Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5493
Heisann, trenger egentlig litt kjappe svar på det her...
Har seg sånn at jeg, 18 år, har min egen bil, men fant ut nå i kveld at jeg har pungtert. På den bilen har jeg sånn forsikring som dekker førere under 24 år, så det er null problem.
Jeg har derimot noen kjøreoppdrag senere i kveld, og siden jeg er litt avhengig av cash lurte jeg på om jeg kunne bruke en av mine foreldres bil. På de bilene har vi derimot ikke slik bilforsikring, og jeg lurer derfor på om det er påbudt hos førere under 23 år, eller bare anbefalt?

På forhånd takk!!
Sist endret av oksekidd; 10. desember 2012 kl. 23:41. Grunn: Skriveleif
Er vell bare ansvarsforsikring som er påbudt. Om du ikke har det blir bilen avskiltet
Sitat av oksekidd Vis innlegg
Heisann, trenger egentlig litt kjappe svar på det her...
Har seg sånn at jeg, 18 år, har min egen bil, men fant ut nå i kveld at jeg har pungtert. På den bilen har jeg sånn forsikring som dekker førere under 23 år, så det er null problem.
Jeg har derimot noen kjøreoppdrag senere i kveld, og siden jeg er litt avhengig av cash lurte jeg på om jeg kunne bruke en av mine foreldres bil. På de bilene har vi derimot ikke slik bilforsikring, og jeg lurer derfor på om det er påbudt hos førere under 23 år, eller bare anbefalt?

På forhånd takk!!
Vis hele sitatet...
Du trenger vell bare den forsikringen du må ha for å få lov å kjøre på veien, mere en det er det ikke. Det er ingen "ekstra" forsikring på folk under 23.. Du må derrimot ha fått lov av foreldrene dine til å låne bilen deres.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Er vell bare ansvarsforsikring som er påbudt. Om du ikke har det blir bilen avskiltet
Vis hele sitatet...
Har du eller noen andre kilder på dette? Trenger nemlig noe å dytte opp i trynet på foreldrene mine for å kunne låne bilen
Sitat av oksekidd Vis innlegg
Har du eller noen andre kilder på dette? Trenger nemlig noe å dytte opp i trynet på foreldrene mine for å kunne låne bilen
Vis hele sitatet...
Men så er det forsikringer som bare gjelder personer over x antall år. F.eks vi har forsikring på den ene bilen for personer over 26 år.
Forsikring for unge personer er svindyrt..
Sist endret av Vod0; 10. desember 2012 kl. 23:42.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Du trenger vell bare den forsikringen du må ha for å få lov å kjøre på veien, mere en det er det ikke. Det er ingen "ekstra" forsikring på folk under 23.. Du må derrimot ha fått lov av foreldrene dine til å låne bilen deres.
Vis hele sitatet...
Hvilken betydning har det for prisen at fører under 24 år?
Forsikringen dekker alle førere. Prisen blir imidlertid lavere hvis du avtaler at det ikke er førere av bilen som er under 24 år. Husk å opplyse om situasjonen forandrer seg, slik at prisen på din forsikring blir endret. Hvis det er gitt rabatt for og avtalt at kjøretøyet ikke skal brukes av fører under 24 år, og fører i skadeøyeblikket er under denne alderen, økes egenandelen med kr. 10 000
Vis hele sitatet...
http://www.storebrand.no/site/stb.ns...orsikring.html

Så jo, det finnes en egen forsikring for unge under 24. Jeg vet derimot ikke om denne er påbudt.
Sist endret av oksekidd; 10. desember 2012 kl. 23:42.
Hvis de har forsikret bilen sin kun for sjåfører over 23 år vil de ikke få noe igjen på forsikringen hvis du kræsjer. Ansvarsforsikring dekker bilen til den du eventuelt kjører på, så du har lov til å kjøre bilen. Ødelegger du bilen har ikke dine foreldre krav på forsikringspenger.
Du kan fint bruke bilen til dine foreldre, men hvis du krasjer, så blir egenandelen en god del høyere.
Det er vel ansvarsforsikring på bilen deres, og en eller form for kasko.
Det ligger en betingenlse fra forsikringsselskapet om at bilen ikke skal kjøres av personer under en viss alder.

Så om noe skulle skje med deg som fører så er det bare ansvarsdelen som tikker inn. Forsikringsselskapet vil nekte videre erstatning.
Dine foreldre kan også få krav fra forsikringsselskapet hvis du kjører på noen da de har en avtale om at ingen under 23 skal kjøre bilen.
Sitat av oksekidd Vis innlegg
Har du eller noen andre kilder på dette? Trenger nemlig noe å dytte opp i trynet på foreldrene mine for å kunne låne bilen
Vis hele sitatet...
Du kan låne bilen, men havner du i en ulykke kan foreldrene dine risikere å få avkortet erstatningen. Dette fordi foreldrene dine betaler mindre i forsikring for at alle førere skal være eldre enn 23 år.

Source: Jeg jobber med bilforsikring.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Du trenger vell bare den forsikringen du må ha for å få lov å kjøre på veien, mere en det er det ikke. Det er ingen "ekstra" forsikring på folk under 23.. Du må derrimot ha fått lov av foreldrene dine til å låne bilen deres.
Vis hele sitatet...
Eneste som trengs for å kjøre på veien er ansvarsforsikring, men når du er 23 (24?) år så blir forsikringen din billigere. Men da får ikkje personer under den alderen kjøre bilen (I teorien). Gjør du det, og du kræsjer, så må det betales en større sum for og få dekket skadene.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Eneste som trengs for å kjøre på veien er ansvarsforsikring, men når du er 23 (24?) år så blir forsikringen din billigere. Men da får ikkje personer under den alderen kjøre bilen (I teorien). Gjør du det, og du kræsjer, så må det betales en større sum for og få dekket skadene.
Vis hele sitatet...
Dette er kun hvis du gjør avtale om dette. Og det kan gjøres ved flere forskjellige aldre avhengig av hvilke avtaler selskapet tilbyr. Har selv avtale som sier at ingen under 25 kan kjøre bilen. Hadde tidligere 23, men hevet den for enda billigere forsikring.
En kompis smalt bilen til faren så den måtte kondemneres uten forsikring på de under 24. Han var da 18, endte opp med 15,000 i egenandel.

Kjør forsiktig, og hvis du smeller får du bare ta det du må.
Sist endret av Lyra; 11. desember 2012 kl. 00:13.
Proff skeptiker.
Da forsikringen sier : personer over 23-25år (an på forsikringsnbyrå) så er det bare egenandelen så blir dyr krasjer du så kan egenandel være på 15tusen isteden for 4 som din far muligens har
Får ikke brukt forsikring overhodet dersom fører er under 25 år.

Får heller ikke tegnet kasko på min bilmodell.
Re-quoter oksekidd sitt sitat fra storebrand siden folk tydeligvis unlater å lese det.

Hvilken betydning har det for prisen at fører under 24 år?
Forsikringen dekker alle førere. Prisen blir imidlertid lavere hvis du avtaler at det ikke er førere av bilen som er under 24 år. Husk å opplyse om situasjonen forandrer seg, slik at prisen på din forsikring blir endret. Hvis det er gitt rabatt for og avtalt at kjøretøyet ikke skal brukes av fører under 24 år, og fører i skadeøyeblikket er under denne alderen, økes egenandelen med kr. 10 000
Vis hele sitatet...
Dette er da storebrands egen policy som mulig er forskjellig fra selskap til selskap, men alle har noe lignende.
Sist endret av Naturgrønn; 11. desember 2012 kl. 01:10.
Fuzzybossen sa det egentlig veldig greit. Du kan kjøre, men egenandelen blir høyere hvis du skulle være så uheldig å kræsje.
Da jeg fylte 18 vurderte meg og mine foreldre fram og tilbake om vi skulle spesifisere at bilen ble brukt av personer under 24 år. Men vi fant ut at om det skulle skje noe så ville egenandelen blitt høyna med ca like mye det ville kosta ekstra i mndn over tid. Og siden jeg hadde egen bil, og bare trengte å låne deres biler av og til, så gjorde vi ikke dette. Har gått fint til nå, og som alltid: Kjør forsiktig!