Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1123
Hva slags krav kan man egentlig stille til politiet? Prøvde selv å be om skiltnummer, men da ble jeg heller truet med å bli tatt med på politikammeret om jeg ikke sluttet å mase, så begynner jo såklart å lure på hva jeg faktisk har krav på å vite og ikke?

Skjønner jo at navn blir mye å be om, men skiltnummer var tydeligvis like uaktuelt. Noen som har noen flotte fasitsvar når det gjelder rettigheter?
Du har blant annet krav på å få vite tjenestenummeret til politibetjenten som pågriper deg.
Står på side 5 her: http://www.jussbuss.no/files/Image/p...oka_1_korr.pdf
Sitat av mbht Vis innlegg
Hva slags krav kan man egentlig stille til politiet? Prøvde selv å be om skiltnummer, men da ble jeg heller truet med å bli tatt med på politikammeret om jeg ikke sluttet å mase, så begynner jo såklart å lure på hva jeg faktisk har krav på å vite og ikke?

Skjønner jo at navn blir mye å be om, men skiltnummer var tydeligvis like uaktuelt. Noen som har noen flotte fasitsvar når det gjelder rettigheter?
Vis hele sitatet...

I praksis er politiet hevet over loven, og kan egentlig gjøre hva de vil og oppføre seg akkurat hvordan de vil, uten at du skal ha noe som helst du skulle sagt. Klager du kan det alltid gå til Spesialenheten for politisaker, men som regel blir det alltid henlagt, medmindre det er så grovt tjenestebrudd at det er 100% klart at det må en reprimande til.

Dette vet politiet, og som sivilist vil du bare kaste bort din egen tid, og bruke mye krefter og få mange frustrasjoner om du ikke føyer deg slik politiet ber om.

Jeg har tidligere ringt inn til Oslopolitiet og klaget på neverdigende behandling av en sivilist fra en konkret politimann, men sentralbordet begynte straks å forsvare politiet, og lurte på hva jeg hadde gjort, for noe måtte det jo være..

Jada, det er sikkert mange kriminelle og halvtullinger som ringer politiet, men derfra til å anta at alle som klager på en polititjenestemann har gjort noe galt, is a far stretch.

Evt. om man insisterer på å benytte sine 'rettigheter', så kan man jo studere loven, og printe dette ut og gå med det i lommen konstant, i tillegg burde man vel gå med spyglasses som tok opp alt som skjede konstant og sendte dette til en remote server.

En polititjenestemanns ord veier alltid tyngre enn dit, medmindre du er litt høgt på strå, da får pipa en annen lyd. Velkommen til rettsamfunnet Norge.
Sitat av mbht Vis innlegg
Noen som har noen flotte fasitsvar når det gjelder rettigheter?
Vis hele sitatet...
Ja, vær forsiktig, fordi purken hater deg. Man har mange rettigheter, purken er der for å tjene deg, men dette driter de i. Skaff en bra dørlås og sikre eiendommen, skaff kamera og så videre. Det er innen dine rettigheter å filme purken og hva du vil forøvrig på offentlig eiendom, men vær obs på at de vil ta din eiendom fra deg ofte uansett og så slette filmen etterpå.

Spesialenheten for politisaker eller hva det heter henlegger nesten alle saker, så det korte svaret er at du er fucked uansett når du har med purken å gjøre.