Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4527
Først og fremst, håper temaet jeg skal ta opp passer her, det dreier seg om et sikringsskap med fukt. Dette skapet befinner seg på en gammel låve, og sikringene er keramiske. Forresten, hadde det vært en hovedbryter for hele anlegget i låven, hadde jeg skrudd denne av og ikke vært her og spurt om hjelp.

I stad gikk en av sikringene (10A), og jeg gikk for å bytte den. Det gikk fint å skru den ut, men da jeg skrudde inn en ny sikring gnistret det blått og jeg fikk et lett støt (en god del mindre enn en 220V-karamell). Ved nærmere ettersyn merket jeg at fingrene mine var såvidt litt fuktige, og at det generelt var fukt rundt sikringene i boksen i form av det som ser ut som kondens.

Selve sikringsboksen ser gammel ut. Den har tre store (tipper 35A, men har ikke sjekket) hovedsikringer og fire mindre (tror alle er 10A, den ene var i hvert fall det). Disse er montert i en marmorplate, og herligheten dekkes til av et metalldeksel som man bare dytter inn på hele herlighetern, litt som en skoeske uten bunn, dog litt større.

Grunnen til at jeg vet at det ikke er noen hovedbryter er at dette er det første jeg forsøkte å finne etter det som skjedde. Dermed tenkte jeg at jeg kanskje kunne skru ut de tre hovedsikringene, basert på en antagelse om at disse faktisk er hovedsikringer, og dermed oppnå samme effekt som med en bryter.

Så mens jeg skrudde ut den ene hovedsikringen tenkte jeg at det her kunne vært jævelig bra å noen andre sin mer kvalifiserte mening om, før dere leser om meg i avisen fremfor her.

Noen som vet? Takk for tiden!
Du finner lett ut om dette er hovedsikring ved å sjekke om det ikke er strøm på de andre kursene når de blir tatt, du vil da ikke ha strøm i noen stikkontakter, lys osv.

Men vær forsiktig for det vil fortsatt være strøm INN på hovedsikringene så ikke begynn å rote for mye nær dem. Angående gnistringen så er dette noe som er helt normalt dersom det er litt last på kursen når man skrur den på. Ingen last, ingen gnistring.

Det at du fikk et lite støt kan være noe så enkelt som potensialforskjeller, at du holdt i noe utstyr som ikke var jordet og kom borti noe som var jordet.

Uansett, dette med fukt i sikringskapet kan komme fra mye rart, anbefaler at noen fagfolk sjekker det ut.
Trådstarter
Det med hovedsikringene er okey, altså ideen var jo nettopp å skru dem ut og deretter fikse de mindre kursene. Hovedpoenget mitt var egentlig dette med fukten - hva vil en fagperson gjøre angående dette? Jeg lurte på å sette en vifte mot skapet for å tørke det, men jeg lurte også på om det finnes noe verktøy eller triks jeg kan bruke for å skru til herligheten.

Jeg er helt enig i at fukt rundt sikringene bør kikkes på, men jeg skulle så gjerne hatt dette til å funke NÅ, om du kjenner den følelsen...
Vel, i første omgang må man konstatere om det er fukten i sikringsskapet ved å isolasjonsmåle fra hovedsikringene. I verste fall er det noe utstyr eller noe som er defekt på kursen du ikke får skrudd i. Siden hovedsikringene holder og kun 10A sikringen ryker tyder dette på at feilen er ute på anlegget og ikke i tavlen.
Krypstrøm er livsfarlig. På med gummihansker og gummistøvler.
Hvis sikringsskapet er fuktig kan det godt tenkes at det er mye annet fuktig også.
Den låven er kandidat for låvebrann. Sikringsskapet bør tørkes rent og tørt.
At du skulle få ett elektrisk støt hvis du tar på keramiske flater tyder på fuktig støv som leder elektrisk strøm.
Du må finne ut hvor fukten kommer fra (Lekkasje etc.).
Gnistringen kommer helst pga last som blir koblet inn når du setter inn sikringen.
Med lommelykt bør du se etter om bunnpluggen har "pitting" og i så fall skifte den ut.
Det er typisk at slike gamle anlegg er overbelastet og at det medfører hyppig skifte av 10A sikringer.
Det finnes automatsikringer til å skru inn i stedet.
Se bildet langt nede
http://www.dinside.no/835184/kan-du-skifte-sikring
De tre 35A sikringene er muligvis sikringer til noe elektrisk anlegg type melketank/pumpe.
Kjøp deg ett multimeter.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Mal...timeter-15133/
Da kan du lete etter jordfeil.
Du bør ta deg råd til en elektriker.
Hvis strømmen kommer fra en ledning montert på en stolpe kan det hende at den plasthetten som skal dekke koblingen er ramlet av. Du kan da få vann inn i skapet via denne ledningen. Det er E-verkets ansvar å ordne med ny hette til koblingen.
Ring elektriker og få det undersøkt, slike anlegg kan være livsfarlige for deg og dine.
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Ring elektriker og få det undersøkt, slike anlegg kan være livsfarlige for deg og dine.
Vis hele sitatet...
^

Tror også et nytt sikringsskap med automatsikringer vil være en god invistering
Automatsikringer og perfekt dimensjonert elanlegg er selvfølgelig det jeg ønsker meg, men dette er altså ikke en investering jeg hverken har råd eller ambisjoner om å gjøre akkurat nå.

Dette med krypstrøm, hva i alle dager er det? Googlet det og får bare bil- og båtrelaterte treff... Det ble også rådet til å bruke gummihansker og -støvler, er dette altså nok når jeg gjør holder på i et slikt sikringsskap? Dette også har jeg googlet, men fikk bare treff på sider hvor jeg blir fortalt at jeg må skifte skap - nok en gang er dette noe jeg altså forstår, men ikke kommer til å gjøre akkurat nå. Hvis det da viser seg at jeg ikke kan gjøre noe uten å være i livsfare lar jeg det altså heller være ute av drift og i fred enn å pusse opp det hele.

Nå er forresten siste utvikling at jeg gikk ut i låven samme kveld, det hele så tørrere ut og jeg skrudde i begge sikringene. Det gikk helt fint. Fukten er jeg rimelig sikker på at er kondens fra luften rundt. I låven er det jo samme temperatur som utendørs, og sikringsskapet vil nødvendigvis gi fra seg noe varme, som vil føre til at den fuktige høstluften kondenserer - ikke sant?! Uansett, takk for gode råd og god hjelp, jeg tar det med meg til neste gang!

Et akademisk spørsmål i forbifarten: ville en nevenyttig person klart å skifte ut keramiske sikringer til automatsikringer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fisk1e Vis innlegg
I låven er det jo samme temperatur som utendørs, og sikringsskapet vil nødvendigvis gi fra seg noe varme, som vil føre til at den fuktige høstluften kondenserer - ikke sant?!
Vis hele sitatet...
Nei. Kondens oppstår når varm luft treff ei kald flate. Varm luft kan halde meir vatn enn kald luft, så når den vert avkjølt så vil det kondenserast vatn. Du vil aldri få kondens på noko som er varmare enn lufta rundt.
Sitat av fisk1e Vis innlegg
Et akademisk spørsmål i forbifarten: ville en nevenyttig person klart å skifte ut keramiske sikringer til automatsikringer?
Vis hele sitatet...
Ja, det vil du, men om du må stille det spørsmålet så er svaret at du bør ikkje. I så fall - kjøp ein ferdig boks fra f.eks. Schneider.
[quote=slashdot;3022101]Nei. Kondens oppstår når varm luft treff ei kald flate. Varm luft kan halde meir vatn enn kald luft, så når den vert avkjølt så vil det kondenserast vatn. Du vil aldri få kondens på noko som er varmare enn lufta rundt.

Herregud. Takk.

Nå skal ikke jeg bruke alt for mye tid på å unnskylde den demonstrerte uvitenheten min, men noe av grunnen til at jeg tenkte kondens er at jeg vanskelig kan se for meg noen annen grunn til at denne fukten har oppstått der den er og slik den fremstår. Kanskje boksen er kaldere enn luften rundt? Uansett er det ikke "vann i sikringsskapet", siden dette er et gammeldags sikringsskap for å si det mildt, og ikke en gang noe skap, men en tavle laget av marmor med tre store sikringer og fire små over dem, som sitter i marmorplaten. Marmorplaten er rektangulær og stikker ut av veggen, slik at et "metall-lokk" kan sklis over det for å dekke det til. Fukten er ikke i bånn av boksen eller der fordi boksen lekker, den er jevnt distribuert og ser således ut som kondens eller uansett som om noen har sprayet vannet utover, heller enn at det har rent inn noe sted...
HøyRisiko Psykopat
Du kan jo prøve å kjøpe sånn kjemisk luftavfukter på biltema.
Denne www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-14060/
Eller denne www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Fuktsluker-36373/
Det kommer nok inn via ledningen. E-verkets problem.