Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2162
Parkettetterligning
Hei skal til neste år begynne på vg2 ikt servicefag. Lurer litt på yrkesmuligheter. Er over middels innteresert i data og selv om jeg ikke kan mye om koding så vil det forhåpentligvis komme etterhvert. Men er det noen her som vet hva en it-konsulent på skole eller bedrift (helst bedrift) trenger av fagkompetanse og lønn. Er det lett å få seg jobb? Er det noen her som har erfaringer med å være it-konsulent (mener da vedlikehold og opsett av datasystemer innad i bedrift eller skole)? Har vært utplassert på it-kontoret på skolen jeg går på og det ga litt mersmak. Og er det egentlig nok å gå ikt-servicefag samt 2 år i lære for å bli det?
Kom med deres erfaringer og annbefalinger
Unnskyld for litt rotete skrevet men litt ufokusert

Hvilke andre jobbmuligheter kan man ha etter ikt-servicefag?
Jeg jobber som IKT-ansvarlig på en skole pr. nå, men begynner snart som IT-teknikker for et annet firma. Jeg har ingen utdannelse innen faget, men har fått jobben via kontakter. Så såå veldig vanskelig er det nok ikke, selv om det kan være lurt med litt utdannelse innen faget.
Sist endret av Fuzzybossen; 30. desember 2011 kl. 05:01.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Poster i denne tråden for å slippe å lage ny. Går ut av 10ende klasse i år og skal begynne på vgs til neste år. Jeg skal søke studiespesialiserende, og har begynt å se litt etter hva jeg skal etter vgs. Er veldig interessert i IT og har sett litt på Bachelorprogram i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) på Universitet i Bergen. Men det jeg ser er at at man trenger Matematikk R1 eller S1+S2, men jeg er veldig dårlig i matte. Ligger på en 3er i matte nå så jeg er redd for at jeg ikke klarer S matte. Er dette veldig viktig å ha? Kommer jeg ikke inn uten S matte eller R matte ? og er S matte veldig vannskelig ?
Det er ikke helt nødvendig med så mye utdanning så lenge du er flink og har gode referanser.

Jeg personlig gikk 1 år IKT-driftsfag, for å så bli lærling i en bedrift hvor vi drev med drift. Her lærte jeg utrolig mye, var her først i 2 år som lærling, og ble ansatt i bedriften etter lærlingtiden i litt over et år. Sluttet da jeg skulle inn i militæret og ville finne meg noe nytt etter dette.

Når jeg skulle skaffe meg ny jobb hadde jeg en veldig bra referanse fra tidligere arbeidsplass og det var ikke noe problem å få seg jobb igjen innen IKT-drift. Jeg er da vel og merke ikke spesialisert innen noen områder, og har heller ingen sertifiseringer eller lignende. Derfor kan det være greit å bli ansatt i en stor bedrift som påspanderer ansatte kurs o.l. Har hørt at Steria blant annet er greie på slike ting, og er et bra sted for å bygge kompetanse og CV.

Etter noen år i bransjen vil du ha mye erfaring og forhåpentligvis noen sertifiseringer å vise til og det er da ikke noe problem å skaffe seg jobb eller bygge seg oppover (både i stilling og lønn).

Pass på å finn deg en skikkelig lærlingplass, ikke en bedrift som ikke lar deg komme til. Selv hadde jeg hovedansvaret for drift og vedlikehold av nettverkene til rundt 25 små/mellomstore bedrifter (alt fra Exchange, SQL, Microsoft Server, Lotus, brannmurer, mobiltelefoner.. you name it). Er utrolig mange dårlige lærlingplasser, hvor du bare blir plassert i et hjørne for deg selv med en gammel PC du kan skru på.

TLDR: Helt kurant å skaffe seg jobb. Bygging av kompetanse i jobb er like så greit som å studere etter min mening. Man må regne med å starte med relativt lav lønn, men dette kommer seg.
Sist endret av Diox; 5. januar 2012 kl. 23:52.
IT-konsulenter, og konsulenter generelt er som regel ikke ansatt noen plass. Det vanligste er å drive eget firma hvor du så leier deg ut til andre firmaer. Konsulent kan enkelt og greit forklares som rådgiver. Det vil si at du er med på et prosjekt, men ikke et annet. Ikke alle firmaer som trenger IT-konsulenter ansatt, men som trenger en ved spesielle anledninger. Som f.eks et transportfirma som skal lage en nettside eller et datasystem for å registrere kunder og ordre. Da vil det ikke lønne seg å ansette en egen mann på dette, men heller leie inn en.
Du finner folk som arbeider som konsulenter innen det meste, kjenner selv en som arbeider som trener, men har eget firma og leier seg ut til klubben som konsulent/trener. Konsulent er ikke en beskyttet tittel, på lik linje med ingeniør faktisk. Så alle kan kalle seg dette. Sivilingeniør derimot...

Snowdog: Det du kan se på er om det finnes en VGS som tilbyr IT som valgfag. Altså en studiespesialiserende skole, hvor de har dette som et av valgfagene innen realfag (du får faktisk 0,5 tilleggspoeng for det, like mye som for fysikk).
Og S-matte er noe vanskelig, men arbeider du mye vil du nok få det til. Det jeg vil anbefale er og velge t-matte, for så å se om dette fungerer, overlever du dette er det bare å prøve seg på S1 osv.
Sist endret av QwertyC; 6. januar 2012 kl. 00:04.
Jeg er selv ansatt i en bedrift som IT-konsulent og trives veldig bra. Mye spennende prosjekter og en utrolig allsidig jobb. Fikk jobben pga en god attest fra tidligere arb sted og en bachelor grad i IT-ledelse. Tror ikke jeg ville fått denne jobben uten noe høyere utdanning. Matten som var på mitt studiet var helt ok vanskelig, men trikset er rett og slett å regne oppgaver som en helt. Da går det som regel greit.

Mitt tips er å ta en høyere utdannelse. Da stiller du sterke enn mange andre innen faget og det er som regel aldri bortkasta på en evt CV.
Sitat av Amundo Vis innlegg
Jeg er selv ansatt i en bedrift som IT-konsulent og trives veldig bra. Mye spennende prosjekter og en utrolig allsidig jobb. Fikk jobben pga en god attest fra tidligere arb sted og en bachelor grad i IT-ledelse. Tror ikke jeg ville fått denne jobben uten noe høyere utdanning. Matten som var på mitt studiet var helt ok vanskelig, men trikset er rett og slett å regne oppgaver som en helt. Da går det som regel greit.

Mitt tips er å ta en høyere utdannelse. Da stiller du sterke enn mange andre innen faget og det er som regel aldri bortkasta på en evt CV.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig med Amundo.

Det er for tiden ekstremt mange som går 2 år IKT-lærling, deretter prøver å komme seg ut i arbeidslivet.

Jeg tror at grunnen til at det lønner seg så mye å ta 3 / 4 ekstra år (om du trenger påbygg), er at det er så "typisk" IKT-folk å være skolelei til de grader og være late.. Så det er kun de spesielt interesserte som går videre.
Derfor ønsker jo selvsagt bransjen søkere med god utdanning, eller rett og slett at dem er selvlært og har dokumentasjon på mye bra arbeid.
Som it konsulent med denne utdannelsen begynner du på bunn av rangstigen. Du må jobbe dobbelt så mye som ingeniøren til lavere lønn. Det koster mye men det er fullt mulig. Husk at deler av it bransjen er beveger seg inn i veldig usikkert farvann på drift / operations.

Finn deg ett godt universitet eller en anerkjent høyskole. Desverre kan du "seile" igjennom en høyere utdannelse å vinne over en med IKT servicefag i ansettelser og viktigst; du går sist i nedgangstider.

Med en IKT Servicefag utdannelse er riktig erfaring på CV helt avgjørende for hvor langt du kommer. treffer du en lavkonjunktur-periode i oppstartsfasen kan det fort bli tungt, det er mange av dere. Hull i cv´n din er ikke bra uten veldig gode forklaringer. Men.. Jeg har kommet veldig langt med samme utdannelse så det er mulig. 15 år i bransjen.