Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2130
Hei

håper noen kan gi meg et svar eller linke videre til en ressursside, foruten ferieloven og de store arbeidstakerorganisasjonenen. Egen undersøking har bare gjort det hele enda mer forvirrende:-)

Bakgrunn

Jeg har vært ansatt i en bedrift der vi har jobbet i en skiftordning. Stillingsprosenten min de to siste år har vært 60% kontraktsfestet, men jeg har i praksis jobbet 120%. Har fått godtgjørelse for mertid og overtid på en svært ryddig måte, men grunnet mye uforutsett arbeid de siste 4 måneder av 2013 har jeg ikke kunnet benytte 25 feriedager. (Hadde totalt 31 dager ferie grunnet overføring fra 2012 til 2013)

Ble trukket 25 feriedager a 60% på Juni lønning, og arbeidsgiver mener jeg bare skal ha utbetalt 10 av disse, noe som tilsvarer en 40% stilling?

Som sagt ikke en helenkel sak, håper noen der ute kan gi meg slagkraftige argumenter til min fordel?

Hei

Håper noen kan gi meg et svar eller linke videre til en ressursside, foruten ferieloven og de store arbeidstakerorganisasjonenen. Egen undersøking har bare gjort det hele enda mer forvirrende:-)

Bakgrunn:

Jeg har vært ansatt i en bedrift der vi har jobbet i en skiftordning. Stillingsprosenten min de to siste år har vært 60% kontraktsfestet, men jeg har i praksis jobbet 120%. Har fått godtgjørelse for mertid og overtid på en svært ryddig måte, men grunnet mye uforutsett arbeid de siste 4 måneder av 2013 har jeg ikke kunnet benytte 25 feriedager. (Hadde totalt 31 dager ferie grunnet overføring fra 2012 til 2013)

Konklusjon til arbeidsgiver:

- I juni 2013 ble jeg trukket 25 dager ferie med 60% lønn = 15 dager ferie i henhold til stillings-% med 100% lønn.
- Har avholdt 5 dager ferie i 2013 (tilsvarer 8,33 dager med 60% lønn)
- Fått tilbakebetalt 10 dager med 100% lønn (tilsvarer 16,67 dager med 60% lønn).

Min vurdering:

Jeg mener jo her at jeg ihvertfall skal ha de 6 dagene overført fra 2012, og som de har utelatt fra regnestykket her utbetalt, og lurer på om man kan opparbeide seg i stillingsprosent uten at det er kontraktsfestet, og på bakgrunn av det, eller av andre årsaker, ha krav på enda mer betalt for ferie som arbeidsgiver ikke gav meg anledning til å avholde.

Som sagt ikke en helenkel sak, håper noen der ute kan gi meg slagkraftige argumenter til min fordel? Har allerede sendt mail til fagforening med spørsmål, men forventer ikke noe konkret svar derfra før over Påske:-(
Sist endret av Puddergutt; 11. april 2014 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skal ha 10,2 prosent av opptjent lønn fra året før (trekkoppgaven på selvangivelsen din)
Har dere tariffavtalen som gjør at en femte ferie uke inngår så er satsen 12%, ikke 10.2%

Så finn frem hvor mye du tjente hos firma i fjor, ta 10.2% eller 12% av denne summen.
Ta svaret på dette og trekk fra det de har betalt deg i ferien i år og du finner summen som firma skal betale deg.

http://www.regelhjelp.com/no/Etatene...r/Feriepenger/
Kontakt fagforeningen din eller tillitsvalgt på din arbeidsplass:
www.lo.no
Trådstarter
52 2
Får bare beklage uklarheter i posten, ser forsøket på moderering ikke var vellykket. Dette dreide seg da IKKE om feriepenger, de har jeg fått utbetalt. Men var her spørsmål om ubenyttet ferie, som heller utbetales som lønn.
Sitat av Puddergutt Vis innlegg
Får bare beklage uklarheter i posten, ser forsøket på moderering ikke var vellykket. Dette dreide seg da IKKE om feriepenger, de har jeg fått utbetalt. Men var her spørsmål om ubenyttet ferie, som heller utbetales som lønn.
Vis hele sitatet...
Er en tilsvarende sak i bedriften jeg jobber i, hvor arbeidsgiver har ikke sørget for at arbeidstager har fått avviklet sin ferie i ferieåret, slik det er krav om i ferieloven. Endringen av ferieloven i 2009 åpner for erstatning i slike saker, samt at muligheten til utkjøp av ferie begrenses til langvarig sykdom. Krav som er blitt fremmet i bedriften jeg jobber i er 1000 kr pr. ikke avviklet feriedøgn samt overføring av alle ikke avviklet feriedøgn til neste kalenderår. Dette etter dom i tingretten. Slik sett kan du muligens fremme ett tilsvarende krav? Uansett, kontakt din fagforening for videre juridisk assistanse.