Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 29863
Er interisert i å kjøpe en TØNNE(fat) med ØL dette hadde vært sinsykt digg å ha på fest. "Free Beer"

Noen som veit hvor mye det koster, eventuelt hvor de går ann å få tak i??
Ta kontakt med et bryggeri i nærheten.
Har tenkt på det mang en gang jeg og. Men tror du må ha tillatelse.........
En kompis av fatter'n jobber på AASS i Drammen, og han har ihvertfall tilgang til slike. Har bare sett en litt mindre versjon(ser mer ut som en halv tønne), men det går sikkert an å få tak i en stor en. Tror utesteder osv med tappekran bruker slike, uten at jeg er helt sikker. Jeg vil tro at de har det på bryggeriene, men det spørs jo om man får lov til å kjøpe sånne helt uten videre. Ring eller.no og spør..
Det er riktig som wOOp sier, eller delvis..
På utesteder har de fat med øl, ulempen er at man må ha gass/trykk for å få det ut. Det sitter også en "kjøler" på kranen, dette pga fatet står i rom temperatur. Mener at ølet ikke er godt hvist man bare åpner fatet å tømmer ølet i glasset.

Det som noen utesteder har er digre aluminiums tønner på 3000 liter, dette bygger dem inn i et kjølerom. Når det er tomt kommer en tankbil å fyller på. Da slipper man den varmen som de vanlige fatene lager og man slipper fata generelt..
Hadde tenkt å knabbe ei øltønne for 3 uker siden, men ombestemte meg da det florerte av vakter der... Angrer på at jeg ikke tok sjansen Faen og!!
Tror man kan kjøpe en liten tønne på bryggeriene med tappekran.. Vet ikke hvor stor denne tønnen er, men jeg har hørt at den koster 1500,-. Du får visstnok 1000,- tilbake når du leverer den inn igjen...
Men CDG: ærligtalt, det er ikke bare til å ta å stikke!
De veier en del da, tror ikke du hadde kommet umerket derifra..
Mener fatene utesteder o.l har er trykkfat.

Dette betyr at selv om romtemperaturen er 40 grader, så ville ølet være kjølig og leskende når du tappet det i et glass.
Jepp det stemmer..
Opprinnelig postet av Human-Xit
Men CDG: ærligtalt, det er ikke bare til å ta å stikke!
De veier en del da, tror ikke du hadde kommet umerket derifra..
Vis hele sitatet...
Tja, øl blir jo aldri for tungt å bære, særlig gratis øl.
andy_cap's Avatar
Trådstarter
Vi satt å tengte på å montere en slik tønne i russebilen, men hvordan blir den med et slikt trykkfat i bil, vibrasjon ol kan skape en del problemer. Pludselig blir det så mye trykk at hele tønna kolapser og begynner å lekke
Hmmm, hva med å "sikre" flaska med noe? Lage enslags beholder? Akkurat det der med risting å slikt vet jeg lite om..
Har egentlig ikke tenkt på det før.. Har du strøm til tapperen da?

Men det blir jo litt søl når dere tapper mens dere kjører og da så...
Tror ikke du trenger strøm til tapperen...
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Et godt tilbud er jo å brygge selv, og ha det på tønne/fat!
Her: http://www.vinspesialisten.no/
finner du 25 l-tønne (2150kr) og 10 l-tønne for 1550 kr.
MEGET sikker på at man trenger man strøm, iallefall på moblit anlegg..

Det er vel noe slikt dere har tenkt på? Det kan da ikke være så vanskelig å mekke noe sammen bare man får tak i ting..
før i "gamle dager" når vi hadde Øl utsalg i byen (Hammerfest)

fikk man kjøpt 5 liters tønner

man får enda kjøpt dem på bryggeriene
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
hmm, når jeg var i danmark solgte de tønne/keg med carlsberg for 500 for 25 liter øl, da fikk du med tappekran, kullsyre patroner og alt du trengte.... må finnes noe lignende i norge...
cag(g) selger de herborte også. faktisk rimelig vanelig på bra fester. prisen har jeg ingen anelse på. du får dem i fem liter, ti liter, osv. oppover.
andy_cap's Avatar
Trådstarter
500 for 25 liter er engentlig ganske pent da.. Men det er jo danmark da. Kan sikkert regne med at det koster 1000 her.
Sendte mail til Aass for å høre hvor mye det eventuelt koster. Venter fortsatt på svar
sender en til mack i tromsø.
andy_cap's Avatar
Trådstarter
Fikk svar fra aass i dag

Hei

Et fat er på 30 eller 50 liter, men du må også ha tappetårn for å få tappet
ølet.
Vi har kun tappeutstyr som vi leier ut til våre kunder med fast bevilgning.


Med vennlig hilsen

Else Marit Møller
A/S P.LTZ. AASS
her i bodø er det for tiden kun 1 ølutsalg, siden øl i butikk har tatt helt over, men dette ølutsalget har tappetårn som du får låne gratis hvis du kjøper et fat hos dem, husker ikke helt prisen, men trur det var rundt 1200kr for et 30l fat
andy_cap's Avatar
Trådstarter
Fikk også svar fra Rignes

Hei og takk for mail! Det er mulig for privatpersoner å leie tappetårn og å kjøpe øl på fat hos Ringnes. Men vi stiller to betingelser til kundene våre: Den første betingelsen er at man har skjenkebevilling og den andre betingelsen er at man kjøper minimum 30 000 liter øl på fat av oss. Som du forstår er det ikke kanskje ikke helt slike mengder man har på fat i puben hjemme i kjellerstuen....



Mvh
Anniken Braute


Ser dårlig ut det her altså
Hadde det ikke vært fint med 30 000 liter øl i kjelleren?
For å få ølet opp av fatet trenger du en dispenser. Jeg har en om du er interessert i å kjøpe;D Bare PM meg.
Stjal den på en Festival her på byen.
andy_cap's Avatar
Trådstarter
Slik dispenser.. er det det samme som et tappetårn eller er det noe helt anna???
Opprinnelig postet av Bullfr0g
For å få ølet opp av fatet trenger du en dispenser. Jeg har en om du er interessert i å kjøpe;D Bare PM meg.
Stjal den på en Festival her på byen.
Vis hele sitatet...
Det var jo *særlig* lurt å poste at du har stjålet den.
tror ikke så mange bryr seg om at den er stjålet.. å hvis noen kommer inn på disse sidene å begynner å lete etter sånne skumle "fy" ting tror jeg de tar seg en tur innom sopp-gutta her i stedet..
En dispenser er ikke det samme som et tappetårn. Dispenseren er trykk/gass som gjør at man får tappet ølet fra fatet og vidre til tårnet som videre fører ølet ned i glasset.
Med en dispenser får man trykk og man trenger ikke strøm.
Dispensere brukes for å tappe brus. For å få øl opp av et fat må du ha en kullsyreflaske. Kullsyren brukes kun til å trykke ølet opp til tappetårnet. Det kan være kjekt å ha en kjøler også.. Det finnes små bordmodeller som har tappetårn med integrert kjøler. Har du bare ett fat kan du faktisk drikke rett fra fatet..
andy_cap's Avatar
Trådstarter
Jeg så foresten et tappetårn på http://www.netthandelen.no med kjøleskap til kjøling av fatet. Der kunne man ha et 30 liters fat. Men web prisen var på 8000 og de gikk for rundt 3000 på auksjonene...
Hvis man er et par stykker som bor sammen kan man jo spleise på et tappe tårn og øl... 3000 er jo ikke så gærnt når man er flere
Det skal jeg faen meg gjøre når jeg fløtter herfra(hjemme altså)
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av andy_cap
30 000 liter øl på fat av oss. Som du forstår er det ikke kanskje ikke helt slike mengder man har på fat i puben hjemme i kjellerstuen....
Vis hele sitatet...
Ahhhh kjøper et sånt tappetårn jeg, ølfest host meg eller?

Hehe, en del tredjeklassinger på skolen min, boicotta russefeiringen, og hadde kaggefest i stede for, brukte pengene som folk bruker på russebil, osv på øl, genialt eller hur?
▼ ... over et år senere ... ▼
Du får slike 5 liters tønner på butikken, med innebygget tappekran og kullsyre patron.. Kjøpte en slik igår, kostet meg 260 eller noe på meny..
tappetårn skaffer man seg på ebay, og ølfat får man kjøpt hos f.eks ringnes om man kjører bort og betaler kontant.

et par kamerater av meg har egen bar i stua, og dette funker finfint
Vi har på det utestdet der jeg jobber et 50 liters fat. Det veier sinsykt mye. Du må må ha Kullsyre flaske til det og du må ha kjøler til det, så å mekke i stand en hjemme alene fest med øl fat er ikke bare bare..

Sitat av Psych|Com
sender en til mack i tromsø.
Vis hele sitatet...
Kanon fylle Åge?
Nå husker jeg ikke helt hva tråden starta med, men jeg er en aktiv hjemmebrygger, og kan fortelle om hva som er vanligst i "bryggermiljøet":
Man bruker et fat som heter "corneliusfat". Dette er opprinnelig fat som er brukt til no brusdispensere osv i tidligere tid. Kommer i forskjellige størrelser, det jeg bruker er på 19 liter. Man setter så trykk på fatet med co2 og tapper ut i en tappekran. Tappekranen er da trykkbasert, så Man trenger ikkeno strøm eller lignende for å "drive" kranen.

Se http://www.shbf.se/Tidningen/Online/...laggningar.php for mer info om corneliusfat.
Offtopic: Noen venner av fattern "fant" en gang et fat (tønne) med øl når de var på vei hjem fra en kveld på byen.
De tok med seg tønna hjem, helte innhildet i badekaret og lagde nachspiel

Ølen inneholdt ikke kullsyre, men alle ble vel gode og fulle uansett.
Sitat av r33l
Kanon fylle Åge?
Vis hele sitatet...
Everyday.com

fikk samme svar fra mack som en annen fikk fra ringnes? må ha sånn jevla bevilning for å kjøpe det fra de
Sitat av InTrance
Du får slike 5 liters tønner på butikken, med innebygget tappekran og kullsyre patron.. Kjøpte en slik igår, kostet meg 260 eller noe på meny..
Vis hele sitatet...
nei nei nei, de såkalte tønnnene du kjøper er slett ikke det samme som ølfat og inneholder ikke noe egen tappemekanisme. de er rett og slett vanlig øl i store mengder med en kran som du tapper av og kan dermed ikke sammelignes med en ordentlig tappekran.

til dere andre; en brukbar tappekran koster minst 10k om ikke 40k! men det sparer man vel inn på x antall år avhengig av hvor mye øl som konsumeres
Sist endret av CDG; 24. april 2005 kl. 09:17.
Jeg er klar over at det ikke er slik en man har på byen, men alikevel den er litt artig, ølens motpart til pappvin
hansa øl fåes på fat i 2 størrelser, 30l og 50l, og det gjør de fleste andre merker også. disse fatene som de kommer på er ikke trykk i fra bryggeriet, og du trenger en egen co2 patron for å få trykk på fatet. et 30l fat koster rundt 1200kr, og det er 300 i pant på det ( husker ikke om det var inkludert i de 1200, men det tror jeg ikke). husker ikke hva 50l fatet koster, men det ligger på mellom 20 og 30 kr /halv liter.
på hansa kan du få låne et tappe tårn om du kjøper et fat til privat fest, og en trenger ikke noen sjenke bevilgning.
edit: det er samme type fat de bruker på byn, og sansynligvis i resten av verden også (heineken kommer på samme type fat, og er importert fra utlandet til lageret på hansa)
Sist endret av exuz; 24. april 2005 kl. 23:56.
hmm. dette høres fett ut, men går det ikke ann å bruke en pumpe eller noe til å pumpe ut øl? Mener jeg så det på en film..
hmm. Den jeg kjøpte på 5 liter er noe lignende. Men etterhvert som du tappet ble det vel mindre luft i tønna, da måtte vel du lufte den? På den jeg kjøpte var det en ventil i toppen man åpnet..
InTrance: Du spør jo om spørsmål som allerede er besvart. Sjekk etter mann!

Rettelse: Det er 500,- i pant på et ølfat
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei. jeg har kjøpt meg et ordentlig tappetårn lik dem som er på byen. har også fixa kullsyre og mangler bare fatet.
har prøvd å ringe rundt, men finner ikke noen som selger. prøvd hansa, men finner ingen som kan hjelpe mg der.

har noen et nr jg kan ringe for å få tak i fat(gjerne 30 liters)? bor i trondheim så det beste er om det finnes noen her.

takker for all hjelp
Kan du ikke bare gå ned på noen lokale puber å høre om de kan hjelpe deg?
HANSA du liksom! Støtt opp den Trønderske tradisjon.

Du er trønder og klarer ikke tenke deg fram til Ringnes E C Dahls???
Jeg vet de har fat. Og jeg vet de selger/låner ut.

Katalogoppføring:
Ringnes E C Dahls Bryggeri
Strandv. 71 Postboks 714 Sentrum,
7407 Trondheim........................... 73 58 15 00
- Telefaks................................. 73 58 17 63
- Forbrukerkontakt......................... 800 80 980
- E-post:
- Internett: www.ringnes.no
Sist endret av xblast; 8. juni 2006 kl. 23:45.