Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6224
Hei. Har handlet et par Pofung UV-5R PLUS 136-174/400-520MHz toveis radioer.
Disse skal hovedsaklig brukes for å holde kontakt når jeg er på tur i skauen og havner foran eller bak turkompisene.

Hvor lang rekkevidde kan jeg forvente på disse?
Jeg er usikker på hva alle disse spesifikasjonene betyr. Er radioamatør kan man si.

Og ja, jeg vet lovligheten av disse er i gråsonen og at jeg trenger lisens.
Men de er for til bruk i skauen langt utenfor allfarvei hvor ingen sannsynligvis vil plukke opp signalene uansett.

Jeg vet også at avhengig av hvordan frekvenser man er på, så kan rekkevidden øke eller bli kortere?
Hvordan kan jeg da f.eks sørge for at jeg har lengst mulig rekkevidde uten å måtte kjøpe inn noe ekstra utstyr til de?

Takk på forhånd for alle svar eller lenker til plasser hvor jeg kan lære dette kjapt og enkelt
Rekkevidden er fra noen kilometer til kanskje 12 mil eller mer.
Det er sterkt avhengig av fri sikt, frekvens, antenne, været og andre forhold.

Sørg for at du finner en liste over frekvenser som viser hvilke frekvenser som brukes til livsviktige funksjoner.
Hvis du lager ballade så blir du sporet og naglet.
Det lønner seg å holde seg til frekvenser som er lovlige.
Du bør nok holde deg på 444-446mhz som er lisensfritt. Garantert at du ikke når 12 mil uten repeater. Med full effekt vil jeg tro du når noen kilometer.
Sist endret av Donkeybrain; 9. mai 2014 kl. 23:55.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Holder meg selvsagt unna politi, nød og flyfrekvenser, men som sagt; Jeg skal være noen dager unna nærmeste sivilisajon.
12 mil tror jeg neppe jeg vil nå uansett, har ikke en kraftforsterker i sekken akkurat.
Men om den hadde holdt en mil+ hadde ikke vært dumt.


Så da vil det ikke hjelpe, uansett hva, å bytte frekvens til blablabla for å dra nytte av all 5W output?
Sist endret av RandomiZed; 10. mai 2014 kl. 05:38.
I skauen, dvs med ulendt terreng, trær og andre gjenstander, med dual-band billige kinaradioer så bør du ikke forvente rare rekkevidden.

Av de to frekvensbåndene radioene støtter så er det 136-174MHz som gir best rekkevidde i frisikt, og 400-520MHz som gir best rekkevidde med hindringer i mellom. Ironisk nok er radioen du har kjøpt(og de fleste av samme "type"), dårlig på begge båndene(pga antenna) og ulovlig å bruke på begge båndene.

Vill gjetting sier meg at du vil klare alt fra 0,5-1,5km med de radioene der, ikke særlig mer. Kjøper du noen "relativt dyre" UHF(444 og 446MHz) radioer på Clas Ohlson vil du nok fort klare en 2-3km. Kjøper du noen skikkelige UHF radioer så vil du kanskje klare 3-5km i ulendt terreng. Og dette skyldes først og fremst bedre antenner som er laget for formålet, ikke en antenne som skal dekke over alt mulig.
160 kilometer ved 144 Mhz
http://en.wikipedia.org/wiki/2_meters
På 70 cm så er rekkevidden betydelig mindre.

Mileage may vary.
Sitat av Jim114 Vis innlegg
160 kilometer ved 144 Mhz
http://en.wikipedia.org/wiki/2_meters
På 70 cm så er rekkevidden betydelig mindre.

Mileage may vary.
Vis hele sitatet...
Trådstarter vil ikke være i nærheten av 160km. For å oppnå den rekkevidden må man vite hva man driver med og ha rett utstyr - og det inkluderer ikke to billige kinaradioer.
En annen billig kinaradio til USD 37 som ligner mistenkelig.
http://www.youtube.com/watch?v=56PvtAqacz8
http://www.amazon.com/BaoFeng-UV-5R-.../dp/B007H4VT7A
Med en bedre antenne
http://www.ebay.com/itm/Nagoya-NA-70...-/161224904887
Jeg klarte i alle fall 12 mil i finvær med god utsikt over Trondheimsfjorden med en Baofeng til USD 33.
Men det var jo helt klart ikke nede i ett dalsøkk med kratt.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Jeg er klar over at billigradioer fra kina ikke vil være det beste.
Har du noen tips til radioer som jeg muligens kan bruke til formålet?
Det er ikke nøye om de bruker kun babymonitorfrekvensene eller ikke, bare de rekker et stykke i ulendt terreng.
Det hadde vært fint om de støtter å lytte på flere bånd/frekvenser dog.
Bytte mellom tett skog/åpent landskap-modus.
Sist endret av RandomiZed; 10. mai 2014 kl. 12:34.
Min anbefaling her er Zodiac Freetalk Pro: http://www.zodiac.no/Product.aspx?pid=23552&gid=2136

Radioen er laget for de konsesjonsfrie kanalene på 444MHz og 446MHz båndene, er mao lov å bruke på frekvensene og er velbygget, liten og med passe lang batterilevetid. Prisen er og grei og brukervennligheten er god.
Min anbefaling er også å holde seg til rene konsesjonsfrie radioer. Du slipper å risikere straff for å ramle innpå frekvenser du ikke skal være på, og det finnes mange lisensfrie radioer som tåler en trøkk. Freetalk Pro som nomore nevner er en av de.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Kan forøvrig nevne at rekkevidden er på over 2 mil i fri sikt, og 3 kilometer i byterreng med standard antenner.
Ikke fått testet de skikkelig i skauen enda, venter på fleksible antenner jeg kan gjemme bort. Men er så langt veldig godt fornøyd.
Ekstremt god rekkevidde og veldig lette å programmere med CHIRP.
Sist endret av RandomiZed; 9. oktober 2014 kl. 22:26.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Kan forøvrig nevne at rekkevidden er på over 2 mil i fri sikt, og 3 kilometer i byterreng med standard antenner.
Vis hele sitatet...
Dette finnes det egentlig ingen fasit på, det er mange variabler som spiller inn.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Scampi Vis innlegg
Dette finnes det egentlig ingen fasit på, det er mange variabler som spiller inn.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener, jeg har personlig utprøvd dette. Dette er faktiske avstander jeg har målt selv med to like enheter.
Men det vil fortsatt variere. To mil den dagen på det stedet. Det er ikke sikkert du får samme rekkevidde en annen dag eller på ett annet sted. Kanskje lengre, kanskje kortere.