Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1221
Raskt spm; Jeg ble tilbudt en jobb hvor jeg var på opplæring i 3 dager. Etter denne perioden visste det seg at bedriften ikke trengte flere medarbeidere på nåværende tidspunkt. Jeg kontaktet daglig leder og spurte om hun kunne utbetale meg lønn for disse tre dagene og bare trekke 50% skatt da jeg ennå ikke hadde levert skattekort. Hun nektet og mente at skattekort måtte leveres.
Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å levere skattekort men spm mitt er om hun kan KREVE det?
Fra nyttår vil de nok få det direkte fra Skatteetaten, men per dags dato er det du som blir mellommann, og loven (skattebetalingsloven § 5-5) pålegger arbeidsgiveren å trekke 50% hvis du som skatteyter ikke leverer skattekortet. Når loven eksplisitt pålegger de å trekke 50% så kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at du ikke plikter å legge frem skattekort.
mickeyy's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Når loven eksplisitt pålegger de å trekke 50% så kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at du ikke plikter å legge frem skattekort.
Vis hele sitatet...
Finner du noe konkret dokumentasjon på dette? Har søkt litt uten resultat.
jobber som regnskapsfører, så jeg vet at du ikke MÅ levere skattekort, hvis du vil bli trekt 50% er det ingenting galt i det
mickeyy's Avatar
Trådstarter
Sitat av williams123 Vis innlegg
jobber som regnskapsfører, så jeg vet at du ikke MÅ levere skattekort, hvis du vil bli trekt 50% er det ingenting galt i det
Vis hele sitatet...
Takk, men kunne du henvist til konkret lovtekst eller lignende?
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Finner du noe konkret dokumentasjon på dette? Har søkt litt uten resultat.
Vis hele sitatet...
Når norsk lov ikke sier at jeg er pålagt å sole meg nå det er skyfritt, så står jeg fritt til å bestemme selv hvorvidt jeg vil sole meg.

Og når loven i tillegg tar høyde for at du ikke kommer til å levere skattekort, så skulle det overraske meg stort om du er pliktig til å levere noe (da hadde de ikke laget en lov som pålegger arbeidsgiver å trekke 50%).
Er det eventuelt mulig å trekke 100% skatt?

Hvis det er for mye arbeid å levere skattekort i forhold til pengene når han bare jobbet der tre dager så kanskje man kunne trekke 100% skatt å så få beløpet utbetalt som skattepenger til gode året etter?
Sitat av Kongen Vis innlegg
Er det eventuelt mulig å trekke 100% skatt?

Hvis det er for mye arbeid å levere skattekort i forhold til pengene når han bare jobbet der tre dager så kanskje man kunne trekke 100% skatt å så få beløpet utbetalt som skattepenger til gode året etter?
Vis hele sitatet...
Loven sier 50%, så arbeidsgiver har ingen lovhjemmel for å trekke mer enn dette.

§ 5-5. Forskuddstrekkets størrelse
(1) Når skattyter ikke legger fram skattekort, og arbeidsgiver heller ikke på annen måte har fått de opplysninger som fremgår av skattekortet, skal det foretas forskuddstrekk med 50 prosent. Det samme gjelder når det skal foretas forskuddstrekk i ytelser etter folketrygdloven kapitlene 4, 8 til 11 og 14. Forskuddstrekk i andre trekkpliktige trygdeytelser, pensjoner, vartpenger, livrenter og lignende stønader og ytelser foretas med 30 prosent.
Vis hele sitatet...
kjedelig streiting
Sitat av Kongen Vis innlegg
Er det eventuelt mulig å trekke 100% skatt?

Hvis det er for mye arbeid å levere skattekort i forhold til pengene når han bare jobbet der tre dager så kanskje man kunne trekke 100% skatt å så få beløpet utbetalt som skattepenger til gode året etter?
Vis hele sitatet...
Du kan fint be arbeidsgiver trekke mer enn det de skal ja.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du kan fint be arbeidsgiver trekke mer enn det de skal ja.
Vis hele sitatet...
Enn med NAV, når jeg får AAP?