Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1804
Hei.
La meg åpne med å understreke at dette ikke er en fjortistråd hvor målet er å hijacke en Nordicmafia-konto eller lignende. Dem er det nok av allerede.

Jeg er en 21 år gammel gutt som for tiden arbeider i Forsvaret. Planen er å begynne med høyere utdanning snart. Jeg har alltid likt data, men ikke funnet den store motivasjonen til å lese meg opp på faget. Nå, derimot, har det vært en del snakk på jobben om data og datasikkerhet. Vi blir fortalt om seminarer og demonstrasjoner hvor statlig ansatte hackere bryter seg inn i datasystemer og lignende. Mine overordnete som vanligvis er sparsom med superlativene, gjentar gjerne hvor imponert han blir over disse hackerne. "De er helt rå! HELT RÅ!!!" Kort sagt; dette inspirerer meg jævlig, og jeg kjenner jeg har sykt lyst til å lære meg mer om data jeg også. Jeg tar gjerne universitetsfag som kan hjelpe meg også (men vil ikke legge hovedvekten min på datafag).

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Hvor begynner jeg? Har dere noe å anbefale? Nettsider, bøker, studier...? Er meget blank på området fra før av, så jeg begynner på bar bakke. Setter pris på all hjelp!
isahackers.com mange indiske folk, du kan lære mye av dem. Hva du tenker på når du mener hacking vet ikke jeg. men er værtfall mye om botnet, sql injection og en litt backtrack osv. kanskje ikke helt det du leter etter, men betaler du en av dem fra india 5-10$ så kan dem lære deg veldig mye
Sitat av paddus Vis innlegg
isahackers.com mange indiske folk, du kan lære mye av dem. Hva du tenker på når du mener hacking vet ikke jeg. men er værtfall mye om botnet, sql injection og en litt backtrack osv. kanskje ikke helt det du leter etter, men betaler du en av dem fra india 5-10$ så kan dem lære deg veldig mye
Vis hele sitatet...
Var kanskje dumt av meg å bruke ordet hacking. Jeg er ute etter å lære mer om datamaskiner og datasystemer fra bunnen og opp. På sikt regner jeg med dette er et godt fundament for å finne sikkerhetshull og lignende. Jeg er ikke ute etter noe 1-2-3-tutorial, men den dypere forståelsen for hvordan ting henger sammen og er bygget opp.

Har du laget det forumet selv, paddus? De 5 top posterne har postet tilsammen 167 posts. Det er drøyt 30 posts i snitt hver. På top posterne, som sagt. Virker ikke veldig aktivt.
har ikke laget forumet jeg nei. men kjenner han som har laget det. er ikke store forumet, men mange gode tutorials
prøv så lærer du, anbefaler backtrack og wep cracking/netsniffing osv... hackforums er stooort sett kiddies som vil stjele facebook, runescape og habbo
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ironien her er jo at trådstarter ikke spør om noe 1-2-3 hackerguide, men det er nettop dèt han blir servert.

Jeg vet ikke hvor mye du kan fra før, men du burde kunne grundig mye om nettverk og da er bøker som denne kjekk å ha.

Det andre feltet man burde ha mye kunnskap om er programmering, man burde egentlig være komfortabel med programmering, ikke bare vite mye om det men også kunne kode ting selv. Her er det jo en drøss av språk å velge i mellom. Fra mitt ståsted så ville C/C++ være utrolig godt å ha kjennskap til, kanskje til og med en smule assembly om man virkelig er hardcore.
Når man har en god forståelse rundt disse vil andre høynivåspråk som php o.l. komme ganske lett.
Når det kommer til universitetsfag så er vel informatikk ganske relevant.

Assembly foreslo jeg litt for å virkelig forstå bunnen av et datasystem, under denne kategorien kommer også kjennskap til de forskjellige operativsystemene, unix/bsd/linux/mac samt windows har forskjellige svakheter og måter å operere på.

Edit: Boken her er vel også ganske relevant.
Sist endret av Dodecha; 28. februar 2012 kl. 17:48.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mye du kan fra før, men du burde kunne grundig mye om nettverk og da er bøker som denne kjekk å ha.

Det andre feltet man burde ha mye kunnskap om er programmering, man burde egentlig være komfortabel med programmering, ikke bare vite mye om det men også kunne kode ting selv. Her er det jo en drøss av språk å velge i mellom. Fra mitt ståsted så ville C/C++ være utrolig godt å ha kjennskap til, kanskje til og med en smule assembly om man virkelig er hardcore.
Når man har en god forståelse rundt disse vil andre høynivåspråk som php o.l. komme ganske lett.

Når det kommer til universitetsfag så er vel informatikk ganske relevant.
Vis hele sitatet...
Jeg kan svært lite. Vurderte å begynne med programmering, og da C (mest siden min far er gammel ingeniør og har noen gamle C-bøker fra 80-tallet allerede). Diskuterte dette på IRC-chatten her om dagen, men fikk en del frarådninger om å begynne med C (uten å få forslag til hva jeg burde lære i stedet).

Hva mener du med høynivåspråk? Jeg har akkurat frisket opp HTML-kunnskapene mine, og er snart ferdig med CSS-repetisjonen også, så var planen å begynne på PHP. Kunne litt for et par år siden, men tenkte å gå på med ny giv nå. Snakker vi om samme "PHP"? Tar forresten gjerne i mot tips til kurante begynnerspråk :-) Jeg tror også det er hensiktsmessig å lære seg programmering mtp målsetningen min. Bra noen forstår.

Edit: Ikke at HTML og CSS er relevant til hacking, det var mest som en sidenote.
Sist endret av Realist1; 28. februar 2012 kl. 17:51.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Høynivåspråk er språk som ligger langt unna detaljene innen datamaskiner, språk som bl.a. C/C++/C# er høynivåspråk, der instrukser gjøres ved bruk av engelske ord, som er relativt enkle å forstå for folk.
Lavnivåspråk er språk som assembly o.l. der man jobber nærmere hardwaren og det som faktisk skjer.

Som et eksempel kan man se på "hello world" eksempelkoden i C og så i assembly:

Kode

/* Hello World program */

#include<stdio.h>

main()
{
    printf("Hello World");


}

Kode

section	.text
    global _start			;must be declared for linker (ld)

_start:					;tell linker entry point

	mov	edx,len	;message length
	mov	ecx,msg	;message to write
	mov	ebx,1	;file descriptor (stdout)
	mov	eax,4	;system call number (sys_write)
	int	0x80	;call kernel

	mov	eax,1	;system call number (sys_exit)
	int	0x80	;call kernel

section	.data

msg	db	'Hello, world!',0xa	;our dear string
len	equ	$ - msg			;length of our dear string
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mye du kan fra før, men du burde kunne grundig mye om nettverk og da er bøker som denne kjekk å ha.

Edit: Boken her er vel også ganske relevant.
Vis hele sitatet...
Her og her finner du bøkene til omtrent samme pris (50-lapp dyrere for den ene boka), men med gratis frakt om du bestiller begge samtidig så sparer du på det
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hei.
La meg åpne med å understreke at dette ikke er en fjortistråd hvor målet er å hijacke en Nordicmafia-konto eller lignende. Dem er det nok av allerede.

Jeg er en 21 år gammel gutt som for tiden arbeider i Forsvaret. Planen er å begynne med høyere utdanning snart. Jeg har alltid likt data, men ikke funnet den store motivasjonen til å lese meg opp på faget. Nå, derimot, har det vært en del snakk på jobben om data og datasikkerhet. Vi blir fortalt om seminarer og demonstrasjoner hvor statlig ansatte hackere bryter seg inn i datasystemer og lignende. Mine overordnete som vanligvis er sparsom med superlativene, gjentar gjerne hvor imponert han blir over disse hackerne. "De er helt rå! HELT RÅ!!!" Kort sagt; dette inspirerer meg jævlig, og jeg kjenner jeg har sykt lyst til å lære meg mer om data jeg også. Jeg tar gjerne universitetsfag som kan hjelpe meg også (men vil ikke legge hovedvekten min på datafag).

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Hvor begynner jeg? Har dere noe å anbefale? Nettsider, bøker, studier...? Er meget blank på området fra før av, så jeg begynner på bar bakke. Setter pris på all hjelp!
Vis hele sitatet...
en god plass og starte og som jeg er sikker på at har blitt nevnt før er Programering, lær deg et programerings språk samt sett deg inn i hvordan et nettverk settes sammen etc..
kan ikke så mye egentlig selv men regner det nesten er et must, fordi du må kunne "lese" det du skal hacke / cracke slik at du kan finne svake punkt hvor du kan, ja hacke etc...


tenk på hacking som en japansk tekst (språket) og du skal finne svake punkt som er enkle og utnytte (altså feil gramatikk etc i teksten) da må du først kunne språket før du kan finne feil etc.

er fullstendig klar over at jeg selv ikke eier gramatikk i norsken min og driter langveis i stor og liten bokstav så trenger ikke høre det selv
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Det aller viktigste er å begynne et sted. Komme i gang og fokusere på det området du ønsker å lære mer om. Jobb med det en stund før du hopper over til neste tema.

Les mye, gjøre mye. Bruke programmer, verktøy og språk på måter de kanskje ikke er tenkt til.