Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4454
sertifisert idiot
heisann freaks, lurer på om noen kan fortelle meg hvordan moms fungerer praktisk?
eksempel:
jeg starter min "butikk", denne blir startet innenfor ett enkeltmannsforetak. jeg prater med leverandører fra kina, usa, frankrike etc, og får disse til å sende meg varer. disse varene vil ikke koste mer enn 200 kr per "pakke". hvordan fungerer det da med moms?
vet det med at momsen ikke setter igang før etter første tjente 50k. men, etter dette, åssen fungerer moms opplegget i praksis?

mvh

Cyberlink93
Moms er noe du må betale til det offentlige og kommer i tillegg selv om du kjøper pakker for under tollgrensa.
pris fra leverandør 100
Mva 25
totalt 125

du vil få
pris fra leverandør 100
+ avanse 60
+ mva 25% 40
salgpris 200
pris fra kina 200
mva ved innførsel 50
pris inn 250
pris ut 400
mva utgående 100
pris ut med mva 500
du sender inn utgående mva kr 100
- inngående mva kr 50
skattesjefen skal ha fra deg kr 50

samme om du kjøper innenlands, men da betaler du inngående mva til den du kjøper fra ikke ved fortolling

MVA er merverdi avgift, utgående MVA en 25 % avgift du legger på på utsalgsprisen, den inngående merverdien trekker du fra den utgående, da blir den avgiften du skal sende inn 25 % av den merverdien(prisøkningen) du har tilført varen.
Jeg har spurt tollvesenet om akkurat det, og de sier man ikke trenger å betale moms ved innførsel hvis pakka koster under 200kr (199kr + frakt = 0 moms, 201kr + frakt = moms på produkt+frakt)

Du må fremdeles trekke 25% ved salg da..
sertifisert idiot
Trådstarter
hmm, ok, men hvordan gjøres dette i praksis?
altså, hvor skal jeg melde ifra om at jeg har handla eksempelvis 20 cd bokser, og selger disse for en pris, og når varen er kjøpt, hvem overfører man da til? skjønner ikke bæret av noe av detta egentlig xD
Som bedrift betaler du ikke MVA på innkjøp, enkeltpersonsforetak inkludert.
Sist endret av Walter White; 20. februar 2012 kl. 08:58.
Så lenge du er under momsgrensa på 50 000,- så trenger du ikke å ta moms for dine tjenester/varer. Du må likevel betale alt av moms. Når du når momsgrensa i fortjeneste, så får du tilbakebetalt alt av moms for utgifter i firmaet. Alle utgifter må kunne dokumenteres i form av kvitteringer. Henholdsvis momskvitteringer, kvitteringer der momsen er oppgitt.

Når du ev. når momsgrensa må du tenke på alt. Næringsoppgave, forskuddsskatt (du slipper dette første året,) osv. God lesning kan være Miniforetak sine nettsider.
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av Walter White Vis innlegg
Som bedrift betaler du ikke MVA på innkjøp, enkeltpersonsforetak inkludert.
Vis hele sitatet...
men, hvis jeg ikke betaler moms på innkjøp, skal jeg da kreve moms av mine "kunder"? og er det ikke sånn at det er momsfritt innenfor tjente 50k?
og sett fra ett teoretisk standpunkt, jeg kjøper inn 20 pakker med dvd kovere, disse koster 100 kr, må jeg da overføre 25 kr til staten per pakke (altså 500 kr) forså å legge dette på prisen til kunden? da vil jeg jo gå i "null", da jeg har levert fra meg 500 kr for sendingen med dvd kovere, også fått disse igjen?

ble veldig rotete dette, så bare å si ifra vis jeg skal omformulere meg xD

takker for kjappe svar alle sammen
hvis du fikser bilen til ole og skal ha 10000kr for jobben, så skriver du regning på 12500 , husk å spesifiser at 25prosent er moms!

går du i butikken å kjøper deg pc på firmaet blir det minus 25prosent, arbeidsantrekk, tv til kontoret, minus 25 prosent
Moms ja.. Er akkurat i den samme smørja sjæl, men har endelig skjønt det.. Dog er det et mareritt å forklare.

Før du har sendt faktura for totalt 50 000,- NOK, har du ikke lov å trekke moms på solgte varer.
Kjøpter du da noe fra utlandet til 100,- NOK, og selger det for 200,- NOK (100,- fortjeneste), skal det stå 0% moms på fakturaen/kvitteringa.

Kjøper du noe i utlandet til 300,- NOK og må betale moms i tillegg (+75,- NOK) blir det totalt 375,- NOK.
Selger du denne varen og skal ha 125,- NOK fortjeneste, selger du den for 500,- NOK. Da skal det stå 0% moms på fakturaen/kvitteringa.
(PS! Denne momsen får du ikke igjen, siden du ikke er momspliktig)

Når du er momspliktig, (har sendt fakturer for over 50 000,- NOK i en 12 måneders periode)
Må 25% av alt du selger være moms. Så enten må du øke prisen med 25% til kunden, eller så må du ha mindre fortjeneste for å kunne selge varen til samme pris som før.

Notoneofthem, her må man huske på en ting.
Du får ikke avtrekk der og da på momsen. Du betaler full pris, men får tilbakebetalt moms senere.

Hvordan moms blir trekt osv
Det er veldig viktig at du noterer deg hvor mye moms du har samlet inn(veldig kjekt med å ha egen konto til dette).
Du vil motta et skjema du skal fylle ut hos Altinn.no for hvor mye moms du skylder staten.
Ved noen terminer i året (husker ikke hvor mange), betaler du momsen du skylder staten på en regning, men vil også motta all momsen du har betalt som bedrift når du har kjøpt varer tilbake.
Sist endret av MrCryptical; 20. februar 2012 kl. 09:53.
og du skal ikke skrive på moms før du har nådd 50k, når du har nådd 50k skal du skrive mva bak org nummeret ditt
Lol jeg har firma, trenger ikke å betale moms. <-- Sånn fungerer det ikke.

Uansett hvordan du snur å vender på det, må alle betale moms når de går i butikken å kjøper noe. Uavhengig om firmaet ditt heter Statoil, eller loljegharfirmautenmoms.

Når du har et anstendig firma feks Statoil, så må du levere en Årsoppgave. I denne oppgaven skal alt i firmaet ditt verdisettes ved årsskifte. Her oppsummeres alle utgifter/inntekter. La oss si at firmaet har utgifter på kr 20 000,-, og inntekter på kr 60 000,-. Da ser skatteetaten at du har gått over momsgrensa og du får tilbakebetalt momsen for de kr 20 000,-. For enkelhets skylt la oss si at all moms er 25%. Det blir i praksis, kr 5000,- tilbakebetalt fra staten.

Nå har firmaet ditt en verdi på kr 65 000,-. Dette må det skattes på. Skatten må betales forskuddsvis fire ganger i året, fra året etter oppstartsår. I tillegg til kroner og øre, må firmaet også betale skatt på ev. verdier i firmaet. Her kommer en rekke fratrekk inn i bildet. Alle utgifter for firmaet som brukes i direkte produksjon av inntekt kan avskrives på firmaet.

Hvis du har et loljegharfirmautenmomsfirma, med inntekter på kr 49 999,- og utgifter på kr 10 000,-. Får du ikke betalt tilbake en dritt. Du trenger heller ikke å ta moms for varene før 50 000,-. Du kan fortsatt skrive utgifter(utgiftsføre.) saker og ting for å få skattelette.

Merk, disse beløpene går ikke 1. jan til 31. des. De går over en tolvmånedersperiode.
Sist endret av Zalox; 20. februar 2012 kl. 10:05.
Sitat av Zalox Vis innlegg

Nå har firmaet ditt en verdi på kr 65 000,-. Dette må det skattes på. Skatten må betales forskuddsvis fire ganger i året, fra året etter oppstartsår. I tillegg til kroner og øre, må firmaet også betale skatt på ev. verdier i firmaet. Her kommer en rekke fratrekk inn i bildet. Alle utgifter for firmaet som brukes i direkte produksjon av inntekt kan avskrives på firmaet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg misforsto deg, men kan forklare litt.
Var på telefon med skatteetaten i 1 times tid på fredag akkurat angående dette.

Det er IKKE verdien på firmaet du skatter av. Det er OVERSKUDD av penger som står på kontoen ETTER alle utgiftene.
Har har jeg tjent 100 000, men har hatt utgifter for 90 000, skal jeg skatte av de 10 000 til overs.

Du kan fint kjøpe utstyr til bedriften for 8 000, og ta 2 000(brutto) ut i lønn.
Så dersom du kjøper mye utstyr til bedriften, og ikke tar ut mer enn ca. 25 000,- NOK i året kan du få ekstra fratrekk på hovedinntekten din (dersom du har jobb). Da er det ikke 4 terminer i året du må skatte av overskuddet på i ditt enkeltmannsforetak. Fordi de klarer å trekke den summen av hovedinntekten din.

Tjener du for mye, får du 4 terminer i året du skal betale skatt på overskuddet ditt. Så det lønner seg å kjøpe utstyr til bedriften. Du trenger sikkert en datamaskin til bedriften, og det er ingen som nekter deg å rigge denne like kraftig som en gamermaskin(som da også kan brukes i privat sammenheng). Det er ditt valg.

Dette må du notere på skattekortet ditt, så tar skatteetaten seg av resten.
Sist endret av MrCryptical; 20. februar 2012 kl. 10:12.
sertifisert idiot
Trådstarter
hmm, tror kanskje jeg har skjønt det, men har igjen ett spørsmål:
eksempel:
hvis jeg kjøper inn ett kvanta på 30 små lommelykter, disse har en verdi på 180 kroner. da faller jo dette utenfor 200kr regelen. når min kunde kjøper 1 lommelykt verdisatt til 5 kroner, skal jeg da alikevell legge på 25% moms på denne varen?
altså, fakturere for 6.25 kr? og sette disse 1.25 kronene inn på en "momskonto" som jeg igjen da overfører til banken, når denne "moms" regninga kommer.
dette betyr jo selvsagt at jeg har kommet over 50 k grensen
er dette riktig? eller er jeg helt på bærtur?

igjen tusen takk for kjappe svar KP til alle
Sitat av Zalox Vis innlegg
Lol jeg har firma, trenger ikke å betale moms. <-- Sånn fungerer det ikke.

Uansett hvordan du snur å vender på det, må alle betale moms når de går i butikken å kjøper noe. Uavhengig om firmaet ditt heter Statoil, eller loljegharfirmautenmoms.

Når du har et anstendig firma feks Statoil, så må du levere en Årsoppgave. I denne oppgaven skal alt i firmaet ditt verdisettes ved årsskifte. Her oppsummeres alle utgifter/inntekter. La oss si at firmaet har utgifter på kr 20 000,-, og inntekter på kr 60 000,-. Da ser skatteetaten at du har gått over momsgrensa og du får tilbakebetalt momsen for de kr 20 000,-. For enkelhets skylt la oss si at all moms er 25%. Det blir i praksis, kr 5000,- tilbakebetalt fra staten.

Nå har firmaet ditt en verdi på kr 65 000,-. Dette må det skattes på. Skatten må betales forskuddsvis fire ganger i året, fra året etter oppstartsår. I tillegg til kroner og øre, må firmaet også betale skatt på ev. verdier i firmaet. Her kommer en rekke fratrekk inn i bildet. Alle utgifter for firmaet som brukes i direkte produksjon av inntekt kan avskrives på firmaet.

Hvis du har et loljegharfirmautenmomsfirma, med inntekter på kr 49 999,- og utgifter på kr 10 000,-. Får du ikke betalt tilbake en dritt. Du trenger heller ikke å ta moms for varene før 50 000,-. Du kan fortsatt skrive utgifter(utgiftsføre.) saker og ting for å få skattelette.

Merk, disse beløpene går ikke 1. jan til 31. des. De går over en tolvmånedersperiode.
Vis hele sitatet...
WOw. Blir skremt over ditt forsøk på å forklare dette. Håper dere som leser skjønner at dette er en haug med rør.

Her kan dere få litt korrekt informasjon.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/

Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
hmm, tror kanskje jeg har skjønt det, men har igjen ett spørsmål:
eksempel:
hvis jeg kjøper inn ett kvanta på 30 små lommelykter, disse har en verdi på 180 kroner. da faller jo dette utenfor 200kr regelen. når min kunde kjøper 1 lommelykt verdisatt til 5 kroner, skal jeg da alikevell legge på 25% moms på denne varen?
altså, fakturere for 6.25 kr? og sette disse 1.25 kronene inn på en "momskonto" som jeg igjen da overfører til banken, når denne "moms" regninga kommer.
dette betyr jo selvsagt at jeg har kommet over 50 k grensen
er dette riktig? eller er jeg helt på bærtur?

igjen tusen takk for kjappe svar KP til alle
Vis hele sitatet...
Glem den grensen på 200 kr. Den gjelder ikke for bedrifter.

Dersom du er mvaregistrert må du beregne utg.mva på alt du selger, selv om prisen kun er 5 kr. Omsetter du under 1 mill sender du inn mvaoppgave 1 gang pr år.
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Glem den grensen på 200 kr. Den gjelder ikke for bedrifter.

Dersom du er mvaregistrert må du beregne utg.mva på alt du selger, selv om prisen kun er 5 kr. Omsetter du under 1 mill sender du inn mvaoppgave 1 gang pr år.
Vis hele sitatet...
okai, hva er utg mva? er det den mva som kunde betaler?
og for hver vare jeg kjøper inn fra utlandet så skal jeg sette av penger inn på moms kontoen for det å?

dvs, jeg handler inn varer for 100 kr, setter da 25 kr inn på momskontoen
kunde kjøper en vare av meg for 100 kr, h*n betaler da 125, 25 kr setter jeg også inn på moms kontoen.

er det sånn du mener? mulig jeg er helt grønn altså xD men håper og tror at jeg kanskje skjønner noe nå xD
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Vet ikke om jeg misforsto deg, men kan forklare litt.
Var på telefon med skatteetaten i 1 times tid på fredag akkurat angående dette.

Det er IKKE verdien på firmaet du skatter av. Det er OVERSKUDD av penger som står på kontoen ETTER alle utgiftene.
Har har jeg tjent 100 000, men har hatt utgifter for 90 000, skal jeg skatte av de 10 000 til overs.

Du kan fint kjøpe utstyr til bedriften for 8 000, og ta 2 000(brutto) ut i lønn.
Så dersom du kjøper mye utstyr til bedriften, og ikke tar ut mer enn ca. 25 000,- NOK i året kan du få ekstra fratrekk på hovedinntekten din (dersom du har jobb). Da er det ikke 4 terminer i året du må skatte av overskuddet på i ditt enkeltmannsforetak. Fordi de klarer å trekke den summen av hovedinntekten din.

Tjener du for mye, får du 4 terminer i året du skal betale skatt på overskuddet ditt. Så det lønner seg å kjøpe utstyr til bedriften. Du trenger sikkert en datamaskin til bedriften, og det er ingen som nekter deg å rigge denne like kraftig som en gamermaskin(som da også kan brukes i privat sammenheng). Det er ditt valg.

Dette må du notere på skattekortet ditt, så tar skatteetaten seg av resten.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med fratrekk. Mulig det kom veldig ugunstig fram, men det skal kun skattes av overskuddet til firmaet.

Sitat av Pledrik Vis innlegg
WOw. Blir skremt over ditt forsøk på å forklare dette. Håper dere som leser skjønner at dette er en haug med rør.

Her kan dere få litt korrekt informasjon.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/



Glem den grensen på 200 kr. Den gjelder ikke for bedrifter.

Dersom du er mvaregistrert må du beregne utg.mva på alt du selger, selv om prisen kun er 5 kr. Omsetter du under 1 mill sender du inn mvaoppgave 1 gang pr år.
Vis hele sitatet...
Kan du presisere hva som ikke stemmer?
Så lenge du er under mva-grensa på 50k, så betaler du vel importmoms for disse jakkene, og selger de uten å legge på ekstra moms. Når du derimot er over 50k, så får du igjen momsen du betaler ved import, mens du må legge på mva når du selger jakkene. Jeg hadde dog lest meg godt opp på dette temaet før du starter bedrift, evt. fått noen til å hjelpe deg med regnskapet. Er kjedelig om du gjør noe feil så du plutselig skylder masse i moms.
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så lenge du er under mva-grensa på 50k, så betaler du vel importmoms for disse jakkene, og selger de uten å legge på ekstra moms. Når du derimot er over 50k, så får du igjen momsen du betaler ved import, mens du må legge på mva når du selger jakkene. Jeg hadde dog lest meg godt opp på dette temaet før du starter bedrift, evt. fått noen til å hjelpe deg med regnskapet. Er kjedelig om du gjør noe feil så du plutselig skylder masse i moms.
Vis hele sitatet...
aaaah, og da skal jeg selv altså beregne moms på deg jeg kjøper inn selv, og sette av dette på en egen konto til denne "moms regninga" kommer, og jeg regner med at denne momsen blir utregnet ved at jeg sender inn alle fakturaer og kvitteringer på det jeg har kjøpt inn? :P

tusen takk for svar igjen
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
hmm, tror kanskje jeg har skjønt det, men har igjen ett spørsmål:
eksempel:
hvis jeg kjøper inn ett kvanta på 30 små lommelykter, disse har en verdi på 180 kroner. da faller jo dette utenfor 200kr regelen. når min kunde kjøper 1 lommelykt verdisatt til 5 kroner, skal jeg da alikevell legge på 25% moms på denne varen?
altså, fakturere for 6.25 kr? og sette disse 1.25 kronene inn på en "momskonto" som jeg igjen da overfører til banken, når denne "moms" regninga kommer.
dette betyr jo selvsagt at jeg har kommet over 50 k grensen
er dette riktig? eller er jeg helt på bærtur?

igjen tusen takk for kjappe svar KP til alle
Vis hele sitatet...
Jepp, da har du skjønt det
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jepp, da har du skjønt det
Vis hele sitatet...
wuhu elsker nff ass og tusen takk for alle gode svar
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
wuhu elsker nff ass og tusen takk for alle gode svar
Vis hele sitatet...
Kan være greit å ha en konto for utgående mva. og en konto for inngående mva.
Varer solgt ut over landegrensa (eller til Svalbard) vår er også stort sett fritatt for beregning av utgående mva.
sertifisert idiot
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Kan være greit å ha en konto for utgående mva. og en konto for inngående mva.
Varer solgt ut over landegrensa (eller til Svalbard) vår er også stort sett fritatt for beregning av utgående mva.
Vis hele sitatet...
hmm, da kommer jo mitt awesome lure spørsmål da, hva er utgående mva, og inngående mvh? og hva er forskjellen på di? skal ikke selge varer utenfor de norske grensene
Sitat av cyberlink93 Vis innlegg
hmm, da kommer jo mitt awesome lure spørsmål da, hva er utgående mva, og inngående mvh? og hva er forskjellen på di? skal ikke selge varer utenfor de norske grensene
Vis hele sitatet...
Så lenge du fører regnskap og har en egen konto for innkommende MVA holder dette.
Innkommende MVA er jo 25% av varene du selger.
Selger du en vare til 100,- NOK inkl.MVA, skal 25kroner inn på din MVA konto

utgående MVA holder å oppføre i regnskapet, slik at du har oversikt over at du får korrekt innbetalt MVA når oppgjøret kommer.