Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2149
Jeg bestilte meg noe kosttilskudd fra Storbrittannia her om dagen, og pakken har blitt stoppet i tollen. Jeg fikk brev fra Posten hvor de skriver følgende:

"MELDING OM ANKOMMET UFORTOLLET SENDING

Beskrivelse: 1,3 DIMETHYLAMYLAMINE, RESEPT
Avsender: POWER BODY
Avsenderland: STORBRITANNIA

For å fortolle sendingen må følgende dokumentasjon sendes inn:

SENDINGEN INNEHOLDER RESEPTPLIKTIG LEGEMIDDEL. LEGG VED KOPI AV RESEPT. SENDINGEN VIL BLI RETURNERT TIL AVSENDER VED RETURFRISTENS UTLØP."

Jeg har lest på et annet forum at det har glidd glatt igjennom blant flere kunder, jeg har sjekket dopingisten, og Dimethylamylamine står ikke på den listen. Og etterhvert som jeg har forstått, så kan man benytte seg av EØS-reglene og importerer til eget bruk på inntil 3-måneder?

Er det noen lov eller regler jeg kan henvise til tollvesenet for å få dette i gjennom? Jeg veit og jeg har lest at dette middelet er lovlig, og at Statens Legemiddelverk er på saken, men ting hos dem går ikke akkurat kjapt.
Du må nå vel fortsatt ha resept på legemiddelet, noe du ikke har.
Jeg har fått bestilt det reseptfritt fra utlandet, hvorfor skal da Norge kreve resept på en handelsvare?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Fordi vi skal følge Norske lover vil jeg tro.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Jeg har fått bestilt det reseptfritt fra utlandet, hvorfor skal da Norge kreve resept på en handelsvare?
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg, jeg vet bare tollen krever resept fra deg.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Du må nå vel fortsatt ha resept på legemiddelet, noe du ikke har.
Vis hele sitatet...
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Ikke vet jeg, jeg vet bare tollen krever resept fra deg.
Vis hele sitatet...
Takk for dine bidrag her på forumet, ser fram til å lese mer fra deg.
Han vet at tollen krever resept, han har konkrete spørsmål i forhold til det, da han har lest at dette stoffet er lovlig, det finnes ikke på legemiddellisten, noe som kan tyde på at tollvesenet kanskje har gjort en feil her.

Ring tollvesenet og spør, forklar at du ikke finner stoffet på legemiddellisten og har lest det er lovlig.
Etter hva jeg har forstått er Salvia også resept pliktig, men du kan lovlig bestille opp til 3mnd bruk uten resept fra land det ikke er resept pliktig i.
Lovene skal ikke være lette.
Nå er det vel kanskje litt forskjell på Salvia, og et oppkvikkende pulver som øker fysiske prestasjoner?
Salvia er forøvrig ikke på legemiddel listen men doping listen. Er to vidt forskjellige ting. Sjekk både dopinglisten og legemiddel listen før du bestiller.
Finner ikke Salvia Divinorum på dopinglisten? Legemiddel som er kjøpt reseptfritt i et EØS-land skal man, som ts er inne på, kunne fritt importere til Norge uten å måtte fremvise resept.
Kilde : http://www.legemiddelverket.no/templ...____29094.aspx

I praksis har jeg opplevd at tollen står over loven, og nekter å gi deg eiendelene dine, uten å måtte henvise til lovverk.
Sist endret av Meowen; 5. november 2011 kl. 01:26.
Selv om det ikke står på noe doping/nark/legemiddelliste så er det fortsatt ikke et godkjent stoff i Norge. Får ikke lov å ta inn et stoff til Norge som ikke har vært gjennom noen form for kontroll/godkjenning(?)
Mener å ha lest at dersom et stoff ikke er registrert i noen lister, så blir det klassifisert som et reseptpliktig legemiddel.
Sist endret av Meowen; 5. november 2011 kl. 02:11.
Dette spørsmålet (generelt sett) dukker så ofte opp at nå gjør jeg bare sånn her:

Innførsel av legemidler fra utlandet: http://freak.no/forum/showthread.php?t=82621
Den store tolltråden (rus- og legemidler): http://freak.no/forum/showthread.php?t=105569

Lykke til, og det lønner seg forresten å ta en telefon til tollvesenet istedenfor å bare sende de en mail. Ihvertfall det inntrykket jeg har fått.
Kan kopiere noe som har blitt skrevet om saken av en bruker på treningsforum :

"Jeg har bestilt fra UK, riktig nok ikke i tonnevis - men jeg har kjøpt produkt inneholdende 1,3 dim ca 10-11 ganger fra UK uten å ha hatt problem. Inntil juli 2011.

Jeg fikk da samme melding som Wolfie. Kontaktet da Posten, deretter Toll. Toll henviste til at de nylig hadde fått et skriv fra statens legemiddelverk om at 1,3 dim heretter var å betrakte som reseptpliktig legemiddel. I tillegg var det satt som krav fra legemiddelverket at kjøper ved innførsel fra EØS-området må legge fram resept. Dette brevet var unntatt offentlighet, men jeg kontaktet Statens legemiddelverk.

Deretter fulgte en rekke telefoner og e-poster til Statens legemiddelverk. De bekreftet det ovenstående, og at det var fattet vedtak på dette i Statens legemiddelverk. Jeg har sendt innsynsbegjæring på dette, men når ikke fram. -30årstrening"

Tror dessverre eneste måten å anskaffe seg dette produktet er å prøve igjen, helt til pakken ikke blir sjekket