Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2197
Lenge siden jeg har delt ett bilde med dere, så her er ett bilde jeg tok for noen uker siden på Senja i Troms. Bildet viser ett stjerneskudd på vei ned mot jorden. Selv synes jeg bildet ble veldig spennende og mystisk, Valgte derfor denne tittelen. Håper det faller i smak!

http://fc00.deviantart.net/fs71/i/2012/264/f/4/the_x_files_by_seffis-d5ff61g.jpg
Dritkult bilde! Men noen grunn til at du her fjerna EXIF'en?

Ser at du har brukt hakket for lang lukkertid, og det er veldig mye isostøy.

Men bildet i seg selv er megafett
Takktakk!
Ingen spesiell grunn nei, har vel bare blitt lost in the process. Ja, irriterer meg over isoen og litt for mye nordlys.

EXIF:
Nikon D90
ISO 1000
Lukkertid 30sek
F/4.5
Sigma 10-20mm @ 10mm

Btw, om man ser nøye ett lite stykke nedenfor stjerneskuddet kan man se ett annet stjerneskudd som flyger paralelt i bakgrunnen
Merkelig objektivvalg vil jeg si? Hadde det ikke vært bedre med et 100-300 mm eller liknende?

Og disse objektivene under 50mm pleier å ha mulighet for bedre lysverdier enn 4.5? Orker ikke å søke det opp, men regner med at det er et dritbillig objektiv. Hvis du har råd så burde du oppgradere litt Her virker det som at det er kameraet som setter grenser for deg. For du viser at du har muligheten til å ta gode bilder, men isostøy, dårlige lysverdier og lukkertiden ødelegger litt for deg.

Hvis du tar mye slike bilder vil jeg anbefale et Canon 5D, som er ypperlig til slik bruk. Eventuelt 3D om du har brei lommebok.

haha, jeg så det når du nevnte det Stilig..

Men jeg tenker bare å nenve at du ser sikkert det selv, men det er mye dragning i stjernene her.. Jorda roterer fortere enn man skulle tro, og du bør ikke ha så lang lukkertid. Vet dfet blir vanskelig med noe annet, men igjen, du bør oppgradere utstyret.

Du får litt denne effekten, uten at det helt er meningen:
http://www.liquidinplastic.com/wp-content/uploads/2008/07/morestartrails.jpg
Det er ett billig objektiv fra Sigma jeg kjøpte for ca. 5 år siden for 3-4000kr. Kamera har logget på hyllen i noen år nå, så har nettopp blåst støvet av det. Har solgt 200mm min. Men nei, ville ikke valgt 100-300mm til dette, som du ser på bildet har jeg brukt 10mm for å kunne dekke så mye av himmelen som mulig. Med en 100-300mm hadde jeg ikke hadd sjangs å få med stjerneskudd.

Jeg er Nikon-fan så canon blir det nok ikke Skal sies at Nikon D800 står på handlelisten nå for tiden, samme med en ny vidvinkel. D800'en er meget fin til denne typen fotografering!

Dragingen i stjernene var meningen, dette bildet var en av over 60 bilder som ble tatt av samme motiv og skulle brukes i en Startrail (som da ble misslykket)..da er 30sek bra, stjerneskuddet var selvfølgelig bare flaks!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Merkelig objektivvalg vil jeg si? Hadde det ikke vært bedre med et 100-300 mm eller liknende?
Vis hele sitatet...
nei, det hadde det ikke.

1. det vil være så godt som umulig å fange noe stjerneskudd med 100+ mm da det man ikke kan forutse dem.
2. jordrotasjonen må tas hensyn til, og jeg vil påstå det ikke er noen kamera i verden pr. i dag som klarer å ta bilder med kort nok lukkertid, høy nok ISO og bra nok støyfjerning for å kunne ta slike bilder uten relativt dyrt tracking-utstyr montert for å kompansere for ovennevnte faktorer.

ikke meningen å være frekk, men om spørsmålet ditt antyder at du har veldig lite erfaring med å ta slike bilder.
Sitat av somnium Vis innlegg
nei, det hadde det ikke.

1. det vil være så godt som umulig å fange noe stjerneskudd med 100+ mm da det man ikke kan forutse dem.
2. jordrotasjonen må tas hensyn til, og jeg vil påstå det ikke er noen kamera i verden pr. i dag som klarer å ta bilder med kort nok lukkertid, høy nok ISO og bra nok støyfjerning for å kunne ta slike bilder uten relativt dyrt tracking-utstyr montert for å kompansere for ovennevnte faktorer.

ikke meningen å være frekk, men om spørsmålet ditt antyder at du har veldig lite erfaring med å ta slike bilder.
Vis hele sitatet...
Det har jeg Jeg har tatt mye bilder med mange slags kameraer, men slike bilder har jeg bare prøvd med et dårlig objektiv og 550D.
Det var vell grunnen til at jeg spurte om det kanskje ikke var et dårlig objektiv-valg.. Så for all del, her kan noen som har litt mer peil skyte inn
på f.eks 300mm så kan man ha hele utrolige 2 sekunder eksponering før man får stjerne trails .

Får du sett melkeveien i troms ?
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
Det har jeg Jeg har tatt mye bilder med mange slags kameraer, men slike bilder har jeg bare prøvd med et dårlig objektiv og 550D.
Det var vell grunnen til at jeg spurte om det kanskje ikke var et dårlig objektiv-valg.. Så for all del, her kan noen som har litt mer peil skyte inn
Vis hele sitatet...
Svaret mitt blir at 10-20 mm er et strålende valg, noe også bildet til trådstarter vitner om. Rent teknisk kunne det vært bedre, men i utgangspunktet er det et bra bilde.

Med 10 mm dekker man en rimelig stor del av himmelen, og med 30 sekunders lukketid er det akkurat i grenseland hvorvidt man ser at stjernene blir dratt ut.

Edit: tittelen på bildet var derimot ganske dårlig, er ikke mystisk med to sammenfallende naturbegivenheter…
Sist endret av Viva la Opium; 17. oktober 2012 kl. 13:56.
Svært vakkert bilde må jeg si og er på din side angående Nikon. Vet ikke helt grunnen men Nikon taler til meg på en helt annen måte enn Canon. KP :-)
Kunne du lastet opp dette bildet i 1920x1080, så jeg kunne hatt det som bakgrunn? Om jeg får lov da, hehe.