Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1968
Hei.

Fikk et forelegg for å ha kjøpt 1g cannabis, og for " å ha røyket cannabis jevnlig".

Bør jeg stå for det jeg har gjort å bare vedta forelegget? Eller ikke vedta forelegget å håpe at de bare henlegger hele saken? Tror dere at de gidder å ta saken videre bare for 1 g?

Erfaringer og innspill hadde vært fint
Det skulle jeg vel tro kommer helt an på saken. Men mulig du må utdype litt her. Tok de deg på fersken i å ha kjøpt 1g? Hvordan vet de du røyker jevnlig?
Lurer litt på det samme, sånn i retrospekt. Personlig vedtok jeg forelegget etter å ha blitt markert av narko-hund, og testet positivt for cannabis via urinprøve. Blånektet på at jeg hadde røkt (noen gang) og sa at jeg ikke kunne forstå hvordan jeg testet positivt. Insinuerte at noen hadde lurt stoffet i meg etc, men orket ikke noen eventuell rettssak. Ikke hadde jeg noen planer om jobb som krever plettfri vandel heller.

Prøver ikke å hijacke tråden din arwex, men tror de samme som kan svare deg kan svare meg.
Trådstarter
49 4
Sitat av kv81 Vis innlegg
Det skulle jeg vel tro kommer helt an på saken. Men mulig du må utdype litt her. Tok de deg på fersken i å ha kjøpt 1g? Hvordan vet de du røyker jevnlig?
Vis hele sitatet...
De hadde visstnok stått parkert å sett på at vi kjøpte, for så å stoppe oss etter vi hadde kjørt et stykke lenger bort. Hadde da 1 g på meg. Jeg forsnakket meg litt å sa at jeg røyket av og til, eller noe i den duren. Tenkte ikke over at de kunne ta meg for det..

Da han spurte meg om jeg godtok straffeskyld svarte jeg dessverre ja. Men har ikke skrevet under på noe. Annet enn da jeg fikk tilbake tingene mine fra glattcella.

Forelegget var på 6k. Er ikke det veldig mye?
6000 er ganske normalt i slike saker. Jeg hadde ikke orket å krangle på dette, du ble tatt på fersken når du kjøpte hasj, du har innrømmet sporadisk bruk til politiet. Sjansen for at dette blir henlagt er minimal og i en eventuell rettsak vil du bli dømt.
I og med at du har godtatt straffeskyld vil jeg si dette svekker saken din VELDIG om du nekter forelegget og det skulle bli en rettsak ut av det.
Om de henlegger saken eller går videre med den har litt å si på hvor du bor. Bor du i eller rundt Oslo vil de sikkert henlegge den, men et litt mere "øde" sted vil de muligens ville gå til rettsak. Igjen om det blir rettsak så vil det at du har godtatt straffeskyld svekke saken din veldig.

Jeg er ingen jurist så ikke stol 100% på det jeg sier jeg, snakker bare av mine egne erfaringer og erfaringer til venner ol.
Politiet dømmer deg for det de kan dømme deg for.
Selv om de vet de ikke sitter på nok bevismateriale til å dømme deg i retten, kommer de etter all sannsynlighet til å prøve å skremme deg til å godta forelegget. Har hørt så mange historier om fjortisser som har godtatt forelegg f.eks grunnet en kompis tystet og sa han røyket hasj.
Er derimot bevisene bunnsolide er det bare å godta.

Det er ment generelt, ikke for denne saken.
Har du blitt tatt med hasj blir du straffet. Og, ja, politiet forfølger saken selv om du ikke godtar forelegget.