitt ord veier tyngre enn en som ikke er politi. Hva har politimannen å vinne på å bløffe om denne saken?
Sitat av insistens Vis innlegg
Har ikke denne mannen noen form for bevis, og var alene vil det slik jeg vet være ord mot ord. Hadde det derimot vært to politimenn off-duty eller ikke ville saken vært annerledes. (Ta det jeg sier med en klype salt)
Vis hele sitatet...

Seriøst, hvem tror du retten tror mest på? En som beviselig kjørte uten førerkort eller politimann i eller utenfor tjeneste?

Det er mange urban myths om å nekte, ord mot ord etc men praksis blir gjerne dom om saken går sålangt fordi politimenn virker mer troverdig i retten. Like it or not men sånn er verden.
Rather exquisite
insistens's Avatar
66 8
Seriøst, hvem tror du retten tror mest på? En som beviselig kjørte uten førerkort eller politimann i eller utenfor tjeneste?

Det er mange urban myths om å nekte, ord mot ord etc men praksis blir gjerne dom om saken går sålangt fordi politimenn virker mer troverdig i retten. Like it or not men sånn er verden.
Vis hele sitatet...
Leste litt tilbake i eldre tråder her på Freak, og fant en som omhandlet ord mot ord i retten.

Siterer bruker Fuzzybossen:
Det har skjedd mang en gang at dommeren dømmer på indisier, hvis han tror mer på den enes forklaring enn den andres. Kommer jo litt ann på hvem som har den mest troverdigste forklaringen.

Indirekte betyr jo også dette som du sier, at politimannen i utgangspunktet vil være med troverdig hvis saken skulle ende i rett.
Sist endret av insistens; 16. juni 2014 kl. 14:19.
Dama kjørte uten lappen og ble tatt ifjor, du får ikke sperrefrist slik som man gjorde tidligere. Det hele var så enkelt som 8000 i bot, det er ganske standard etter det jeg har lest ellers på norske forum også. Kan ikke hjelpe deg med det andre.
Sist endret av flexx; 16. juni 2014 kl. 14:22.
Hva om man blir tatt for andre gang? En kompis fikk 8.000 kr i bot og 6-7 mnd utsettelse. Om han blir tatt engang til, hva skjer da?
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Hva om man blir tatt for andre gang? En kompis fikk 8.000 kr i bot og 6-7 mnd utsettelse. Om han blir tatt engang til, hva skjer da?
Vis hele sitatet...
Snakker vi om kjøring uten førerkort? Antageligvis en større bot og lenger sperrefrist.

Edit: Du kan jo lese litt hva en annen idiot uten lappen har skrevet: http://freak.no/forum/showthread.php?t=206224
Sist endret av reklame; 18. juni 2014 kl. 14:35.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
Han hadde ingen uniform på og var ikke på jobb. Han var rett og slett off-duty. Har han rett til å kreve meg til politistasjonen selv om han ikke er på jobb?
Vis hele sitatet...
Han har fortsatt politimyndighet selv om han ikke er på jobb akkurat da.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Er du sikker? Det er en grunn til at det heter uniform, ikke multiform, og med tanke på alt oppstyret med dem som vil bruke hijab on duty, bør det da hvertfall slåes hardt ned på betjenter uten uniform i det heletatt.
Vis hele sitatet...
De kan bruke hva slags klær de vil når de er sivil, så lenge de har legitimasjon på at de er politi.
hvis politimannen var alene uten videobevis og vitner, blir det ord mot ord. i tillegg hvis du kjørte 10 km for fort (ved fartsmåling som er nøyaktig måling, skal det legges inn margin som kommer tiltalte til gode ca et par km/t)
ved at politimannen anslår fart må det legges inn større feilmargin ivertfall 10 km/t og da er man innafor grensen.

vile anbefalt ta kontakt med advokat pga politimannen er nok på tynn juridisk is her.

politimenn kan ikke stille seg opp alene ved 60 sonen og si han der kjører i 70 ved øyesyn og kjøre etter og ta han.

hvis han kjører etter vedkommende i 70 i 60 sonen uten videobevis og måling så er det alt for lite over grensen til å anslå at om vedkommende kjørte over grensen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av transam Vis innlegg
vile anbefalt ta kontakt med advokat pga politimannen er nok på tynn juridisk is her.
Vis hele sitatet...
Å køyre 10km/h for fort er ikkje store saka. Det er eit forenkla forelegg på 1600,- og ute av verda.

Å køyre utan førerkort derimot er veldig enkelt å få klarlagt 100% - slå opp i førerkortregisteret og sjå kva som står der. Det er det mest straffbare forholdet her, og vert afaik ikkje avgjort med forenkla forelegg, men forelegg og sperrefrist.

Så fartssaka er uinteressant etter mine begrep - det er eit par tusenlapper og done deal, men den andre delen av saka er 5-8000 i forelegg og sperrefrist.