Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 866
Jeg holder for tiden på å lage tapeter med motiv, og har bilder som er tatt av en ikke-profesjonell. Kvaliteten er grei på bildene, men det er tydelig at man ikke skal bruke 300 dpi på en vegg som er fire meter brei og to meter høy.

Er det noen som har erfaring eller peiling på hvor jeg bør sikte for å få riktig str.? Dersom jeg lager en ny photoshop-fil med 300 dpi og limer inn originalbildet dekker det bare 5% av veggen. Hvordan vil resultatet bli dersom det er 100 dpi på en vegg som er 4.2x2.6 m?

Tapeten skal sees fra mellom 20 og 3 meter.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, dpi/ppi står for dots/points per inch. Så da er det vel bare å regne det ut på den måten.

La oss si at bildet er på 420 * 260 piksler.
420 cm * 260 cm = 165" * 102"

420px / 165" = 2.54 px/inch (dpi/ppi)

Forholdene er de samme for 260px / 102"
HøyRisiko Psykopat
Du kan skrive ut en liten test på et A4 Ark. Trur du kan bruke mindre oppløsning enn 100 Dpi når du skal være nermest 3 meter fra.
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
@OlaWaagen; jeg får teste det, men jeg tenkte det ikke har så mye å si da det skrives ut på et A4-ark i enten kopikvalitet eller fotoark. Halve poenget er at det er tapet.

@Jonta; jeg kan matte, men selv om man tar to pakker melk á 1 liter, så er man ikke så tørst likevel, og trenger derfor kanskje bare 1 liter. Jeg spør derfor noen med erfaring - hva funker?