Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1731
Jeg har et kjapt spørsmål. Nå er det slik at jeg har en faktura i USA på 300$ som jeg ikke ønsker, fordi jeg har sagt opp en tjeneste for sent eller noe sånt, og jeg holder kontakt med de for å løse dette.

Hvis jeg ikke klarer å løse problemet, og må betale. Hva er det verste som kan skje hvis jeg ikke betaler?

Dette er da med tanke på at jeg er i Norge, og er under 18 år. Kan de fra USA sende meg purring og sånt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har dei eit lovleg krav kan dei i prinsippet gå til eit norsk inkassofirma, og få inkassobyrået til å inndrive kravet. Bestrider du kravet, vil dei måtte gå gjennom rettssystemet, og det er vanskelig å spå både vilje og utfall til det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har dei eit lovleg krav kan dei i prinsippet gå til eit norsk inkassofirma, og få inkassobyrået til å inndrive kravet. Bestrider du kravet, vil dei måtte gå gjennom rettssystemet, og det er vanskelig å spå både vilje og utfall til det.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg prøver akkurat nå å løse problemet, men kan beskrive det her.

Har hatt dedikert server i en måned som var registrert på 12. august. Altså ny faktura skulle vært generert 12. september, men det ble det ikke. Jeg visste ikke dette så fant ikke ut at serveren min var utløpt. På 19. august ba jeg om en kansellering og fikk godkjent dette, de fortalte meg ingenting om en faktura.

På 23. september ble plutselig fakturaen generert på $277 dollar, etter jeg hadde kansellert serveren. Har ikke tenkt så mye på det egentlig men sendte dem en epost idag angående dette (1måned senere)

Dette er da ikke min feil fordi de ikke hadde sendt meg faktura, eller hva?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Dette er da ikke min feil fordi de ikke hadde sendt meg faktura, eller hva?
Vis hele sitatet...
No er eg på tynn is her, men jo, eg vil tru det. I Noreg er foreldelsesfristen på krav 3 år. Korleis amerikansk lov er, og om det er amerikansk eller norsk lov som vil gjelde er eg usikker på. Men det vil forundre meg om det ikkje er ein tidsfrist for foreldelse av krav der også, og det kan gjerne variere frå delstat til delstat tipper eg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
No er eg på tynn is her, men jo, eg vil tru det. I Noreg er foreldelsesfristen på krav 3 år. Korleis amerikansk lov er, og om det er amerikansk eller norsk lov som vil gjelde er eg usikker på. Men det vil forundre meg om det ikkje er ein tidsfrist for foreldelse av krav der også, og det kan gjerne variere frå delstat til delstat tipper eg.
Vis hele sitatet...
Nå skjønte jeg ikke helt, hva er en foreldelsesfrist?
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Takk for svar. Jeg prøver akkurat nå å løse problemet, men kan beskrive det her.

Har hatt dedikert server i en måned som var registrert på 12. august. Altså ny faktura skulle vært generert 12. september, men det ble det ikke. Jeg visste ikke dette så fant ikke ut at serveren min var utløpt. På 19. august ba jeg om en kansellering og fikk godkjent dette, de fortalte meg ingenting om en faktura.

På 23. september ble plutselig fakturaen generert på $277 dollar, etter jeg hadde kansellert serveren. Har ikke tenkt så mye på det egentlig men sendte dem en epost idag angående dette (1måned senere)

Dette er da ikke min feil fordi de ikke hadde sendt meg faktura, eller hva?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig vil norsk rett legges til grunn mht at du nå oppholder deg i norge, og de etter all sannsynlighet vil bruke et norsk-basert inkassoselvskap. Dermed følger det av lex-domicil at norsk rett legges til grunn. Videre er det vel kontraktsvilkårene som ser hvorvidt fakturaen er levert mht riktig tidspunkt.
Les igjennom Terms Of Service. Der vil det stå hvilken rettsinstans de vil benytte for å løse eventuelle tvister. Iogmed at det er ett amerikansk firma som har solgt deg tjenesten og den har blitt utført i USA ville jeg blitt ekstremt forundret om det ikke ville blitt ført for en amerikansk domstol.

IANAL men jeg vil tro at du vil kunne bli stevnet for en lokal amerikansk domstol. Dømt in abcentia til å betale for deg og så få tilsendt krav enten direkte eller via UD/politiet. Om du får en slik dom mot deg blir det mye mer trøbblete å reise til USA.

Slik jeg forstår saken fra deg har egentlig ikke noe annet valg enn å betale. Du bestillte en løpende tjeneste, glemte å terminere denne når du egentlig ønsket og sitter nå igjen med en regning som var større enn det du selv hadde planlagt.
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Les igjennom Terms Of Service. Der vil det stå hvilken rettsinstans de vil benytte for å løse eventuelle tvister. Iogmed at det er ett amerikansk firma som har solgt deg tjenesten og den har blitt utført i USA ville jeg blitt ekstremt forundret om det ikke ville blitt ført for en amerikansk domstol.

IANAL men jeg vil tro at du vil kunne bli stevnet for en lokal amerikansk domstol. Dømt in abcentia til å betale for deg og så få tilsendt krav enten direkte eller via UD/politiet. Om du får en slik dom mot deg blir det mye mer trøbblete å reise til USA.

Slik jeg forstår saken fra deg har egentlig ikke noe annet valg enn å betale. Du bestillte en løpende tjeneste, glemte å terminere denne når du egentlig ønsket og sitter nå igjen med en regning som var større enn det du selv hadde planlagt.
Vis hele sitatet...
Ja, men de skal vel egentlig ikke sende meg en faktura 4 dager etter jeg terminerte tjenesten?

Jeg sendte dem forresten det med datoene og at de hadde surret opp med faktura, og fikk som svar at de ville se litt nærmere på det.
Har du gjort noe gale, så må du jo betale? De gjør vel sitt for å få inn pengene kan jeg tro.
Fikk forresten løst dette. Ringte bare daglig leder og sa jeg ikke hadde mulighet til å betale, så sa han at det gikk greit og at han ville fjerne fakturaen.
Ville uansett blitt umulig for de inndrive. Du bor i norge, og her kan du ikke pådra deg gjeld når du er under 18. Ser det vanskelig at inkasso firma da skal kunne inndrive slik gjeld
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Ville uansett blitt umulig for de inndrive. Du bor i norge, og her kan du ikke pådra deg gjeld når du er under 18. Ser det vanskelig at inkasso firma da skal kunne inndrive slik gjeld
Vis hele sitatet...
De kunne jo eventuelt gått til foreldrene mine, siden de er ansvarlig for det jeg gjør. Eller hva?

Uansett så er problemet løst :P
Vil tro det gjelder mere ved herværk eller lignende.
Elelrså kunne jo du i praktisk hver gang du ble sint på foreldrene dine satt de i bunnløs gjeld

Mener det er en grense også på hvor mye de står ansvarlig for
Siden du ikke er 18 år vil jeg tro avtalen er ugyldig? Du har ikke lov til å foreta en rettslig handling når du er umyndig. Mulig den blir gyldig allikevel, hvis du har jugd om alderen?