Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 13643
Gikk i dag over til internett via kabel-tv og fikk installert et modem på tv-uttaket. Modemet som fulgte med var ikke trådløst og tenkte derfor å bruke det multimodemet vi hadde tidligere med telenor adsl som en trådløs ruter. Denne er en ZyXEL p2602hwt.

Slik har jeg koblet det: Kabeltvmodem -> Zyxel multimodem -> Pc
Problemet ligger mellom kabeltvmodemet og multimodemet. Har prøvd både dsl- og wan-inngangen på zyxel'en men får ikke kontakt med nettet.

Er det noen som vet om multimodemet i hele tatt kan brukes kun som en trådløs ruter, eller jeg må på utkikk etter en ny.
funker finfint det. på baksiden av zyxel2602-en er det en switch for å velge mellom wan og dsl. sørg for at wan er valgt, plugg en kabel fra kabelmodemet til zyxelen og hurrahei du skal komme deg på nett om du ikke har gjort noe fatalt
Trådstarter
2 0
Jeg trodde også det bare var å koble den inn i ruteren og hurrahei på internett, men den gang ei.

Plugger jeg kabelen fra modemet og rett i pc'en er jeg på nett. Men når jeg plugger den i wan-inngangen på zyxel'en lyser internettlampa på den rødt. Plugger jeg den i dsl-inngangen lyser ikke internettlampa i hele tatt.
Har selvfølgelig prøvd wan/dsl-bryteren bakpå.

Any ideas?
ja dette går men du må fjerne config som ligger der fra telenor før dette vill fungere

uansett så er det best og bruke en vanlig ren router til dette
Telenor-ruteren er rimelig ræva. Jeg gikk fra 5 til 50 mb/sek bare ved å bytte ruter.
Jeg bruker en slik til gjestenetterk hjemme (Har en Asus RT6600 til det "vanlige" nettverket).
Det var veldig enkelt og sette opp denne:
Plugg Modemet til WAN-inngangen på zyxelen, og sett bryteren bakpå til WAN.
Koble til med en PC til zyxelen (Du bør bruke kabel til dette, men går også med trådløs)
Gå til zyxelens konfig-side: http://10.0.0.138 og logg inn med brukernavn 'admin' (uten hermetegn...) og ikke noe passord. -Vær oppmerksom på at Telenor noen ganger bytter admin-passord på zyxelen uten ditt samtykke, dette skjedde for meg men da kunne jeg se hva passordet var på 'Mine sider' hos Telenor. Siden du ikke lenger er kunde hos Telenor kan dette bli et problem, men en hard-reset av zyxelen bør fjerne et eventuelt passord.-

Når du kommer inn på admin-siden så slår du av DHCP og routing (Acces point only) -Dette forutsetter at det er routing og DHCP-server i modemet ditt, ikke alle modem har det.
Det er i grunn alt som skulle til for min del.
Dersom det IKKE skulle være routing i modemet ditt, så bare bruker du zyxelens egen router-funksjon, men husk og sett IP-området til noe annet en det modemet bruker (Eks: viss modemet bruker 192.168.x.x, så setter du zyxelen til å levere adresser i fra f.eks 10.0.0.1, noe den for såvidt gjør som standard) .
hvis modem utgir en adresse på 192.168.XXX.XXX så har den routingfunksjon da dette er satt av som privat adresser (lokale lan adresser)

Adresser som er satt av til bruk på lokale nettverk \ LAN er:
10.0.0.1 - 10.255.255.254
172.16.0.1 - 172.31.255.254
192.168.0.1 - 192.168.255.254

Får du noen annen adresse som ikke er i en av disse rangene så har du en offentlig pc og du er koblet rett ut mot internett uten noe ruter funksjon
Sitat av liter Vis innlegg
Jeg trodde også det bare var å koble den inn i ruteren og hurrahei på internett, men den gang ei.

Plugger jeg kabelen fra modemet og rett i pc'en er jeg på nett. Men når jeg plugger den i wan-inngangen på zyxel'en lyser internettlampa på den rødt. Plugger jeg den i dsl-inngangen lyser ikke internettlampa i hele tatt.
Har selvfølgelig prøvd wan/dsl-bryteren bakpå.

Any ideas?
Vis hele sitatet...
Sitter på samme utstyr som deg, med samme problemstilling for noen måneder siden. Heldigvis gikk dette uten problemer.

Logget inn i zyxel via 10.0.0.131 og satt i bridge modus. Ethernet kabel i WAN på zyxel og flippet bryteren fra DSL til WAN. Fungert utmerket siden, både med wifi på 24/7 og kablet tilkobling ved siden av.