Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 854
Godtfolk

Jeg har et enkeltpersonsforetak som jeg nå driver på 4-5. året. For å være helt ærlig er jeg nok ikke den med best oversikt over reglene rundt betaling av skatt.

I 2009 fikk jeg 4 ganger i året fakturaer fra skatteetaten for forskuddsbetaling av skatt. Disse fakturaene hadde forfall hvert kvartal og jeg var nøye med å betale disse. I 2010 fikk jeg ikke lenger slike fakturaer og jeg betalte derfor ikke inn noe forskudd på skatt. Jeg trodde muligens at jeg hadde så lite overskudd av driften (20-30tusen) at de ikke lenger trengte forskuddsbetaling fra meg da jeg hadde betalt inn relativt mye skatt fra min ordinære inntekt.

Så får jeg i dag skatteoppgjøret i posten. Her leser jeg at jeg har fått igjen 15000 på skatten. En hyggelig beskjed, men muligens for godt til å være sant.

På skatteoppgjøret står følgende:

Utlignet skatt: 118000

Avregning:
Forskuddstrekk: 120000
Utskrevet forskuddskatt: 22000
Overskytende: 15000
(altså det jeg får igjen)

Spørsmålet mitt er som følger: Kan jeg gå på en smell? Jeg vet det er jeg som personlig må sørge for å gjøre alt riktig med innbetalinger og det har jeg muligens ikke gjort.

Skatteetaten har i følge skatteoppgjøret skrevet ut forskuddskatt, men i 2010 ikke sendte meg fakturaer. Har de unnlatt å sende meg fakturaer fordi jeg ikke skal ha eller er det en glipp fra skattetatens side?

Jeg vet at jeg naturligvis burde snakke med skattetaten om dette, men gir nFF et forsøk slik at jeg kan finne ut av dette og sove godt denne helgen! Kommer det en smell, er jeg rustet til dette.

Trenger dere flere opplysninger kan jeg godt komme med dette. I disse skattelistertider er jeg ikke så redd for at noen får innsyn i inntektene mine...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sikker på at det ikkje er lagt på skattekortet ditt? Du har anledning til å oppgi næringsinntekt når du søker om skattekort, og da vil næringsinntekta komme med på skattekortet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Når du leverer selvangivelsen lever er du jo den som heter "Selvangivelse for næringsdrivende" ellerno i den dur. Der blir du bedt om å fylle inn overskuddet på foretaket ditt, og det blir jo en del av din skattbare inntekt.
Sist endret av nso; 21. oktober 2011 kl. 21:44.
Jeg har ført opp overskudd på selvangivelsen ja.

Slash: Det er mulig det allerede blir ført opp på skattekortet? Jeg har ikke søkt spesifikt om dette, men kan det skje automagisk?
Jeg var i en lignende situasjon i flere år, der jeg på den ene siden var i nesten full jobb som vanlig lønnsmottaker, og i tillegg hadde et enkeltpersonforetak med årlige inntekter på ca. 50k.

Jeg brydde meg aldri om å betale inn noe forskuddsskatt -- jeg passet på å få trukket litt ekstra i den vanlige jobben slik at jeg ikke skulle gå på noen baksmell. Dette reagerte aldri skatteetaten på.

EDIT: Jeg leverte selvsagt inn "Selvangivelse for næringsdrivende" og en oversikt over hva jeg hadde tatt inn som selvstendig, slik at jeg betalte skatt av disse inntektene. Det har du også gjort, så da skal alt være i orden.
Sist endret av El-Zorro; 21. oktober 2011 kl. 21:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Afaik kan det skje ut frå fjorårets sjølvmelding ja, men no er eg på tynn is, ettersom inntekt er flytande saker for min del...
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Jeg var i en lignende situasjon i flere år, der jeg på den ene siden var i nesten full jobb som vanlig lønnsmottaker, og i tillegg hadde et enkeltpersonforetak med årlige inntekter på ca. 50k.

Jeg brydde meg aldri om å betale inn noe forskuddsskatt -- jeg passet på å få trukket litt ekstra i den vanlige jobben slik at jeg ikke skulle gå på noen baksmell. Dette reagerte aldri skatteetaten på.

EDIT: Jeg leverte selvsagt inn "Selvangivelse for næringsdrivende" og en oversikt over hva jeg hadde tatt inn som selvstendig, slik at jeg betalte skatt av disse inntektene. Det har du også gjort, så da skal alt være i orden.
Vis hele sitatet...
Ligner veldig mye på min situasjon egentlig. Det jeg håper på er at skatteetaten har kontroll på dette og gjør de riktige utregningene uten at jeg trenger å bry meg bortsett fra en gang hver høst når skatteoppgjøret kommer.

But, asuming is the mother of all fuckups!