Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3268
Samboeren min har 100% stilling i en klesbutikk. De er 2 fulltidsansatte og 1 ekstrahjelp.

Samboeren har vært borte fra jobb ett par dager forrige uke pga sykt barn, og bedt om fri 2 lørdager siden hun jobbet 2 lørdager etter hverandre før det. Hun og den andre ansatte skal egentlig jobbe annehver lørdag.

Nå fikk ho nettop beskjed om at denne uka var hun kun satt opp på 1 vakt siden ekstrahjelpen var mer fleksibel når ungen vår var syk og di to lørdagene.

Har ikke samboeren min krav på ett visst antall timer pr uke/mnd?

Er det noen som kan finne noen kilder på dette? søkte litt rundt men fant bare mye annet.
Hvis hun har skrevet under en kontrakt hvor det står at hun skal jobbe 100% stilling har hun krav på det.
Jupp, er bare å komme med kontrakta det.
Om du har en 100% kontrakt så skal hun ha betalt deretter. Om arbeidsgiver ikke kan gi henne nok vakter så skal hun ha betalt for det. Hun skal også ha penger for de dagene hun er ha vært syk. Dersom arbeidsgiver har satt opp en annen jente på den lørdagen hvor din samboer egentlig skulle jobbe så skal enten din samboer da få jobbe en annen lørdag eller ha betalt for den vakten hun ikke fikk.

EDIT:

Å finne kilder på dette er ikke så lett. Du har arbeidsmiljøloven, men det gir bare det grunnleggende av rettigheter. Om hun er organisert så er det mye mer informasjon og hente ut av fagforeninga og mulighet for hjelp av tillitsvalgt.
Sist endret av YankeenAtion; 7. mai 2012 kl. 17:06.
jeg fikk hvertfall beskjed av arbeidstilsynet for noen år siden at står det 37,5t hver uke i kontrakta så skal jeg også ha betalt 37,5 uansett om arbeidsgiveren ikke har jobb til 37,5 t
Takk for svar, men det står ikke spesifisert i kontrakten hvor mange timer i uka en 100% stilling er. Men vil jo tro at det er 37.5 som er en vanlig fulltidsstilling.
Send en mail til fagforbundet, så svarer de deg her. Ellers så tror jeg der er kapittel 10 i arbeidsmiljøloven som omhandler arbeidstid. Kan se litt på det når jeg kommer hjem i kveld om jeg har tid =)