Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1512
Det er store diskusjoner angående dette temaet. Skal vi skyte eller beholde ulven?

Jeg er absolutt for å beholde ulven, men det fungerer ikke sånn som vi har det nå. Ulven skader og dreper tusenvis av sau. Den kan gå til angrep uten å drepe sauen. Dermed kan en sau leve med avbitte jur, tarmer hendene ut av magen, osv. Dette er ekstremt dårlig dyrevelferd, og slik kan vi ikke ha det.
Å ha gjetere til sauen tror jeg er en dårlig idè, da man må ha sauene under synet døgnet rundt. Det vil si at man trenger 3 - 4 mann i døgnet, og det vil bli alt for dyrt for bonden. Man kan heller ikke gjerde inn sauen, for da bryter man allmenningsretten, da folk ikke kan bruke skogene slik som dem vil. I tillegg til at man må sette opp kjempehøye gjerder så ulven ikke kan hoppe over. Dette blir også ekstremt dyrt med km-lange gjerder. I tillegg leier kanskje bonden inn beite på skogen til en annen. Hvis man da skal gjerde inn sauen, vil det blir komplisert for eieren av skogen når han skal kjøre inn med traktor osv.


Hva kan vi gjøre for å bevare både ulv og sau? Noen som har noen tanker rund dette? Hva er deres mening?
Her ser man en fin demonstrasjon om hvordan sauebønder i Albania/Georgia (usikker på land) brukte Caucasian Ovcharka som gjetere og vakthunder mot ulv.
http://www.youtube.com/watch?v=eatQSKaUIQQ
Sitat av Mitnick Vis innlegg
Her ser man en fin demonstrasjon om hvordan sauebønder i Albania/Georgia (usikker på land) brukte Caucasian Ovcharka som gjetere og vakthunder mot ulv.
http://www.youtube.com/watch?v=eatQSKaUIQQ
Vis hele sitatet...
Da er det jo mer humant å skyte ulven, enn å la hundene drepe den.
Er nok ikke så ofte ulven dør. Den vil nok heller stikke av. Men hundene sier ifra hvis det er rovdyr (gaupe,jerv,bjørn og ulv) og holder flokken med sau trygge.
Ville tro det var bedre å skremme ulven vekk fra husdyr og få den til å jakte elg og annet vilt istedenfor.
Ulven som er i Norge nå er ingen del av Norsk fauna, og vi burde ha hatt helårsjakt på den, slikt som med Minken. Den tjener ingen nytte her i Norge, bare ugang. Jeg bor selv i Hedmark (fylket i Norge med mest ulv) og det stedet i hedmark med mest ulv. Opplever stadig vekk at jeg ser ulv da jeg er ute i skogen, og det gjør mange andre her også.

Den tar husdyr, bikkjer, og den spiser latterlig mye elg, som vi mennesker kan bruke til mat, og økonomiske tjenester. Den samlede bestanden av ulv er i dag trolig omkring 150 000-200 000 dyr, så om vi har ut ulven fra Norge (som ikke engang er en del av norsk fauna) vil det ikke ha stort å si for om ulven vil overleve.
Sist endret av Relevant; 5. april 2014 kl. 15:53.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hva skal man med ulv når vi har overtatt funkjsonen den hadde som en balansering i økosystemet? Jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor folk holder det dyret så forferdelig kjært.
Det folk ikke skjønner er at det finnes et økosystem, og det er der for en grunn. Regner med mange ser på myggen som ubrukelig? nei, hadde vi ikke hatt mygg så hadde mange andre dyrearter dødd ut på mangel av mat, en dråpe i vannet kan lage en tsunami. Det samme gjelder ulven, den er en del av økosystemet. De rensker unna for eksempel døde og syke dyr, skal vi ansette folk på den jobben også?

Jeg leste at av alle forsikringssaker er litt over 1% dokumentert at det er et rovdyr som har skylden. Tror heller det er mye forsikringsvindel blant bønder, og de legger skylda på ulven.

Legger ved en link: http://www.aftenposten.no/meninger/D...l#.U0AJnPl_sXt

Et lite utdrag:
"I 1960-årene ble ulven utryddet i Skandinavia. Og selv om loven søkte å omstøte miljøvandalismen, ga den første utryddingen dagens ihuga ulvegrusere et absurd kort på hånden, et kort Senterpartiet klamrer seg til på tross av logiske brister. For ulvene som rekoloniserte Norge kom fra finsk-russiske stammer.

Dette er partiets offisielle ulveståsted:

Det finnes ikke en særegen norsk-svensk ulvestamme. Ulvene i Norge tilhører den finsk-russiske ulvestammen, og Sp mener derfor at Norge ikke er forpliktet til å ta vare på denne stammen. Man kan sidestille norske ulver med mårhund og villsvin. Ingen arbeider for å opprette egne stammer av mårhund og villsvin i Norge, tvert imot er de uønsket i den norske naturen. Det bør også den finsk-russiske ulvestammen være.

Med andre ord er disse ulvene innvandrere; de har ikke noe med å være her. Dette er ikke norske ulver, de har ikke engang norske gener! Få dem ut.

Det er en bisarr og besynderlig norsk versjon av natur-fremmedfrykt, som med forsett ignorerer grunnleggende fakta om ulvens levesett. Siden de beveger seg over store områder og krysser seg fritt, spres ulvens gener over store områder. Det finnes ingen renraset norsk ulv. Det har heller aldri eksistert."

Står også at ulvestammene nå er så lav at dem ikke lenger kan jakte som dem egentlig skal, i en ordentlig flokk. Er også blitt masse innavl innad i stammen på grunn av dette.

Mange jegere vil ha ulven vekk fordi dem ikke for drevet med hobbyen sin uten å tenke på ulv. Jeg er et hundemenneske og elsker hunder overalt på jord, men en hobby er ikke viktigere en et helt økosystem! Synes dette er en trist utvikling. Hva ville folk sagt om vi skulle utrydde bjørnen? hadde sikkert blitt masse oppstyr og gudene vet hva.
Sitat av Mitnick Vis innlegg
Er nok ikke så ofte ulven dør. Den vil nok heller stikke av. Men hundene sier ifra hvis det er rovdyr (gaupe,jerv,bjørn og ulv) og holder flokken med sau trygge.
Ville tro det var bedre å skremme ulven vekk fra husdyr og få den til å jakte elg og annet vilt istedenfor.
Vis hele sitatet...
Da blir det også en konflikt mellom andre bønder. Ulven dreper langt flere elg enn det kvoten tilsier at man skal gjøre. I tillegg til at elgejegerne taper 20 000 - 30 000 kroner, da de ikke får jaktet på elg og tatt den årlige kvoten.
Det finnes 200 innlegg om rovdyrsproblematikken her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=139881