Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2135
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Så hvordan går det med naturen da? Tar vi godt vare på miljøet vårt eller kjører vi verden til helvete?

For å si noen kritiske ord som er satt veldig på spisse kan jeg bl.a nevne nostrodamus sin spådom om verdens undergang som også på sett og vis var relatert med miljø, selv om han ikke visst det på den tiden. Han spådde nemlig at det kom til å regne skitt fra himmelen. Sort regn.
Skal man tolke litt (og det kan man jo gjøre hvordan man vil) så kan man bl.a tenke seg fram til at vi med årene vil få slikt regn av alle avgassene som blir sluppet opp i skyene. Vi kaller det sur nedbør. Det vi har idag er riktignok ikke sort, men gje det litt tid. Ser vi tilbake i dit finner vi jo ut at regnet var betydelig mye reinere før og at det ble brukt til ting vi ikke engang ville drømme om idag. Du sparer vel ikke opp regnvatn for å vaske håret ditt i det slik at det skal bli glansefullt? Man kan jo faktisk kjenne at håret blir helt forjævlig om man har vært ute i regn nå til dags. Regn er skittent.

Videre er de fleste av oss også enige om at mennesker er dårlige dyr som ikke klarer å ta vare på verden de lever i. Vi er ikke lenger en del av naturen og om man ikke syns at det er noe vi høgrestående vesner burde gjøre så må man jo gjerne mene det, men burde vi ikke i det minste ta vare på den ettersom at vi som er så fantastiske er avhengige av den?

Jeg fikk lyst å sitere Terry Pratchett litt:
The Morris dance is common to all inhabited worlds of the multiverse.
It is danced under blue skies to celebrate the quickening of the soil and under bare start because it's springtime and with any luck the carbon dioxide will unfreeze again. The imperative is felt by deep-sea beings who have never seen the sun and urban humans whose only connection with the cycles of nature is that their Volvo ran over a sheepp.
Osv, osv, osv...
Vis hele sitatet...
Skriv gjerne noen ord om dine meninger på teamet. Husk også gjerne at dette ble satt veldig på spissen fordi at jeg er en ensom mann som ønsker å få igang dikusjon. Tenk også over det faktum at det finnes nok av nordmenn der ute som disser innvandrere fordi at de ikke skriver og snakker godt norsk mens de selv skriver som om broren deres også var faren. Tenk litt over det når du skriver.
Sist endret av Mullah; 5. desember 2003 kl. 17:34.
Jeg sier som agent Smith i den første Matrix filmen:

Menneskene er, i tilleg til virus, den eneste formen for liv som slår seg ned på et sted, bruker opp alle resurser og flytter vidre til et nytt sted. Mennesket er den verste sykdommen jorden har.
Ihvertfall noen mennesker da..
Jepp. Jorda blir sakte, men sikkert ødelagt. Tenk på all den regnskogen som blir kuttet ned per dag? Hva skal vi gjøre med det?

Et ganske vanskelig spørsmål, men først og fremst så må hver enkelt individ bli klar over hvor mye som egentlig blir ødelagt. Det trengs bevisstgjøring til, en ganske vanskelig prosess, men nødvendig.
Helt enig med de over!

Hvert individ må gjøre opp sin mening. Det er sinnsykt mye regnskog som blir kappet HVER eneste dag. Har nettopp lest "Rainbow Six" av Tom Clancy. (Til de som har lest den: Jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal gjøre som Brightling og CO.) Jeg mener at de fleste DRITER i eller ihvertfall ikke bryr seg så mye om hva som skjer rundt dem med miljøet. Hver enkelt må sette seg inn i hva som skjer med jorda, sikkert laget mange 1000 dokumentarer som er lærerike! Individet må gjøre opp en mening, ikke bare leve passivt og "ikke se på". "Da faller jorda snart sammen"
Hver og en kan ha sin mening om dette, og alle tenker "det er ikke min feil", men når det dreier seg om miljøet kan man ikke tenke på hvert individ en og en, vi må tenke at vi er en egen rase, en grusom rase som ikke tenker på noe annet enn oss selv. For oss er det ikke snakk om å overleve, men å ha mest mulig, å utnytte jorden best mulig, (få mest avkastning). Og da snakker jeg om ABSOLUTT alle, alle Homo sapiensene. Og 1 ting til, er folk naive at man ikke klarer å se at verden går adundas? Kan man virkelig få 6 milliarder egoistiske mennesker til å forandre livsvanene sine? Det tror jeg ikke.
Jeg er helt enig i det som er sagt her, hvertfall i det jeg har lest.

Men det er en ting jeg synes er altfor overdrevet. Og det er drivhuseffekten alle går rundt å jamrer om. Om man ser på jordas klima opp igjennom tidene, kan vi se at klimaet har forandret seg fra istid til varmere tider i sykluser. Det som nå skjer er tildels menneskeskapt, men mest naturlige årsaker til klimaforandring.

Det jeg ville vært mest bekymret for nå at de magnetiske polene er på vei til å bytte om. DET vil være en naturkatastrofe.
Opprinnelig postet av eTerNity
Jeg er helt enig i det som er sagt her, hvertfall i det jeg har lest.

Men det er en ting jeg synes er altfor overdrevet. Og det er drivhuseffekten alle går rundt å jamrer om. Om man ser på jordas klima opp igjennom tidene, kan vi se at klimaet har forandret seg fra istid til varmere tider i sykluser. Det som nå skjer er tildels menneskeskapt, men mest naturlige årsaker til klimaforandring.

Det jeg ville vært mest bekymret for nå at de magnetiske polene er på vei til å bytte om. DET vil være en naturkatastrofe.
Vis hele sitatet...
ja må si meg enig der !

plukke bær hele året


----> somekinda mess
very impotent freak
Delusional's Avatar
Verden går til helvette, du vet, jeg vet det, alle vet, men de fleste tør ikke innrømme det, vi produserer syke mengder med avgasse ødlegge osonlaget, og smelter polarisen, vi stabler opp med atomvåpen, kriger med kjemiske og biologiske våpen, og lager skyts med veldigt radioaktivt uran, hvordan skal det gå?

We are going down! Eller ikke vi da, men noen genarasjoner etter oss, etter ww3

Og da bor sikkert mange på en ny planet som vi allerede er i full gang med å ødlegge.
Når Oljen er brukt opp om 70 år så har vi muligheten til å flytte til en annen planet. Innen 50 år så er vel jorda så overbefolket og at det er vanskelig å leve her. Nye sykdommer, fattigdom, mangel på mat osv..

Men si det er mulig å flytte til en annen planet, da blir jorda en avfallsplass hvor en sender romsonder med søppel fra planet-x. Månen Titan har bedre atmosfære en jorden så denne vil bli aktuell når skipene tillater det i hastighet og størrelse. Men ikke gratis, kun den rike klassen kan reise til et slikt sted og de fattige blir igjen på søppeldynga.

Selv om jorden vil renske seg selv om noen millioner år, fryse ned til is. Plutonium har en halveringstid på 250.000 år og det tar lang tid før denne er så ren at den kan drikkes som den vil kunne i den nye verden.

Når solen brenner jorden (den 11 dagen i følge satan) har vi sikkert reist langt bort!

Gud skapte jorden på 7 dager og satan bruker 6 på å ødelegge:

dag 8: slukte han alt vann
dag 9: fordervet han all mat
dag 10: slo han folk og dyr ihjel
dag 11: brant han jorden
dag 12: kvalte han himmelriket
dag 13: skygget han for solen

-- så var der ingen dager mer.. "sorgeengler regner ned fra oven, torneherren speiles i alt ødelagt liv og til kosmos endeløse tidsrom skjenkes vi den siste død"
Sist endret av Sméagol; 6. desember 2003 kl. 12:30.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Istiden kommer vel snart tilbake til Norge det erikke så mange årene. pga. at saltstrømmen vil bytte retning. Og når istiden begynner går det kanskje 50-100 år, før Norge vil bli ubefolkbart
Hehe så et bilde av "den nye" istiden og norge var ganske borte ja. Helt ned til nordeuropa var det iskappe. Men de skal få merke det i Sibir før oss Russerene har nå hatt -70 kuldegrader der før. Sitter putin med ulvepels og bjørnetøffler og hakker tenner!
Sist endret av Sméagol; 6. desember 2003 kl. 12:40.
Gi oss litt tid... Gi oss tid til å lage en ordentlig fusjonsreaktor, og en ordentlig hydrogen-forbrennings motor (+ en god måte å utvinne hydrogen... folka forsker visst med alger).. Så har vi løst alle energi og transport problemer. Så snart vi kan bruke hydrogen til energi.. vil vi ha all den energien vi kan trenge, uten å måtte tenke på utslippene. Og hvis vi greier å fikse en superleder som fungerer ved romtemperatur... well... da burde det meste av energiproblemer være løst.

Men så har vi jo alle oljeselskapene osv. som sikkert gjør alt de kan for å stoppe dette... *hate kapitalisme* (hey, jeg er ikke kommunist heller da..)
Opprinnelig postet av SkyFex
Gi oss litt tid... Gi oss tid til å lage en ordentlig fusjonsreaktor, og en ordentlig hydrogen-forbrennings motor (+ en god måte å utvinne hydrogen... folka forsker visst med alger).. Så har vi løst alle energi og transport problemer. Så snart vi kan bruke hydrogen til energi.. vil vi ha all den energien vi kan trenge, uten å måtte tenke på utslippene. Og hvis vi greier å fikse en superleder som fungerer ved romtemperatur... well... da burde det meste av energiproblemer være løst.

Men så har vi jo alle oljeselskapene osv. som sikkert gjør alt de kan for å stoppe dette... *hate kapitalisme* (hey, jeg er ikke kommunist heller da..)
Vis hele sitatet...
Mener de finnes 2 modeller av en slik. Den ene vil ikke starte pga lite strøm, og den andre manglet noe og. En fusjonsreaktor ville bli knall, men kapitalistisk? Si om det er USA som bygger en slik så trenger jorda bare ét kraftverk og dette står i USA. Nytter ikke for bondevik å trur med straffetoll da.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Fisjon er da fett nok det da, det er så og si umulig å klare å utvinne den urolige energien en fusjonsreaktor ville skapt, det er ikke noe matriale vi kjenner som klarer å holde på alle de millioner av grader. Tenkte på å lage en slags falsk sol med et magnetfelt som henger oppe i luften, men den ville mest sansynlig svidd av hele jorden...

Opprinnelig postet av Sméagol
Mener de finnes 2 modeller av en slik. Den ene vil ikke starte pga lite strøm, og den andre manglet noe og. En fusjonsreaktor ville bli knall, men kapitalistisk? Si om det er USA som bygger en slik så trenger jorda bare ét kraftverk og dette står i USA. Nytter ikke for bondevik å trur med straffetoll da.
Vis hele sitatet...
Vi har da fortsatt kraftverk i norge og da, og vi er uavhengig av USA, så de er nødt til å tilby strøm til lave priser, og en slik reaktor vil mest sansynlig bli mye mer sikkerer enn de fisjonsreaktorene vi har nå.
Sist endret av Delusional; 6. desember 2003 kl. 12:48.
Tror de må bruke annet en gråstein til å holde 4 millioner grader. Det blir vel bare en teori, på samme linje som tidsreiser.
Opprinnelig postet av Delusional
Fisjon er da fett nok det da, det er så og si umulig å klare å utvinne den urolige energien en fusjonsreaktor ville skapt, det er ikke noe matriale vi kjenner som klarer å holde på alle de millioner av grader. Tenkte på å lage en slags falsk sol med et magnetfelt som henger oppe i luften, men den ville mest sansynlig svidd av hele jorden...
Vis hele sitatet...
Then comes the great question: is cold fusion possible?
okai, det går ikke bra i det heletatt med miljøet.

sier meg enig med de aller første her, men er utrolig uenig med eternity og mess.
altså; nei, vi vet ikke helt sikker på at klimaendringene vi ser nå er menneskeskapte eller naturlige, men er det ikke litt dumt å være etterpåklok?

hvis vi ser i forhold til kyotoavtalen, sliter Norge inmari. Altså, vi slipper ut så vilt mye mer enn vi skal, og nå tenker regjeringa på å kjøpe kvotene til Uland. HVa er nå det? vi må ta ansvar for våre egne handlinger, må vi ikke?

På grunn av klimaendringene er det heller ikke så lurt å bygge gasskraftverk, fordi gasskraftverkene vil mest sannsynlig ikke erstatte kullkraftverk som enkelte sier, men komme i tillegg. for hvis man har mye billig strøm, bruker man da mindre? nei. man bruker mer. da er det jo en god handel å ha både kull og gass, fordi da tjener jo enkelte, som allerede er rike, mer.

Jeg kan snakke om dette veldig lenge, men det skal jeg ikke, men jge skal komme med et faktum som jeg synes er tankevekkende.
Allerede for flere år siden (jeg husker ikke nøyaktig) var det flere klimaflyktninger enn flyktininger fra krig i verden. et land er ubeboelig fordi øyene har sunket i havet, om 50 år er maldivene borte, og da er jaggu stupesteinen på stranda her også borte. Det er kjipt. Verden er kjip. Sitt ikke bare der og glo, gjør noe!
Flere av øyene i stillehavet synker - er disse folka garantert pass til annet land når deres land er borte, eller skal de sitte i båt?
Disse folka er ikke garantert noen plass. Hvem vil ta imot dem? Hvem vil ta imot de hundre millionene mennesker som bli hjemløse? Skal vi? Vi har jo masse plass. Vil vi ofre det privilegiet plass er for å være solidraiske? Hvis ikke vi vil, hvem vil? Vil USA? de har jo masse plass. Vil Russland? Har ikke de nok med sine egne folk?

Disse folkene, denne nye typen hjemløse vil bli som folka på 'tampa', ingen vil ha dem. (mest sannsynlig.) Vi andre har jo nok med oss selv?
De blir trolig fanger i USA. Når isen smelter (som den gjør nå) blir disse borte.

Kanskje FreedomShip er redningen? -> http://www.freedomship.com/

Båt med:
18,000 Leiligheter
10,000 Hotellrom
++ Skoler, næringslokaler m.m.

http://www.freedomship.com/freedomship/gallery/new/bow_low.jpg
Freedom ship er vel strengt tatt for rike folk som vil leve i internasjonalt farvann og da slippe unna skatt
Ivi: Nå mener jeg å husker at de skulle betale skatt, orker ikke lese det om igjen på www.freedomship.com så skal ikke være helt sikker. Uansett må man bygge mange Freedom ships for at det skal være til noe hjelp.
Jeg hadde ikke hatt NOE imot å bodd på en båt!
Bare synd at det er sviindyrt å kjøpe de leiligheten som planegges på Freedomship da
Den båten så ut som et meget attraktivt terrormål
Opprinnelig postet av PNuT
Den båten så ut som et meget attraktivt terrormål
Vis hele sitatet...
Å nei, vi spanderer gratistur på en rekke utvalgte fra Afghanistan og Tel-Aviv så ringer vi til der führer av nord korea når skipet seiler over marianner groppen utenfor Japan og sier Bush og Bill Gates er med
Sist endret av Sméagol; 9. desember 2003 kl. 03:05.
Dette er et utdrag fra en energirapport som Energi departementet i UK skrev tidligere i år. Ikke fullt så hyggelig lesning med tanke på drivhusgassene for å si det sånn..

Legg forresten merke til "and 2002 the second warmest year since records began". Den påfølgende sommeren etter rapporten var skrevet fikk vi en rekordvarm sommer der, som noen kanskje husker, flere tusen mennesker i Frankrike døde som følge av den ekstreme varmen.
Dessuten har det vært en del flommer og skogbranner den siste tiden. Nå nylig var det en større flom nær Marseille for eksempel.