Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6355
Er på jakt etter et rele som skal styre et varmeelement på 2000w, greia er at jeg må regulere varmeelementet.
Altså kan jeg ikke bruke et vanlig rele til dette siden temperaturen på væska jeg skal varme opp må være så stabil som mulig.
Planen var å bruke en pc til å styre alt sammen så alt går helt av seg sjøl
Fint hvis noen har no tips
Hemkok apparat? :P

Her kan du bruke et pt100 element (måler temperaturen), en PID regulator (regulerer styrken på varmeelementet ut ifra en gitt temperatur og verdien fra pt100 elementet) og en tyristor (endrer styrken på varmeelementet ut ifra verdien som kommer ut fra PID regulatoren)
Hehe, stemmer bra

Så ut til å kunne funke bra det der ja, går nok for det

Vil f.eks dette settet fungere?

http://www.ebay.co.uk/itm/PID-Digita...item461258357f
Hei

Jeg bruker dette til å styre en 2000W kokeplate.
http://www.ebay.com/itm/Solid-State-...item25812653cb

25A er mer enn du trenger, men greit at relet er "for stort" da blir det ikke så varmt.
Skal du bruke SSR med lavere max amp kan det hende du bør ha kjøleribbe.
SSR er bra, du kutter ved null gjennomgang slik at du ikke får støy på nettet.

Jeg brukr foresten en sestos pid, dette settet ser bra ut:
http://www.ebay.com/itm/Dual-Digital...item231b03fdfb

Kanskje du vil bytte ut thermocoupler som følger med med en pt100. sestoesen kan bruke flere typer sensorer.
Hva med denne:
http://www.ebay.com/itm/RTD-PT100-Te...item485bcea4d7


PT100 er litt knotete å "lese", særlig fra PC.

Fortell mer om prosjektet ditt.
Hva slags temp sensor har du tenkt på?
Hvordan interfacer du sensor og rele til PC?
Arduino eller raspberryPI?

Skjønner heller ikke helt hva hvorfor du skal styre temperatur på ett HB apparat. Hva slags kollonne har du, eller er det en enklere type?
Jeg lager 4% vann helt greit uten finregulering av effekt. LM kollonne her.

Ser at kontrolleren det er linket til over har rele utgang, Da blir det litt ekstra poqwr for relet styring. Ser også ut som om denne bare kan brukes med k-type thermocoupler. sesosten tar K-type, PT100 3wire pluss flere andre.
Sist endret av BTH; 21. november 2013 kl. 17:47.
Planen var vel bare å bruke en skole pc eller rasperry pi til å styre detta men det blir vel strengt tatt ikke nødvendig med det settet der eller?
Planen var at apparatet skulle gå helautomatisk og holde seg på samme temperatur hele tiden samtidig som det justerte seg etter ytre temperaturforskjeller.
Har vel ikke tenkt så mye på hva slags komponenter jeg skulle bruke, ser mest etter en løsning som fungerer fint nå.
Bruker spiralbrenner, altså en plastdunk/vvb med varmeelement i bånn og spiral i toppen
Spiralbrenner har jeg hørt om, men ikke satt meg inn i.
Ikke så lett å koble hverken sensor eller rele direkte til PC.
Høres lurt ut å gå via f.eks en RasberryPI.

Med det Sestos oppsettet trenger du ikke PC eller RassberryPI. Jeg har ikke
klart å koble den til PC'n.

Jeg bruker Sestos PID til mesking av vørter. Har en stor kjele med
25 til 30 liter vørte på en kokeplate (Uten termostat) Oppsettet har
en pumpe for sirkulasjon. Der holder jeg greit 66 grader i 90 minutter
med ett avvik fra setpoint på bedre enn 0.2 grader. Har ett PT100 sensor.

Jeg har også prøvd ett mindre oppsett med en 10 liters kjele nesten full
for sous vide. Går greit å holde 60 grader i 48 timer med samme nøyaktighet.

Sestosen har en autotune funksjon, den synes ikke jeg at ga noe bra resultat
så jeg har funnet fram til egne parametere for P, I og D. Har lest omkring
på nettet og andre folk sier at resultatet fra autotune virker bra.

I den linken jeg lenka til så står det at det er en 3-wire PT100, men på bildet
ser det bare ut som 2-wire. Kanskje lurt å spørre selger først om du går for den.

En veldig enkel og billig sensor er ds18b20. Ser ut som det er flere tutorials for
denne for RasberryPI. Jeg har kjøpt og bruker en slik::
http://www.ebay.com/itm/New-Waterpro...ht_1782wt_1275
Du trenger baer en 470k motstand i tilleg.

Jeg bruker en arduino kobla til en PC via USB. Ett PC program leser denne og displayer temp.
Jeg har lagt inn alarm så ved endinger så jeg får fulgt med uten å stirre på PC'n. Har
ikke ett fullautomatisk system de altså.
Det er masse tutorials omkring dette. Også YouTube filme. Kjøper du en Arduino nano slipper
du unna med under 100 lappen. Velger du f.eks Uno eller Mega blir de vel omkring 100 spenn.

Tror at releet kan styres rett fra både rasberryPI eller en Arduino. Styre spenningen er vel
fra 3 til 30 volt. Men det har jeg ikke prøvd.

Lykke til med prosjektet
Hvis det er i en bøtte med sats du skal ha varmeelementet, og har tenkt til å koke satsen så bør du droppe alt som har med termostat å gjøre. Husk på at når du når kokepunktet til en blandingen vil temperaturen ikke gå over kokepunktet før all væsken er gått over til gass. Effekten vil derimot være med på å bestemme hvor mye væske som går over i gassform per tidsenhet
(Hvis du ikke har tenkt til å måle temperaturen på dampen i toppen av apparatet for å få optimal kjøling/effekt)
Sist endret av legalize_it; 21. november 2013 kl. 21:41.
Hmm, vil folket ha et lengere innlegg om tuning av PID prosesser?

Eller du trnger egentlig bare PI på disse temprosessene, siden de tar så langtid alikevel. D tiden blir så stor at du likegjerne kunne satt den til uendelig.
Pocketbok og Termos prosesser som lærern min sier om tuning av tempprosesser.
Da prøver jeg å kjøre dette uten rasperry pi først for å holde det enkelt så får vi heller se etterhvert
Får se hvordan det blir med sestosen, tanken var først å fremst å slippe justering av effekten hele tiden siden jeg må ha apparatet isolert i garasjen.
Er klar over at vanlig termostat funker dårlig men som jeg har forstått det så blir elementet regulert av sestosen her så den ikke bare slår seg av og på hele tiden
Setter nok opp en temp sensor i toppen og bare for å se hva tempen er der og
For de som skal stille inn PI regulatoren sin, er Dette en god plass å begynne. Du må alltid tilpasse litt på slutten, men utgangspunktet er bra.

Samtidig bør du tenke på hvilke tider Puls bredde modulatoren er stilt inn med. Dette er den delen som tar pådraget fra regulatoren, og gjør dette om til av/på-signaler som styrer varmen.

http://techteach.no/ er forresten eg god nettsiden å lære seg litt om regulering. Her kan du også laste ned ferdige simulatorer for å teste hvordan P, I og D påvirker prosessen
Understøtter techteach.no . Fin informativ side med både enkle og ganske avanserte emner. Bra greier fra flink fyr! Har såvidt fått sett litt på hans nye bok "Reguleringsteknikk" (akademika 2012). Den virker også veldig interessant og lærerik.

Du må gjerne lage en post om regulatortuning, MakeFiks - det tror jeg mange hadde vært interessert i å lese. Ziegler-Nichols?
Kanskje ikke helt det du ønsker, men nære nok for å nevnes.


Bruker denne selv til og kontrolere gjæringsdunkene når jeg brygger øl.

STC-1000
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Understøtter techteach.no . Fin informativ side med både enkle og ganske avanserte emner. Bra greier fra flink fyr! Har såvidt fått sett litt på hans nye bok "Reguleringsteknikk" (akademika 2012). Den virker også veldig interessant og lærerik.

Du må gjerne lage en post om regulatortuning, MakeFiks - det tror jeg mange hadde vært interessert i å lese. Ziegler-Nichols?
Vis hele sitatet...
Jepp, kan jo ta det og. Men tenkte egentlig og starte med en prøve og feile metode, i hovedsak siden dette dreier seg om tempratur, noe som tar tid .

Men med såppas enkle prosesser som dette er det mulig og bruke open loop sampling for og se på hvor god responsen til pådraget er. Iløpet av helga hvis jeg rekker det. Mye jobb imorra.
Sitat av MakeFiks Vis innlegg
Jepp, kan jo ta det og. Men tenkte egentlig og starte med en prøve og feile metode, i hovedsak siden dette dreier seg om tempratur, noe som tar tid .

Men med såppas enkle prosesser som dette er det mulig og bruke open loop sampling for og se på hvor god responsen til pådraget er. Iløpet av helga hvis jeg rekker det. Mye jobb imorra.
Vis hele sitatet...
Prøv-feil metoden er jo tross alt den mest brukte. Fikk faktisk godkjent fagprøven min når jeg brukte prøv-feil metoden

Men det hadde vært fint om du tok utgangspunkt i ziegler-nichols, da dette tross alt er et greit utgangspunkt for dem som ikke har noen kunskap om regulering.