Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2267
Hei,
etter å ha prøvd å søke en stund, fant jeg ingenting som besvarte mitt spørsmål angående akkurat dette.

Snakket tidligere idag med en svensk jente som bor i Oslo, og som jobber på BIT(Cafê elns). Hun sa hun måtte jobbe overtid "idag også". Hun sa også at hun ikke får ekstra betalt for å jobbe overtid, og at hun nesten må gjøre dette hver dag..

Jeg syntes dette hørtes veldig rart ut. Man har da krav på ekstra betalte vakter dersom man jobber overtid, uansett arbeidsplass? Og dette kan vel disse sleipingene å utnytte, siden de ansetter nesten kun svenske uvitende jenter.

Tar jeg helt feil her, eller er de bare noen kyniske jævler?
Hun har vel en kontrakt?
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Jeg syntes dette hørtes veldig rart ut. Man har da krav på ekstra betalte vakter dersom man jobber overtid, uansett arbeidsplass? Og dette kan vel disse sleipingene å utnytte, siden de ansetter nesten kun svenske uvitende jenter.

Tar jeg helt feil her, eller er de bare noen kyniske jævler?
Vis hele sitatet...
hun burde melde seg inn i Handel og Kontor (LO forbund som organiserer den bransjen) og kreve tarifflønn. Då får hun overtidsbetaling for timer over 37,5 per uke, gode helgetilegg og LO i ryggen om arbeidsgiveren prøver på mer utnytting
Jeg har ikke brukt google for deg før jeg skriver dette, så ikke ta uttalelsen min for god fisk.

Om hun er ansatt med fastlønn skal arbeidskontrakten hva arbeidstiden hennes er. Hun kan ikke pålegges overtidsarbeid uten å få betalt for dette. Hun kan dog ikke jobbe overtid på eget initiativ og forlange betalt for dette, uten at det er klarert med arbeidsgiver først. Hvorvidt hun har fleksitid og kan opparbeide seg avspasering og lignende skal også fremkomme av arbeidskontrakten.
Arbeidsmiljøloven har i utgangspunktet klare regler i forhold til overtid, men for skiftarbeid kan det være litt komplisert. Utgangspunktet er at man jobber 7,5 timer om dagen, 5 dager i uken. Jobber man mer enn dette har man krav på overtidsbetalt. Siden enkelte stillinger kan medføre variabel arbeidstid vil man ikke alltid kunne kreve overtid per dag, men dette vil også være avhengig av kontrakten - uansett skal alt arbeide utover den arbeidstiden som er fastsatt i kontrakten kompenseres.
Det finnes et unntak for særlig selvstendige stillinger, men en servitør er ikke i denne posisjonen siden de ikke selv styrer når og hvordan de jobber.

Uten å kjenne detaljene i kontrakten hennes er det vanskelig å utale seg sikkert, men hun har normalt krav på timesbetalt pluss 40% tillegg for overtid utover 37,5 timer per uke. Dersom hun har avtale om avspasering har hun fortsatt krav på å få utbetalt tillegget.
Arbeidsmiljøloven regulerer også mengden overtid: Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. I tillegg er det regler for hvor mye hun kan arbeide: Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.
Og om hun melder seg inn i LO kan hun kreve tarifflønn Jeg ville gått for den løsningen.. Handel og Kontor har en meget god tariff mht tillegg på kveld og helg osv