Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 933
Hei.

Det jeg lurer på i denne tråden er hvordan artist verden er innen musikk.

altså vi har vell på en måte to typer musikk-artister:

De som blir kjent gjennom idol/norske talenter etc.

Og de som bare plutselig kom med en hit og ble kjent. el lign.

Altså målene jeg har, er å bli kjent innenfor musikk. Spiller gitar og syns selv at jeg er flink til å synge.

Har til tider hatt lyst til å melde meg på et talent konkuranse, men på en annen side så har jeg ikke lyst til å være kjent/populær i en ukes tid så er jeg glemt. (slik som 90% av de som har vunnet/kommet langt på slike konkuranser har blitt)

Og la oss si du blir en populær musiker, tjener man i det hele tatt rått med penger? Jeg er vell ganske sikker på at musikere tjener mye av pengene sine svart men..

Så litt av spørsmålet er vell: Går det ann å leve av musikk? Skjønner vell sikkert at det har mye å si hvor populær du er, eller om du spiller internasjonalt er det vell litt mer penger å hente enn innenriks.

Og med cd salg, er det der det ligger penger eller er det konserter og sånt? cd salget har vell sunket ganske mye siden de downloading sidene kom..

Og vis du har noen tips til hvordan man på lettest/fortest mulig inn i musikkverden, share it

Sikkert en mill stavefeil, men det får bare være..

~Produsenten
Om du faktisk har musikalske kvaliteter vil jeg ikke anbefalle deg å melde deg på Idol, X-factor osv før du har prøvd alle andre muligheter. Det er svært få av dem som "slår gjennom" i slike program som faktisk er respekterte musikere (kommer dog an på hvem du spør).

Nøkkelordet innen musikkbransjen er kontakter. Ta kontakt med det lokale musikkmiljøet ditt, bli kjent med flest mulig folk innen miljøet og skap deg et navn. Finn din egen stil, ikke etterlign "alle de andre".
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Kjenner en fyr som sier at man nesten ikke tjener en dritt på itunes! Tror nok pengene ligger i konserter/opptredener.
Lag noen bra sanger, spam rundt om kring på nettet og hold deg langt unna VG lista topp 20 og Idol! Bedre med 100 ekte fans som møter opp på konserten enn 100.000 fjortisser på rådhusplassen ^^
Hadde du vært lil wayne, så hadde du ikke trengt å kunne synge en gang. Autotune ftw!

Neida, anbefaler deg ikke å melde deg på tulleprogrammer som Idol.
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Lag noen bra sanger, spam rundt om kring på nettet og hold deg langt unna VG lista topp 20 og Idol! Bedre med 100 ekte fans som møter opp på konserten enn 100.000 fjortisser på rådhusplassen ^^
Vis hele sitatet...
Really? Pengene ligger i antall biletter solgte. Heller 100 000 fjortisser, spør du meg.
De som "bare plutselig kom med en hit" har stort sett jobbet ræva av seg for å komme dithen at de fikk gi ut plate, eller hatt enormt flaks.

Programmer som Idol, X-Faktor og så videre har fordelen at du kan bare stille opp - er du god nok blir du etablert, men veldig mange mangler noe av det som kreves for å bli en stjerne. De som blir glemt er som oftest de som ikke hadde noe å by på.

Skal du jobbe deg opp utenom talentprogrammer på TV er en av mulighetene å begynne med å sende ut demoer. Spill inn et par sanger, gjerne med hjelp av noen som har utstyr til å gi litt grei lyd, og send den til alt du finner av utgivere. Samtidig kan du forsøke å finne ut om det er noen utesteder som opererer med "åpen scene" el i nærheten hvor du kan stille opp. Ellers er det jo bare å begynne å gjøre konserter. Det finnes mange steder du kan leie for en billig penge (Bl.a. Skuret og Gamla i Oslo) og hvor du får beholde evt. cover. Inviter alle vennene dine, be de ta med følge og sjekk responsen.
Vær forberedt på at du sannsynligvis vil få en del år med lite penger, mye reising og knallhardt arbeid.
Jeg vil påstå å si at Idol, X-Factor osv osv er bra promotion, men noe av det som er kjipt er at de da eier deg nesten.
Flere av de jeg har snakket med som har vært med der, har ikke gjort en shit selv etterhvert. Alt de gjør, er satt opp av noen andre.