Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7937
Sitter å ser på TV og ser en rekke forskjellige kaffemaskiner, spesielt med kapsler. Men det jeg lurer på er hva freaks syns er best? Selv har jeg en AEG maskin som jeg er veldig fornøyd med. Men hører så mye bra om kapselmaskiner at jeg vurderer å teste.

Så, Ulike typer kapselmaskiner (Tassimo etc.), vanlige traktere, presskanne osv?
Sist endret av Martinsh; 8. desember 2011 kl. 11:22.
Jeg drikker så lite kaffe at jeg foretrekker noe som lager enkeltkopper.

Derfor gikk jeg til innkjøp av en Dolce Gusto Circulo, foreløpig veldig godt fornøyd med både utvalget og kvaliteten på kaffen, spesielt siden man kan lage iskaffe og iste i maskinen på sommeren og per kopp tar det omtrent 30sekunder.
Drikker relativt lite kaffe selv, så jeg lager meg aldri store krus. Jeg skjønner at kapselmaskiner ikke er for folk som drikker mye kaffe. Vil dere tro at kaffen er på lik linje i en kapselmaskin som i AEGen?
Sitat av Martinsh Vis innlegg
Drikker relativt lite kaffe selv, så jeg lager meg aldri store krus. Jeg skjønner at kapselmaskiner ikke er for folk som drikker mye kaffe. Vil dere tro at kaffen er på lik linje i en kapselmaskin som i AEGen?
Vis hele sitatet...
Ingenting verre enn å prøve, de fleste plasser som selger slike har de til utstilling også, da gjerne med vann og kaffekaplser vedsiden av.

Men mtp at det er ca 15 forskjellige kaffetyper på DG'en kan det hende du må prøve for å finne de du liker.

Jeg kjøpte en pakke av hver omtrent.

https://www.dolce-gusto.no/NB/Butikk/Pages/Smaker.aspx
Sist endret av AtXbYeA; 8. desember 2011 kl. 11:34.
http://www.kelkoo.no/p-kaffemaskiner...c-120-19699253

Denne vil jeg anbefale om du ikke drikker kjempemye kaffe. Den har en separat melkeskummer, slik at du kan lage f.eks. cappuccino. kapsler kan du kjøpe her http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...All-Categories
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fuck kapselkaffe. Bruk 500 på aeropress, og 500 på kaffekvern, og du får kaffe som grisebanker alt anna du har smakt!

http://en.wikipedia.org/wiki/AeroPress
Støtter slashdot på AeroPress, ingenting gir så god kaffe i forhold til penger brukt. Fåes for £25 (ca 230kr) inkludert frakt på Engelske Ebay.
Kaffekvern koster fort over 500 om man skal ha en som maler jevnt, men det er verdt prisen.

Slike kapselmaskiner er dyre og oppskrytte, og med 3-5kr per kopp blir det fort dyrt om man drikker mye kaffe og har folk på besøkt. Kaffekvernen kan jo lage fantastisk filterkaffe også.
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Støtter slashdot på AeroPress, ingenting gir så god kaffe i forhold til penger brukt. Fåes for £25 (ca 230kr) inkludert frakt på Engelske Ebay.
Kaffekvern koster fort over 500 om man skal ha en som maler jevnt, men det er verdt prisen.

Slike kapselmaskiner er dyre og oppskrytte, og med 3-5kr per kopp blir det fort dyrt om man drikker mye kaffe og har folk på besøkt. Kaffekvernen kan jo lage fantastisk filterkaffe også.
Vis hele sitatet...
Min personlige mening er at Aeropress blir mye faff i forhold til en enkel presskanne - for man må uansett ha maskineri for å lage ordentlig espresso.

Så hvis man er ute etter helt "vanlig" kaffe så anbefaler jeg en presskanne (eller flere, av varierende størrelse) og god kaffe. Eventuelt en kaffekvern slik at du kan male etter forbruk og dermed får enda ferskere kaffe.

Hvis du i tillegg er glad i espresso så må man eventuelt investere i utstyr - alt etter hvor glad du er, fra "moka pots" (f.eks. den klassiske todelte som ikke er veldig dyr og lager "espresso") via kapselmaskiner (personlig liker jeg Nespresso, men det er en ikke-billig fornøyelse) opp til skikkelige espressomaskiner med tilstrekkelig trykk til å lage en god espresso.

Hvis du først kjøper en dyr kaffekvern så kan du jo utnytte fordelen og også kjøpe en espressomaskin uten kapsler (ettersom du allerede har en kvern :-).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Min personlige mening er at Aeropress blir mye faff i forhold til en enkel presskanne - for man må uansett ha maskineri for å lage ordentlig espresso.
Vis hele sitatet...
No drikk eg stortsett americano, men eg må sei rett ut at eg aldri har smakt så god kaffe som det en får av Aeropress. Den er enkel, billig og transportabel. Bruken er kjapp, og en kan lage en kopp om gangen.

Den er såpass billegg at eg uansett ville prøvd den, for å sjå om det fell i smak før ein hoppar viare på andre ting. Den velkjente todelte espressokanna fell i samme kategori; er ein glad i kaffi bør en ha ei - for den er såpass billig i innkjøp og såpass artig sak at det er verdt å ha
Sist endret av vidarlo; 8. desember 2011 kl. 14:19.
Skal en ha vanllig traktekaffe så burde en gå for gode gamle 'mokka master'.
Litt dyr i innkjøp, men varer til gjengjeld livet ut.
De fleste profesjonelle bruker denne, og knuser du kolba er det enkelt å skaffe ny.

Har hatt mange 'fancy' kaffetraktere opp igjennom, og de fleste har jeg måttet hive pga knust kolbe, da det ikke vært mulig å oppdrive ny..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fuck kapselkaffe. Bruk 500 på aeropress, og 500 på kaffekvern, og du får kaffe som grisebanker alt anna du har smakt!

http://en.wikipedia.org/wiki/AeroPress
Vis hele sitatet...
Hell yeah! eller en Moccamaster,kjøpte en til rett under 1500 spenn får helt sykt god kaffe.
Kan også kjøpe en press-kanne og fersk kaffe du kan oppbevare i kjøleskapet,knall kaffe hver dag!!
Støtter meg til Atx. Har selv dolce gusto kapselmaskin.
Her går det mye i kaffe og espresso, dette klarer maskinen å lage utmerket. Det er passe med crema og perfekt temperatur, hver bidige gang. Zoega kapselene er uten tvil min favoritt. Er også fantastisk praktisk, dersom du skal ha 1 kopp. Når jeg skal på universitetet trakter jeg bare 1/2 liter med starbucks / java kaffe og heller det opp i en termos.

Hvis du blir lei av kaffe eller har noen på besøk som ikke liker rein kaffe, kan du lage: latte, cappuccino, chai latte(smaker grøt), iste, sjokolademelk, kakao, is kaffe (ganske god. ) osv...



Maskinen er vel verdt pengene.
Sist endret av Spelly; 8. desember 2011 kl. 19:58.
Her er TV2 Hjelper deg sin test av forskjellige kaffemaskiner. http://www.tv2.no/underholdning/hjel...r-2226194.html
Sitat av SjokoMelk Vis innlegg
Her er TV2 Hjelper deg sin test av forskjellige kaffemaskiner. http://www.tv2.no/underholdning/hjel...r-2226194.html
Vis hele sitatet...
Det er klart at slike maskiner som er spesialisert på å lage espresso er bedre å lage espresso enn en kapselmaskin. På kaffemaskinene som kan steame melk og lage melkeskum har du mulighet til å lage en del kaffedrinker med bedre resultat enn en dolce gusto (ekte melk er bedre enn pulvermelk), men slike maskiner koster gjerne minst 8 ganger mer enn en kapselmaskin. -> de pengene tjenes dog inn etter hvert da kapsler til kapselmaskinene er totalt overpriset.


På en annen side så har du langt flere muligheter med en dolce gusto, som jeg har nevnt tidligere. Du kan lage alt fra espresso til ISte, svært raskt og lettvint. Hvis du vil ha muligheten til å lage annet enn kaffe / kaffedrink, så burde du uten tvil gå for en dolce gusto.

Dersom du kun skal ha kaffe og ikke vil bruke mer enn 500-1000.- på maskinen kan du gå for en vanlig moccamaster eller en kaffemaskin med integrert kaffekvern (selges på elkjøp til under 1000.-. Er usikker på om den er godkjent av Norsk kaffeinformasjon).

Dersom du skal kun ha kaffe/kaffedrinker og er villig til å bruke 5-15000.- gå for en skikkelig espressomaskin.
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Kaffekvern koster fort over 500 om man skal ha en som maler jevnt, men det er verdt prisen.
Vis hele sitatet...
Har du et forslag til kaffekvern som maler jevnt og fint nok til aeropress? Er på utkikk, men har ikke kommet opp med så mange alternativer enda
Tror broderen min har en Krups kaffekvern, litt usikker på modell, men denne er svært god. Ellers så har Elkjøp en rekke kaffekverner av grei kvalitet.
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Skal en ha vanllig traktekaffe så burde en gå for gode gamle 'mokka master'.
Litt dyr i innkjøp, men varer til gjengjeld livet ut.
De fleste profesjonelle bruker denne, og knuser du kolba er det enkelt å skaffe ny.

Har hatt mange 'fancy' kaffetraktere opp igjennom, og de fleste har jeg måttet hive pga knust kolbe, da det ikke vært mulig å oppdrive ny..
Vis hele sitatet...
Jeg er hjertens enig; Mokka masteren min er the shit! På en god måte.
Jeg liker også at de har holdt seg så konsekvent til det orginale tidløse designet.
Om du er hypp på espresso vil jeg anbefale en Perkulator , det kreves riktignok at du holder ett øye på hva du driver med, men så får du også en god kaffe og en følelse av mestring.
Designet er også upåklagelig, en diamant på kjøkkenet. (Eller overalt hvor du har tilgang på flamme.)
Sitat av Martinsh Vis innlegg
Sitter å ser på TV og ser en rekke forskjellige kaffemaskiner, spesielt med kapsler. Men det jeg lurer på er hva freaks syns er best? Selv har jeg en AEG maskin som jeg er veldig fornøyd med. Men hører så mye bra om kapselmaskiner at jeg vurderer å teste.

Så, Ulike typer kapselmaskiner (Tassimo etc.), vanlige traktere, presskanne osv?
Vis hele sitatet...
Er det kaffe eller espresso du skal ha?
Om du bare skal ha kaffe, er det jo ikke vits i å kjøpe noe maskin (espressomaskin etc.)

Budsjett? Hvor mye gidder du å gjøre for å lage en kopp kaffe, rengjøring etc.?
Sist endret av Azarat; 9. desember 2011 kl. 16:49.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Jeg er hjertens enig; Mokka masteren min er the shit! På en god måte.
Jeg liker også at de har holdt seg så konsekvent til det orginale tidløse designet.
Om du er hypp på espresso vil jeg anbefale en Perkulator , det kreves riktignok at du holder ett øye på hva du driver med, men så får du også en god kaffe og en følelse av mestring.
Designet er også upåklagelig, en diamant på kjøkkenet. (Eller overalt hvor du har tilgang på flamme.)
Vis hele sitatet...
Skal man være vanskelig så får du aldri nok trykk i en perkolator til å lage en "ordentlig" espresso. Du får vel knappast til en bar eller to i en perkolator (vel tryggt i allefall), mens en ordentlig espresso gjerne skal opp i ni bar.
ArbeidsledigProletar
Trakter kaffe. Moccamaster, trenger ikke noe mer.
Enkel sjel, enkel kaffe. Dog ikke frysetørret, noen standarder må man ha.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Skal man være vanskelig så får du aldri nok trykk i en perkolator til å lage en "ordentlig" espresso. Du får vel knappast til en bar eller to i en perkolator (vel tryggt i allefall), mens en ordentlig espresso gjerne skal opp i ni bar.
Vis hele sitatet...
Hm. Mulig? Jeg er ingen Barista, syntes kaffen blir god, også er det morro å se prosessen.

Når jeg tenker meg om, liker jeg egentlig best kaffemaskiner som forholder seg forholdsvis rolig, ikke alt dette pshhh og kshhjiii.
Sitat av slashdot Vis innlegg
No drikk eg stortsett americano, men eg må sei rett ut at eg aldri har smakt så god kaffe som det en får av Aeropress. Den er enkel, billig og transportabel. Bruken er kjapp, og en kan lage en kopp om gangen.

Den er såpass billegg at eg uansett ville prøvd den, for å sjå om det fell i smak før ein hoppar viare på andre ting. Den velkjente todelte espressokanna fell i samme kategori; er ein glad i kaffi bør en ha ei - for den er såpass billig i innkjøp og såpass artig sak at det er verdt å ha
Vis hele sitatet...
Den todelte espressokanna og en melkeskummer er genial hvis du vil ha god kaffe. Må bare finne de rette blandings forholdene
Da jeg skulle kjøpe min espressomaskin hadde jeg først et budsjett på 700-1500kr.
Etter litt research klarte jeg å tyne budsjettet opp til 3000-3500kr.

Dagene går og etter et par timers lesing på coffeegeek.com endte det med at jeg kjøpte en ny espressomaskin til 4700kr. Det nødvendige ekstrautstyret kostet vel opp mot 500kr.
Etter mange misslykkede forsøk med resultater på høyde med automatkaffe du får på bensinstasjoner finner jeg ut at jeg må gå til innkjøp av ei kaffekvern.

Jeg kjøpte ei kvern til 700kr, som viste seg til å være til ingen nytte. Maskinen jeg har er visst "kresen", så jeg måtte kjøpe en kvern til 2500kr.

Angrer egentlig ikke noe som helst, da den lager super espresso og hva enn du vil lage. Tror heller ikke det vil bli så vanskelig å selge den til samme pris jeg kjøpte den for heller da jeg kjøpte den på tilbud.
Sist endret av Azarat; 13. desember 2011 kl. 01:15.
Har denne. http://www.elkjop.no/product/hjem-pl...r-kaffetrakter

Helt kanon trakter. Går ikke i stykker, god kvalitet, trakter veldig god kaffi.
Jeg synes ikke traktere som bruker kapsler smaker like godt som vanlig filter.

Kan legge til at jeg kun drikker vanlig kaffe.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Er veldig glad i "Mokabryggere".
Fungerer på en veldig enkel måte, har få deler og er lette å rengjøre
Det er en del dyrere enn god gammeldags trakterkaffe da..

En boks koster 45-49 kr, og i en boks er det 8 eller 16 kopper! (16 Kapsler, men noen trenger 2 kapsler)
Og hvor mye koster en pose friele kaffe? 40 kr? og det er en god del mer enn 16 kopper!
Så hvis du tenker på økonomi, så er det billigere med en gammel trakter og posekaffe!

Uansett, vi har en Dolce Gusto Circlo elns, og den funker greit, klager ikke på smaken, og det funker bra hvis du skal ha en enkelt kopp om dagen, men hvis du er stordrikker, og har ofte gjester, så er vanlig kaffe bedre.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Det er en del dyrere enn god gammeldags trakterkaffe da..

En boks koster 45-49 kr, og i en boks er det 8 eller 16 kopper! (16 Kapsler, men noen trenger 2 kapsler)
Og hvor mye koster en pose friele kaffe? 40 kr? og det er en god del mer enn 16 kopper!
Så hvis du tenker på økonomi, så er det billigere med en gammel trakter og posekaffe!

Uansett, vi har en Dolce Gusto Circlo elns, og den funker greit, klager ikke på smaken, og det funker bra hvis du skal ha en enkelt kopp om dagen, men hvis du er stordrikker, og har ofte gjester, så er vanlig kaffe bedre.
Vis hele sitatet...
Coop mørkbrent koster 30 spenn og du får 4? liter ut av det bedre enn av kapselkaffen jeg har prøvd. Skal dog sies at jeg er fan av enkel kaffe som er sterk. "Itj sånn derre forfina homoespressotoill".
Kaffen skal være svart, ikke sukker og ikke melk. Helst mørkbrent og sterk.
http://img52.imageshack.us/img52/161/146883.jpg

http://img442.imageshack.us/img442/7880/utstyrpresskanne.jpg

http://img339.imageshack.us/img339/1161/cupofcoffeeo.jpg
Sist endret av stagg; 13. desember 2011 kl. 13:30.