Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4126
Hei!

Begynner å bli desperat etterhvert, eller i beste fall meget irritert. Har seg sånn at jeg skulle installere Ubuntu og tenkte å ha dette i dual-boot med windows 8.1. Greide ikke å boote fra cd(fikk aldri opp boot menyen), så ba Ubuntu installeren i windows hjelpe meg boote til ubuntu, noe som fungerte greit. Etter å ha bootet til ubuntu og innstallert dethar jeg fått ny boot-loader(GRUB 2), og her starter problemet.

Valgene jeg får er Ubuntu, Ubuntu + div, memtest x2, Windows 8(loader), Windows 7(loader), Windows recovery manager. Windows 8 (loader) alternativet gir sort skjerm i 1 sek før den går tilbake til menyen. Jeg greier altså ikke boote til Windows 8 installasjonen. :O

Pcen var orginalt levet med windows 7, så derfor windows 7 er i listen antar jeg. Det medfører også at windows recovery alternativet ikke fungerer, fordi den kun kan reparere 7. ALtså, jeg må bruke en recovery-cd?

Nei. Greier nemlig ikke boote fra cd aller usb. Jeg får det ikke som et alternativ under boot, og kan heller ikke boote usb fra GRUB command line. Jeg har prøvd Boot-Repair verktøyet, uten resultat. Noen som har vært borti det samme og funnet en løsning? Evt vet hvordan jeg kan greie å boote fra cd eller usb?
Hopp inn i bios og skift på "boot priorities", slik at usb og cd er på toppen av lista, eller berre over hdd :P

Det kan hende du har slettet noko, som windows partisjonen eller ødelagt bootfilene til windows. Det går ann å fikse, men kan ta litt tid..

Så når du kommer inn på ubuntu via cd eller usb så tar å mounter på hdd'en og sjekker at alle filene er der og alt ser bra ut og rapporterer tilbake igjen hit
Opplevde samme faenskapet dagen før i går. Er det ubuntu 13.10 du prøver deg på?
Jeg var nødt å formatere hele harddisken selv om jeg partisjonerte den opp.
Klarte heller ikke å finne ut hva som forhindret windows å boote, da jeg ikke gjorde noen endringer i windows partisjonen, men jeg fikk de samme valgene og svart skjerm som deg.

Som Fyllingz sier ovenfor, må du i BIOS å endre rekkefølgen for bootpriority for å låse BIOS til å starte opp via USB eller CD/DVD.
Jeg bruker å trykke "F8" under makinvaresjekken før GRUB. Da får jeg opp en liste der jeg kan velge alle diskene mine, eller allerede tilkoblet USB eller disk.
Sitat av WayGone Vis innlegg
Opplevde samme faenskapet dagen før i går. Er det ubuntu 13.10 du prøver deg på?
Jeg var nødt å formatere hele harddisken selv om jeg partisjonerte den opp.
Klarte heller ikke å finne ut hva som forhindret windows å boote, da jeg ikke gjorde noen endringer i windows partisjonen, men jeg fikk de samme valgene og svart skjerm som deg.

Som Fyllingz sier ovenfor, må du i BIOS å endre rekkefølgen for bootpriority for å låse BIOS til å starte opp via USB eller CD/DVD.
Jeg bruker å trykke "F8" under makinvaresjekken før GRUB. Da får jeg opp en liste der jeg kan velge alle diskene mine, eller allerede tilkoblet USB eller disk.
Vis hele sitatet...
Hahaha, eg klarte dette sjølv også. ubuntu hadde berre slettet alt av bootfilene til windows. så eg satta opp eit nytt OS heilt likt (altså samme windows versjon) og kopierte over nødvendige bootfiler for å starte opp igjen windows. Tok meg 12 timer med eksprimentering, ettersom eg ikkje fant noko på google om dette. Hihi.

NB! Dette er rundt 2 år siden, så er litt usikker på kva eg gjor. Ikkje tenk at dette er den rette framgangsmetoden for å fikse det! Husker at eg måtte gjer masse tull med grub'en også! For eit helvette det var.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
ubuntu hadde berre slettet alt av bootfilene til windows.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg også fant ut at den gjorde. Når jeg formatterte partisjonen med ubuntu fikk jeg bare opp at jeg måtte sette inn Windows CD for å fikse oppstarten, siden det ikke fantes.
Her kom problemet for meg. Jeg hadde ubuntu på USB pennen jeg som regel bruker til Windows, så jeg satt uten OS USB/CD/DVD.

Tror du det vil hjelpe å installere ubuntu FØR windows? Vil da windows sin oppstartsvelger komme tilbake, eller vil fortsatt bare GRUB fungere? Vil jo så gjerne ha både Windows og Ubuntu på samme SSD som er partisjonert opp 50-50 WIN-Ubuntu
Sitat av WayGone Vis innlegg
Det var det jeg også fant ut at den gjorde. Når jeg formatterte partisjonen med ubuntu fikk jeg bare opp at jeg måtte sette inn Windows CD for å fikse oppstarten, siden det ikke fantes.
Her kom problemet for meg. Jeg hadde ubuntu på USB pennen jeg som regel bruker til Windows, så jeg satt uten OS USB/CD/DVD.

Tror du det vil hjelpe å installere ubuntu FØR windows? Vil da windows sin oppstartsvelger komme tilbake, eller vil fortsatt bare GRUB fungere? Vil jo så gjerne ha både Windows og Ubuntu på samme SSD som er partisjonert opp 50-50 WIN-Ubuntu
Vis hele sitatet...
Aner ikkje. Trur det er irrelevant ettersom du igjen må innstallere grub for dual boot.

Berre ta backup av windows partisjonen din først, arbeided du kan spare på dette er virkelig verdt det. Avhengig om du ikkje har ein tom partisjon for ubuntu så må du minske windows partisjonen din før du starter ubuntu installasjonen.
Om du trykker på F12 under oppstarten (før boot-menyen kommer) får du opp en annen boot-meny med windows som valg. Hvordan man fikser det vet jeg ikke. Har det samme problemet selv
Sist endret av Avatar; 5. april 2014 kl. 20:23.
Mye enklere og virtualisere, anbefaler det kontra dual-boot. Eventuelt boot .vhd.
Trådstarter
Hvordan booter jeg vhd? Får .vhd-en full tilgang til maskinen og ikke gjennom Windows? Har nå sett meg nær til å reformatere, men nå roter den når jeg reinstallerer Windows, så vi får se hva som skjer. Slegge + hardt underlag virker mer og mer sannsynlig... :P

Leste et sted at en må velge å installere grub til samme partisjon som linux, så må bare finne ut hvor jeg spesifiserer grub plasseringen.
Slegge er alltid gull når det kommer til HARDware.
Å boote . vhd har jeg bare lest om, har ikke giddet å teste her hjemme ettersom virtualisering etter boot har fungert supert for alt jeg ønsker. Men blir liksom litt som å boote fra en egen HD uten flere OS.

http://technet.microsoft.com/en-us/l.../hh825691.aspx

anbefaler fortsatt virtualisering, du kan bruke windows sin hypervisor men vmware en egentilg det beste. Gratis kan det også bli...
Slegge? Wow..

Ta ut hdd'en og sett i eit anna bootable lagringsmedium først
Trådstarter
Da er alt i orden, kan si hva jeg gjorde hvis andre lurer.
  1. Boot fra Windows cd og ta full formatering av alt som er på harddisken. Del opp i to volumer, en til Windows og en til Ubuntu.
  2. Installer Windows først
  3. Installer Ubuntu til den andre partisjonen. Når du velger patisjon sørg også for å sette boot loader plasseringen til samme volum som du installerer ubuntu til(MEGA VIKTIG)
  4. Fullfør installasjonen. Den vil boote rett til Windows, men det er i orden.
  5. Installer EasyBCD og velg add New entry, velg grub 2 og la den finne plasseringen selv. Trykk add entry.
  6. Success!

Nøkkelen her er å sørge for at grub ikke overskriver Windows loaderen. Det gjør du ved å sette plassere grub i samme partisjon som ubuntu. Når du så velger ubuntu fra boot menyen til Windows kommer du til grub og velger ubuntu derfra.
Sitat av stetus Vis innlegg
Da er alt i orden, kan si hva jeg gjorde hvis andre lurer.
  1. Boot fra Windows cd og ta full formatering av alt som er på harddisken. Del opp i to volumer, en til Windows og en til Ubuntu.
  2. Installer Windows først
  3. Installer Ubuntu til den andre partisjonen. Når du velger patisjon sørg også for å sette boot loader plasseringen til samme volum som du installerer ubuntu til(MEGA VIKTIG)
  4. Fullfør installasjonen. Den vil boote rett til Windows, men det er i orden.
  5. Installer EasyBCD og velg add New entry, velg grub 2 og la den finne plasseringen selv. Trykk add entry.
  6. Success!

Nøkkelen her er å sørge for at grub ikke overskriver Windows loaderen. Det gjør du ved å sette plassere grub i samme partisjon som ubuntu. Når du så velger ubuntu fra boot menyen til Windows kommer du til grub og velger ubuntu derfra.
Vis hele sitatet...
Glad det ordnet seg!
Håper du tok backup av det som var på disken slik du ikkje mistet noko viktig om der var noko

Btw, du kan pynte opp grub menyen:

bilde1
bilde2
google søk for alt :P