Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4844
Har igrunnen ikke greie på dette, så ikke brenn meg på bålet.

Slik jeg har forstått det så blir tid påvirket av hastighet, hastighet er vell energi.
Viss tid går senere i høy hastighet kan man da si at tid er en form for energi?

Kan noen forklare meg litt om hvorfor tid blir påvirket?
Sist endret av sneipen; 26. oktober 2011 kl. 14:00.
Jeg vil si at tid ikke er en form for energi pga det er abstrakt
Tid eksisterer ikke
Den menneskeskapte oppfattelsen av tid eksisterer derimot, og oppfattelsen kan bli påvirket.

med mindre jeg er ute på bærtur nå.. ? Provo?
Kan jo spør om noe har en begynnelse og slutt uten at noen observerer det.
Har ikke så veldig peiling på dette selv.

Men rom tid finnes, tid vi kjenner er menneskeskapt

http://en.wikipedia.org/wiki/Spacetime
Begrepet "tid" er jo menneskeskap og et redskap vi mennesker bruker for å holde orden i livet vårt. "Tid" har ikke noe masse eller energi
Sitat av sneipen Vis innlegg

Slik jeg har forstått det så blir tid påvirket av hastighet, hastighet er vell energi.
Vis hele sitatet...
Hentet fra wikipedia:

Hastighet er i fysikk definert som endring av posisjon per tid og dvs. at «hastighet» bekriver både «fart» og «retning» selv om «hastighet» normalt tillegges samme betydning som «fart » i dagligtalen.
Vis hele sitatet...
ANbefaler også å se på denne dokumentaren

BBC Horizon - Do You Know What Time It Is?
http://www.bbc.co.uk/programmes/b00fyl5z

Finner den nok på bukta, eller youtube Veldig spennende
Sitat av sneipen Vis innlegg
Har igrunnen ikke greie på dette, så ikke brenn meg på bålet.

Slik jeg har forstått det så blir tid påvirket av hastighet, hastighet er vell energi.
Viss tid går senere i høy hastighet kan man da si at tid er en form for energi?

Kan noen forklare meg litt om hvorfor tid blir påvirket?
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å si at lengde er en form for fart. Farten til en gjenstand "påvirkes" av hvor langt gjenstanden kommer på en viss tid, men det betyr da sannelig ikke at lengde eller tid er former for fart
For å forstå det du spør om i første post anbefaler jeg deg og lese om Tidsdilatasjon, Tvillingparadokset og ikke minst Relativitetsteorien.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Kan jo spør om noe har en begynnelse og slutt uten at noen observerer det.
Vis hele sitatet...
Livet mitt har en begynnelse og en slutt, men jeg observerer. Videre synsing kommer an på hvordan en tolker begynnelse og slutt. Energi kan hverken oppstå eller forsvinne, den kan kun gå over i andre former. Så mitt svar blir nei, noe kan ikke ha en begynnelse og slutt uten at det finnes en observatør.
Ifølge relativitetsteorien finnes det ingen absolutt tid. Tidsdimensjonen påvirkes av bevegelsestilstanden og av gravitasjonsfeltet rundt observatøren. Det innebærer at tiden går med forskjellig hastighet i to treghetsystemer som beveger seg i forhold til hverandre, eller som befinner seg på forskjellige steder i et gravitasjonsfelt.
Vis hele sitatet...
Tror jeg må lese mer.
Det er pga det ikke finnes absolutt tid jeg spurte.

Tnx til dere som har svart.
Sist endret av sneipen; 26. oktober 2011 kl. 14:44.
hastighet i seg selv er ikke energi, men et objekt med masse som beveger seg har kinetisk energi.
Sneipen sier apselutt tid ikke finnnes. Jo , det er forskjell på apsolutt tid og tid. Når man sier tid er relativt gjelder ikke det apsolutt tid. Når vi sier at big bang skjedde for 13-14 miliarder år siden snakker vi om absolutt tid.
Kaizen
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kort og godt vil jeg si at tid kun er en faktor, men nå ser jeg at et par smartinger leser tråder, så da kommer det nok tilbakeslag med 50 linjer+ med fakta! Godt ment!
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Tid eksisterer ikke
Den menneskeskapte oppfattelsen av tid eksisterer derimot, og oppfattelsen kan bli påvirket.

med mindre jeg er ute på bærtur nå.. ? Provo?
Vis hele sitatet...
At tid grunner i et faktisk fenomen fritt fra vår oppfattelse er det nok ingen tvil om. Hvis det kun var et spørsmål om vår oppfattelse, så ville vi for eksempel ikke kunne målt differanse i tidsforløp for to klokker i bevegelse i forhold til hverandre, eller i forskjellig gravitasjonspotensiale – noe vi både kan og har gjort.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Sneipen sier apselutt tid ikke finnnes. Jo , det er forskjell på apsolutt tid og tid. Når man sier tid er relativt gjelder ikke det apsolutt tid. Når vi sier at big bang skjedde for 13-14 miliarder år siden snakker vi om absolutt tid.
Kaizen
Vis hele sitatet...
Nei, absolutt tid finnes ikke. Dette har vi diskutert før. Når vi sier at Big-bang skjedde for 13-14 milliarder år siden, så er ikke dette snakk om en "absolutt tid", men sett fra en "comoving", eller "samflyttende", referanseramme (som ikke har vært utsatt for gravitasjonspåvirkning). Det er en referanseramme hvor man observerer den kosmiske bakgrunnsstrålingen som isotrop – altså lik i alle retninger – i motsetning til en referanseramme hvor man vil se to halvdeler som henholdsvis rød- og blåskiftet.

Det kan være litt vanskelig å forstå den på sparket, så jeg skal prøve å forklare. Tenk deg at du har en liten gummiaktig lapp som du har tegnet masse prikker på, omtrent som dette:

. . . . .
. . . . .
. . . . .

Denne lappen illustrerer det tidlige universet. Så tenker du at du strekker denne lappen likt i alle retninger, og du vil da se at prikkene beveger seg vekk fra hverandre. Slik utvider også universet seg. Og desto lenger fra hverandre prikkene er, jo raskere vil de også flytte seg vekk fra hverandre – avstanden mellom en bestemt prikk og den rett ved siden av vil øke halvparten så raskt som avstanden mellom samme prikk og en prikk to prikker ved siden av. Man sier at prikkene er "comoving", eller "samflyttende". En "comoving" referanseramme på denne lappen vil være en referanseramme som observerer at forholdet mellom avstanden og hastigheten på avstandsøkningen til prikkene rundt den er lik i alle retninger – det kan lettest sees for seg ved å tenke på en referanseramme som sitter fast på en prikk, men den er selvsagt like gyldig utenfor selve prikkene, da det er utvidelsen av arealet (eller rommet, i vår tredimensjonale verden) som er det essensielle. I denne referanserammen vil du se en prikk som er 1 cm unna bevege seg like raskt fra deg uansett hvilken retning du ser i.

En referanseramme som ikke er "comoving" vil derimot se at prikkene fremover i fartsretningen har et annet forhold mellom avstand og hastighet enn prikkene bakenfor. Tenk for eksempel på en maur som krabber sakte rett frem i konstant fart på gummilappen mens du strekker den. Mauren vil se at prikkene en viss avstand bakenfor flytter seg vekk raskere enn prikkene med samme avstand foran, og den vil ikke oppleve prikkeforflytningen som isotrop.

Man vet også at Doppler-skift, som man kjenner fra toneskiftet i for eksempel en forbipasserende bil, også gjelder for lys, og at ting som beveger seg raskt fra oss blir "rødskiftet" ved at frekvensen på lyset fra legemet til oss synker. Vi kan dermed se for oss en "comoving" referanseramme i universet som en referanseramme hvor alle galakser vi kan observere i alle retninger har det samme forholdet mellom avstand og rødskift. Med andre ord at forholdet mellom avstand og hastighet vekk fra oss er lik i alle retninger. Men problemet er at galakser ikke er fullstendig "comoving" – for eksempel er Andromedagalaksen på vei mot Melkeveien, og ikke på vei vekk fra oss. Den kosmiske bakgrunnsstrålingen, derimot, kan brukes i stedet, og en referanseramme hvor den kosmiske bakgrunnsstrålingen ikke er rødskiftet den ene veien og blåskiftet den andre, men isotrop, er en "comoving" referanseramme. Når man snakker om universets alder, så er det i forhold til denne referanserammen, og ikke i form av noen "absolutt tid".
Sist endret av Provo; 26. oktober 2011 kl. 17:39.
Men det er jo du som lærte meg dette provo. Jeg snakket om en tid som er felles for hele universet. Som f.eks tiden det tok fra big bang til de første stjernene ble dannet. Eller tiden til universet fikk de først grunnstoffene som er tyngre en hydrogen og helium. Altså en tid som er uavhengi av hvor du er eller hvordan man forflytter seg. Da sa du at det er det vi kaller for absolutt tid.

Kaizen
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Men det er jo du som lærte meg dette provo. Jeg snakket om en tid som er felles for hele universet. Som f.eks tiden det tok fra big bang til de første stjernene ble dannet. Eller tiden til universet fikk de først grunnstoffene som er tyngre en hydrogen og helium. Altså en tid som er uavhengi av hvor du er eller hvordan man forflytter seg. Da sa du at det er det vi kaller for absolutt tid.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Nei, det har jeg nok ikke lært deg, og det har jeg ikke sagt. Jeg har derimot brukt en rekke innlegg i en tidligere tråd på å forsøke å lære deg at all tid er relativ, og at det ikke eksisterer noen "absolutt tid". I slutten av tråden endte vi med et spørsmål jeg ikke hadde svaret på da, men som egentlig besvares av innlegget mitt over her i denne tråden.
Tid er bare et begrep vi har funnet opp. Ting utvider seg og vokser, men det har ingenting med tid å gjøre. At ting går framover, er noe for seg selv.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tid er bare et begrep vi har funnet opp. Ting utvider seg og vokser, men det har ingenting med tid å gjøre. At ting går framover, er noe for seg selv.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på tid som begrep, og tid som fenomen. Trådstarter sikter selvsagt til sistnevnte. Hvis du (eller andre) vil hevde at tid som fenomen ikke eksisterer utenfor menneskesinnet, så bør du (og andre) ha meget gode argumenter for å underbygge en slik påstand. Hvis du (eller andre) vil hevde at tid som begrep er menneskeskapt, så er det fullstendig trivielt og selvsagt, og er det er følgelig unødvendig å lage et innlegg kun for å påpeke dette. Dette gjelder også påpekninger av at modeller, oversikter og enheter av tid, slik som kalendere, sekunder, minutter osv. er menneskeskapt.
Sist endret av Provo; 26. oktober 2011 kl. 21:59.
Når man snakker om universets alder, så er det i forhold til denne referanserammen, og ikke i form av noen "absolutt tid".
Vis hele sitatet...
Jeg trodde man snakket om universets alder i forhold til datering av steinfunn fra jorda , romstøv de har samlet osv.
Og at man kan se på dette som en apsolutt tid eller univerisell tid. (Her blander jeg nokk to begreper, men shitt eller)

Så feil kan man ta....

Kaizen
Jeg kan ikke dy meg for å stille noen flere spørsmål. Egentlig tørr jeg ikke å stille dette spørsmålet nå men,,, her kommer det.
Finnes ikke det ikke en tid som er universiell og er lik over hele universet? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal forklart hva jeg mener. Vitenskapen i dag sier vel noe sånt som at , først var det quannte flutuatuations, så kom inflasjon, og etter 400 000 år kom den kosmiske bagrunstrålingen, vidre kom de de kaller dark ages, så etter 400 millioner år kom de første stjernene. Så dannelsen av galakser. Denne tiden er etter alt jeg kan forstå lik i hele universet. Om man kunne reise instant til et helt annet sted i universet vil jeg tro at utviklingen er på samme stadium der som her.
Dette er vel også feil, og forkalringen går vel ut på noe sånt som at vi forflytter oss fra et treghetsfelt til ett annet , men det blir over min fatte evne.

Kazen
Sist endret av Kaizen; 28. oktober 2011 kl. 01:02.
Sitat av Morgul Vis innlegg
"Tid" har ikke noe masse eller energi
Vis hele sitatet...
Det kan vell diskuteres om tid er "masse", men det kan påvirkes av gravitasjon.
Ved en sterk "gravity pull" så vil tiden gå mye senere enn det vi ser på som normalt her.

Hvis vi kjørte i orbit rundt den sterkeste gravity pullen vi kan finne.
Si at du kjørte i orbit i 5 år(for deg på skipet), ville tiden ha gått 100år på jorden.
Altså da har jo tiden gått MYE fortere på jorden, enn på skipet, pga den sterke gravitasjonen.
(husker ikke eksakt hvor mange år det er, bare et eks.)


Jeg er inget geni, heller ingen fysiker, men etter mine tanker er tid masse.
Syntes tid er ett veldig fasinerende og stort tema.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Vitenskapen i dag sier vel noe sånt som at , først var det quannte flutuatuations, så kom inflasjon, og etter 400 000 år kom den kosmiske bagrunstrålingen, vidre kom de de kaller dark ages, så etter 400 millioner år kom de første stjernene. Så dannelsen av galakser. Denne tiden er etter alt jeg kan forstå lik i hele universet.
Vis hele sitatet...
Denne tiden er beskrevet ut fra en comoving referanseramme.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Om man kunne reise instant til et helt annet sted i universet vil jeg tro at utviklingen er på samme stadium der som her.
Vis hele sitatet...
Utviklingsstadiet hos forskjellige galakser er jo forskjellig, så det blir litt vanskelig å skjønne hva du mener med at "utviklingen er på samme stadium". Jeg må også minne deg på at forskjell i posisjon ikke har betydning for tidsforløp – forskjell i fart og tyngdepotensiale er det som betyr noe.

Samme hvor man er i universet kan man oppgi universets alder med utgangspunkt i en comoving referanseramme. Hvis du kaster deg inn i et romskip her, og fyker avgårde i nesten lysets hastighet til et helt annet sted i universet langt unna, så vil du, når du kommer frem, kunne bestemme universets alder ut fra en comoving referanseramme.

La oss si at du nøyaktig målte alderen på universet før du dro til å være x. Du reiser så 50 lysår avgårde i 0,99 ganger lysets hastighet relativt til en comoving referanse (antar at tiden brukt på akselerasjon er neglisjerbar), og vil selv måle tiden du bruker på reisen til å være sqrt(1-0,99)·50/0,99= 5,05 år. Når du kommer frem måler du universets alder på nytt, og måler y. Det vil da ikke være slik at y=x+5,05 år, for 5,05 år er tiden du har målt i en annen referanseramme enn den comoving referanserammen du måler universets alder ut fra. Sett fra den comoving referanserammen har reisen din tatt 50/0,99=50,5 år, og når du kommer frem vil du måle at universets alder er y=x+50,5 år. Dette vil ikke si at den comoving referanserammen representerer noen absolutt eller universell tid, slik du ser ut til å tenke på det, men kun at den er en fornuftig referanseramme å måle universets alder (og utstrekning) fra.

Sitat av salvatrix Vis innlegg
Jeg er inget geni, heller ingen fysiker, men etter mine tanker er tid masse.
Vis hele sitatet...
Nei, tid er ikke masse. Masse er en egenskap hos partikler (treghet, F/a), mens tid best beskrives i fysikken som en dimensjon på linje med de tre romlige dimensjonene – om enn med et litt annet sett med attributter.
Sist endret av Provo; 28. oktober 2011 kl. 08:31.
Sitat av Provo Vis innlegg
Utviklingsstadiet hos forskjellige galakser er jo forskjellig, så det blir litt vanskelig å skjønne hva du mener med at "utviklingen er på samme stadium".
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om inviduelle galakser, men stadium i den prosessen jeg beskrev over, i la oss si 1 mill galakser i en del av universet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Samme hvor man er i universet kan man oppgi universets alder med utgangspunkt i en comoving referanseramme.
Vis hele sitatet...
Og ut fra dette høres det ut som det finnes en universiell tid. Alt har en gang vert har vært på samme sted, og ut fra det også i samme referanseramme. Dette vil også være en tid som ikke er relativ. Jeg har fått med meg at dette er feil, men for meg høres det ganske logisk ut.

Jeg legger til et til et spørsmål til for å få klarhet.
Sett at vi i dag anno 2011 fikk besøk av aliens. De ville da møtt oss mennesker. I det andre senarioet går jorden rundt solen med dobbel hastighet og et døgn ville vært tolv timer. Større hastighet strekker tiden. Er det ikke slik? Da ville evolusjonen fått lenger tid på seg og aliensa ville møtt våre fjærne etterkommere?

Stemmer dette?

Kaizen

Jeg ser blunderen min der. Jeg mener et år ville vart seks månder.

kaizen
Sist endret av Kaizen; 28. oktober 2011 kl. 13:52.
Litt utenom tema, men føler for å spørre: Påvirkes karbon 14 målinger av hvilken referansesamme man befinner seg i?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Litt utenom tema, men føler for å spørre: Påvirkes karbon 14 målinger av hvilken referansesamme man befinner seg i?
Vis hele sitatet...
Ja, halveringstid for atomer vil bli påvirka av hastigheten dei har. Det har blitt illustrert ved å ta svært kortliva atomer, og akselere dei i ein partikkelakselerator. Dei overlever da fleire runder enn dei skulle gjort om du nytta newton sine bevegelseslikninger

Halveringstida, målt med same referanseramme som atomet, er imidlertid den same, men for ein ekstern observatør vil halveringstida sjå lengre ut.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Og ut fra dette høres det ut som det finnes en universiell tid. Alt har en gang vert har vært på samme sted, og ut fra det også i samme referanseramme. Dette vil også være en tid som ikke er relativ. Jeg har fått med meg at dette er feil, men for meg høres det ganske logisk ut.
Vis hele sitatet...
Dette innlegget holdt på å gå meg hus forbi.

For å si det slik, hvis du ønsker å kalle tiden målt i en comoving referanseramme for "universell", så vil det kun være en "universell" tid ved definisjon. Den er ikke noe mer "absolutt" eller mindre relativ enn tid målt i andre referanserammer. Men hvis man skal kunne snakke om universets alder, så må denne oppgis med utgangspunkt i en referanseramme, og da er en comoving referanseramme et fornuftig og praktisk valg.

At alt har vært på samme sted innebærer i seg selv ikke at alt har hatt samme referanseramme – eller mer presist, at alt har vært stillestående i samme referanseramme. Jeg tror det største problemet ditt er at du tilsynelatende ikke helt forstår relativitet og referanser. Jeg anbefaler at du leser gjennom tråden jeg skrev om relativitetsteorien for en tid tilbake, hvis du ikke alt har gjort det.

Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg legger til et til et spørsmål til for å få klarhet.
Sett at vi i dag anno 2011 fikk besøk av aliens. De ville da møtt oss mennesker. I det andre senarioet går jorden rundt solen med dobbel hastighet og et døgn ville vært tolv timer. Større hastighet strekker tiden. Er det ikke slik? Da ville evolusjonen fått lenger tid på seg og aliensa ville møtt våre fjærne etterkommere?
Vis hele sitatet...
De ville nok heller møtt våre forfedre – se tvillingparadokset for detaljer.
Hadde det vært opp til meg, så hadde begrepet tid vært hvor raskt lyset beveger seg på et bestemt punkt i vakuum..
Sitat av Ross Vis innlegg
Hadde det vært opp til meg, så hadde begrepet tid vært hvor raskt lyset beveger seg på et bestemt punkt i vakuum..
Vis hele sitatet...
Så du vil at tid skal være ca 3.0*10^8 m/s? Det gir jo ingen mening =)
Sitat av Joikakake Vis innlegg
Jeg vil si at tid ikke er en form for energi pga det er abstrakt
Vis hele sitatet...
men den spiser jo deg! hvordan føles det å bli spist av den "abstrakte" tiden?
Sitat av null Vis innlegg
men den spiser jo deg! hvordan føles det å bli spist av den "abstrakte" tiden?
Vis hele sitatet...
Det innlegget ga samme prosentandel mening som ditt navn her på forumet..

En kan vel si det så enkelt som at tid er en grunnenhet laget for å kunne beskrive andre fenomener. Slik jeg ser det er det menneskelig fatteevne som inntil videre begrenser oss fra å beskrive hva tid nøyaktig er. Tid er slik vi ser det nå det én av faktorene som må til for at observasjon A skal bli til observasjon B ved et forsøk.
Sitat av Sky Vis innlegg
Så du vil at tid skal være ca 3.0*10^8 m/s? Det gir jo ingen mening =)
Vis hele sitatet...
Lyset beveger seg alltid med konstant fart, så hvis tiden går senere ett sted og fortere et annet vil det se ut som det er en hastighetsendring for C, mens det egentlig bare er rom/tid som blir krummet.
Sitat av Ross Vis innlegg
Lyset beveger seg alltid med konstant fart, så hvis tiden går senere ett sted og fortere et annet vil det se ut som det er en hastighetsendring for C, mens det egentlig bare er rom/tid som blir krummet.
Vis hele sitatet...
Det vil aldri se ut som en endring av c – det er fundamentet for den spesielle relativitetsteorien. Det har dessuten lite å gjøre med det Sky påpeker, nemlig at å definere tid som en hastighet ikke gir særlig mening.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det vil aldri se ut som en endring av c – det er fundamentet for den spesielle relativitetsteorien. Det har dessuten lite å gjøre med det Sky påpeker, nemlig at å definere tid som en hastighet ikke gir særlig mening.
Vis hele sitatet...


v(T)=Delta(C)/C

Forestill deg hvis du står langt unna et svart hull, og ser på et romskip som holder på å bli slukt av det svarte hullet. For deg ser det ut som om det står nesten stille, men for menneskene i romskipet går det utrolig fort. Hvis de lyste på deg med en lommelykt ville lyset for dem se ut til å gå i normal fart, men for deg ville du se at lyset beveget seg annerledes enn normalt. Verdien av hastighetsendringen er hvor fort tiden går, normalverdien er 1. Jeg har aldri definert tid som en hastighet, men jeg definerer Tidens hastighet, eller "verdi". Som den observerte endringen i lyshastigheten. Men jaja, jeg er håpløs til å forklare dette, er ikke akkurat noen lærer...

Ligningen ble feil, kan av en eller annen grunn ikke redigere innlegget:

v(T) = C2/C
Sist endret av Ross; 31. oktober 2011 kl. 23:18.
Sitat av Ross Vis innlegg
Forestill deg hvis du står langt unna et svart hull, og ser på et romskip som holder på å bli slukt av det svarte hullet. For deg ser det ut som om det står nesten stille, men for menneskene i romskipet går det utrolig fort. Hvis de lyste på deg med en lommelykt ville lyset for dem se ut til å gå i normal fart, men for deg ville du se at lyset beveget seg annerledes enn normalt.
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt vil du alltid se at lyset passerer deg i hastighet c (i vakuum). Dette er fundamentet i den spesielle relativitetsteorien. (Se andre avsnitt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity) James Clerk Maxwell publiserte på 1860-tallet sine fire likninger for elektromagnetisme, som løses til at hastigheten til en elektromagnetisk bølge er konstant og ca lik 3·108 m/s, populært kalt c. Mange spekulerte lenge i hva dette var i forhold til, og mange trodde det var eteren. Einstein postulerte at dette var i forhold til alt, uavhengig av hva slags hastighet de har i forhold til lyskilden, og utbroderte konsekvensene av dette som den spesielle relativitetsteorien.

Sitat av Ross Vis innlegg
Verdien av hastighetsendringen er hvor fort tiden går, normalverdien er 1. Jeg har aldri definert tid som en hastighet, men jeg definerer Tidens hastighet, eller "verdi". Som den observerte endringen i lyshastigheten. Men jaja, jeg er håpløs til å forklare dette, er ikke akkurat noen lærer...
Vis hele sitatet...
Som sagt vil du alltid se lyset i hastighet c (forutsatt at du er i vakuum). Det er nettopp derfor tiden må observeres til å gå i forskjellig tempo for to observatører med en hastighet i forhold til hverandre. Jeg forklarer dette ganske fyldig i en annen tråd.

Sitat av Ross Vis innlegg
v(T) = C2/C
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? v=c2/c, altså v=c? Hva betyr det, hvor tar du det fra, og hva vil du frem til? Det blir uansett absurd å definere tid som en hastighet, ettersom hastighet er posisjonsendring per tid. Du må også presisere om du ønsker å definere tid som fenomen eller en tidsenhet.
Sist endret av Provo; 1. november 2011 kl. 08:50.
Jeg studerer fysikk, har ikke kommet lengre enn at jeg har smakt litt på generell relativitetsteori.
Tid er ikke energi, men snarere en romlig dimensjon. Tekk litt på det, hadde vi ikke opplevd tid, så hadde verden vært statisk. Ting ville ikke bevege seg ettersom det tar tid å bevege seg.

I relativitetsteorien kan man velge å måle tid i meter eller sekunder (gitt at du måler alle romlige dimensjoner i samme enhet). Dette kan virke tullete, men det er fullstendig lov matematisk og det gir riktige svar. Dette understreker at tid er en romlig dimensjon.

Tid er heller ikke masse, ettersom E=mc^2 (masse og energi er egentlig akkurat det samme). Og er ikke tid energi, så er det heller ikke masse.

Jeg vil si at tid er et mål på forandring i rommet. Et sekund er et definert intervall, ikke noe naturen har skapt som noe universielt. Det eneste som er absolutt er noe som kalles et tidromsintervall. Tidromsintervallet er differansen mellom forandring i rom og tid. Hvis noen ønsker det, så kan jeg prøve å forklare det =)
Man kan si at energi kommer til uttrykk gjennom betraktnings / begrepsmetoden "tid" - for eksempel ved entropi, der et eple råtner, men aldri blir friskere etter som tiden går, og dermed representerer overgang av energi - men TID i seg selv er bare betraktningsmetoden, ikke en egen energi.
På samme måte ser vi at tiden går langsommere i 40.000 fots høyde enn på bakken. Det betyr at mediet som frakter deg til 40.000 fot representerer energi, mens tiden ikke gjør det.