Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2196
Hei freaks. Driver å søker jobber om dagen. Siden de fleste søknader foregår på internett, så har jeg lagt merke til at det er vanlig med bokser du bare klikker i for å fylle ut svaret. En av disse boksene som har poppet opp nå og da har vært angående verneplikt.
Den siste jobben jeg søkte på nå hadde bare et Ja/Nei på spørsmål om fullført verneplikt.

Dette gjør at jeg får litt mindre respekt for firmaet. For det første ser jeg ikke på verneplikten som relevant for de aller aller fleste jobber. Det er dundrende likegyldig om du har vært i militæret eller ikke, da de aller fleste er i stand til å gjøre en god jobb alikevel.

Nå har jo jeg fullført verneplikten som sivilarbeider, så jeg kan krysse Ja på disse spørsmålene, men jeg undres alikevel over hvorfor de spør.

Vi vet jo at de fleste ikke blir kalt inn til førstegangstjeneste i det hele tatt. Betyr dette i praksis at enkelte vil automatisk stå dårligere stilt fordi de fikk et annet lodd i lotteriet?
Om svaret her er nei, så virker det fullstendig meningsløst å spørre om det i utgangspunktet.


p.s, til opplysning var dette en lagerjobb.
Det er fordi de ikke vil at du skal bli ansatt, for også bli innkalt til førstegangstjeneste.
Grunnen er vel for at har man ikke avtjent verneplikt så er sannsynligheten stor for at man skal det i fremtiden (spesielt hvis man er ung) Og da må bedriften lyse ut en evt. stilling på nytt og gå gjennom ansettelsesprosessen på nytt.
Rett og slett synsing fra min side, men jeg vil tro kanskje arbeidsgivere ser på personer som har fullført verneplikten som personer med mer erfaring, holdning og kanskje disiplin. Det sier også noe om helsestatus, da en person som har gjennomført verneplikt er bedre trent i tillegg til å ha passert helsetesten ved sesjon, så kanskje mindre sjanse for sykemeldinger, spesielt med tanke på fysisk arbeid. Men igjen, kun synsing.
Tror grunnen til spørsmålet heller er at de ikke vil ansette en som skal inn til førstegangstjeneste 2-3 måneder etter ansettelse.
De gjør det nok fordi personer som ikke har "avklart verneplikt" som det så fint heter har krav på permisjon dersom de blir innkalt til tjeneste, og krav på å få tilbake jobben sin etter å ha avtjent verneplikt. Det fører til at bedriften må klare seg uten den ansatte i et år, at de må bruke tid på å rekruttere en erstatning, og at de må kvitte seg med denne vikaren igjen dersom de ikke har råd til å beholde dere begge

Så jeg skjønner godt bedrifter som ikke vil ansette personer som de kan risikere å være foruten i et år
Men da burde det vel ha vært et felt hvor du kan skrive inn grunn til at verneplikten ikke er fullført? Når det bare kan svares med Ja eller Nei, så virker det jo utelukkende negativt å svare Nei, selvom du er forbi den alderen hvor du kan bli innkalt.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Men da burde det vel ha vært et felt hvor du kan skrive inn grunn til at verneplikten ikke er fullført? Når det bare kan svares med Ja eller Nei, så virker det jo utelukkende negativt å svare Nei, selvom du er forbi den alderen hvor du kan bli innkalt.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke verre enn å forklare i søknaden om hvorfor du ikke har avtjent verneplikt?
Sitat av Detectable Vis innlegg
Men da burde det vel ha vært et felt hvor du kan skrive inn grunn til at verneplikten ikke er fullført? Når det bare kan svares med Ja eller Nei, så virker det jo utelukkende negativt å svare Nei, selvom du er forbi den alderen hvor du kan bli innkalt.
Vis hele sitatet...
De færreste spør om man har avtjent verneplikt, de spør etter "avklart verneplikt". Om du er tjenesteudyktig, har avtjent sivil/militær verneplikt, har fått fritak av andre grunner, er pasifist eller for gammel til å bli kallt inn spiller ingen rolle. For bedriften er det bare en ting som gjelder: at personen de ansetter plutselig ikke forsvinner til indre Troms for å leke cowboy&indianer

Det vil naturlig nok telle negativt å svare nei i et sånt skjema, men da er det jo bare å svare ja og gi VPV beskjed om at man er pasifist så slipper man hele problemstillingen
Sitat av Detectable Vis innlegg
Hei freaks. Driver å søker jobber om dagen. Siden de fleste søknader foregår på internett, så har jeg lagt merke til at det er vanlig med bokser du bare klikker i for å fylle ut svaret. En av disse boksene som har poppet opp nå og da har vært angående verneplikt.
Den siste jobben jeg søkte på nå hadde bare et Ja/Nei på spørsmål om fullført verneplikt.

Dette gjør at jeg får litt mindre respekt for firmaet. For det første ser jeg ikke på verneplikten som relevant for de aller aller fleste jobber. Det er dundrende likegyldig om du har vært i militæret eller ikke, da de aller fleste er i stand til å gjøre en god jobb alikevel.

Nå har jo jeg fullført verneplikten som sivilarbeider, så jeg kan krysse Ja på disse spørsmålene, men jeg undres alikevel over hvorfor de spør.

Vi vet jo at de fleste ikke blir kalt inn til førstegangstjeneste i det hele tatt. Betyr dette i praksis at enkelte vil automatisk stå dårligere stilt fordi de fikk et annet lodd i lotteriet?
Om svaret her er nei, så virker det fullstendig meningsløst å spørre om det i utgangspunktet.


p.s, til opplysning var dette en lagerjobb.
Vis hele sitatet...
Som flere har påpekt så er det ulike grunner til at arbeidsgiver ønsker avklaring rundt verneplikt, på samme måte som de ønsker å vite andre ting om deg også. At du får mindre respekt for et firma som faktisk ønsker å vite dette før de ansetter gjør at jeg får mindre respekt for deg. Folk må ikke glemme at DE gjør DEG en tjeneste ved å gi deg en jobb.

Det er ganske tydelig at vi lever i et land med i-landsproblemer.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Som flere har påpekt så er det ulike grunner til at arbeidsgiver ønsker avklaring rundt verneplikt, på samme måte som de ønsker å vite andre ting om deg også. At du får mindre respekt for et firma som faktisk ønsker å vite dette før de ansetter gjør at jeg får mindre respekt for deg. Folk må ikke glemme at DE gjør DEG en tjeneste ved å gi deg en jobb.

Det er ganske tydelig at vi lever i et land med i-landsproblemer.
Vis hele sitatet...
(min utheving)
Så arbeidsgiver gjør arbeidstaker en tjeneste ved å tilby h*n jobb?

Hadde jeg jobbet et sted der dette var gjeldende tankegang hadde jeg virkelig gått i tankeboksen..

Hvem skaper verdiene i et selskap hvis ikke det er de ansatte?

EDIT: Beklager offtopic, men dette er egentlig et interessant tema.
Sist endret av bleh; 16. april 2013 kl. 19:17.
Sitat av Kugie Vis innlegg
Rett og slett synsing fra min side, men jeg vil tro kanskje arbeidsgivere ser på personer som har fullført verneplikten som personer med mer erfaring, holdning og kanskje disiplin. Det sier også noe om helsestatus, da en person som har gjennomført verneplikt er bedre trent i tillegg til å ha passert helsetesten ved sesjon, så kanskje mindre sjanse for sykemeldinger, spesielt med tanke på fysisk arbeid. Men igjen, kun synsing.
Vis hele sitatet...
Som andre her sier så er det nok for å vite om du muligens forsvinner et års tid, eller om du allerede er ferdig med det. Når det er sagt; når jeg er med på intervjuer ifm ansettelser hos oss, så spør jeg også om de har avtjent verneplikten, og litt rundt det. Nettopp fordi det kan fortelle deg litt om personen du intervjuer. En som har fullført og er fornøyd med det stiller sterkere enn en som har droppet ut midtveis(det er forøvrig ingen fasit, det gjør meg ingenting om de har droppet ut, dersom de har et godt svar på hvorfor.)
Ja da skjønner jeg litt mer av det. Takk til alle som har svart.

Men angående tankengangen om at en skal være glad for å bli tilbudt jobb, så går det stikk i strid med alt jeg tror på. Arbeidsgiver skal prise seg lykkelig over at folk ønsker å jobbe for firmaet og tar i et tak for at det skal gå rundt, ikke andre veien. Det er tross alt samfunnet som er til for folket, og ikke folket som er til for samfunnet. Jeg har lite til overs for den tankengangen om at vi skal være lykkelige slaver for de rike og mektige, og en jobb som behandler ansatte på den måten vil jeg ikke ha.
Sist endret av Detectable; 16. april 2013 kl. 23:49.
Førstegangstjeneste er like relevant som all annen yrkeserfaring. Det er i hvert all ikke noe mindre relevant enn hva for eksempel burgerflipping hos den lokale burgersjappa er.

Hva er dessuten alternativet hvis man likevel har vært i militæret? Unnlate å krysse av, og la det stå igjen et hull i CV-en? Grunnen til at man i det hele tatt spør er jo for å danne seg et bilde av hva søker har gjort på i livet så langt.